صفحه آخر

علامه مصباح يزدي:
گناه كسي كه نصرت الهي را به چشم ديده و باز هم به دشمنان خدا اعتماد مي كند، قابل اغماض نيست

به گزارش پايگاه اطلاع‎رساني آثار حضرت آيت‎الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با جمعي از اساتيد عقيدتي سياسي و كاركنان وزارت دفاع، مقطع كنوني را يكي از درخشان‎ترين دوران‎ها دانست و افزود: در طول 1400 سال تاريخ اسلام، نمي‎توان دوره‎اي را نشان داد كه يك جامعه اسلامي رشدي چشمگير و مطلوب مانند دوره كنوني داشته باشد. اين اتفاق به بركت انقلاب پديد آمده و مرهون زحمات حضرت امام(ره) است؛ البته هم رشد و بالندگي امام(ره) و هم فراهم شدن زمينه اين انقلاب در جامعه مرهون تلاش علماي گذشته بوده است.

ايشان با بيان اين‎كه همه افتخارات و عزت‎ها را مديون امام راحل(ره) و افراد مخلصي هستيم كه از آغاز نهضت و در دوران دفاع مقدس از تمام وجودشان مايه گذاشتند، ادامه داد: در نتيجه همت و تلاش آنان بود كه انقلاب به ثمر رسيد و تثبيت شد. البته بعد از رحلت حضرت امام(ره) نيز خداوند جانشين شايسته‎اي كه گويا نسخه دوم همان امام بود را به ما مرحمت كرد؛ حتي خوش‎بين‎ترين افراد هم باور نمي‎كردند كه كسي بتواند به اين خوبي نقش رهبري را ايفا كند.

علامه مصباح يزدي در ادامه سخنان خود نهاد دفاع را از ضروري‎ترين نهادهاي يك كشور دانست كه بدون آن زندگي اجتماعي به سامان نمي‎رسد، و گفت: اين مسأله‎اي است كه همه جوامع آن را درك كرده‎اند. از اين‎رو هميشه توان خود را تقويت مي‎كنند تا نه فقط براي دفاع، بلكه براي بازدارندگي در برابردشمن داشته باشند تا كسي جرأت تجاوز به خود ندهد.

ايشان ادامه داد: اگر رشد همين ركن دفاع را نسبت به دوران قبل بسنجيم، متوجه مي‎شويم كه انقلاب در همين زمينه نيز چه خدمت بزرگي انجام داده است. پهلوي اول عليرغم اين‎كه خودش نظامي بود و به قدرت نظامي اهميت مي‎داد و آن را از اولويت‎هاي اصلي مي‎دانست، زماني كه متفقين به ايران حمله كردند، از مقابله با بيگانگان فرار كرد و به عبارت بهتر به جزيره موريس تبعيد شد. نيروهاي ارتش هم از سربازخانه‎ها فرار كردند؛ اين دفاع ما در مقابل دشمن در زماني بود كه كشور ما از نظر نظامي شرايط خوبي داشت! قبل از آن و در زمان قاجار كه وضعيت قواي دفاعي ما بدتر از اين بود.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه هم‎چنين اظهار داشت: در زمان پهلوي دوم نيز ارتش ايران عاملي در دست آمريكا و گوش به فرمان او بود؛ از همين رو آمريكا به شاه ايران دستور داد سربازان ايراني را به عمان بفرستد تا جنبش خلق ظفار را سركوب كنند؛ هر چند اين مسأله ربطي به ايران نداشت، اما دستور آمريكا بود و شاه نيز حق اظهار نظر و مخالفت نداشت.

ايشان در ادامه گفت: اما قدرت دفاعي امروز ما با قدرت دفاعي كشور در آن زمان اصلا قابل مقايسه نيست. امروز بزرگ‎ترين كشورهاي دنيا از قدرت نظامي ايران اظهار نگراني مي‎كنند و مجموع قواي دفاعي ايران، نه فقط به بهترين شكل دفاع از كشور را انجام مي‎دهند، بلكه منطقه را نيز زير نظر دارند و مشكلات نظامي كه دشمنان اسلام براي منطقه پيش مي‎آورند را دفع مي‎كنند. اين مسأله را حتي دشمنان نيز فهميده‎اند. خود شما نيروهاي مسلحي كه نوكر آمريكا بودند را با نيروهاي مسلحي كه رقيب هميشه پيروز براي آمريكا در منطقه است، مقايسه كنيد.

