صفحه آخر

حضرت آيت‎الله مصباح در جمع اعضاي شوراي مركزي جبهه پايداري:
اگر ائتلاف با هدف شناخت اصلح باشد، قطعا در آن حضور خواهيم داشت

به گزارش پايگاه اطلاع‎رساني آثار حضرت آيت‎الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با جمعي از اعضاي شوراي مركزي جبهه پايداري، با اشاره به لزوم ورود به مسايل سياسي و اجتماعي به خصوص آن‎چه در مورد انقلاب است، گفت: بايد در جهت صلاح كشور و رسيدن به اهداف انقلاب، در حدتوان تلاش كرد؛ اين مساله يكي از محكماتي است كه همواره ثابت است و نبايد به‎خاطر اين‎كه چند مرتبه تلاش كرديم و نتيجه دلخواه را نداشته است، دلسرد شويم.

آيت‎الله مصباح يزدي با اشاره به شركت اميرالمؤمنين‎عليه‎السلام در شوراي شش نفره گفت: بهترين نمونه از سيره اهل‎بيت‎عليهم‎السلام در اين‎گونه مسايل، شركت اميرالمؤمنين در گروه شش نفره‎اي است كه خليفه دوم را تعيين كرد. مي‎دانيم كه رفتاري كه مسلمانان با آن حضرت داشتند، چگونه بود؛ اما ايشان نه تنها در مشورت دادن به خلفا مضايقه‎اي نمي‎كردند، بلكه حتي در شوراي شش نفره هم شركت كردند؛ در حالي كه ايشان علم يقيني به نتيجه داشتند، اما باز هم شركت كردند و مي‎دانيم كه نتيجه هيچ يك از جلسات به نفع ايشان تمام نشد.

ايشان افزود: اين مساله شاهدي بر اين مدعاست كه كنار كشيدن از مسايل اجتماعي و عدم تلاش براي تحقق اهداف اسلام قابل قبول نيست؛ مگر در شرايطي كه آن‎قدر تقيه لازم باشد كه نتوان حتي يك ادعا را اظهار كرد؛ مانند رفتاري كه امام صادق عليه‎السلام با منصور دوانيقي و موسي‎بن‎جعفر‎‎عليه‎السلام با هارون الرشيد داشتند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اين‎كه شايد شناختن شرايط كنوني جامعه و مقايسه آن با صدر اسلام براي برخي دشوار باشد، ادامه داد: اما فرمايشات امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب ـ‎كه مي‎دانيم شايسته‎ترين افراد براي رهبري مسلمانان هستند براي ما حجت است؛ ايشان هم مكرراً تصريح كرده‎اند كه دخالت در امور اجتماعي و سياسي از واجب‎ترين واجبات است. لذا تصور كنار كشيدن از انجام وظيفه اجتماعي به‎خاطر تجربه شكست‎هاي ظاهري در گذشته دام شيطان است.

ايشان با اشاره به اين‎كه همه افراد نسبت به مشاركت در فعاليت‎هاي اجتماعي و سياسي در يك سطح نيستند، گفت: توقع اين‎كه آرماني داشته باشيم كه همه يكسان نسبت به آن معتقد باشند و تا پاي جان براي رسيدن به آن صبر و مقاومت كنند، توقع به‎جايي نيست. مگر نه اين‎كه برخي از كساني كه به دعوت حضرت سيدالشهدا عليه‎السلام و به اطاعت امر ولي امر مسلمين به كربلا آمدند بودند، ايشان را رها كردند؟! حتي گروهي از ياران امام حسن‎عليه‎السلام ايشان را «مذل المؤمنين» خواندند!

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با طرح اين سؤال كه آيا با وجود اختلاف سطح شناخت افراد، نبايد به‎صورت تشكيلاتي كار كرد و هر كس بايد خودش به تنهايي فعاليت كند، اظهار داشت: مراجعه به رأي اكثريت آخرين راه حلي است كه مي‎توان از طريق آن مشكلات ناشي از اختلاف نظر و شناخت را كاهش داد. مطرح شدن بحث مراجعه به رأي و نظر اكثريت از سوي حضرت امام(ره) نيز گوياي همين مساله است كه قرار نيست هميشه افراد هم‎نظر باشند. البته بايد سعي كرد با رفتار مناسب و گفتار متين نظرات ديگران را جلب كرد و حتي مخالفت خود با نظر ديگران را با ملاطفت و ملايمت مطرح كرد.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم همچنين خاطر نشان كرد: البته براي انجام كار تشكيلاتي بايد كوشيد كساني كه فكر و نظر نزديك‎تري به هم دارند، با هم جمع شوند؛ اما نكته قابل توجه اين است كه توافق مطلق ـ‎جز در موارد نادرـ حاصل نخواهد شد.

