صفحه فرهنگي-اجتماعي

نگهداري سگ و گربه نوعي خودنمايي و فرار از مسؤوليت پذيري است

وحيد شالچي، جامعه شناس و مدرس دانشگاه در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در خصوص علت گرايش عده‎اي به نگهداري از حيوانات مي‎گويد: مسؤوليت پذيرفتن خانواده در ايران سنگين شده و وقتي در اين باره صحبت مي‎كنيم خيلي بحث مادي را هدف قرار نمي‎دهيم بلكه مديريت عاطفي يك زندگي خانوادگي براي افرادي كه ياد نگرفته‎اند مسؤوليت‎پذير باشند سخت است.

از سوي ديگر در بحث نگهداري حيوانات نوعي خودنمايي مطرح است، داشتن سگ و گربه در واقع يك نوع گرته‎برداري از فرهنگ غرب است كه عده‎اي آن را مد و كلاس اجتماعي تلقي مي‎كنند، مثلاً همان طور كه برند ساعت و لباس يا خودرو براي عده‎اي بار هويتي دارد، نگهداري سگ هم براي اين گروه بار هويتي دارد.

در جامعه‎اي كه فقر وجود دارد و بسياري از كودكان در آن به آموزش و غذاي كافي دسترسي ندارند اين رفتارها بي‎مسؤوليت اجتماعي را به همراه دارد.

بسياري از افرادي كه به حيوان خانگي روي مي‎آورند خود را پشت نقاب «حمايت از حيوانات» پنهان مي‎كنند در حالي كه اين يك مساله متفاوت است، در واقع حيوان دوستي به معناي نگه داشتن حيوان در خانه و خرج‎هاي ميليوني نيست، حيوان در محيط طبيعي خود زندگي مي‎كند و معلوم نيست آوردن آن به محيط خانه حيوان دوستي باشد.

اكثر افرادي كه درگير اين داستان مي‎شوند وضعيت مالي مناسبي دارند و از عهده هزينه‎هاي نگهداري حيوانات بر مي‎آيند و اين تصور را دارند كه با هدر دادن پول و وقت خود مي‎توانند زندگي‎شان را به نمايش بگذارند در حالي كه ديگر طبقات جامعه نه آن قدر پول و نه اين اندازه وقت براي هدر دادن دارند.

وي با بيان اين‎كه اين‎گونه افراد باعث گسترش ماركت‎ها و پت شاپ‎ها مي‎شوند، مي‎گويد: شما وقتي به شمال پايتخت سر بزنيد ممكن است درمانگاه پيدا نكنيد اما حتماً چند كلينيك دامپزشكي مي‎بينيد و يا پت شاپ‎هايي كه با قيمت‎هاي سرسام‎آور محصولات مربوط به حيوانات را ارائه مي‎دهند.

در واقع نگهداري سگ براي برخي يك نوع مد و فشن اجتماعي است كه بايد مورد بررسي قرار گيرد و نقد عمومي جامعه را پذيرا باشند، هزينه‎هايي كه براي اين حيوانات خانگي مي‎شود مي‎تواند بسياري از بچه‎ها در سيستان و بلوچستان را تحت پوشش قرار دهد.

افرادي كه به نگهداري از حيوانات خانگي روي مي‎آورند به زمينه‎هاي ديگر براي نشان دادن هويت خود نپرداخته‎اند و نمي‎دانند نگهداري از حيوانات در كشوري كه درآمد سرانه‎اش پنج برابر بيش‎تر از ايران است يك معني دارد و شايد به معني بي‎توجهي به ساير طبقات نباشد اما در كشوري كه درآمد سرانه متوسطي دارد و ما دشواري‎هاي اقتصادي خاصي را تحمل مي‎كنيم، حتي اگر اكثر آن‎ها چنين نيتي نداشته باشند يك نوع دهن‎كجي به وضعيت محرومان جامعه است.