آيت‎الله مصباح يزدي در پاسخ به اين سؤال كه مگر امام(ره) به‎عنوان يك فرد روحاني چه كرد كه امروز كشور ما به چنين عزتي رسيده و نام آن لرزه بر جان دشمنان مي‎افكند، اظهار داشت: اين عزت از يك‎سو، حاصل عمل به دستور اين از آيه قرآن است كه مي‎گويد به قدري در زمينه نظامي تلاش كنيد كه دشمن از شما بهراسد؛ اما سؤال اصلي اين است كه چگونه كشور ما به اين مرحله رسيد؟ همين مردم پابرهنه و كساني كه در دوران گذشته از سربازخانه‎ها فرار مي‎كردند، چگونه متحول شدند كه نوجوان سيزده‎ساله‎اش در مقابل تانك مي‎ايستد و با آن‎كه مي‎داند كه نتيجه كار چه مي‎شود، ولي از شهادت استقبال مي‎كند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به خاطراتي افزود: گاهي نوجواناني كه هنوز به سن تكليف نرسيده‎اند، دعاي اصلي‎شان رسيدن به درجه شهادت است! مگر دفاع در ايران چه تفاوتي با دفاع در كشورهاي ديگر دارد كه حتي نوجوانانش عشق رفتن به جبهه نبرد و شهادت دارند؟ چرا به اعتراف خود غربي‎ها، بسياري از سربازان و افسران آن‎ها زماني كه از جنگ بر مي‎گردند، دست به خودكشي مي‎زنند، اما نيروهاي مسلح ايران، چنين روحيه‎اي ندارند؟

ايشان در پاسخ به اين پرسش گفت: نهادهاي دفاعي در كشورهاي مختلف عالم، مانند ساير نهادها، فقط براي تأمين منافع دنيا و لذائذ مادي است و سرباز و افسر آن‎ها به فكر حقوق واستفاده مادي‎شان هستند؛ لذا حاضر نيستند به راحتي جان خود را به خطر بيندازند. تفاوت نهاد دفاعي در كشورهاي ديگر با چنين نهادي در نظام اسلامي، اعتقاد به خدا و روح معنويت است؛ چرا كه نوجوان ايراني در درجه اول به سعادت معنوي و رضاي الهي مي‎انديشد؛ او به دنبال شاد كردن قلب امام زمان(عج) است و زندگي آرام و با امنيت را در كنار، و در سايه آن هدف اصلي، در نظر دارد.

آيت‎الله مصباح يزدي افزود: البته همه كشورها سعي مي‎كنند با ترويج روحيه وطن‎پرستي خلأ اين اعتقاد معنوي را پر كنند؛ اما واقعيت اين است كه به دنيا آمدن در يك خاك، به تنهايي سبب چنين فداكاري‎هايي نمي‎شود؛ ولي آن‎ها با تبليغات سعي مي‎كنند آن را برجسته و مهم جلوه دهند؛ اين در حالي است كه ايمان به خدا امري حقيقي است كه سعادت جاودانه را در پي دارد.

ايشان با اشاره به اين‎كه از جمله آثار ايمان به خدا نصرت‎هاي الهي در همين دنياست، ادامه داد: از صدر اسلام تا كنون، هركجا مسلمانان با ايمان و تلاش در راه خدا، در برابر دشمن حاضر شده‎اند، خداوند امدادهاي خود را بر آنان نازل كرده است. به‎عنوان نمونه، در طول تاريخ 23 ساله رسالت پيامبر كرم‎صلي‎الله‎عليه‎وآله، مسلمانان در نهايت سختي و رنج بودند؛ از همان شروع دعوت علني كه سه سال تمام مسلمانان در شعب ابي‎طالب محصور شدند و شديدترين سختي‎ها را تحمل كردند، اما خداوند آن‎ها را نصرت بخشيد. بعد از آن نيز در جنگ بدر در حالي كه مسلمانان نسبت به لشكر مشركان بسيار كم بودند و حتي به تعداد همان تعداد اندك شمشير نداشتند، و شكست همه جانبه مسلمانان در مقابل سپاه مجهز كفار به راحتي قابل پيش‎بيني بود، مسلمانان با نصرت الهي و امدادهاي او به پيروزي رسيدند.

