صفحه فرهنگي-اجتماعي

استفاده ابزاري از زنان در تبليغات مبتذل اينستاگرامي زير سايه عدم نظارت مسؤولان

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اين روزها در دنياي مجازي هستند كساني كه به بهانه خنده محصولاتي را به كاربران معرفي مي‎كنند؛ از عطر گرفته تا لباس. حالا اين تبليغات راه اصلي خود را به بيراهه كشانده‎اند؛ اين بار آن‎ها به معناي حقيقي زن را يك كالا معرفي مي‎كنند چراكه زنان براي عرضه بهتر كالاها بايد زيبايي‎هاي ديكته‎شده را به دست آورند تا جذاب‎تر شوند اما بايد بدانيم اين تبليغات بسيار وقيحانه ارزش يك زن را به افول مي‎كشاند.

فراخوان كسب‎وكار در اينستاگرام بسيار زياد ديده مي‎شود، كافي است يك جست وجوي كوچك در اين شبكه مجازي داشته باشيد تا متوجه شويد در مورد چه چيزي صحبت مي‎كنيم. اگر لابلاي صفحات اينستاگرام جست وجو كنيد بيش‎ترين صفحه‎هايي كه رصد مي‎كنيد از اين دست است.

بدون هيچ رد و نشاني يك‎سري مخاطب را با ترفندهايي جذب مي‎كنند؛ فارغ از آن‎كه بدانند با چنين ترفندها و روش‎هايي ارزش انساني را به نابودي مي‎كشانند.

چندي پيش بود كه انتشار ويدئوي تبليغاتي از يك شركت شكلات‎سازي سروصداي زيادي در شبكه‎هاي اجتماعي به راه انداخت. اين تيزر تبليغاتي مرزهاي شرع و عرف را جابه‎جا كرده بود و محتواي آن را مي‎توان كاملاً خارج از عرف و موازين شرعي دانست. تصاوير اين ويدئو به نحوي بود كه توجه هيچ بيننده‎اي به تبليغ شكلات جلب نمي‎شود و تنها جلوه‎هاي بصري هنرپيشه زن به چشم مي‎آيد. پيگيري‎هايي كه از معاونت امور زنان رياست‎جمهوري انجام شد تنها به جمله «احتمالا از نظر كارشناسان ما، چنين تبليغي اصلاً استفاده ابزاري از زنان تلقي نشود و حتي در غير اين صورت هم كاري از ما ساخته نيست، چرا كه ما قانون‎گذار نيستيم.» ختم شد.

اين ويدئو سبب شد كاربران شبكه‎هاي اجتماعي اين اقدام را محكوم كنند و از وزارت ارشاد بخواهند در نوع تبليغات در فضاي مجازي ورود كند و به اصطلاح فيلترهايي براي اين نوع تبليغات قرار دهد. اگرچه حضور و ايفاي نقش زنان در تيزرهاي تبليغاتي امري رايج و عادي بوده و همواره در بسياري از آگهي‎هاي تلويزيون نيز شاهد آن هستيم، اما تبليغات مدنظر اخير تفاوت فاحشي با ديگر تيزرهاي تبليغاتي دارد. اين موضوع جديد به قدري تأسف برانگيز شده كه ديگر كار از گوشزد كردن و فيلتر گذشته است؛فيلمي كه در آن جاذبه‎هاي فيزيكي زنان نمايش داده مي‎شود تا شايد بدين وسيله مخاطب ترغيب به خريدن اكستنشن شود. در واقع اين زنان مي‎گويند: «ببينيد ما چقدر زيبا هستيم، پس هرچه سريع‎تر اين اكستنشن را تهيه كنيد.» موضوع اين‎گونه استفاده از جنس زن نه فقط در اين تبليغات بلكه در تبليغات ديگر نيز به وفور ديده مي‎شود. اما نوع تفكر اين زنان چيست كه پيشنهاد ايفاي چنين نقش‎هايي را قبول مي‎كنند. چگونه زناني كه خود را مستقل و برابر با حقوق مردان مي‎دانند چنين پيشنهادهاي ابزاري را مي‎پذيرند؟ چرا بايد تبليغات به سمتي سوق پيدا كند كه زنان را با در پيش گرفتن جنگ رواني مجاب كند با تجهيزاتي خود را شبيه زنان بدكاره جلوه دهند؟ آيا اين اقدام در يك كشور اسلامي صحيح است؟ چرا بايد معيار جوانان با اين‎گونه تبليغات رو به زوال رفته و تغيير كند؟ دقيقاً از چه زماني معيار انسان‎ها براي يكديگر چهره افراد شده است؟ مگر هميشه سخن از آن نبود كه سيرت ماندگار است؟ پس چرا به‎جاي تكميل و ارتقا بخشيدن ذات و سيرت بايد به فكر صورت براي تحريك و گمراه كردن ديگران بود؟ كساني كه همواره مدعي حقوق از دست رفته زنان هستند، چشمان‎شان را مقابل اين تبليغ مبتذل بسته‎اند.

حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي با ارائه تعبيري جالب در ارتباط با ايـنترنت، در ديـدار بـا اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در 26 آذر 1381 مي‎فرمايند: «اينترنت، يكي از نعم بزرگ الهي است؛ اما در عـين حـال، يك نقمت بزرگ هم هست؛ يعني يك چاقوي دو دَم و خطرناك... اينترنت، الآن مثل يك جـريان افـسارگسيخته اسـت... اين، مثل آن است كه كسي يك سگ وحشي را بياورد، بگويند قلاده‎اش كو؟ بگويند سفارش كـرده‎ايم آهـنگر قلاده را بسازد!»

رهبر فرزانه انقلاب وضعيت نابسامان اينترنت و پايگاه‎هاي اينترنتي را به مسؤولان مربوطه يادآوري كردند و خواستار كـنترل و پالايـش پايـگاه‎هاي مخرب و برخورد با تخلفات اينترنتي در رأس اولويت‎هاي فـرهنگي شـدند. حالا بايد ديد و منتظر ماند كه چه سدهايي به وجود خواهد آمد تا چنين ناهنجاري‎هايي را مانع شود.

خيال راحت مزاحمان پيامكي از تهديدات توييتري مسؤولان

طي ماه‎هاي اخير و با افزايش اعتراض‎ها نسبت به موضوع پيامك‎هاي تبليعاتي، محمد جواد آذري جهرمي وزير ارتباطات كه حضور گسترده‎اي در شبكه‎هاي اجتماعي و رسانه‎ها دارد، با تأييد اين موضوع، از صدور دستورات لازم براي برخورد با ارسال كنندگان پيامك‎هاي تبليغاتي خبر داده و افزوده بود كه از انواع شيوه‎هاي فني براي توقف ارسال پيامك‎هاي تبليغاتي بهره گرفته شده است.

اما به نظر مي‎رسد وزير ارتباطات علي رغم دستورهاي فراوان، از حجم بالاي ارسال پيامك‎هاي تبليغاتي و تداوم دور زدن‎هاي قانون بي‎خبر است. حال كه فرصت دارد زمان قابل توجهي را در شبكه‎هاي اجتماعي بگذراند، كافي است پاي حرف مردم بنشينيد تا ببينيد هنوز هم از ارسال تعداد زياد پيام‎هاي تبليغاتي ناراضي هستند. بررسي هشتگ‎هايي مانند #اس_ام_اس_تبليغاتي يا #پيامك تبليغاتي حاكي از همين نارضايتي كاربران است.

پيگيري اين هشتگ ها، تنها نمونه از هزاران پيغامي است كه مردم در فضاي مجازي در خصوص اين‎كه پيامك‎هاي تبليغاتي كلافه شأن كرده و كم‎تر نشده است، نوشته‎اند.

