صفحه اول

سناريوي جنگ رواني براي تصويب FATF

 دكتر قاسم روان‌بخش

جهان غرب بويژه امريكايي‎ها كه در بعد ايدئولوژي كم آورده‎اند و مي‎رود كه در مصاف با انقلاب اسلامي شكست قطعي ايدئولوژيك را بپذيرند به اين جمع بندي رسيده‎اند كه تنها راه خروج از بن بست، اين است كه جمهوري اسلامي را ناكارمد سازند. آن‎ها بخوبي مي‎دانند جمهوري اسلامي كارآمد و قوي و پيشرفته مي‎تواند الگوي خوبي براي همه ملت‎ها و مردم منطقه و جهان باشد در اين‌صورت است كه روز به روز كفه انقلاب اسلامي در منطقه سنگين‎تر مي‎شود و نفرت مردم منطقه نسبت به امريكايي‎ها و دولت‎هاي اقماري‎اش افزايش مي‎يابد. بنابر اين، به اين جمع بندي رسيده‎اند كه تنها راه اين است كه ابتدا جمهوري اسلامي را از سر راه بردارند تا بتوانند خودشان را از اين منجلاب منطقه‎اي كه برايشان ايجاد شده نجات بخشند.

آمريكايي‎ها و همه دولت‎هاي غربي و عربي متوجه اين نكته مهم هستند كه توان حمله نظامي به ايران را ندارند و چنان‎چه اقدامي صورت دهند شكست سنگيني خواهند خورد.آن‎ها با تجارب به دست آورده در مساله مذاكرات و بويژه برجام، به اين نتيجه رسيده‎اند كه تنها راه و كم هزينه‎ترين راه، كشاندن ايران به پاي ميز مذاكره و معاهدات بين‎المللي است كه براحتي از ايران امتياز بگيرند. از اين رو، در پسا برجام، همين استراتژي را براي خودشان اتخاذ كرده‎اند. از يك طرف ايران را در ميان تارهاي تنيده برجام نگه دارند و از سوي ديگر با كشاندن ايران به معاهدات ديگر مانند FATF بر اين تارها و قيد و بندها بيافزايند تا كشورانقلابي ايران از نفس بيفتد و توان حركت را از آن بگيرند. آن‎ها مي‎دانند كه ملت ايران دست سازشكاران و داخلي و طرف‎هاي پيمانشكن غربي را به خوبي خوانده است و مي‎دانند كه از اين‎گونه معاهدات براي زندگي آن‎ها آبي گرم نمي‎شود. از اين رو ناچارند با سناريو سازي و ايجاد جنگ رواني مردم را به پذيرش قراردادي ننگين‎تر از برجام وادار كنند.

سناريوي هماهنگ غربي‎ها با غرب‎گرايان داخلي آن‎ها از اين قرار است:

1. با پايان يافتن زمان دوساله FATF اين مؤسسه رسما اعلام كرد كه 4 ماه ديگر به ايران زمان مي‎دهد و البته اين آخرين فرصت است كه ايراني‎ها مي‎توانند در برابر خواسته‎هاي اين مؤسسه تسليم شوند. براستي از چه زماني غربي‎ها خاطرخواه ايران شده‎اند و حاضرند 4 ماه ديگر به ما فرصت بدهند؟ بي‎ترديد اين مهلت دادن در راستاي يك سناريوي نوشته شده انجام گرفته است.

2. آن‎ها با استفاده از استراتژي «فشار از بيرون چانه زني در درون» تلاش مي‎كنند مجمع تشخيص مصلحت را وادار به تصويب لوايح FATF كنند. از يك سو، امريكايي‎ها و متحدان اروپايي آن‎ها سعي مي‎كنند با استفاده از سايه جنگ، دولت و ملت ايران را بترسانند تا در ميدان مذاكره از ايران امتيازات بيش‎تري از جمله تصويب FATF بگيرند.نشست ورشو، نشست سران ده كشور عربي در اردن و نشست اخير برخي سران عرب در شرم الشيخ مصر همه و همه از اين نكته اساسي حكايت دارد كه هدفشان تهديد ملت ايران با سايه جنگ است. نتانياهو در همين راستا، در توييت خود نوشت: «اسراييل قصد دارد براي پيشبرد «هدف مشترك جنگ با ايران» با سران كشورهاي عربي ديدار كند. وي هر چند بلافاصله اين توييت را حذف كرد و به‎جاي آن از واژه «رويارويي با ايران» قرا داد، ولي اين‎گونه شاخ و شانه كشيدن‎ها در رسانه‎ها و اظهار نظرهاي غربي‎ها فراوان ديده مي‎شود.