نشانه فرار از مسؤوليت

نصر‎الله منصوري، روانشناس و مشاور خانواده هم يكي از دلايل گرايش بعضي از خانواده‎ها به حيوانات خانگي را فرار از مسؤوليت‎پذيري مي‎داند و مي‎گويد: معمولاً اين‎گونه افراد در محيط زندگي خانوادگي مسؤوليت‎شناس و مسؤوليت‎پذير بار نيامده‎اند و گرايش آن‎ها به سمت حيوانات خانگي همچون سگ و گربه به‎جاي فرزندآوري نشان‎دهنده فرار از مسؤوليت است، در حالي كه اين حيوانات در ظاهر مسؤوليتي براي صاحبانشان ندارند، اما در واقع چنين نيست.

اين دسته از افراد راه و مسير خود را گم كرده‎اند و به دليل برخي تفكرات و روشنفكري به ادبيات دين و تعقل و تفكر در اين زمينه بي‎توجه هستند.

يكي ديگر از دلايل روانشناسي اين موضوع، روي آوردن برخي از افراد چه زن و چه مرد به سبك زندگي اروپايي است كه از غرب نشأت مي‎گيرد و زماني كه با اين افراد صحبت مي‎كنيم روشنفكري، ترحم و دلسوزي و سرگرمي را دليل اين اقدام مي‎دانند.

جبران كمبودهاي گذشته با حيوان آوري

اديان الهي و دين مبين اسلام توجه به تمام جانداران را سفارش كرده‎اند اما اين بدان معنا نيست كه حيوانات را به داخل محيط زندگي بياوريم.

منصوري با اشاره به اين‎كه مأنوس بودن با حيوانات مي‎تواند آسيب‎هاي زيادي را به همراه داشته باشد، مي‎گويد: اخيراً برخي از دانشگاه‎هاي غربي اعلام كرده‎اند كه اگر كسي سه سال متوالي با سگ و گربه در تماس باشد، از مدفوع آن‎ها ميكروب‎هايي متصاعد مي‎شود كه مي‎تواند دردسرساز باشد، البته خيلي از افراد اين‎گونه استدلال‎ها را قبول ندارند.

اين روانشناس با بيان اين‎كه برخي از افرادي كه اقدام به نگهداري حيوانات خانگي مي‎كنند در گذشته كمبودهايي داشته‎اند، ادامه مي‎دهد: در واقع آوردن حيوان راهي براي جبران كمبودهاي گذشته‎شان است.

ما بايد فرهنگ غني ايراني ـ اسلامي ـ ديني را گسترش دهيم، متأسفانه برخي جوانان ما راه خود را گم كرده و عده‎اي حتي به پوچ‎گرايي رسيده‎اند و وقتي با آن‎ها هم‎صحبت مي‎شويم عنوان مي‎كنند كه ديگر چيزي قانع‎شان نمي‎كند.

انحطاط بي‎پايان در غرب
آزادي زنان زنداني آمريكايي به شرط «بردگي جنسي!»

به گزارش باشگاه خبرنگاران پويا، بيش‎ترين تعداد زنان زنداني در دنيا، در زندان‎هاي آمريكا محبوس هستند؛ بسياري از اين زنان از لحاظ مالي و خانوادگي در شرايط مناسبي به‎سر نمي‎برند؛ اين در حالي است كه زنان زنداني آمريكايي، مورد طعمه و اهداف جنسي ديگران به‎شرط آزادي از زندان قرار مي‎گيرند.

به گزارش "گاردين" زنان در زندان‎هاي سراسر آمريكا توسط قاچاقچيان جنسي كه با آزادي آن‎ها مجبور به روسپيگري مي‎شوند، جذب مي‎شوند؛ قاچاقچيان از وب‎سايت‎هاي دولتي براي به‎دست آوردن اطلاعات شخصي از جمله عكس، استفاده مي‎كنند تا قربانيان احتمالي را در حالي كه هنوز پشت ميله‎هاي زندان هستند، شناسايي كنند.

