صفحه بانوي مسلمان

ره يافتگان - پزشك مسلمان شده آمريكايي:
اسلام دين عقل و خرد است

به نوشته پايگاه جامع فرق، اديان و مذاهب، ليزا(زينب) كيلينگر پزشك بخش راديولوژي در دونپورت يكي از شهرهاي آيووا در كشور آمريكاست. هنگامي كه او در رستوران با افرادي مواجه مي‎شود كه از خوردن گوشت خوك خودداري مي‎كنند، كنجكاو مي‎شود كه آن‎ها چه ديني دارند. در گفت وگوي با آن‎ها با اسلام آشنا مي‎شود. بسيار مشتاق مي‎شود كه نظر اسلام را در زمينه‎هاي مختلف بداند. بعد از يكسال مطالعه درباره اسلام و رفت و آمد به مسجد و كليسا، بالاخره در اول ماه مبارك رمضان 1979 ميلادي مسلمان شدن خود را اعلام مي‎كند و مقيد به آداب اسلامي مي‎شود. او در حال حاضر يكي از مدافعين اسلام است كه در سمينارهاي مختلف درباره اسلام سخن مي‎گويد و به شبهات اسلام ستيزان پاسخ مي‎دهد.

خانم كيلينگر در سميناري راجع به حقوق زن در اسلام اين‎گونه سخن مي‎گويد:

«بسم ا... الرحمن الرحيم

اسلام دين عقل و خرد است. زناني مسلمان مي‎شوند كه مي‎خواهند عفيف باشند. مي‎خواهند به دنبال تحصيلات عاليه باشند، مي‎خواهند فعاليت اجتماعي و اقتصادي داشته باشند و مي‎خواند با خدا رابطه عاشقانه داشته باشند. 1400 سال پيش مردم دختران خود را زنده به گور مي‎كردند. اسلام به مخالفت با آنان برخاست. آيا در جوامع امروزي هنوز اين رسم غلط وجود دارد؟ بله! در برخي كشورها زنان تنها حق دارند يك فرزند داشته باشند و براي اين‎كه نام خانوادگي آن‎ها حفظ شود، فرزندان دختر را مي‎كشند و فقط به پسر اجازه بقا مي‎دهند. سقط جنين‎هاي گسترده و بي‎رويه نمونه ديگر قتل كودكان است. با زنان مانند حيوانات برخورد مي‎شد و به‎عنوان كالاي اقتصادي در دست مردان رد و بدل مي‎شد، آن‎ها حق انتخاب همسر و ارث بردن نداشتند. اسلام پيام جديدي را براي بشريت آورد؛ پيام حق و عدالت. در اسلام مردان حق هيچ گونه ظلم و ستمي به زنان ندارند. مردان و زنان در اسلام خواهر و برادر ديني هم هستند و هيچ تفاوتي بين انسان‎ها در رنگ و نژاد نيست. اگر در برخي جوامع به زنان ظلم مي‎شود، به‎دليل ناآگاهي است و بايد زنان از حقوق خود آگاهي پيدا كنند.

