صفحه حوزه و دانشگاه

تشكيل هسته هاي نخبگاني حل مسائل كشور در سازمان بسيج دانشجويي

حميد بالايي جانشين رئيس سازمان بسيج دانشجويي كشور در نشست خبري، با اشاره به تشكيل «هسته‎هاي نخبگاني حل مسائل كشور» گفت: از پايان سال 96 آقاي نيك روش به‎عنوان رياست سازمان بسيج دانشجويي به دنبال ايجاد تحول در سازمان بودند، در گذشته نيز چندين طرح تحول انجام شده بود، آخرين طرح؛ طرح سند نوسازي بسيج دانشجويي بود كه در دوران رياست آقاي گودرزي رئيس سابق سازمان بسيج دانشجويي پيش گرفته شد.

به گزارش خبرگزاري فارس، بالايي در ادامه با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار با دانشجويان و تحسين معظم‎له از مطالبه‎گري دانشجويان ادامه داد: ما در بسيج دانشجويي بيانات رهبر معظم انقلاب در ۱۳۰ ديدار دانشجويان را مورد مطالعه و تحليل قرار داديم و در همين راستا براي بسيج دانشجويي ۵ ماموريت اصلي باز طراحي شد.

* راه‎اندازي دبيرخانه طرح اعتلا و تحول سازمان بسيج دانشجويي

وي با اشاره به راه‎اندازي دبيرخانه طرح اعتلا و تحول سازمان بسيج دانشجويي، اظهار داشت: تدوين اين طرح مبتني بر فرمايشات مقام معظم رهبري است.

جانشين رئيس سازمان بسيج دانشجويي با بيان اين‎كه مقام معظم رهبري از بسيج دانشجويي نقش‎آفريني و مطالبه‎گري را انتظار دارند، گفت: معظم‎له انتظار دارند بسيج دانشجويي در گام اول اقدام به شناسايي مسائل كشور كند و پاسخ اين مسادئل را هم به‎صورت علمي بدهد.

بالايي ادامه داد: مطالبه‎گري و گفتمان‎سازي نخبگاني و اين‎كه بسيج دانشجويي به‎صورت ميداني براي حل مسائل كشور اقدام كند، هم از ديگر مطالبات رهبر انقلاب از بسيج دانشجويي است.

وي با اشاره به پيش‎بيني سه نوع هسته دانشجويي در طرح بيان داشت: هسته اول، هسته علمي و ويژه دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري است. كار اين هسته شناخت مسائل كشور و پاسخ‎يابي علمي و حل مسائل كشور است.

* فعاليت ۸۴ هسته علمي در استان‎ها و ۱۱۰ هسته در تهران بزرگ

بالايي يادآور شد: اكنون ۸۴ هسته علمي در استان‎ها و ۱۱۰ هسته علمي هم در تهران بزرگ زير نظر سازمان بسيج دانشجويي شكل گرفته است كه در اين راستا ۲۰ مساله اصلي كشور در هسته‎هاي علمي در دستور كار قرار گرفته‎اند.

جانشين رئيس سازمان بسيج دانشجويي ادامه داد: به‎طور مثال در سيستان از پسماند ملخ‎هاي دريايي، به توليد مالش طبيعي براي مبارزه با ريزگردها دست پيدا كرده‎اند

وي با اشاره به درجه بندي هسته‎ها به‎صورت «الف»، «ب» و «ج» اشاره كرد و گفت: هسته‎هاي «الف» هسته‎هايي هستند كه هويت خود را پيدا كرده‎اند و به‎صورت مستقل فعاليت مي‎كنند و گردش مالي دارند، هسته‎هاي «ب» هنوز مورد حمايت مادي و معنوي سازمان بسيج دانشجويي هستند و هسته‎هاي «ج» نيز در حال شكل‎گيري هستند.

