صفحه فرهنگي-اجتماعي

۳ ضلعي كه در تربيت نادرست فرزندان مقصرند

كارشناسان هر سه عامل دولت، خانواده و جامعه را به يك اندازه در تربيت نادرست فرزندان مقصر مي‎دانند و عواملي مانند دسترسي به اطلاعات، فرهنگ و رسانه را در رده‎هاي بعدي قرار مي‎دهند.

به گزارش مشرق، وقتي صحبت از آسيبهاي اجتماعي به ميان مي‎آيد ناهنجاري‎هايي در ذهن مرور مي‎شود كه حس انزجار، تنفر و گاهي ترحم را در دل آدمي به وجود مي‎آورد.

رفتارهايي كه اگر بخش زيادي از آن نتيجه بي‎توجهي و اشتباهات خود فرد در انتخابهاي زندگيست، اما بخش ديگر آن حاصل آموزه‎هاي غلط تحصيل كردگان و روشنفكراني است كه بدون در نظر گرفتن نيازها، خواسته‎ها، شرايط محيطي و نوع زندگي افراد در اجتماعات و مناطق مختلف كشور ارائه شده است.

روش‎هايي كه سراسر زندگي ما را پر كرده و در هر دوره از زندگيمان خواسته يا ناخواسته تربيت فرزندانمان را به عهده گرفته است؛ معلم، مشاور، رسانه ملي، دولت و... همه و همه آموزش و پرورش جامعه‎اي را برعهده گرفتند كه مردم آن با خيال به روز شدن و عقب نماندن از قافله مد و مدرنيته شدن مسير تعيين شده‎اي را مي‎پيمودند.

اينكه تربيت كنندگان جامعه چقدر در رشد و پيشرفت افراد موثر و توانمند بوده‎اند مسأله‎اي است كه اگر خروج از محروميت‎ها و در گامي رويايي‎تر خروج از جهان سومي بودن را پيشكش خودشان كنيم؛ اوضاع و احوالي است كه امروزه گريبان گير هر خانه و خانواده‎اي شده است.

طلاق و اعتياد از مهمترين آسيبهاي اجتماعي شناخته شده هستند كه به‎عنوان دو معضل خانمان سوز هر روز قربانيان تازه‎اي مي‎گيرند.اگر روزي طلاق باعث ننگ خانواده زن محسوب مي‎شد، اكنون به اسم رهايي و استقلال، راهي براي كسب درآمد زن شده و يا مرد به بهانه نداري و با استمداد از راههاي فرار از قانون از پرداخت مهريه زن كه حق قانوني و شرعي اوست شانه خالي مي‎كند.

پايين آمدن سن بلوغ و آمار رو به ازدياد بيماري‎هاي مقاربتي ناشي از انحرافات جنسي، ترس از نبود امنيت اخلاقي، روحي و رواني لازم براي فرزندان، مسائلي است كه خواب والدين خانواده را آشفته كرده است.

برخي سختگيري‎هاي بي‎مورد و بي‎جا، عدم ايجاد روحيه نشاط و شادي بين دانش آموزان، عدم پرورش جوانان در راستاي استعداد و علايقشان، نه تنها راه و رسم صحيحي به فرزندانمان نياموخته است بلكه بدعتي گذاشته است كه آن‎ها را به وادي ديگري كشانده است.

اگر رسانه ملي همانگونه كه براي بيان فلان برنامه تبليغاتي سنگ تمام گذاشته و همه شبكه‎ها را ملزم به پخش آن مي‎كند به توليد برنامه‎هاي محتوايي همراه با نشاط و سرگرمي متناسب با دوره زندگي نوجوانان و جوانان بپردازد،كاراكترهاي بيگانه‎اي چون جومونگ، بتمن و...بجاي اسطوره‎هاي ديني و اسلامي الگوي زندگي و شخصيت اجتماعي اين قشر آسيب پذير نمي‎شود.

اگر در پارك‎ها و بوستان‎ها برنامه‎هاي متنوع ارائه مي‎شد امروز اين همه خواننده زيرزميني با اسامي زيرزميني‎تر پا نمي‎گرفت!

افزايش مصرف مواد الكلي و افيوني سنتي و صنعتي در بين جوانان و نوجوانان، بالا رفتن آمار افسردگي در بين اين قشر، بي‎بندوباري و كشيده شدن زنان به ارتكاب جرائمي مانند سرقت، قتل و قاچاق مواد مخدر، اگر چه نتيجه عمل خود شخص است اما حاصل كار و عملكرد روشنفكراني است كه با ترويج فرهنگ غلط و آموزه‎هاي حلاجي نشده و به ظاهر متمدن، مغزهاي جامعه را شستشو دادند تا خود و فرزندانشان در فلان كشور اروپايي يا آمريكايي با فكري نو، طرحي نو، چپاولي نو طراحي كنند.

در اين بين اگر از نقش دولت كمي فاصله بگيريم و به نقش خانواده‎ها در تحكيم وثبات اعضا نگاهي بيندازيم مي‎بينيم كه متاسفانه در بيشتر خانواده‎ها علي رغم نداشتن مشكلات مالي و معيشتي افسار گسيختگي زندگي، كانون گرم خانواده را ريشخند مي‎زند.