برخي مردم از خداي مسلمانان وحشت دارند چرا كه از طريق رسانه‎ها، ديده‎اند هنگامي كه برخي مسلمانان جاهل انسان‎ها را مي‎خواهند سر ببرند و يا عمليات انتحاري داشته باشند، مي‎گويند ا... اكبر. در حالي كه ا... يك لفظ عربي است براي خداي مشترك بين اديان ابراهيمي؛ ا... خداي ابراهيم است، خداي موسي است، خداي عيسي مسيح و خداي محمد(صلي ا... عليه و آله). ما به خداي مهر و محبتي اعتقاد داريم كه هرگز حقوق نصف جامعه يعني زنان را ناديده نگرفته است. اسلام به زنان حق رأي داده است در حالي كه در همين آمريكا تا قرن 19 زنان حق رأي نداشته‎اند. در اين كشور حتي تا چندي پيش زنان از حق ارث محروم بوده‎اند. زنان در برخي شرايط حق طلاق دارند. در اسلام كسب دانش نه تنها از حقوق زنان است بلكه از وظايف آن‎ها است. پيامبر اكرم(صلي ا... و عليه و آله) فرمودند: طلب علم بر هر مرد و زن مسلماني واجب است. اولين مدرسه كودكان، آغوش پر مهر و محبت مادران است. اسلام با «اقرأ» خواندن آغاز شد: اقرأ باسم ربك الذي خلق. آيا كسي راجع به «اسلميه» شنيده است؟ او اولين پزشك زن در اسلام است او از پدرش پزشكي را ياد گرفت. در زمان پيامبر اكرم از آن حضرت سوال كرد كه آيا مي‎تواند به مداواي زخمي‎هاي جنگي بپردازد؟ پيامبر اكرم فرمود: بله. اسلميه حتي گروهي از زنان را در خدمت گرفت و به آن‎ها آموزش پزشكي داد. زنان جامعه ما بايد به فكر تحصيلات عاليه باشند تا بتوانند به جامعه خدمت كنند. يكي از اموري كه سه دين يهوديت، مسيحيت و اسلام بر آن تأكيد دارند، عفيف بودن است. شما زنان ارتدوكس و يهودي را در خاورميانه مشاهده مي‎كنيد كه روسري مي‎پوشند. كتاب مقدس از زنان مي‎خواهد تا سر خود را بپوشانند. خداوند از زنان خواسته است كه پوشش عفيف داشته باشند. پس زنان مسلمان متفاوت از ديگر زنان نيستند و اين روسري مخصوص مسلمانان نيست.

هم مرد بايد عفيف باشد و هم زن. عفيف بودن هم در پوشش است و هم در رفتار. مردان نيز بايد لباس مناسب داشته باشند. قرآن كريم ما را به عفيف بودن راهنمايي كرده است و انسان بايد قلباً اين مطلب را بپذيرد و به آن پايبند باشد. بايد فوايد حجاب را به زنان آموخت تا آن‎ها با اختيار خود حجاب را بپذيرند. برخي از زنان فمنيست در كاليفرنيا وقتي مرا با اين حجاب ديدند، گفتند كه اين نوع پوشش، پر ابهت است. برخي فكر مي‎كنند كه عفاف و حجاب ظلم به زنان است و آزادي را با غير عفيف بودن برابر مي‎دانند. اما آزادي زنان در اين‎جا يعني زن عامل تبليغات كالاهاي گوناگون در تلويزيون و جامع باشد. اين آزادي است؟‎

در اسلام تجارت براي زنان اشكالي ندارد همانطور كه حضرت خديجه(سلام ا... عليها) همسر پيامبر اكرم(صلي ا... عليه و آله) بازرگان بود. حتي خودش از پيامبر اكرم(صلي ا... عليه و آله) درخواست كرد با او ازدواج كند. صحبت كردن زن در جامعه و داشتن فعاليت اقتصادي از نظر اسلام اشكالي ندارد. حتي زنان پيامبر در مورد احاديث نظر مي‎دادند كه مثلاً فلان حديث درست نيست و احاديث را تصحيح مي‎كردند. مطلب ديگر اين‎كه اسلام الكل را حرام كرده است. در جامعه آمريكا حدود 75 درصد جرايم به‎خاطر مصرف الكل است. اسلام الكل را حرام كرده است چون براي انسان ضرر دارد. قمار نيز حرام است. در آمريكا ثروتمندان بيش‎تر قمار مي‎كنند يا فقرا؟ فقرا، چون مي‎خواهند در يك شب پولدار شوند ولي هر روز فقيرتر مي‎شوند. الكل و قمار بنيان خانواده را خراب مي‎كند از اين رو در اسلام حرام شمرده شده است. بسياري راجع به چند همسري در اسلام سوال مي‎كنند. ولي اسلام در شرايط خاصي به مردان اجازه ازدواج مجدد مي‎دهد. قرآن كريم مي‎فرمايد اگر مي‎ترسيد كه عدالت را رعايت نكنيد، اجازه ازدواج مجدد نداريد و اين موضوع بيش‎تر به شرايط جوامع و فرهنگ‎ها برمي‎گردد. در شرايط امروز كه طلاق زياد شده است، چند همسري راه حلي براي جلوگيري از ارتكاب حرام است.