ايشان با اشاره به وجود آفاتي در برابر محكمات فكري و اعتقادي كه اغلب افراد غير معصوم به آن‎ها مبتلا مي‎شوند، ادامه داد: ريشه همه مفاسد عالم، جهل و غفلت، يا هواي نفس است. ممكن است برخي افراد واقعا غرض و سوء نيتي نداشته باشند، اما نتوانند حق را بشناسند و در تشخيص‎شان دچار اشتباه بشوند؛ همين الآن باور قلبي برخي از متدينين اين است كه چاره‎اي جز سازش با آمريكا نداريم و فقط به‎خاطر احترام به امام(ره) شعارهاي تندي كه ايشان عليه آمريكا داد، را ادامه دادند؛ اما از نظر آن‎ها واقعيت چيز ديگري است و نمي‎توان با آمريكا مقابله كرد!

استاد اخلاق حوزه علميه قم در ادامه خاطر نشان كرد: اما عامل ديگري كه تأثير بيش‎تري در رفتار نادرست افراد دارد، هواي نفس است؛ افرادي به‎خاطر تنبلي و بي‎حالي دوست ندارند زحمت و دردسر و تهمت‎ها را به جان بخرند، يا منافع خود را در خطر مي‎بينند؛ لذا تمايلي ندارند كه به حق عمل كنند.

آيت‎الله مصباح يزدي با بيان اين‎كه بايد از ابتدا مراقب باشيم كه هم در تشخيص احكام و وظايف شرعي اشتباه نكنيم و هم خواسته‎هاي نفساني پنهان در وجودمان مانع انجام وظايف نشوند، تأكيد كرد: گاهي خواسته‎هايي كه در دل افراد پنهان است، موجب مي‎شود كه نخواهند در جايي تصميم درست را اتخاذ كنند و دائم براي كار خود بهانه و توجيه مي‎آورند؛ اما ريشه مخالفت با تصميم درست هواي نفس است.

ايشان در ادامه گفت: به‎عنوان نمونه قصد ما اين است كه در انتخابات از افراد صالح حمايت كنيم تا دين خدا را ياري كنند؛ اما گاهي نيت قلبي‎مان اين است كه در كنار ياري دين خدا، ما هم به نوايي برسيم و جايگاهي به دست بياوريم و با غفلت از اين كه ممكن است رسيدن به منافع شخصي و گروهي برايمان مهم‎تر از ياري دين شده باشد، دوست داريم مردم حزب ما را عامل بهبود اوضاع و كارها بدانند! اين از دام‎هاي خطرناك و پنهان است و كم‎تر كسي مي‎تواند خود را از چنين دام‎هايي برهاند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم خطاب به اعضاي شوراي مركزي جبهه پايداري تأكيد كرد: اگر بخواهيم اوضاع كشور اصلاح شود و انقلاب در مسير صحيحي پيش برود، بايد ابتدا تشخيص خود را درست كنيم تا به شناخت صحيح برسيم و به تهذيب نفس خود براي مقابله با تمايلات شخصي و گروهي بپردازيم، در مرحله بعد هم به دنبال كساني باشم كه اين دو مؤلفه اساسي، يعني شناخت و تقوا را داشته باشند.

ايشان همچنين گفت: جمع شدن شما در يك تشكيلات به اين معناست كه شناخت افراد اين گروه نسبت به وظايف شرعي اجتماعي را از ديگران صحيح‎تر، و در عمل كردن به وظايف شرعي هم مصمم‎‎تر مي‎دانيد؛ چنين مجموعه‎اي اگر در تصميم‎گيري به اتفاق آراء نرسيدند، مي‎توانند بر اساس نظر اكثريت عمل كنند؛ چون بقاي اين جمع و ايفاي نقششان در اموري كه روشن‎تر است و اتفاق نظري بيش‎تري وجود دارد، از مصلحت بيش‎تري برخوردار است.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با تأكيد بر اين‎كه دو وظيفه مهم جبهه پايداري هم در داخل جبهه و هم بيرون آن تقويت شناخت افراد در زمينه مسايل اجتماعي اسلام و مسايل سياسي روز، و نيز تهذيب نفس است، گفت: ابتدا بايد مسايل اجتماعي براي خود ما حل شود؛ بعد از آن با روشي صحيح براي ديگران نيز روشنگري شود. گاهي انسان تحت تأثير وساوس شيطاني تصور مي‎كند كه مطلبي را به‎عنوان وظيفه شرعي مطرح مي‎كند، اما در واقع براي مطرح كردن خود يا منافع دنيوي ديگر است. لذا همه ما بايد با هواي نفس مقابله كرده و خودسازي كنيم و اين را به يكديگر هم سفارش كنيم.