بالايي با اشاره به راه‎اندازي ۵۰۰ هسته علمي در سال 98 گفت: كارهاي مربوط به ايجاد اين اين هسته‎هاي علمي از ارديبهشت ماه آغاز شده است.

وي با اشاره به هسته‎هاي مطالبه‎گري بسيج دانشجويي تصريح كرد: در اين راستا هم كارهاي خوبي شده و قرارگاه احمدي روشن با بيش از ۱۸۰ هسته مطالبه‎گري با محوريت دانشجويان دوره كارشناسي شكل گرفته است كه در ديدار اخير رهبري با دانشجويان به برخي از كارهاي انجام شده اين هسته‎ها اشاره شد. در سال جاري توسعه اين هسته‎هاي مطالبه‎گري را در نظر داريم و امروز بيش از ۱۰۰ تجربه مطالبه‎گري داريم.

* فعاليت هزار و ۶۰۰ گروه جهادي در كشور

جانشين سازمان بسيج دانشجويي اضافه كرد: ما قصد داريم گروه‎هاي جهادي را به سمت مسائل كشور در حوزه‎هاي مختلف سوق دهيم. اكنون هزار و ۶۰۰ گروه جهادي در كشور داريم كه صرفاً در حوزه فعاليت‎هاي فرهنگي و عمراني كار نمي‎كنند و به فعاليت در ديگر حوزه‎ها همچون اقتصاد و كمك به شكل‎گيري كسب‎وكارهاي كوچك نيز مي‎پردازند.

بالايي گفت: ۶۴ هزار نفر ساعت دوره در خصوص حرفه‎اي‎سازي هسته‎هاي موجود برنامه‎ريزي شده و براي گفتمان‎سازي طرح تحول سازمان بسيج دانشجويي نيز ۴۰ هزار نفر ساعت دوره آموزشي با مسؤولان پايگاه‎ها برگزار شده است. همچنين در خصوص تربيت مربي ۲ هزار و ۸۰۰ نفر ساعت دوره، برگزار شده و براي تشكيل هسته‎هاي جهادي نيز ۳۲ دوره برنامه‎ريزي برگزار شده است.

* پيگيري براي اخذ مجوز مركز شتاب دهي ۱۳ آبان

وي با اشاره به پيگيري‎هاي سازمان بسيج دانشجويي براي اخذ مجوز مركز شتاب دهي ۱۳ آبان گفت: اين مركز شتاب دهي با هدف سرعت بخشيدن به ارتقاي هسته‎هاي علمي راه اندازي مي‎شود.

بالايي به فعاليت يكي از هسته‎هاي علمي بسيج دانشجويي در حوزه خام فروشي اشاره كرد و افزود: جشنواره ايداتون در حوزه خام فروشي كشاورزي، نفت و گاز و معدن و با محوريت اين هسته علمي برگزار مي‎شود.

وي به راه اندازي سامانه كندو بانك اشاره كرد و افزود: در اين سامانه ۲۰۰ مساله كشور در حوزه‎هاي مختلف بارگذاري شده است و نخبگان مي‎توانند با ورود به اين سامانه به هر كدام از مسائل كه مي‎خواهند ورود پيدا كنند. از طريق شبكه تاميني كه در سامانه كندو بانك ايجاد شده امكان حمايت از ايده‎هاي برتر فراهم است.

جانشين رئيس سازمان بسيج دانشجويي با بيان اين‎كه شايد يكي از مهم‎ترين خلا‎هاي ما در حل مشكلات كشور وجود سامانه‎اي است كه نخبگان را به مسائل كشور وصل كند تصريح كرد: سامانه كندوبانك در حال فعاليت است، ولي رونمايي از آن طي مراسمي انجام خواهد شد.

دهقاني فيروزآبادي خبر داد؛
استقرار ۸۸ شركت دانش بنيان در پارك فناوري دانشگاه آزاد

روح ا... دهقاني فيروزآبادي، رئيس پارك علم و فناوري دانشگاه آزاد، در گفت وگو با خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجو، با اشاره به فعاليت‎هاي پارك نوپاي اين دانشگاه، اظهار كرد: پارك علم و فناوري دانشگاه آزاد يك پارك خوب است. اين پارك مختصات خوبي نسبت به خودش دارد.

