صفحه بانوي مسلمان

ره يافتگان
زنان تازه مسلمان و چالشي به نام حجاب

يكي از بزرگ‎ترين چالش‎هاي زنان تازه‎مسلمان، بحث حجاب و پوشيدگي است. تفاوت ميان زن مسلمان و مرد مسلمان نيز در همين حجاب است. نماد يك زن مسلمان داشتن حجاب كامل و زيباست؛ اما براي تازه مسلمانان، گاهي پذيرفتن اين موضوع تبديل به يك معضل شده و آن‎ها را بر سر دو راهي قرار مي‎دهد.

با وجود اين، تقريبا همه زناني كه با مطالعه و درك كامل به اسلام گرويده‎اند، حجاب را با ارزش‎ترين گنجي مي‎دانند كه در زندگي به آن دست يافته‎اند و حاضر به ترك حجاب نيستند. اين تصميم بزرگ، و اين تغيير عظيم در زندگي زنان تازه‎مسلمان، براي بسياري از شهروندان غيرمسلمان و رسانه‎هاي غربي سؤالي حل نشدني باقي مانده است. آن‎ها نمي‎توانند درك كنند چطور يك زن آزاد كه به هر شكلي كه خواسته در جامعه حاضر شده است، حالا لباس‎هاي بلند و پوشيده را براي خود انتخاب مي‎كند.

خبرنگار يكي از شبكه‎هاي فرانسوي زبان، دلايل انتخاب حجاب توسط زنان مسلمان را بسيار متنوع برشمرده و مي‎گويد، «زنان مسلمان به دلايل زيادي حجاب را انتخاب مي‎كنند. برخي احساس امنيت و قدرت كرده و بعضي ديگر آن را وظيفه خود در مقابل خدا مي‎دانند.»

در انگليس، مطالعه‎اي بر روي زنان تازه مسلمان انگليسي انجام شد، با اين قصد كه اثبات كند اين زنان در داشتن حجاب با مشكلات فراواني روبه رو هستند و سختي‎هاي بسياري را تحمل مي‎كنند؛ اما تمام زنان انگليسي تازه مسلمان، حجاب را سدي در برابر نگاه‎ها و افكار پليد مردمي مي‎دانستند كه از زن فقط جنسيت و بدنش را مي‎بينند.

ديام، خواننده رپ فرانسوي، پس از اسلام آوردن با حجاب كامل در اولين برنامه تلويزيوني حاضر شد و باعث شوك طرفدارانش گرديد. ديام مي‎گويد: «حجاب، شادي را به زندگي من آورده و اين برايم كافي است». اين خواننده فرانسوي دو سال از تمام رسانه‎ها دور بود و هيچ كس خبري از وي نداشت. او پس از گذشت اين مدت زمان، با حضور در مقابل دوربين‎هاي تلويزيوني، اسلام آوردن خود را به‎صورت علني اعلام كرد. ديام دليل اسلام آوردن خويش را مبارزه و نفرت از ظلمي اعلام كرده است كه در غرب به زنان روا داشته مي‎شود. او معتقد است از جسم و روح برهنه زنان غيرمسلمان سوءاستفاده‎هاي زيادي مي‎شود.

ديام مي‎گويد: «وقتي من احساس مي‎كنم زماني كه در جامعه هستم، جسمم و زن بودنم در كنترل خودم است، چشم‎اندازي جديد براي من به حساب مي‎آيد. مردم بايد با عقل من و آن چه واقعا هستم سر و كار داشته باشند و از روي بدنم در مورد من قضاوت نكنند.»

عاليه، دختربچه‎اي آمريكايي است كه از پدري مسلمان و مادري مسيحي زاده شده است. پدر و مادر وي كه دو مسير جداگانه را طي مي‎كردند با يكديگر به توافق رسيده بودند تا اجازه دهند دخترشان ضمن آشنايي با هر دو فرهنگ اسلامي و آمريكايي، خودش مسير زندگي‎اش را انتخاب كند. عاليه، بزرگ و بزرگ‎تر مي‎شد و به همراه مادر در جشن‎ها و مراسم آمريكايي و به همراه پدر در مناسبت‎هاي مذهبي مسلمانان شركت مي‎كرد، تا سرانجام در ۹ سالگي حجاب را براي خود برگزيد. عاليه با وجود نگراني و ناراحتي مادرش، از انتخاب خود بسيار خوشحال است و در مكان‎هاي عمومي با حجاب اسلامي ظاهر مي‎شود.

ايملدا رايان ۵۷ ساله، زني انگليسي است كه به گفته خودش ۲۷ سال پيش از مذهب كاتوليك به اسلام تغيير دين داده و همچنان بر عقايد اسلامي خود استوار است. رايان يكي از دلايل انتخاب پوشش حجاب را شناخته شدنش توسط ديگر زنان مسلمان اعلام مي‎كند. ايملدا مي‎گويد: «من به مسلمان بودنم افتخار مي‎كنم و از آن خجالت نمي‎كشم. با مقايسه نكات منفي و مثبت داشتن حجاب، متوجه شدم نكات مثبت بسيار زيادي در آن وجود دارد، بنابراين محجبه بودن را ترجيح دادم.»