3. ترديدي نيست كه غربي‎ها هيچ گاه نتوانسته‎اند بدون اتكاي بر عناصر داخلي به اهدافشان دست يابند. از اين رو عناصر داخلي با تمام قدرت وارد عمل شده‎اند تا پازل غربي‎ها را در اين مساله تكميل كنند. سايت خبري انتخاب با تيتر درشت، «چگونه ترامپ در حال حركت به سمت جنگ با ايران است؟» به تحليل مساله پرداخت و بانقل قولي از فارين پاليسي نوشت: نشستورشو، تهديد اروپا و ويدئوي جان بولتون خطاب به مردم تهران، همگي يادآور اتفاقاتي است كه پيش از جنگ با عراق افتاد. آقاي ظريف كه تجربه نشان داده است كه از تهديدات دشمن خيلي حساب مي‎برد در حاشيه كنفرانس مونيخ در پاسخ به احتمال وقوع جنگ مي‎گويد: «اين احتمال بسيار بالاست و قطعا كساني مانند اسراييل دنبال به راه انداختن يك جنگ در منطقه هستند.» آقاي آخوندي وزير پيشين راه و ترابري كه اخيرا به‎دليل بيكار شدن، فرصت تحليل سياسي پيدا كرده است اظهار مي‎دارد: هيچ وقت از اتفاقات تاريخي امكان يادگيري به وجود نمي‎آيد. يعني يادگيري جمعي نداريم؛ مثلا ما براي 8 سال جنگ كرديم و درباره هزينه‎هاي آن آگاهي كامل داريم ولي چون از اين موضوعات ياد نمي‎گيريم همواره آماده جنگ هستيم نه صلح. در همين راستا و در جهت تكميل پازل غرب براي تصويب FATF آقاي جان بولتون به مؤسسه FATF به‎دليل دادن فرصت مجدد 4 ماه به ايران تبريك گفت! و آقاي عراقچي نيز در مجلس اظهار داشت: براي عبور از تحريم به FATF بپيونديم اين پيوستن براي ما هيچ ضرري ندارد. آقاي ظريف نيز كه يك روز در مجلس صريحا گفته بود كه تصويب اين لايحه هيچ تاثيري در اقتصاد كشور ندارد و تنها يك بهانه امريكايي‎ها را كم مي‎كند اين بار همانند رئيس دفتر رئيس جمهور به تهديد مجمع تشخيص مصلحت روي آورد و گفت: دوستان نگاه كنند و بر اساس واقعيات تصميم بگيرند. تا حالا مي‎گفتند اتفاقي نمي‎افتد؛ حالا دارند شرائط رامي بينند. در عين حال هر تصميمي بگيرند ما تابعيم ولي بدانند تصميمشان چه آثار و تبعاتي دارد! آقايان اصلاح‎طلبان مانند بهزاد نبوي، عطريان فر، عبدالله ناصري و... در باب ضرورت تصويب FATF داد سخن داده‎اند.

4. از جمله كليدي آقاي ظريف «حالا داريد شرائط را مي‎بينيد» اين نكته استفاده مي‎شود كه ظاهرا التهابات مجدد بازار ارز و گراني‎هاي بي‎رويه اخير در كالاهاي استراتژيكي مانند گوشت و مواد مصرفي مردم بي‎حساب و كتاب نيست؛ برخي عناصر خودباخته غرب و طرفدار تصويب لايحه مذكور، در صدد القاي اين باورند كه آشفتگي‎هاي بازار ارز و كالاهاي ضروري مردم، معلول عدم تصويب FATF است!

5. امام خامنه‎اي در پاسخ به اين‎گونه سناريوسازي‎ها از پيش توجه ملت ايران رابه اين نكته مهم جلب كرده‎اند: «دو موضوع را هم مطرح ميكنند؛ يكي مسأله‎ي جنگ را، يكي مسأله‎ي مذاكره را. البتّه جنگ را صريحاً نمي‎گويند مي‎جنگيم، امّا به خيال خودشان با اشاره و با كنايه و با اين حرفها ميخواهند بگويند ممكن است جنگ راه بيفتد. شبحِ جنگ را بزرگ ميكنند براي اين‎كه يا ملّت را بترسانند يا ترسوها را بترسانند؛ چون بالاخره ما يك مشت ترسو هم داريم ديگر اينها را بترسانند؛ ... به‎طور خلاصه در دو كلمه به ملّت ايران بگويم: جنگ نخواهد شد و مذاكره نخواهيم كرد؛ جنگ نخواهد شد؛ ... آمريكايي‎ها جنگ را شروع نميكنند، براي اين‎كه گمان ميكنم آمريكايي‎ها هم ميدانند كه اگر جنگي را اين‎جا شروع كنند، صددرصد به ضررشان تمام خواهد شد. جمهوري اسلامي و ملّت ايران آن مجموعه‎اي هستند كه هركس به آن‎ها تعرّض بكند ممكن است ضربه بزند، امّا ضربه‎ي بزرگ‎تر را خودش خواهد خورد.»

6. اميدواريم مجمع تشخيص مصلحت به رغم اين همه فشار رواني هماهنگ بيرن و درون، تصميم انقلابي اتخاذ كند تا مردم ببينند كه زير بار قراردادهاي استعماري نرفتن به مراتب براي پيشرفت و تعالي كشور و خنثي سازي تحريم‎ها بهتر و راحت‎تر است.

كلاس درس بي قانوني!