ما بايد سطح معلومات خود را درباره اسلام بالا ببريم و با زنان غير مسلمان راجع به حقوق زن در اسلام صحبت كنيم. چرا در آمريكا زنان بيش‎تر از مردان مسلمان مي‎شوند؟ چون اسلام ديني است كه مدافع حقوق زنان است. بعد از حادثه 11 سپتامبر شرايط براي من خيلي سخت شد. آن‎ها همه اطلاعات مرا در اختيار داشتند؛ ايميلم، محل كارم و حتي تعداد فرزندانم را مي‎دانستند اما الحمد لله آسيبي به من نرسيد و من از اين فرصت براي گفت وگو با غيرمسلمانان استفاده كردم. بايد به سنت پيامبر اكرم(صلي ا... عليه و آله) پايبند باشيم كه فرمودند به ديگران لبخند هديه كنيد. نمي‎گويم كه زنان به مردان لبخند بزنند اما زنان در مواجهه با ديگر زنان بايد هميشه با روي باز و لبخند برخورد كنند. گفت وگوي عاقلانه و حكيمانه با غير مسلمانان بهترين روش معرفي و تبليغ اسلام است.

 بانو

در محضر بانوي بزرگ اسلام
فاطمه(س) راه هدايت آيندة جهان اسلام

وقتي رسول خدا(ص) فرمود: «فاطمه پاره‎اي از من است، هر كس او را به خشم درآورد مرا به خشم آورده» خبر از آن مي‎دهد كه فاطمه(س)در مقام فناي في‎ا... است و همة خوديت‎ها را نفي كرده و انساني خدايي شده و چنين راهي، راه قلب است و نه راه فكر، و چنين فكر و فرهنگي، فرهنگ اهل‎البيت(ع) است و نتيجه اين راه «ايمان» است - و نه يك مجموعة آداب قالبي صِرف - روايت در واقع مي‎گويد: فاطمه(س) به‎جايي رسيده كه اذيتش، اذيت رسول خدا(ص) و به تبع آن، اذيت خدا است، يعني فاطمه(س) نماد عصمت است و ميزان نمايش حق و باطل، پس نمي‎شود اسلامِ غير از اسلام فاطمه(س) را اسلام دانست و در همين راستا وقتي فاطمه(س) به حاكميت پس از رسول خدا(ص) اعتراض مي‎كند، و آن را انحرافي به سوي كفر معرفي مي‎كند، نبايد آن را ساده گرفت. كسي اين اعتراض‎ها را مي‎كند كه ميزان نمايش حق و باطل است، ديگر نبايد گفت آن‎ها هم نماز مي‎خواندند و روزه مي‎گرفتند، به من بگو آيا به اشاره فاطمه(س)كه اشاره به غدير بود، توجّه كردند؟ آيا به حاكميت ارزش‎ها كه علي(ع) مجسمه آن بود، توجّه نمودند؟ راستي اگر به غدير توجّه مي‎شد كار به‎جايي مي‎كشيد كه ملاكِ دادن مسؤوليت، حَسب و نَسب باشد، به‎طوري كه جانشيني رسول‎خدا(ص) در زمان عثمان به‎جايي بكشد تا يك نفر مسؤولي كه اموي نباشد بر رأس كارهاي جامعة مسلمين قرار نداشته باشد؟
محمد‎بن‎ابي‎بكر وقتي به معاويه و برخوردهاي تندي كه با علي(ع) دارد، اعتراض مي‎كند، معاويه در جواب او مي‎نويسد: « زماني كه پدر تو در ميان ما بود، ما به فضل و برتري فرزند ابوطالب آگاه بوديم و بر خود لازم مي‎دانستيم كه حق او را رعايت كنيم، ولي بدان كه پدر تو و عمر نخستين كساني بودند كه حق علي را پايمال كردند و با او به مخالفت برخاستند، بنابراين اگر راهي را كه درپيش گرفته‎ايم باطل است، پدرت بنيانگذار آن بود و ما آن را ادامه داديم، اگر پدرت در گذشته آن‎گونه عمل نمي‎كرد، ما نه تنها با فرزند ابوطالب مخالفت نمي‎كرديم بلكه دستورات وي را اطاعت مي‎نموديم ولي چون برخورد پدرت را در آن زمان با ايشان ملاحظه كرديم ما نيز به همان شيوه رفتار نموديم.»
پس ملاحظه مي‎فرماييد كه دوست و دشمن اعتراف دارند كه انحراف از كجا شروع شد و حضرت زهرا(س) در همان ابتداي كار، باطل‎بودن آن را گوشزد فرمود و معلوم شد انصراف از علي(ع) به كس ديگر، انصراف از مسلماني به مسلمان ديگر نيست، بلكه انصراف از علي(ع) كار را به حاكميت يزيد مي‎كشاند و لذا است كه بايد فهميد هركس فكر كند مي‎تواند منهاي غدير، اسلام را ادامه دهد، او بين اسلام علي(ع) و اسلام يزيد فرقي قائل نيست و پيام فاطمه(س) درست همين نكته است.
بصيرت فاطمه‎زهرا(س) - اصغر طاهرزاده