استاد اخلاق حوزه علميه قم هم‎چنين گفت: عامل اصلي پيروزي‎هاي مسلمانان در طول تاريخ، همين ايمان، اعتقاد قلبي و راسخ بودن در عمل بوده است كه با تأييدات الهي و نصرت وي به پيروزي ختم شده است. در جريان انقلاب نيز مردم مستضعف و پابرهنه با دست خالي، در حالي كه تنها سلاحشان شعار آن‎ها بود، در برابر شاهي كه اغلب كشورهاي دنيا حامي او بودند و تجهيزات مدرن و كاملي در ارتش او وجود داشت، ايستادند و به پيروزي رسيدند. خداوند در جريان پيروزي انقلاب دوباره به ما نشان داد كه اگر خالصانه عمل كنيد، خدا شما را ياري خواهد داد. همه اين‎ها به بركت اخلاص مردم مستضعفي بود كه از راحتي خودشان گذشتند تا به آن‎چه خداوند دوست دارد، تحقق ببخشند.

آيت‎الله مصباح يزدي با تأكيد بر اين‎كه پيروزي مردم ايران با دست خالي بر رژيم شاهنشاهي معجزه‎اي الهي بود كه قابل تحليل مادي نيست، اظهار داشت: تحليل‎گران نظامي دنيا هر چه بنشينند و تحليل كنند كه كدام عامل مادي توانست رژيم مورد حمايت قدرت‎هاي دنيا را شكست دهد، به نتيجه نخواهند رسيد. پيروزي انقلاب اسلامي بر اساس اسباب ظاهري، هيچ توجيهي ندارد. لذا هميشه ادعا مي‎كردند كه اين انقلاب شش ماه بيشتر دوام نخواهد آورد. آن‎ها مي‎گفتند: اين تحولات ناشي از يك شورش احساسي بوده و به زودي تمام خواهد شد؛ بعد از مدتي گفتند يك سال ديگر انقلاب نابود مي‎شود، و همين روند را ادامه دادند تا امروز كه اين انقلاب، چهل ساله شده است.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با مقايسه اوضاع كشور در ابتداي انقلاب و حال حاضر افزود: اگر عده‎اي پيش از انقلاب يا اوايل جنگ مي‎ترسيدند و فرار مي‎كردند، كمابيش قابل اغماض بود؛ در آن زمان كشورهاي ديگر حتي سيم خاردار به ما نمي‎فروختند؛ در مقابل، دشمن هر سلاحي كه اراده مي‎كرد، در اختيارش قرار مي‎گرفت. لذا اگر كساني مي‎ترسيدند، بر اساس اسباب ظاهري قابل پذيرش بود؛ اما امروز كه تجربه عيني امدادهاي الهي را با چشم خودمان ديده‎ايم، اگر بترسيم، چه حجتي نزد خدا داريم؟ گناه كسي كه ياري و نصرت الهي را به چشم ديده و باز هم به دشمنان خدا اعتماد مي‎كند، قابل اغماض نيست.

ايشان در ادامه گفت: كساني كه امروز بعد از ديدن نصرت خداوند مي‎ترسند و در باطن به دنبال سازش با دشمن هستند، از شمر بدترند؛ چون شمر اين همه نصرت‎هاي الهي را نديده بود؛ البته روز حسابي هست و خداوند از آن‎ها سؤال مي‎كند، همين طور كه از من و شما سؤال مي‎كند كه چه كرده‎ايم.

استاد اخلاق حوزه علميه قم با تأكيد بر اين‎كه ويژگي انقلاب اسلامي كه نقطه تمايز آن با ساير انقلاب‎هاي دنياست، وجود معنويت و روح ايمان به خداست، تأكيد كرد: همه انقلاب‎ها فقط جنبه مادي داشت؛ اگر ما اين وجه تمايز را باور داريم بايد اين عنصر را تقويت كنيم.

آيت‎الله مصباح يزدي با بيان اين‎كه شايد براي عده‎اي سؤال باشد كه چرا بايد در ارتش نهاد عقيدتي سياسي وجود داشته باشد، ادامه داد: بالاتر از اين حتي در ذهن بسياري از سياستمداران اين سؤال مطرح است كه وجود مقامي در كشور بالاتر از ساير مقامات، به‎عنوان مرجع ديني چه ضرورتي دارد كه در قانون اساسي ذكر شده است؟ مگر دموكراسي نيست؟! مردم به هر كس خواستند، رأي مي‎دهند؛ رهبري يك فقيه در رأس حكومت براي چيست؟! اين شبهه در عمق دل بسياري از سياستمداران ما وجود دارد و اگر مي‎بينيم برخي از آن‎ها در عمل التزامي به فرمايشات رهبري ندارند، به خاطر عدم باور آن‎ها نسبت به اين جايگاه است.