قاچاقچيان جنسي در آمريكا با گذاشتن وثيقه و آزادي زنان موردنظر خود، آنان را براي بردگي جنسي به‎فروش مي‎رسانند؛ خريداران با استفاده از اطلاعات شخصي زندانيان، سوژه‎هاي خود را كه منتظر دادگاهشان هستند، انتخاب مي‎كنند؛ با ارسال نامه با محتواي زندگي عاطفي، زنان زنداني را تطميع مي‎كنند؛ بعد از ارسال نامه براي آزادي اين دسته از زنان وثيقه مي‎گذارند؛ وثيقه‎ها به‎صورت آن‎لاين يا به‎صورت اوراق قرضه گذاشته مي‎شوند؛ بعد از آزادي به زنان گفته مي‎شود كه بايد به‎عنوان روسپي فعاليت كنند و در صورت عدم پذيرش به زندان بازگردانده مي‎شوند!

يكي از زنان آزادشده از زندان در مصاحبه با گاردين، تجربيات خود در اين زمينه را اين‎گونه بازگو كرده است: «قاچاقچيان از وثيقه به‎عنوان راهي براي كنترل استفاده مي‎كنند؛ من براي پرداخت بدهي خود مجبور به كار به‎عنوان يك فاحشه خانگي شده‎ام؛ يك بار سعي كردم كه فرار كنم اما صاحب وثيقه من را پيدا كرد و با ضرب‎وشتم مرا به زندان فرستاد».

دادگاه فدرال آمريكا در گزارشي توضيح مي‎دهد كه "صنعت بردگي جنسي" در آمريكا ساليانه به‎طور ميانگين 9.5 ميليارد دلار براي قاچاقچيان زنان درآمد دارد؛ قاچاقچيان با سوء‎استفاده از اطلاعات شخصي زنان زنداني، آنان را به‎عنوان برده جنسي به ديگران به‎فروش مي‎رسانند.

"دايان چيچو" دادستان سابق اورلاندو در ايالت فلوريدا، در مورد خريداري زنان زنداني مي‎گويد: «بعضي اوقات زنان زنداني آزاد شده‎اند و نمي‎دانند چه‎كسي آن‎ها را آزاد كرده است يا چرا؛ آن‎ها از زندان بيرون مي‎آيند و كسي در انتظار آنان است؛ اين افراد با توضيح اين‎كه "من شما را آزاد كرده‎ام و اكنون مديون من هستيد"، زنان زنداني را به‎عنوان برده جنسي به‎فروش مي‎رسانند!».

اكنون بردگي جنسي زنان زنداني در آمريكا يكي از بي‎رحم‎ترين و گسترده‎ترين شكل‎هاي قاچاق انسان شناخته مي‎شود؛ بيش از 20 نفر از زنان رهاشده از بردگي جنسي اعلام كرده‎اند كه از زندان‎ها به‎عنوان زمينه‎هاي استخدام قاچاقچيان انسان استفاده مي‎شود.

يكي ديگر از كاربري‎هايي كه زنان زنداني براي قاچاقچيان دارند، جابه‎جايي مواد مخدر است؛ صاحبان زنان علاوه بر بردگي جنسي، زنان را وادار به خريد مواد مخدر و جابه‎جايي آن مي‎كنند؛ طبق تحقيقات انجام‎شده از زنان زنداني، 91 درصد زنان علاوه بر بردگي جنسي به جابه‎جايي مواد مخدر مشغول بودند.

در حال حاضر 2 ميليون و 100 هزار زن تحت نظارت سيستم عدالت كيفري در آمريكا زندگي مي‎كنند؛ زنان اكنون بخش بزرگي از جمعيت زندان‎ها را نسبت به گذشته تشكيل مي‎دهند و تعداد آن‎ها در زندان 8 برابر بيش‎تر از سال 1980 است.

