صفحه بانوي مسلمان

هويت گمشده زن

 اصغر طاهرزاده

اصل بحث ما اين است كه در يك زندگي سالم اسلامي، تمنا از طرف مرد و پذيرش تمنا از طرف زن مطرح است و اين كل يك زندگي اسلامي است. براي تشكيل خانواده و در كانون خانواده، هركدام از زن و مرد وجوهي از ابعاد شخصيت خود را در راستاي احياي خانواده از فرديت خارج مي‎كنند و غرق جنبه اجتماعي خانواده مي‎نمايند. و البته وجوهي از ابعاد شخصيتي هركس مربوط به خود اوست و ربطي به خانواده ندارد و در آن حالت هركدام در درون خود خصلت‎هاي فردي خود را دارند. مثل من و شما كه در مقابل هم دو نفر انسانيم با خصوصيات فردي مربوط به خود، اما در مقابل خداوند هيچيم، هيچ، و همه فرديت خود را غرق ربوبيت او مي‎كنيم. اگر زن و مرد از آن جهت كه بايد نظر به خانواده داشته باشند و جنبه فرديت خود را در مقابل خانواده نفي كنند، اين كار را نكردند، عملاً كارشان به مقابله با همديگر مي‎انجامد، ديگر نه كار زن پذيرش تمناي مرد خواهد بود و نه مرد نسبت به آن زن و خانواده احساس مسؤوليت مي‎كند، و ناخواسته كانون ارتباط آن دو به‎عنوان اعضاي خانواده ويران مي‎شود. ولي اگر زن هويت خود را در قبول تمناي مرد و كمك به مرد براي رساندن خانواده به اهداف مورد نظر جستجو كرد، مقصد بزرگي را دنبال كرده است.

گاهي ما خودمان گم شده‎ايم و مي‎خواهيم خود را پيدا كنيم ولي نمي‎دانيم خودِ گم شده خود را كجا پيدا كنيم، در اين بحث مي‎خواهيم عرض كنيم، خودِ گمشده زن در قبول تمنّاهاي همسرش پيدا مي‎شود - چون موضوع بحث ما زن است اين مثال را مي‎زنم وگرنه مرد هم همين طور است- اگر زن هويت گم شده خود را در پذيرش تمنّاهاي مرد پيدا كند و مرد را در اين پذيرشِ تمنا كمك كند تا بتواند مسؤوليت اداره خانواده را، كه كلش به عهده مرد است، خوب انجام دهد، اين زن در اين شرايط به يك موفقيت بزرگ دست پيدا كرده است.