اينكه چه كسي مقصر است، جوابي است كه همگي ما به آن واقفيم؛ تنبلي و راحت طلبي والدين، فرار از مسؤوليت به بهانه خستگي يا نداشتن فرصت لازم، چشم هم چشمي، تقليد كوركورانه و الگو برداري از زندگي و جوامع غربي از آفت‎هايي هستند كه مبتلايان زيادي دارند.

در اين اوضاع و احوال و در شرايطي كه به‎جاي والدين همسايه دلسوز مي‎شود، ظهور فرزنداني را شاهد مي‎شويم كه هر گوشه ي جامعه خاطره‎اي از تربيت كردن آن‎ها در گوشمان نجوا مي‎كند.

هر سه مقصرند

دكتر سياوش هادي پور، حقوقدان و مدرس دانشگاه، هر سه عامل دولت، خانواده و جامعه را به يك اندازه در تربيت نادرست فرزندان مقصر مي‎داند و عواملي مانند دسترسي به اطلاعات، فرهنگ و رسانه را در رده‎هاي بعدي قرار مي‎دهد.

به عقيده وي وقتي قبح يك موضوع شكسته مي‎شود ترويج آن راحت‎تر صورت مي‎گيرد و مصداق اين مهم را نيز پخش فيلم‎هايي مي‎داند كه روش‎هاي مختلف مصرف مواد مخدر را آموزش مي‎دهد.

وي ادامه مي‎دهد: خانواده‎ها به تربيت اعضا توجه نمي‎كنند و در مدارس نيز به پرورش دانش آموزان رسيدگي نمي‎شود اينها از عواملي هستند كه در كنار مواردي مانند استفاده نادرست از ماهواره، فقر و احتياج و هم چنين سياست‎هاي نادرست دولت در ارائه بسته‎هاي حمايتي در قالب‎هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي والدين را از تربيت صحيح فرزندانشان معذور مي‎دارد.

مشاور حرفه‎اي نياز داريم

بي حوصلگي والدين، عدم آگاهي از روش‎هاي صحيح تربيتي، نبود مشاوران حرفه‎اي در سطوح مختلف سني، مشكلات اقتصادي و فقر را از عوامل تربيت نادرست فرزندان مي‎باشد و اميد است دولت با تدوين برنامه‎هاي جامع آموزشي راهگشاي خانواده‎ها در تربيت فرزندانشان باشد.

به عقيده نگارنده، در نگاهي اجمالي و در يك جمع بندي ساده آنچه بيشتر از هر عامل ديگري در اين مقوله جلوه گري مي‎كند نقش دولت و حكومت به‎عنوان سرنوشت سازان جامعه بيش از ساير عوامل به چشم مي‎خورد.

تهيه و تدوين برنامه‎هاي آموزشي پرمحتوا با ضمانت اجرايي قوي، تاكيد بر پرورش فرزندان قبل از آموزش آنها، ترغيب والدين به تربيت صحيح فرزندان با ارائه بسته‎هاي تشويقي، استفاده از الگوهاي برتر تربيتي...از جمله راهكارهايي است كه مي‎تواند چراغ راه اين مسير تاريك باشد.

روند كاهشي بودجه فرهنگي همچنان وجود دارد.

جمشيد جعفرپور نماينده مردم لارستان در مجلس شوراي اسلامي در گفت‎وگو با فارس، گفت: طبق آخرين تغييرات و اصلاحات در لايحه بودجه سال 99 در دولت بودجه فرهنگي سال آينده كه تا پيش از اين رشد منفي 15 درصد را داشته با كمي تغيير به رشد منفي 10درصد رسيده است.

وي افزود: بودجه فرهنگي كشور از سال 96 تاكنون تغييري نداشته و در سال‎هاي 96، 97 و 98 ثابت مانده است.

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس اظهار داشت: تلاش ما بر اين است تا بودجه فرهنگي سال آينده رشد مثبت داشته باشد اما آنچه پيش‎بيني مي‎شود اين است كه بودجه فرهنگي سال 99 هم بدون تغيير نسبت به سه سال قبل از آن باقي بماند.

جعفرپور خاطرنشان كرد: البته بودجه همچنان در حال تغيير و اصلاح است و ممكن است اين رقم(رشد منفي 10درصد) باز هم تغيير كند و نمي‎توان اين عدد را قطعي دانست.

وي در پايان با اشاره به خبر معافيت بخش هنر از پرداخت ماليات گفت: اين‎كه براي تقويت اقتصاد فرهنگي اين بخش از پرداخت ماليات معاف باشد امر مطلوبي است و مي‎تواند به بخش‎هايي چون صنايع دستي و... كمك كند اما من معتقدم كساني كه از حوزه هنر درآمدهاي نجومي دارند بايد ماليات پرداخت كنند.