اين استاد اخلاق حوزه علميه قم افزود: هر كسي بايد از خود سؤال كند كه آيا در اين دو جهت در حدتوان تلاش كرده است يا خير. شايد كسي كه در ميدان سياست وارد مي‎شود، فقط به پيروزي خود مي‎انديشد تا از اين طريق قدرت را در دست بگيرد؛ اما آيا وظيفه شرعي ما همين است؟ و آيا از راه‎هاي مشروع و خداپسند براي رسيدن به اين هدف استفاده مي‎كنيم، يا ما هم به شيوه‎هايي از قبيل شايعه‎پراكني و متهم كردن رقيب متوسل مي‎شويم؟ آيا از نگاه ما نيز هدف، وسيله را توجيه مي‎كند؟

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به وجود نقص در شناخت در اغلب افراد، حتي در بين نيروهاي حزب‎اللهي و مؤمن، اظهار داشت: در حالي كه رهبري بيش‎ترين اهتمام را نسبت به جوانان مؤمن و انقلابي دارند، بسياري از اين جوانان كه مخلصانه مي‎خواهند وظيفه خود را انجام دهند و براي انقلاب تلاش مي‎كنند، تدريجاً سؤالاتي در باره برخي رفتارها و عملكرد رهبري برايشان پيش مي‎آيد؛ طبيعتاً بسياري از جوانان شرايط و موقعيت لازم براي مشاهده افق بالاتر را ندارند؛ لذا ممكن است از اين نكته غفلت كنند كه مثلاً اگر رهبري از برخي افراد حمايت نكنند، مشكل يا خطري بزرگ نظام را تهديد خواهد كرد؛ در واقع رهبر با اين كار خود دفع افسد به فاسد كرده است. اما كساني كه افسد را نمي‎توانند ببينند، به فاسد انتقاد مي‎كنند؛ اين همان خطايي است كه برخي از اصحاب امام حسن‎عليه‎السلام و ساير ائمه طاهرين هم به آن مبتلا شدند.

علامه مصباح يزدي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: شايد براي انتخابات پيش‎رو از سوي برخي كساني كه برنامه‎اي براي شناسايي افراد مورد نظر خود دارند، پيشنهاد ائتلاف براي ارائه ليست انتخاباتي مطرح شود؛ در برابر اين پيشنهاد مي‎توان گفت ما هم طرفدار ائتلاف هستيم؛ اما در صورتي كه نتيجه اين ائتلاف همفكري براي شناختن افراد اصلح باشد. در اين صورت اگر احياناً در موردي اختلاف سليقه وجود داشت، تابع نظر اكثريت هستيم؛ اما نه اين‎كه به‎خاطر در اقليت بودن يك گروه، از افراد اصلح آن‎ها دست بكشيم و بر اساس سهم‎خواهي عمل كنيم.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم خاطر نشان كرد: سهم‎خواهي يعني دنيا‎طلبي؛ اگر من مي‎دانم فردي از گروه ديگر اصلح است، چرا او را انتخاب نكنم؟ اگر من در انتخابات به فرد اصلح كه در گروه ديگري است، رأي ندادم، نزد خداوند چه حجتي دارم؟ بر اين اساس، اگر در بين نامزدهاي هر يك از گروه‎ها و تشكل‎ها كسي يافت شد كه اصلح باشد، بايد به او رأي داد.

ايشان در خصوص پيوستن به ائتلاف گفت: اگر ائتلاف براي شناخت اصلح باشد، كار درستي است و ما هم از آن استقبال مي‎كنيم؛ در اين صورت، اگر در موردي اختلاف نظر پيش آمد، اكثريت آراء پذيرفته مي‎شود؛ چون راه بهتري براي تشخيص نبوده است. اما اگر قرار باشد هر گروهي كانديداي خودش را معرفي كند، در اين صورت نبايد هم‎ديگر را تخريب كنيم؛ چون طبيعتاً سليقه‎ها و شناخت‎ها با هم متفاوت است.

آيت‎الله مصباح يزدي با طرح اين سؤال كه آيا ممكن است شرايطي پيش بيايد كه با علم به اين‎كه نامزدهاي ما در ائتلاف رأي نمي‎آروند، باز هم در ائتلاف شركت كنيم، ادامه داد: البته، ممكن است؛ اما از فرض‎هاي بسيار نادر است؛ همان‎گونه كه حضرت امير‎عليه‎السلام نيز براي اتمام حجت در شوراي شش نفره شركت كرد. اگر چنين شرايطي پيش آمد، ما هم براي اين‎كه حرفمان را بزنيم و اتمام حجت كنيم در ائتلاف شركت مي‎كنيم؛ اما اصل بر اين است كه با رعايت ادب و احترام و بدون تهمت زدن و شايعه سازي به دنبال اصلح باشيم، صرف نظر از اين‎كه از چه گروهي باشد؛ اگر اين مسير طي شد و كار به‎جايي رسيد كه راهي به جز مراجعه به نظر اكثريت نبود، به‎خاطر مصالح بالاتر نظر اكثريت را مي‎پذيريم؛ اما اگر بنا بر ائتلاف شد، ولي كساني بر خلاف وعده‎هاي خود به دنبال سهم‎خواهي باشند، اين براي ما پذيرفتني نيست.