وقتي انسان به جاي خدا، محور شد و «مَنْ»هاي زن و مرد به ميدان آمد، به جاي تمنا از طرف مرد و پذيرش از طرف زن، دو تمنا روبه روي هم قرار مي‎گيرند. و در اين حالت هيچ وقت كانون خانواده به‎طور واقعي شكل نمي‎گيرد. چون بالأخره يك نفر بايد مسؤوليت كلي خانواده را بر اساس اصولي كه شريعت تعريف كرده است به عهده بگيرد و ديگري جهت موفقيت آن مديريت، باز بر اساس اصولي كه شريعت تعريف كرده، ظرائفي را كه در توان دارد به‎كار بندد تا آن خانواده به‎عنوان يك واحد توحيدي شكل بگيرد و جلو رود. در راستاي مسؤوليت كلي مرد، شريعت مي‎فرمايد: خروج زن از خانه بايد به اذن و اجازه شوهرش باشد و زن هم به جهت بندگي خدا، از شوهرش اجازه مي‎گيرد، نه به جهت فربه‎كردن منِ شوهر، چون هر دو بر اساس اصول شريعت الهي عمل مي‎كنند و در مقابل خدا هيچ‎اند هيچ. بحث فربه‎كردن «منِ» مرد مطرح نيست، بحث احترام به مسؤوليتي است كه خداوند به عهده مرد گذاشته است. توصيه‎اي كه دين به زنان مي‎كند اين است كه حرف همسران خود را بشنويد ولي براي خدا، وقتي روشن شد به‎خاطر حكم خدا حرف او را مي‎شنويد ديگر «منِ» همسرتان فربه نمي‎شود بلكه مسؤوليت او بيش‎تر مي‎گردد. در خانواده اگر خدا محور شد يكي تكليفش مي‎شود رهبري كلي خانواده براي رساندن آن خانواده به فضايي كه اعضاء در يگانگي با همديگر نظرها را به سوي حضرت احد بيندازند و ديگري تكليفش مي‎شود كمك‎كردن و پذيرفتن تمنّاهاي مسؤول خانواده براي اين‎كه خانواده به وحدت مطلوب برسد. در راستاي چنين هدفي است كه زن احساس مي‎كند با تمام وجود در تحقق آن هدف در صحنه است. اگر خدا محور شد يكي مثل ملواني كه مي‎خواهد اين كشتي را به ساحل برساند، تكليفش مي‎شود دستوردادن، و يكي تكليفش مي‎شود پذيرش دستورات ملوان، تا در رساندن كشتي به ساحل سهيم باشد. وقتي هر كدام بر اساس اصول شرعي جايگاه و وظايف خود را تعريف كنند هيچ كدام منيتي ندارند. اختلاف و دوگانگي وقتي است كه هر كدام يك منِ جداگانه داشته باشند. نه آن‎كه هر كدام منِ خود را در وظايف شرعيه ذوب كرده باشند. آري وقتي مَن وسط باشد آن‎كه قدرتش بيش‎تر است حاكم مي‎شود و آن‎كه ضعيف‎تر است محكوم مي‎گردد.

ره يافتگان - بانوي تحصيل كرده اتريشي:
با تحقيق وتفحص اسلام راكامل ترين دين يافتم و مسلمان شدم

به گزارش ره‎يافتگان (پايگاه جامع مبلغين و تازه مسلمانان ) كاترين برزانتسكي، مدير علمي انستيتو علوم انساني و علوم اسلامي شعبه اتريش است كه سال‎ها درباره اسلام تحقيق و تفحص كرد و ۱۰ سال پيش آن را به‎عنوان كامل‎ترين دين شناخت و مسلمان شد.

برزانتسكي از فارغ‎التحصيلان انستيتو علوم انساني و علوم اسلامي آلمان است و از جمله توانمندترين و فعال‎ترين دانشمندان اتريشي در حوزه آموزش و پژوهش آلمان به شمار مي‎رود.

وي اظهار كرد مدت زمان ۳۰ سال است روند تحولات فكري و فرهنگي در اتريش را دنبال مي‎كند و ارتباط تنگاتنگي با مؤسسات، مراكز اسلامي و دانشگاه‎هاي اين كشور دارد.

برزانتسكي بيان كرد خانواده‎اش ساليان بسياري او را به‎دليل مسلمان شدنش نپذيرفتند و طرد كردند. برخي از اعضاي خانواده برزانتسكي تا ۱۰ سال با او قطع ارتباط كرده بودند.

در واقع اين‎گونه طرد شدن و قطع ارتباط از سوي خانواده، فقط بخشي از مشكلات راهي بود كه برزانتسكي براي پيمودن آن، عزمش را جزم كرده بود؛ وي زندگي عاشقانه‎اي را با شناخت اسلام در پيش گرفت و سختي‎هاي آن را به جان خريد و تحمل كرد.

تحقيق و جست‎وجو

برزانتسكي درباره تحصيلات و مطالعاتش گفت: بيش از ۱۰ سال است كه به شناخت عميق اسلام مي‎پردازم و علاوه بر تحصيل در رشته اسلام‎شناسي، شب و روز در زمينه آموزش اسلام و پژوهش‎هاي اسلامي وقت صرف كرده‎ام. در اين مسير ضمن تربيت بسياري از جوانان بومي، چند اثر در تبيين آموزه‎هاي اسلامي نوشته‎ام.

سال‎ها بعد، پس از آن كه خانواده برزانتسكي سلوك و رفتار وي را پس از اسلام آوردن ديدند، به تدريج با او همراه شدند و اكنون به داشتن وي افتخار مي‎كنند.