ايشان هم‎چنين اظهار كرد: كساني كه چنين سؤالي در ذهنشان وجود دارد، از نكته اصلي غافل‎اند كه روح اين انقلاب، دين است؛ مردم از همه چيز خودشان گذشتند و انقلاب كردند تا " لتكون كلمة ا... هي العليا ". مردم فقر و گرفتاري، صف‎هاي نفت در زمستان‎هاي سرد، نبود مايحتاج ضروري و بسياري از مشكلات را تحمل كردند و خم به ابرو نياوردند، چون هدف اصلي‎شان دين بود. در ابتداي پيروزي انقلاب آن‎چنان روح معنوي در جامعه نفوذ كرده بود كه حتي مهريه‎هاي نوعروسان، حفظ قرآن و امور معنوي شده بود.

آيت‎الله مصباح ادامه داد: چه بسيار مادراني كه خودشان فرزندانشان را راهي جبهه‎ها كردند؛ مادران شهيدي كه هنوز هم سعي مي‎كنند به خاطر شهادت فرزندشان اشك نريزند. آيا آموزش نظامي مي‎تواند چنين روحيه‎اي در مردم به وجود بياورد؟ بايد توجه داشت كه هم علت محدثه(ايجادكننده) انقلاب، معنويات بود، هم علت مبقيه(نگه‎دارنده) آن همين روحيه است. لذا براي بقاي اين انقلاب، بايد اين عامل را تقويت كرد. ارتش و قواي نظامي ما در صورتي ارزشمند است كه روح دين در آن وجود داشته باشد. سرّ پيروزي مردم پابرهنه بر قوي‎ترين ارتش منطقه هم همين عامل ايمان بود.

استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به اين‎كه شيطان هميشه با اموري كه سبب سعادت انسان‎ها مي‎شود، دشمني مي‎كند، گفت: نسلي كه تربيت مي‎شود، قبل از آموزش نظامي، بايد آموزش ديني ببيند و براي انجام وظيفه ديني به دنبال آموزش نظامي برود؛ در چنين صورتي نهاد دفاعي شكست‎ناپذير خواهد بود؛ اما اگر هدف اصلي نيروهاي مسلح صرفاً داشتن يك شغل و درآمد باشد، تفاوتي با نيروهاي مسلح ديگر كشورها نخواهد داشت.

ايشان افزود: اگر هدف، دين نباشد و نيت اصلي افراد صرفاً امور مادي و حتي دفاع از خاك باشد، ما با طرف بعثي در جنگ هشت‎ساله چه تفاوتي داشتيم؟! او هم براي كسب منافع مادي و در جهت منافع وطن خود به ميدان آمده بود! يعني كشته‎هاي بعثي با شهداي ما فرقي ندارند؟! آري، كشته شدن براي ميهن اسلامي كه خاك آن به خاطر برقراري نظام اسلامي در آن ارزشمند شده، مطلوب است؛ اما اگر فدا كردن جان صرفاً براي خاك باشد، ارزش خاصي ندارد؛ آن هم خاكي كه مرزهاي آن امري اعتباري و قراردادي است و خود انسان هم نقشي در به دنيا آمدن خود در آن ندارد.

علامه مصباح يزدي ادامه داد: اگر اين روحيه ديني را در خودمان تقويت كرديم و جواناني كه براي خدمت در نيروهاي مسلح استخدام مي‎شوند يا دوره خدمت سربازي را مي‎گذرانند نيز با اين روحيه تربيت شدند، هيچ نگراني نبايد داشته باشيم؛ حتي گراني، سختي و كمي ارزاق هم نمي‎تواند آن‎ها را از هدفشان دور كند و پيروزي را از آن‎ها بگيرد.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، عامل اصلي عزت، پيروزي و افتخارات كشور را اعتقاد به دين دانست، و تأكيد كرد: اگر اين حقيقت را مدنظر نداشته باشيم، از اين‎كه به خاطر تحريم‎ها گراني و تورم در كشور زياد شود، مي‎ترسيم و نتيجه مي‎گيريم كه بايد سازش كنيم تا تحريم‎ها رفع شود؛ البته اين وعده رفع تحريم نيز دروغين است؛ اما كساني كه چنين روحيه‎اي دارند عليرغم افزايش تحريم‎ها دست از اين رويه برنمي‎دارند. در حالي‎كه كسي مانند رهبر انقلاب كه مسائل را با نور الهي مي‎ديد، فرمود به اين مذاكرات اميدي ندارم، هر چند با آن مخالفت نمي‎كنم.