كاميلا ليلاند، ۳۲ ساله، مربي يوگا در بيست سالگي به دلايل شخصي به اسلام گرويد و حجاب كامل اسلامي را براي خود برگزيد.

كريستين بكر، مجري سابق شبكه تلويزيوني MTV، پس از گرايش به اسلام تمام توان خود را براي معرفي اين دين به جامعه غربي به كار گرفت. او نيز داشتن حجاب را براي حضور در جامعه انتخاب كرد.

در مجموع، زنان در وراي تفكرات و عقايد خود، به هر مسلكي كه باشند به محجبه بودن گرايش و تمايل به پوشاندن خود از ديده‎هاي ناپاك دارند. اما در برخي، اين تمايلات تحت تأثير تبليغات رنگارنگ غربي خفته مي‎شوند. اين خواست فطري در اسلام تجلي كرده و راه نجاتي براي زناني ايجاد كرده است كه به دنبال مفري از زندگي دنيوي هستند.

غرب و اشتغال زنان

يكي از آثار انقلاب صنعتي در غرب، ورود گسترده زنان به عرصه اشتغال بود. البته اين امر به منظور تكريم شخصيت زن يا اعطاي حقوق مساوي با مردان نبود، بلكه جوامع صنعتي در صدد برطرف كردن نياز خود به نيروي كار ارزان بودند. حتي امروز به رغم مبارزاتي كه در راستاي اعطاي حقوق مساوي با مردان براي زنان صورت گرفته است، هنوز هم درآمد زنان به ميزان قابل توجهي كم‎تر از مردان است.

بر اساس يكي از آمارهاي اعلام شده، زنان عملاً دو سوم كل ساعات كار را به عهده دارند، ولي فقط يك دهم درآمدهاي دنيا به آنان اختصاص يافته است كه اين امر معلول عوامل مختلفي چون ظلم جهان غرب به زنان و تبعيض اعلام نشده در سياست‎هاي كلان جوامع نسبت به زنان يا جرأت و جسارت بيش‎تر مردان در مقابل مديران و آسيب پذيري و تسليم بودن زنان و عدم درگيري آن‎ها و... مي‎باشد.

از لحاظ كمي نيز هر چند زنان در مشاغل مختلف حضور يافته اند، اما به لحاظ كيفي بر اساس آمار و شواهد قطعي اكثر زنان در مشاغل ثانوي و جزئي هستند و مشاغل مهم و مديريتي در انحصار مردان قرار دارد. با اين همه جهان غرب بدون در نظر گرفتن تفاوت‎هاي تكويني و طبيعي زن و مرد، برابري حق اشتغال زنان و مردان را مطرح و زنان را در جامعه جهاني موظف مي‎كند تا همچون مردان در ساختارهاي اقتصادي، يك مهره اساسي باشند. جهان غرب در پس شعارهايي چون تساوي مردان و زنان و حقوق بشر، سعي در پياده كردن اصول فرهنگي خود در مورد زنان در سراسر جهان دارد؛ در حالي كه خود در عمل با مشكلات فراواني در خصوص اشتغال زنان و مردان روبه‎روست و تبعيض‎هاي زيادي ميان اين دو گروه در زمينه اشتغال وجود دارد.

اسلام در زمينه اشتغال زنان، به‎دليل تفاوت‎هاي طبيعي زن و مرد و مسؤوليت‎هاي متفاوت آن‎ها در خانواده و حفظ عفت عمومي با اصل اشتغال زنان، مخالفتي ندارد؛ اما به‎دليل اهميت ويژه‎اي كه براي پرورش نسل آينده قائل است، اشتغال مادران را در صورت تعارض و تقابل با نقش مادري تأييد نمي‎كند. اين امر هرگز به معناي اين نيست كه در برنامه‎ريزي عدالت اجتماعي، به زنان ظلم شده يا مردان بر زنان برتري يافته‎اند؛ بلكه در نگرش اسلام هميشه انسان و هدايت و كمال او مد نظر بوده است. در اين مسير حفظ و گسترش نهاد خانواده اهميت ويژه‎اي دارد. بنابراين زنان در نظام اسلامي مكلف به اشتغال نيستند و نفقه دادن به آن‎ها از جانب مردان يك واجب شرعي است.

البته ارجحيت نقش زن در خانواده به معناي خانه نشيني بي‎ثمر زنان نيست، حتي در اين صورت اشتغالات علمي يا اقتصادي براي آن‎ها ارجحيت مي‎يابد، اما نكته در خور توجه اين است كه با شرايط زماني امروز آيا مي‎توان به‎طور كامل از اشتغال زنان چشم پوشي نمود؟

همان‎طور كه گذشت، اسلام با اصل اشتغال زنان به خودي خود مخالفتي ندارد، اما در عين حال بر كاهش اختلاط جنسي در جامعه و اولويت نقش مادري تأكيد مي‎كند. بنابراين با مراعات اين دو اصل در برنامه‎ريزي‎هاي كلان اجتماعي مي‎توان برنامه جامعي از اشتغال زنان به‎صورت اسلامي و متناسب با خانواده طراحي نمود.