دور زدن قوانين با هزينه‎هاي پايين

در اين خصوص سيدعلي اصغر حسيني، كارشناس فضاي مجازي، در گفت وگو با مشرق مي‎گويد: محدوديت‎هايي از سوي مخابرات براي اپراتورهاي ارسال پيامك به وجود آمده است اما شركت‎هايي كه خدمات پيامكي ارائه مي‎دهند به راحتي قوانين را دور مي‎زنند و به كار خود ادامه مي‎دهند.

وي اظهار داشت: البته بايد گفت كه نسبت به چند سال پيش تعداد پيامك‎ها بسيار كم‎تر شده اما اين به معني پا پس كشيدن شركت‎هاي پيامكي نيست. تنها به‎دليل آن‎كه استقبال از پيامك با ورود مردم به فضاي مجازي كم‎تر شده و صاحبان مشاغل به خوبي اين موضوع را درك كرده‎اند تعداد پيامك‎ها كم‎تر شده است.

حسيني ادامه داد: با توجه به سرمايه گذاري عظيمي كه شركت‎هاي ارسال پيامك داشته‎اند به اين راحتي پا پس نخواهند كشيد به‎طوري كه در طول ماه‎هاي اخير شاهد بوديم پيامك صوتي نيز در ليست محصولات اين شركت‎ها قرار گرفته اما به‎دليل آن‎كه هزينه بيش‎تري به نسبت پيامك نوشتاري دارد با استقبال كم‎تري رو به رو شده است.

اين كارشناس فضاي مجازي خاطرنشان كرد: در حال حاضر شاهد هستيم كه اپليكيشن‎هاي مختلفي از سوي برخي شركت‎ها طراحي مي‎شود كه شما براي عضو شدن در اين اپليكيشن نياز به ثبت شماره همراه خود داريد. براي مثال شما در حال تحصيل در زمينه كنكور هستيد و يك اپليكيشن سوالات كنكور كه رايگان نيز هست را بر روي تلفن همراه خود نصب مي‎كنيد براي تأييد نهايي اين اپليكيشن از شما شماره همراهتان را مي‎خواهد. حالا آن شركت طراح اين اپليكيشن شماره هزاران نفر را كه درگير كنكور هستند دارد. اين شماره به راحتي به مؤسسات كنكور و سازمان‎هايي كه در زمينه كنكور فعاليت تجاري مي‎كنند فروخته مي‎شود، آن هم با هزينه‎اي ميليوني و عملاً يك بانك كاملاً تخصصي از مخاطبان خاص با پرداخت هزينه‎اي در اختيار اين افراد قرار مي‎گيرد. آن‎ها هم در زمينه پيامك‎هاي تبليغاتي كاملاً هدفمند و يا گروه‎هاي تلگرامي و فضاي مجازي از اين شماره‎ها استفاده مي‎كنند.

وي تاكيد كرد: به همين خاطر است كه گاهي پيامكي براي شما مي‎آيد كه مثلاً علي عزيز شما برنده تخفيف رستوران فلان شده‎ايد بدون اين كه بفهميد اصلاً اين افراد اسم شما را از كجا آورده‎اند و يا اين‎كه چطور فهميده‎اند كه شما يك بار به فلان رستوران رفته‎ايد.