ايشان افزود: البته ديديم كه براي چندمين مرتبه ثابت شد كه آمريكا به هيچ وجه قابل اعتماد نيست. با اين وجود آيا باز هم مي‎توانيم به آنها يا به اروپايي‎ها اعتماد كنيم؟! اين مصداق همان ضرب‎المثل «سگ زرد، برادر شغال» است. همه آن‎ها يك هدف دارند؛ فقط شكل حقه‎بازي‎هاي آن‎ها تفاوت دارد؛ آيا باز هم بايد فريب آن‎ها را بخوريم؟! با چه منطقي مي‎توان اين امر را توجيه كرد؟!

آيت‎الله مصباح يزدي در پايان با اشاره به بشارت‎هاي رهبري مبني بر روشن بودن آينده، اظهار داشت: ايشان آن‎چه را كه ما نمي‎توانيم ببينيم، مي‎بيند. سنت‎هاي الهي نقض نمي‎شود؛ اگر دنبال هواي نفس رفتيم، ايمان از بين مي‎رود؛ يعني همان عامل عزت و اقتدار و موفقيت‎ها را از دست مي‎دهيم؛ اما اگر به دنبال كسب رضاي الهي بوديم، خداوند نيز نصرتش را شامل حالمان مي‎كند. از اين‎رو يكي از مهم‎ترين وظايفي كه بر عهده مردم انقلابي است، تربيت نسل آينده بر اساس اعتقادات قوي و صحيح است؛ اعتقاد واقعي به خدا و نصرت‎هاي الهي. اگر اين اعتقاد نباشد، حداكثر به اين نتيجه مي‎رسيم كه بايد از آمريكا و اروپا قوي‎تر باشيم، تا خودمان را حفظ كنيم؛ اما كسي كه به خدا اعتماد دارد مي‎داند كه اگر در راه خدا كم نگذارد، حتي با دست خالي در مقابل تمام دنيا پيروز مي‎شود.

 حديث مهدي(عج)

به سوي ظهور

امام صادق(ع):
(شهر قم) از اين جهت قم ناميده شد كه اهل آن در اطراف قائم آل محمد گرد مي‎آيند و در ركاب او قيام مي‎كنند.
سفينه البحار، ج7، ص356

 راه امام

هم نفت مي فروشند، هم آبرو

اگر اين كشورهاى اسلامى، همين كشورهاى منطقه، اگر همين كشورهاى خليج و منطقه ده روز جلوى نفت‎شان را بگيرند، دنيا به صدا در مى‎آيد، دنيا تسليم‎شان مى‎شود. لكن اين‎ها نفت‎شان را تقديم مى‎كنند، آبروي‎شان را تقديم مى‎كنند، كشورشان را تقديم مى‎كنند، ملت‎شان را تقديم مى‎كنند، براى چه؟ براى يك هواى نفس باطل. دنيا را اين هواى نفس دارد از بين مى‎برد. هواى نفس است كه وادار مى‎كند كه اين‎ها براى خاطر اين‎كه چهار روز زندگى مرفه به خيال خودشان بكنند، ملت‎هاى خودشان را اين‎طور تحت ستم قرار مى‎دهند.
صحيفه امام، ج18، ص238

 در پرتو خورشيد

روايتي از توسلات رهبر معظم انقلاب به امام زمان(عج)

آقاي سيد حسن نصرا... مي‎گفت: «همراه با شوراي حزب ا... لبنان، محضر مقام معظم رهبري بوديم. اوج سختي و تنگنايي ما بود و خيلي به حزب‎ا... سخت مي‎گذشت. كنفرانس شرم الشيخ هم صورت گرفته بود، همه توطئه‎ها شده بود كه حزب‎ا... را نابود كنند. موقعي كه ما با رهبر معظم جهان اسلا‎م ديدار داشتيم، ايشان به ما اميد داد و فرمود: «شما پيروز مي‎شويد؛ اين چيزها زياد مهم نيست.» سپس اضافه كردند: «من در اداره امور كشور بعضي وقت‎ها حل مسايل برايم دشوار مي‎شود و ديگر هيچ راهي پيدا نمي‎شود، به دوستان و اعوان و انصار مي‎گويم كه آماده شويد به جمكران برويم. راه قم را پيش مي‎گيريم و راهي مسجد جمكران مي‎شويم. بعد از راز و نياز با آقا، من احساس مي‎كنم همان جا دستي از غيب مرا راهنمايي مي‎كند و من در آن‎جا به تصميمي مي‎رسم و مشكل بدين صورت حل مي‎شود و همان تصميم را عملي مي‎كنم.»
آيت‎الله عباس كعبي