 در محضر قرآن

درس هايي از قرآن

و (به‎خاطر بياوريد) زمانى كه موسى به قوم خود گفت: اى قوم من! شما با(به پرستش) گرفتن گوساله، به خود ستم كرديد. پس به سوى خالق خود توبه كرده و باز گرديد و يكديگر را به قتل برسانيد، اين كار براى شما در پيشگاه پروردگارتان بهتر است، پس خداوند توبه شما را پذيرفت، زيرا او توبه‎پذير مهربان است.
بقره، 54
نكته‎ها
مراد از فرمان «قتل نفس» در جمله «فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ» خودكشى نيست، بلكه يكديگر را كشتن است. نظير آيه شريفه «لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ» « حجرات، 11» همديگر را طعنه نزنيد. و يا نظير آيه «فَسَلِّمُوا عَلى أَنْفُسِكُمْ» « نور، 61»، يعنى همديگر را سلام دهيد.
پذيرفتن اين نحو توبه سخت، براى يهوديان فضليت است. زيرا خداوند در انتقاد از مسلمانان منافق مى‎فرمايد: «وَ لَوْ أَنَّا كَتَبْنا عَلَيهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ أَوِ اخْرُجُوا مِنْ دِيارِكُمْ ما فَعَلُوهُ إِلَّا قَلِيلٌ مِنْهُمْ» «نساء، 66» اگر بر آنان فرمان كشتن همديگر را واجب مى‎نموديم و يا فرمان خروج از سرزمين خودشان را صادر مى‎كرديم، آن را جز افراد اندكى انجام نمى‎دادند.
پيام‎ها
1- مردم را با محبّت براى پذيرش حدود الهى آماده كنيد. «يا قَوْمِ... فَاقْتُلُوا»
2- شرك، ظلم به خويشتن است. «ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخاذِكُمُ الْعِجْلَ»
3- هر چه برهان و معجزه و دليل بيش‎تر عرضه شود، تكليف سنگين‎تر و تخلّف از آن خطرناك‎تر خواهد بود. گوساله‎پرستى، بعد از ديدن آن همه معجزه، توبه‎اى جز اعدام ندارد. «فَتُوبُوا... فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ»
4- حكم مرتدّ، مرگ است. «فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ»
5- مرگ در رحمت الهى، بهتر از زندگى در لعنت الهى است. «ذلِكُمْ خَيرٌ لَكُمْ»
6- اجراى حدود الهى، گرچه به قيمت قتل انسان باشد، به نفع اوست. «فَاقْتُلُوا... ذلِكُمْ خَيرٌ لَكُمْ»
7- اساس دستورات الهى، خير رسانى به انسان است. «ذلِكُمْ خَيرٌ لَكُمْ»

 پرتوي از حكمت

در انتخاب استاد هم دقت كنيد

مرحوم آيت‎الله صافي اصفهاني در جواب كساني كه از ايشان پرسيده بودند: مرحوم آيت‎الله سيد جمال گلپايگاني، در مواعظي كه براي طلاب و فضلاء داشتند، بيش‎تر روي چه نكاتي تكيه مي‎كردند؟ فرموده بودند: تقوا و عدم مجالست با فساق، فجار و اهل غفلت. حتي مي‎فرمود: در استادي كه انتخاب مي‎كنيد، دقيق باشيد؛ زيرا همان طور كه حرف مي‎زند و درس مي‎گويد، روحياتش هم منتقل مي‎شود.
جمال عرفان

 بوستان حكايت

احتياط شديد در بيت المال

مرحوم ميرزا جواد آقا تهراني براي يكي از فرزندانش نقل نموده بودند وقتي در مجلس خبرگان اول براي تدوين و تنظيم قانون اساسي شركت داشتم، شب‎ها در منزل فرزندم در تهران مقيم بودم و روزها ايشان مرا با وسيله شخصي خود به مجلس مي‎برد و ظهر براي ناهار برمي گرداند و مجدد عصر مي‎برد و چون مسافت راه از مجلس تا خانه طولاني بود من به ايشان گفتم لزومي ندارد كه براي ناهار به منزل بيايم در همان جا ناهاري مي‎خورم.
بنا شد كه من ظهرها در مجلس بمانم اما چون نمي‎خواستم از غذاي بيت‎المال استفاده كنم، صبح كه از منزل بيرون مي‎رفتم چند عدد ميوه(سيب يا پرتقال يا غيره) با خود مي‎بردم. ظهر براي اداي فريضه نماز پايين مي‎آمديم پس از پايان نماز، مراقب بودم كه رفقا براي صرف ناهار بروند و كسي متوجه من نباشد.
آن وقت مي‎رفتم و ميوه‎هايي را كه با خود آورده بودم مي‎خوردم، اين ناهار من بود، بدون اين‎كه كسي متوجه شود حتي فرزندم هم نمي‎دانست.
خاطراتي از آيينه اخلاق