جايگاه و اهميت زن در اسلام

وي كه به قم سفر كرده بود درباره زيارتش از بارگاه حضرت معصومه(س) گفت: وقتي مي‎بينم كه مردم چقدر علاقه‎مند به خاندان اهل بيت(ع) و اين بانوي بزرگ هستند و حتي بزرگ‎ترين و نامدارترين علما با تواضع و احترام بر گرد ضريح او مي‎گردند و وي را واسطه بين خود و خدا قرار مي‎دهند، به عظمتش پي مي‎برم. افرادي را ديدم كه افتخار و آرزويشان اين بود كه بعد از وفات، در جوار مزار آن حضرت به خاك سپرده شوند و اين موارد حاكي از جايگاه و اهميت زن در اسلام است.

اين دانشمند به همراه يكي ديگر از اساتيد شاخص دانشگاه وين قرار است پروژه‎اي را به سرانجام برسانند كه در بخش فعاليت‎هاي شرق‎شناسي دانشگاه وين با همكاري انستيتو علوم انساني و علوم اسلامي هامبورگ مطرح شده است. برزانتسكي پروژه ترجمه و تفسير قرآن به زبان آلماني را پس از مشورت و تبادل نظر برعهده گرفته است. اين تفسير براساس بررسي و تحقيق از تفاسيري نوشته مي‎شود كه تاكنون به چاپ رسيده است.

آثار برزانتسكي

برزانتسكي كتاب‎هايي را به رشته تحرير درآورده است كه يكي از آن‎ها «جز زيبايي نديدم» نام دارد كه به معرفي شخصيت زينب كبري(س) به زبان آلماني مي‎پردازد. همچنين مؤلف كتاب «فلسفه آفرينش از منظر عرفاني و فلسفي» به زبان آلماني است. اين اثر در ۳۱۲ صفحه و به كوشش شركت انتشاراتي IHIW منتشر شده است.

جديدترين كتاب وي با الهام از عرفان و ادب اسلامي به‎ويژه اشعار مولانا تأليف و تدوين شده است كه Langsamkeit der freien Menschen نام دارد. اين اثر ۱۹ اكتبر (۲۷ مهر) در انستيتو علوم انساني و علوم اسلامي اتريش رونمايي شد.

رفتار كاترين براساس تعاليم اسلامي سبب شد كه خانواده او از جمله مادر، پدر، خواهر و مادربزرگش نيز در اين مراسم حضور يابند. تصوير روي جلد كتاب وي را مادربزرگش كشيده بود. عكاسي مراسم رونمايي از كتاب نيز برعهده پدر برزانتسكي بود و مادرش هم از مهمانان پذيرايي مي‎كرد.

 بانو

در محضربانوي بزرگ اسلام
تقواي بانوي بزرگ دوعالم

زهراي مرضيه(عليها السلام) جوان است؛ معمولاً جوان خواب لازم دارد و خواب او بيش‎تر از انسان پير است. زهراء(س) خسته است زيرا در روز كار مي‎كند. پيغمبر اكرم(ص) وارد خانه او شدند ديدند بچه در دامنش مي‎باشد و دست مبارك به آسياست، از بس آسيا كرده در كنار آسيا خوابش برده است. زهراي خود را بيدار كرد. گفت: عزيزم! بچش، بچش تلخي دنيا را براي شيريني آخرت. زهرا(عليها السلام) خسته است، بچه دار، خانه دار، شوهردار. اول كه همكار نداشت خيلي برايش سخت بود. وقتي هم كه همكار پيدا كرد فضه خادمه آمد، پيغمبر اكرم سفارش كرد زهرا جان! اين هم يك انسان مثل تو مي‎باشد؛ بايد كارهاي خانه را قسمت كني؛ يك روز كارهاي خانه براي تو و يك روز براي فضه. زهرا(عليها السلام) كار مي‎كند. خسته است. خانه داري كار مشكلي است. بچه داري كار مشكلي است. شوهرداري كار مشكلي است. زهرا(عليها السلام) همه اين كارها را به‎طور كامل دارد اما در دل شب، وقت نمازش ديگر خواب چيست؟ خستگي چيست؟ به اندازه‎اي روي پا ايستاده كه پاهايش ورم كرده است. راجع به دو نفر نقل كرده‎اند كه اين‎ها از بس روي پا ايستادند و اياك نعبد و اياك نستعين گفتند پاهايشان ورم كرد: يكي شخص پيغمبر اكرم(صلي ا... عليه و آله) و يكي هم حضرت زهرا(عليها السلام) مي‎باشد. در دل شب بلند مي‎شود خدا خدا مي‎گويد، دعا مي‎كند آن هم براي ديگران. حضرت امام حسن(عليه السلام) مي‎فرمايد: از شب تا به صبح روي پا ايستاد و نماز به جاي آورد و هرچه دعا كرد گفت: خدا! همسايه‎ها، خدا! مسلمان‎ها، خدا! ديگران. مي‎گويد بعد به مادرم گفتم: خوب بود به ما هم دعا بكني، گفت: نه عزيزم ديگران بر ما مقدمند؛ الجار ثم الدار.
آيت‎الله حسين مظاهري