دهقاني فيروزآبادي ادامه داد: البته نسبت به بقيه پارك‎هاي علمي و فناوري هم ويژگي‎هاي مثبت و يا نقاط ضعفي دارد كه براي رسيدن به رشد و تعالي بايد برنامه‎هاي ويژه‎اي براي آن داشته باشيم.

وي افزود: با توجه به اين‎كه پارك علم و فناوري دانشگاه آزاد جوان است و از سال گذشته كار خود را آغاز كرده، امروز شاهد هستيم كه نزديك به ۸۸ شركت دانش بنيان در آن استقرار يافته‎اند كه از اين رقم طبق آمار حدود ۷۰ درصد اعضاي هيات علمي يا دانشجويان دانشگاه آزاد بودند و ۳۰ درصد مابقي از بخش‎هاي ديگر جذب شده‎اند و ما اين را يك نقطه قوت مي‎دانيم.

رئيس پارك علم و فناوري دانشگاه آزاد با اشاره به اين‎كه برنامه‎هاي ويژه‎اي براي رشد و ارتقاي پارك در نظر گرفته شده است، تصريح كرد: براي پارك از دو جنبه برنامه‎ريزي‎هايي شده است، كه توسعه زيرساخت‎ها، ساخت پرديس‎هاي پارك در استان تهران و توسعه پرديس‎هاي فناوري در دانشگاه‎هاي ساير استان‎ها برنامه اول ما بوده و به شدت پيگير آن هستيم.

دهقاني فيروزآبادي در خصوص دومين برنامه خود، بيان كرد: بهينه سازي پارك اولويت دوم ما است و مي‎خواهيم سرا‎هاي نوآوري را كه يكي از اصلي‎ترين اِلمان‎هاي پارك به شمار مي‎رود توسعه دهيم؛ همچنين به‎طور جدي دنبال اين هستيم كه پارك به محلي پر شورو شوق و پر رونق تبديل شود.

وي با بيان اين‎كه امروز پررنگ‎ترين جنبه بسياري از پارك‎هاي فناوري كشور مساله اسكان و استقرار شركت‎هاي دانش‎بنيان است، گفت: ما معتقديم پارك مثل اجاره خانه نيست كه شركت‎ها بيايند محلي را اجاره كنند و منفعت‎هايي را ببرند.

رئيس پارك علم و فناوري دانشگاه آزاد ادامه داد: پارك بايد داراي يك فرهنگ باشد و در واقع پارك‎هاي علم و فناوري؛ يك شهر علم و فناوري هستند؛ همان طور كه در شهر خانه، بيمارستان، مدرسه و درمانگاه وجود دارد، پارك هم بايد همين المان‎ها را داشته باشد.

دهقاني فيروزآبادي گفت: برنامه دوم ما اين است كه المان‎هاي پارك را جذاب و دوره‎هاي مختلف برگزار كنيم؛ همچنين دوره‎هاي آموزشي و فن بازار‎ها برگزار شود؛ درواقع پارك بايد محل شلوغي باشد.

رئيس پارك علم و فناوري دانشگاه آزاد با اشاره به اين‎كه براي دستيابي به اهدافمان هدف گذاري‎هاي مختلفي كرده‎ايم؛ اظهار كرد: به‎طور كلي براي اجراي آن يك برنامه سه بخشي در نظر گرفته‎ايم؛ اولين برنامه ما يك طرح يك ماهه است كه تقريبا ۱۰ روز است كارمان آغاز شده و به دنبال شناسايي فرصت‎ها هستيم.

وي ادامه داد: يك برنامه سه ماهه هم داريم كه سر و سامان دادن به داشته‎هايمان در پارك خواهد بود.