 بانو

در محضر بانوي بزرگ اسلام
دفاع از حق اهل بيت(ع)

حضرت زهرا عليهاالسلام در جواب بانوان مدينه، كه به عيادتش آمده بودند، زبان به سخن گشود و آشكارا بر مردان مدينه خشم گرفت و بر خلافت حضرت علي عليه السلام تصريح فرمود: «واي بر آن‎ها! چه‎سان خلافت را از لنگرگاه رسالت برجنباندند و از پايه‎هاي نبوّت و دلالت و مكان هبوط حضرت جبرئيل روح الامين و شخصيت آگاهِ آشنا به امور دنيا و دين جابه‎جا كردند؟ آگاه باشيد كه اين همان زيان و خسارت كاملاً روشن است. چه چيزي را از علي عليه السلام ناپسند شمردند؟ به خدا قسم! ناروا داشتند از او سختي شمشيرش را، و بي‎اعتنايي او را به مرگ، و نيروي مقاومت و پايداري‎اش را و شدت كيفر و آسيب حمله‎هايش را، و خشم و غضب پلنگ گونه‎اش را در راه خدا. به خدا قسم! اگر افرادي از راه روشن روگردان مي‎شدند و از قبول حجت و دليل واضح سرباز مي‎زدند، علي عليه السلام آن‎ها را به آن راه بازمي‎گرداند و به پذيرش آن حجت وادارشان مي‎كرد... و آن‎ها را به سرچشمه‎اي زلال و سرشار وارد مي‎كرد... و خود از دنيا آرايه‎اي زايد برنمي‎گرفت... و اگر اهل آبادي ايمان مي‎آوردند و تقوا مي‎ورزيدند، درهاي بركت را از آسمان و زمين به رويشان مي‎گشوديم، ولي تكذيب كردند و ما آن‎ها را به سزاي عملكردشان گرفتار كرديم.»
مشاهده مي‎شود كه حضرت زهرا عليهاالسلام با براهين روشن و منطقي، از حق اهل بيت عليهم السلام در خلافت كه برگزيدگان خاص خدايند دفاع مي‎كند و در واقع، از حق خدا دفاع مي‎كند؛ زيرا انتخاب رهبري حق خالص خداست كه در آن زمان، به تعيين شخص حضرت علي عليه السلام و فرزندان او تصريح شده بود و در عصور بعد، به تعيين وصفي از طريق ائمّه اطهار عليهم السلام اعلام شده است.

فلسفه حجاب
فلسفه و آثار حجاب

از آن‎جا كه انسان يك موجود اجتماعي است جامعه بزرگي كه در آن زندگي مي‎كند از يك نظر همچون خانه او است و حريم آن همچون حريم خانه او محسوب مي‎شود، پاكي جامعه به پاكي او كمك مي‎كند و آلودگي آن به آلودگي‎اش. روي همين اصل در اسلام با هر كاري كه جو جامعه را مسموم يا آلوده كند به شدت مبارزه شده است؛ چرا كه گناه همانند آتش است؛ هنگامي كه در نقطه‎اي از جامعه اين آتش روشن شود بايد سعي و تلاش كرد كه آتش خاموش يا حداقل محاصره گردد، اما اگر به آتش دامن زنيم و آن را از نقطه‎اي به نقطه ديگر ببريم و يا آن را به حال خود واگذاريم حريق همه جا را فرا خواهد گرفت و كسي قادر به كنترل آن نخواهد بود، از اين گذشته عظمت گناه در نظر مردم و حفظ ظاهر جامعه از آلودگي‎ها خود سد بزرگي در برابر فساد است. اشاعه فحشا و نشر گناه و تجاهر به فسق و تسامح در اين موضوع اين سد را مي‎شكند گناه را در اذهان كوچك و آلودگي به آن را ساده مي‎نمايد. بر همين مبنا حكومت اسلامي موظف است جلوي منكرات را بگيرد. اين به معناي تحميل حجاب نيست، بلكه نوعي واكسينه كردن جامعه در مقابل بيماري‎هاي رواني و معنوي است. در جامعه اسلامي همه وظيفه دارند به بهداشت رواني و سلامت روحاني توجه كنند. اين همان امر به معروف و نهي از منكر و نظارت ملي است. حاكمان اسلامي موظفند موانع رشد فضائل انساني را از بين ببرند و اين در حقيقت بسترسازي براي سلامت رواني جامعه است و بر اين اساس قرآن با اين پديده برخورد كرده، به دنبال آن ديگر زنان بدحجاب نمي‎توانستند هرطور دلشان خواست در اجتماع ظاهر شوند، حتي اقليت‎هاي مذهبي نيز موظف به رعايت مقررات اسلامي در جامعه اسلامي بوده‎اند.
در آيات ۳۱ سوره نور و ۳۴ و ۵۹ سوره احزاب كيفيت حركات در روابط اجتماعي زن مورد توجه قرار گرفته است. نيز از آيات امر به معروف و نهي از منكر مي‎توان استفاده كرد كه جلوي هر گونه منكر و زشت بايد ايستاد و اجازه ظهور و بروز به آن نداد.