فلسفه حجاب
راه هاي مبارزه با بدحجابي و بي حجابي

1- تقويت ايمان و اعتقاد
در زن بايد باور استوار و ايمان عقيق ايجاد شود. زني كه دل به حق داده و انديشه به خدا سپرده و فرجام زندگي دنيوي‎اش را پذيرفته چطور حاضر مي‎شود خودآرايي و خودنمايي كند و خود را در معرض ديدهاي آلوده قرار دهد و زمينه‎هاي تلذذ ديگران و مآلا فسادآفريني را به وجود آورد؟!
2- احياي فرهنگ اصيل اسلامي
احياي ارزش‎هاي اصيل اسلامي و فراخواني زن مسلمان به تعقل و دريافتن ارزش‎ها و آفريدن روح تعبد و تعهد نسبت به اين‎ها نقش مهمي در اين زمينه خواهد داشت. زن مؤمن بايد به آن چه اسلام به‎عنوان ارزش بدان مي‎نگرد، باور داشته باشد و بداند كه شخصيت و عظمت او در گرو روح بلند، انديشه والا، قلب پاك، و جان پيراسته از آلودگي است كه او را به روشي انساني و منشي اسلامي فرا خواهد خواند و بداند تن آرايه بسته و ظاهر فريبنده هرگز نمايشگر شخصيت او نيست.
3- شناساندن الگوهاي والا
الگوها در ساختار روحي و رفتاري نقش مهمي دارد. امروز يكي از تأسف‎هاي جدي اين است كه زن مسلمان آن‎چنان‎كه بايسته و شايسته است با چهره‎هاي بلند تاريخ اسلام آشنا نيست، زندگاني حضرت زهرا(سلام ا... عليها)و فرزند برومندش پيام آور عاشورا حضرت زينب(سلام ا... عليها) و ديگر چهره‎هاي والاي تاريخ گذشته و معاصر بايد براي زن مؤمن نشان داده شود تا بنگرد چه سان با حفظ هويت و شخصيت و وقار و متانت مي‎تواند در جامعه حضور پيدا كرده و ايفاي نقش نمايد.كلامي از امام صادق(عليه السلام) تأمل برانگيز و قابل توجه است:به زنان، دوستي آل علي(عليه السلام) را الهام كنيد و به همين مسائل اندك رهايشان كنيد.
زن اگر حب علي(عليه السلام) را فرا گرفت و او را راهبر شناخت و خاندان او را الگو پذيرفت و بر راهي رفت كه اهل بيت(عليهم السلام) رفته‎اند و آنان را سرمشق گرفت، رويين تن مي‎شود و حضورش در جامعه دلهره آفرين نخواهد بود. توجه داريم كه محتواي راستين حب، متابعت و پيروي از محبوب است كه خداوند فرمود:قل ان كنتم تحبون ا... فاتبعوني....
(اي پيامبر) بگو اگر خداوند را دوست مي‎داريد، از من پيروي كنيد...