دهقاني فيروزآبادي در پايان خاطرنشان كرد: يك برنامه يك ساله هم داريم كه بيش‎تر به توسعه پارك پرداخته خواهد شد. در واقعه اين توسعه شامل نرم افزار پارك، محيط پارك و اكوسيستم آن بر اساس المان‎هاي فرهنگي و خاص خود پارك خواهد بود.

 حوزه و دانشگاه

حافظه تاريخي حوزه
مرجعيت گريزي صاحب جواهر و شيخ انصاري بزرگ

از جمله قضايايي كه بر كمالات معنوي صاحب جواهر، شيخ انصاري و سعيد العلماء دلالت دارد، اين است: زماني كه صاحب جواهر، مرجع عام تقليد و شيخ انصاري نيز از نظر علمي درجه اول بود و خيلي‎ها قائل به تقدّم شيخ بر صاحب جواهر بودند(و شيخ در علم اصول قطعاً بر صاحب جواهر تقدم داشت)، شيخ عرض اندام نمي‎كرد و وقتي براي تقليد به وي مراجعه مي‎كردند، به ديگري ارجاع مي‎داد.
شيخ جزء اصحاب و حزب صاحب جواهر نبود و به علميت صاحب جواهر هم چندان معتني نبود و از تعبير شيخ در مكاسب نيز اين نكته برداشت مي‎شود، با اين اوصاف طبعاً و علي القاعده نبايد صاحب جواهر به شيخ معتني باشد، لذا عرب‎هايي كه از اصحاب و حزب و نزديكان وي بودند، توقع نداشتند كه صاحب جواهر براي مرجعيت بعد از خودش كسي غير از اصحاب را برگزيند، به‎ويژه كه از غير عرب باشد. ولي صاحب جواهر وظيفه شرعي ديد كه شيخ انصاري را معرفي كند. لذا قُبل وفاتش گفت: به ملّا مرتضي بگوييد بيايد. اصحاب كه مي‎خواستند مرجع پس از وي عرب باشد، شيخ مرتضي عرب را آوردند. صاحب جواهر گفت: نه، ملّا مرتضي شوشتري – يا دزفولي – را بگوييد بيايد. وقتي شيخ كنار صاحب جواهر نشست، صاحب جواهر در حالي كه به شيخ اشاره مي‎كرد، فرمود: من أراد النجاه فليتمسّك بهذا الشيخ»! سپس به شيخ رو كرد و گفت: شيخ! قدري از احتياطات كم كن كه حكم شرعي، سهل است.
با ارجاع صاحب جواهر، همه شرايط براي مرجعيت شيخ آماده شد. هم مرجع عام او را معرفي كرده و هم در تقوا و ملّايي مورد قبول همگان است ولي شيخ از رساله نوشتن ابا كرد.
وقتي فشارهاي اطرافيان زياد شد، شيخ گفت: سعيد العلماء بر من مقدم است و تا او هست، من رساله نمي‎نويسم. در آن وقت سعيد العلماء در بابل مازندران بود. در آن زمان يعني سال ۱۲۶۶ق تا قاصد از نجف به بابل برود، مدتي طول مي‎كشيد.
وقتي خبر به سعيد العلماء رسيد، او گفت: بله، من در درس شريف العلماء بر شيخ مقدم بودم ولي الآن وضع فرق كرده است. از وقتي كه من به بابل آمده‎ام، از نظر علمي روزبه‎روز تنزّل كرده‎ام و سعيد العلماي قبل نيستم و شيخ هم در حوزه علميه با بزرگان علم سروكار داشته و روزبه‎روز ترقّي كرده است و او نيز شيخ انصاري سابق نيست و اكنون او بر من تقدم دارد. لذا بايد از او تقليد كنيد. وقتي قاصد خبر ارجاع سعيد العلماء به شيخ را به نجف آورد، شيخ شروع كرد به تحشيه رساله كلباسي.
نقلي از آيت‎الله شبيري زنجاني