فلسفه حجاب
حجاب و اصل آزادي

ايرادي كه برخي به حجاب گرفته‎اند اين است كه موجب سلب حق آزادي كه يك حق طبيعي بشري است مي‎گردد و نوعي توهين به حيثيت انساني زن به شمار مي‎رود.
پاسخ: فرق است بين زنداني كردن زن در خانه و بين موظف دانستن او به اين‎كه وقتي مي‎خواهد به مرد بيگانه مواجه شود پوشيده باشد. در اسلام محبوس ساختن و اسير كردن زن وجود ندارد. حجاب در اسلام يا وظيفه‎اي است بر عهده زن نهاده شده كه در معاشرت و برخورد با مرد بايد كيفيت خاصي را در لباس پوشيدن مراعات كند.
اين وظيفه نه از ناحيه مرد بر او تحميل شده است و نه چيزي است كه با حيثيت و كرامت او منافات داشته باشد و يا تجاوز به حقوق طبيعي او كه خداوند برايش خلق كرده است محسوب شود.
اگر رعايت پاره‎اي مصالح اجتماعي زن يا مرد را مقيد سازد كه در معاشرت روش خاصي را اتخاذ كنند و طوري راه بروند كه آرامش ديگران را بر هم نزنند و تعادل اخلاقي را از بين نبرند. چنين مطلبي را زنداني كردن يا بردگي نمي‎توان ناميد و آن منافي حيثيت انساني و اصل آزادي فرد نمي‎توان دانست.
در كشورهاي متمدن جهان در حال حاضر چنين محدوديت‎هايي براي مرد وجود دارد. اگر مردي برهنه يا در لباس خواب از خانه خارج شود و يا حتي با پيژامه بيرون‎ايد پليس ممانعت كرده و به‎عنوان اين‎كه اين عمل بر خلاف حيثيت اجتماع است او را جلب مي‎كند. هنگامي كه مصالح اخلاقي و اجتماعي افراد اجتماع را ملزم كند كه در معاشرت اسلوب خاصي را رعايت كنند مثلاً با لباس كامل بيرون بيايند چنين چيزي نه بردگي نام دارد و نه زندان و نه ضد آزادي و حيثيت انساني است و نه ظلم و ضد حكم عقل به شمار مي‎رود.
بر عكس پوشيده بودن زن در همان حدودي كه اسلام تعيين كرده است موجب كرامت و احترام بيش‎تر اوست زيرا او را از تعرض افراد جلف و فاقد اخلاق مصون مي‎دارد.
شرافت زن اقتضا مي‎كند كه هنگامي كه از خانه بيرون مي‎رود متين و سنگين و باوقار باشد، در طرز رفتار و لباس پوشيدنش هيچ گونه عمدي كه باعث تحريك و تهييج شود به كار نبرد، عملاً مرد را به سوي خود دعوت نكند، زباندار لباس نپوشد، زباندار راه نرود، زباندار و معني دار به سخن خود آهنگ ندهد چه آن‎كه گاهي اوقات ژست‎ها سخن مي‎گويند راه رفتن انسان سخن مي‎گويد طرز حرف زدنش يك حرف ديگري مي‎زند.