 در محضر قرآن

درس هايي از قرآن

و (بخاطر بياور) زمانى كه موسى براى قوم خويش طلب آب كرد، به او گفتيم: عصاى خود را به سنگ بزن، ناگاه دوازده چشمه‎ى آب از آن جوشيد،(بطورى كه) هر يك از افراد(طوائف دوازده‎گانه بنى‎اسرائيل) آبشخور خود را شناخت.(گفتيم:) از روزى الهى بخوريد و بياشاميد و در زمين، تبهكارانه فساد نكنيد!
بقره/60
نكته‎ها:
شايد در عدد دوازده، راز و رمزى نهفته است. زيرا عدد ماههاى سال، عدد نقباى بنى‎اسرائيل و تعداد حواريون حضرت عيسى عليه السلام و عدد ائمه‎ى معصومين عليهم السلام، دوازده است.
در آيه، همراه با كلمه‎ى «مُفْسِدِينَ»، «لا تَعْثَوْا» نيز آمده است. «عثوا» به معنى فساد شديد است و شايد در كنار هم قرار گرفتن اين دو كلمه، مى‎خواهد از توجّه و تعمّد و روحيه‎ى فساد انگيزى نهى كند. چرا كه لغزشِ غير عمد و بدون قصد فتنه‎انگيزى، مورد عفو قرار مى‎گيرد.
پيام‎ها:
1- انبيا، در فكر تأمين نيازهاى مادّى مردم نيز هستند. «إِذِ اسْتَسْقى مُوسى لِقَوْمِهِ»
2- همه چيز، حتّى آبِ خوردن را از خداوند بخواهيم. «اسْتَسْقى‎»
3- قوانين طبيعت، محكوم اراده‎ى خداوند است. «اضْرِبْ... فَانْفَجَرَتْ»
خداوند هم سبب‎ساز و هم سبب‎سوز است. با يك عصا واز دست يك نفر، يك‎بار آب را مى‎خشكاند و يك‎بار آب را جارى مى‎سازد.
4- دعاى انبيا، مستجاب است. «اسْتَسْقى‎، فَانْفَجَرَتْ»
5- جارى شدن آب با زدن عصا به سنگ، يك معجزه است و پيدايش دوازده‎
چشمه براى دوازده قبيله، معجزه‎اى ديگر. «اثْنَتا عَشْرَةَ»
6- توزيع منظّم و عادلانه و حساب شده، مايه‎ى امنيت و صفا و مانع پيدا شدن اختلاف است. «قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُناسٍ مَشْرَبَهُمْ»
7- بهره‎گيرى از نعمت‎هاى الهى، نبايد زمينه‎ساز فساد باشد. «كُلُوا... وَ لا تَعْثَوْا»
8- براى جلوگيرى از فساد، از محبّت‎ها و لطف خداوند به انسان بگوييد. «كُلُوا وَ اشْرَبُوا... وَ لا تَعْثَوْا»
منبع: تفسير نور

 پرتوي از حكمت

سپاسگذاري از دعاي خير طلبه

آيت‎الله سيد احمد فهري زنجاني نقل مي‎كند: دوستي داشتم به نام مرحوم سرهنگ محمود مجتهدي كه محضر آيت‎الله ميرزا جواد ملكي تبريزي را درك كرده بود و نيز از انفاس او بهره‎اي داشت، او مي‎گفت: روزي پس از پايان درس، عازم حجره يكي از طلبه‎ها كه در مدرسه دارالشفاء بود، گرديد و من نيز در خدمتش بودم، به حجره آن طلبه وارد شد و مراسم احترام معمول گرديد و پس از اندكي جلوس، برخاسته و حجره را ترك گفتند و چون منظور از اين ديدار را پرسيدم، فرمود:
شب گذشته به هنگام سحر، فيوضاتي بر من افاضه شد كه فهميدم از ناحيه خودم نيست و چون توجه كردم ديدم كه اين آقاي طلبه به تهجد برخاسته و در نماز شب‎اش به من دعا مي‎كند و اين فيوضات اثر دعاي اوست، اين بود كه به‎عنوان سپاسگزاري از عنايتش، به ديدار او رفتم!
مأخذ: كتاب طبيب دلها

 بوستان حكايت

رعايت حال خانواده تا اين اندازه

ميرزا جواد آقا تهراني در يكي از شبها، ديروقت به منزل مي‎آيند، به منزل كه مي‎رسند، متوجه مي‎شوند كليد منزل همراهشان نيست، به‎خاطر رعايت حال خانواده شان كه در خواب هستند، از در زدن خودداري كرده و با توجه به اين‎كه هوا هم قدري سرد بوده است، در كوچه مي‎مانند و تا اذان صبح همانجا قدم مي‎زنند.
هنگام اذان كه اهل خانه مي‎بايد براي نماز صبح بيدار شوند، آقا در مي‎زنند و وارد خانه مي‎شوند، يكي از فرزندان ايشان كه از اين قضيه خبردار مي‎شود، سؤال مي‎كند چرا زنگ نزديد؟
ايشان مي‎گويند: شما خواب بوديد، زنگ من موجب اذيت و آزار شما مي‎شد!
ماخذ: كتاب خاطراتي از آيينه اخلاق