 در محضر قرآن

درس هايي از قرآن

اى فرزندان اسرائيل! نعمت‎هايم را كه به شما ارزانى داشتم، به‎خاطر بياوريد و به پيمانم(كه بسته‎ايد) وفا كنيد، تا من(نيز) به پيمان شما وفا كنم و تنها از من پروا داشته باشيد.
بقره، 40
نكته ها
اسرائيل، نام ديگر حضرت يعقوب است كه از دو كلمه «اسر» و «ئيل» تركيب يافته است. «اسر» به معناى بنده و «ئيل» به معناى خداوند است. بنابراين اسرائيل در لغت به معناى بنده خداست.
تاريخ بنى‎اسرائيل و اسارت آنان به دست فرعونيان و نجات آن‎ها به دست حضرت موسى عليه السلام وبهانه‎گيرى وارتداد آنان، يك سرنوشت وتاريخ ويژه‎اى براى اين قوم به وجود آورده است.
پيمان‎هاى الهى، شامل احكام كتاب‎هاى آسمانى و پيمان‎هاى فطرى كه خداوند از همه گرفته است، مى‎شود. در قرآن به مساله امامت، عهد گفته شده است: «لاينال عهدى الظالمين [بقره، 124]» يعنى پيمان من «مقام امامت» به افراد ظالم نمى‎رسد. پس وفاى به عهد يعنى وفاى به امام و رهبر آسمانى و اطاعت از او.
ضمناً در روايات مى‎خوانيم: نماز عهد الهى است[وسائل، ج‎4، ص‎110].
پيام ها
1- ياد نعمت‎هاى پروردگار، سبب محبّت و اطاعت اوست. «اذكروا... اوفوا»
به هنگام دعوت به سوى خداوند، از الطاف او ياد كنيد تا زمينه‎ى پذيرش پيدا شود. «اذكروا»
2- ياد و ذكر نعمت‎ها، واجب است. «اذكروا»
3- نعمت‎هايى كه به نياكان داده شده، به منزله نعمتى است كه به خود انسان داده شود. با اين كه نعمت‎ها به اجداد يهودِ زمان پيامبر داده شده بود، امّا خداوند به نسل آنان مى‎گويد فراموش نكنند. «اذكروا»
4- وفا به پيمان‎هاى الهى، واجب است. «عهدى»
5 - بهره‎گيرى از الطاف خداوند، مشروط به گام برداشتن در مسير تكاليف الهى است. «اوفوا بعهدى اوف بعهدكم» آرى! اگر مطيع خدا بوديم، خداوند نيز دعاهاى ما را مستجاب خواهد كرد. «اوفوا بعهدى اوف بعهدكم»

 پرتوي از حكمت

مؤدي آداب زيارت كربلا بود

درباره مرحوم آيت‎ا... آقا سيد جمال الدين گلپايگاني مطلب و حرف زياد است. آقازاده شان مي‎فرمودند پدرم وقتي مي‎رفت كربلا، خيلي دقيق مشرف مي‎شد. وارد حريم كربلا كه مي‎شد غسل زيارت مي‎كرد. در شب جمعه اگر در كربلا مي‎ماند آن قدر كم مي‎خورد و كم مي‎آشاميد -كه دستور هم همين است در كربلا-، كه نياز به تطهير پيدا نكند. در خاك كربلا به احترام تربت حسيني عليه السلام به دستشويي نرود. اين قدر مؤدي آداب بود.
جمال عارفان

 بوستان حكايت

فهميدم اهل كار است

مرحوم حجت الاسلام سيد احمد خميني نقل مي‎كند: يك روز امام با مرحوم آقاي الهي كه از شخصيت‎هاي عارف مسلك قزوين بود در قم ملاقات مي‎كنند و در جريان اين ملاقات، مرحوم شاه آبادي را ديدند. امام در اين باره فرمودند:
«در مدرسه فيضيه، ايشان را ملاقات كردم و يك مساله عرفاني از ايشان پرسيدم. شروع كردند به گفتن. فهميدم اهل كار است. گفتم: مي‎خواهم درس بخوانم ايشان قبول نمي‎كردند، اصرار كردم تا قبول كردند فلسفه بگويند، چون خيال كردند كه من طالب فلسفه هستم.
وقتي قبول كردند گفتم فلسفه خوانده‎ام و براي فلسفه نزد شما نيامده‎ام، مي‎خواهم عرفان بخوانم، شرح فُصوص را.
ايشان اِبا كردند ولي از بس اصرار كردم قبول فرمودند.»
عارف كامل