ايشان در مورد حضور در جلسات ائتلاف گفت: حضور در چنين جلساتي ايرادي ندارد، تا از اين طريق با رعايت ادب سخن‎مان را بيان كنيم؛ تا ديگران هم اگر اين نظرات را درست مي‎دانند، آن‎ها را بپذيرند، و اگر اشتباه مي‎دانند، در باره آن بحث شود؛ ما كسي را متهم به سوء نيت نمي‎كنيم؛ بلكه ممكن است كساني در تشخيص دچار اشتباه باشند؛ لذا از همه بخواهيم كه با يك‎ديگر همفكري كنيم، تا بيننا و بين‎الله اصلح را شناسايي كنيم. اگر ائتلاف اين است، خود ما هم براي تشكيل ائتلاف پيشقدم هستيم و همه را به ائتلاف فرا مي‎خوانيم.

آيت‎الله مصباح در پايان خاطر نشان كرد: نكته‎اي كه بايد همه به آن توجه داشته باشيم اين است كه باور كنيم بهترين راه براي موفقيت، توسل به اهل‎بيت‎عليهم‎السلام است؛ توسل هم تنها روضه‎خواندن و گريه كردن نيست؛ براي انجام هر كاري اول امام زمان عليه‎السلام را ياد كنيم و بر ايشان صلواتي بفرستيم و از ايشان بخواهيم تا دستمان را بگيرند. تجربه‎هاي متعددي نشان مي‎دهد افرادي كه چنين توسلاتي داشتند، در عمل، مورد عنايت آن حضرت قرار گرفته‎اند.

گفتني است ديدار شوراي مركزي جبهه پايداري با علامه مصباح، 31 خردادماه سال جاري برگزار شده است.

 حديث مهدي(عج)

به سوي ظهور

امام صادق عليه السلام:
به خدا سوگند، مهدى(عجل‎الله تعالى فرجه الشريف) عدالت را هم‎چنان كه سرما و گرما وارد خانه‎ها مي‎شود، وارد خانه‎هاى مردمان كند.
بحارالانوار، ج 52، ص 362

 راه امام

وقتي روحاني مهذب نباشد فسادش از همه كس بيش تر است

مرحوم شيخ فضل‎الله نوري را كي محاكمه كرد؟ يك معمّم زنجاني؛ يك ملّاي زنجاني محاكمه كرد و حكم قتل را او صادر كرد؛ وقتي معمّم، ملّا؛ مهذّب نباشد، فسادش از همه كس بيش‎تر است. در بعض روايات هست كه در جهنم، بعضي‎ها - اهل جهنم - از تَعفّن بعض روحانيون در عذاب هستند و دنيا هم از تعفّن بعضى از اين‎ها در عذاب است.
صحيفه امام، ج 13، ص 420

 در پرتو خورشيد

تك تك بيت ها را با تمام وجود مي شنوند

...رهبر اين كشور با اين همه دغدغه كشوري و امنيتي و جهاني، با آرامش در جلسه شعر مي‎نشينند و درباره اشعار نيز ديدگاه‎هاي كارشناسانه ارائه مي‎دهند. بنده شايد اگر اين مسائلي كه ايشان از آن مطلع هستند را بدانم، تا دو ماه اصلاً نتوانم غذا بخورم. اما اين براي من اعجاب‎انگيز است كه مي‎بينم تك‎تك بيت‎ها را ايشان با تمام وجود مي‎شنوند. در جلسه شعر اتفاق مي‎افتد لحظه‎هايي متوجه ظرايف و دقايق ابياتي كه در جلسه خوانده مي‎شود، نيستيم يا چند بيت را هم متوجه نمي‎شويم، اما با خودمان مي‎گوييم عيبي هم ندارد، مثلاً شعر ابوالفضل زرويي كه شعر حافظ نيست، شعر حافظ را هم گاهي اوقات آدم مي‎خواند دو خط وسطش را نمي‎فهمد. اما ديده‎ام در اين جلسات شعر نيمه ماه مبارك رمضان، گاهي اوقات مثلاً يك جوان شهرستاني در حال خواندن شعري معمولي است، يك‎دفعه پچ‎پچ‎هايي مي‎شود يا كسي مي‎آيد خبري به آقا مي‎دهد و مي‎رود، بعد آقا مي‎گويد: ببخشيد يك‎بار ديگر شما آن بيت را بخوانيد. يعني پس از يك روز روزه گرفتن و كار مي‎بينيد آقا كاملاً حواسشان به همه ابيات است.
ابوالفضل زرويي نصرآباد