  دبير سياسي

امروز آقاي حسن روحاني در هيات دولت در پاسخ به اقدام دستگاه قضايي مبني بر انفصال از خدمت آقاي وزير ارتباطات گفت: وزير جوان از دستگاه قضايي نمي‎ترسد و كار خودش را مي‎كند. ويژگي جوان اين است كه چرتكه نمي‎اندازد و كارش را پيش مي‎برد. اما پيرمردها مي‎ترسند و فكر مي‎كنند كه سه سال ديگر اين دولت تمام مي‎شود به كجا مي‎برندشون. نترسيد به جايي نمي‎برند.

اين سخنان در پاسخ به اظهارات معاون دادستان كل كشور بود كه ايشان روز قبل گفته بود به‎دليل شكايت مدعي العموم و 2000 نفر از مردم اهواز از وزير ارتباطات، احتمال انفصال از خدمات دولتي برايش رقم مي‎خورد. وي گفت دستورات قضايي و مصوبات شوراي عالي مجازي بر هر مسؤولي واجب و لازم است ولي شخص وزير به هيچ يك تمكين نمي‎كند.

ظاهرا يكي از جرم‎هاي وزير دورزدن مصوبه فيلتر شدن تلگرام بوده است كه با هاتگرام و تلگرام طلايي سعي شده است كه عملا مصوبه را دور بزنند. وضعيت تلگرام اين است كه هيچ كنترلي بر آن حاكم نيست؛ تلگرام اخيرااطلاعات كاربران ايراني را به منافقين و عربستان سعودي فروخته است و در خريد وفروش ارزي، كلاه گشادي بر سر كاربران ايراني رفته است.

براستي آيا اين اقدام آقاي رئيس جمهور امري پسنديده است؟! اگر وزير جوان و وزير پير و رئيس جمهور به قانون ملتزم نباشند چه كسي به قانون ملتزم خواهد ماند؟ متاسفانه اين كلاس آموزش درس قانون شكني به رؤيت مردم نيز مي‎رسانند و عملا به مردم مي‎گويندرعايت قانون لازم نيست! آيا با اتخاذ اين‎گونه مواضع، سنگ روي سنگ بند خواهد شد؟

 سرمقاله

سخني با اعضاي محترم مجمع تشخيص مصلحت نظام در موردبررسي لوايح FATF

 دكتر محمد ملك زاده

در اين يادداشت فعلا سخن از به مصلحت بودن يا نبودن پذيرش لوايح FATF در هر شرايطي نيست كه كارشناسان متعدد تاكنون در له يا عليه آن سخن بسيار گفته‎اند؛ سخن نگارنده در اصل تاكيد بر زمان نامناسب بررسي اين لوايح در شرايط كنوني است. در اين خصوص توجه به چند نكته حائز اهميت است:
1. برخي ادعا مي‎كنند لوايح مورد بررسي براي شفاف نمودن فعاليت‎هاي اقتصادي و مبارزه با پولشويي است كه امري في نفسه مطلوب است؛ ما نبايد نسبت به شفاف شدن فعاليت‎هاي مالي خود كه كاملا قانوني و قابل دفاع است نگران باشيم؛ در پاسخ بايد گفت:
اولا جمهوري اسلامي ايران يكي از قوانين محكم مبارزه با پول‎شويي در جهان را دارد و قانون مبارزه با تأمين مالي تروريسم را مصوب كرده و سال هاست دستورالعملهاي مرتبط با مبارزه با پول‎شويي را هم با قدرت اجرا مي‎كند. در صورتي كه دشمنان ما اين‎گونه نيستند؛ اگر بنا به شفافيت مالي است چرا خود عاملان فشار به ايران و در راس آن‎ها آمريكاي جنايتكار كه سالانه ميلياردها دلار هزينه فعاليت‎هاي تروريستي و به راه انداختن جنگ و ناامني در جهان مي‎كنند حاضر به شفاف نمودن سيستم‎هاي مالي خود نيستند؟! بر اساس شاخص‎هاي بين‎المللىِ پنهان‎كاري مالي سيستماتيك FSI در سال 2018، آمريكا دومين كشور غيرشفاف جهان است؛ بنابراين اصل مخالفت با FATF و پالرمو نبايد به معناي مخالفت با مبارزه با پول‎شويي تلقي شود.
ثانيا بر فرض كه بپذيريم چنين لوايحي در شرايط عادي مطلوب باشد، بي‎ترديد زمان كنوني با شرايط موجود كه غرب يك جنگ ناجوانمردانه اقتصادي عليه ايران به راه انداخته است، وقت مناسبي براي بررسي لوايحي كه به طور قانوني محدوديت‎هايي براي اقدامات مالي و اقتصادي ايران ايجاد مي‎كند، نمي‎باشد. «ويكتوريا كوتس» معاون دستيار رئيس جمهور آمريكا و مدير ارشد امور غرب آسيا در شوراي امنيت ملي آمريكا در يادداشتي كه اخيرا در پايگاه اطلاع‎رساني كاخ سفيد منتشر كرده، به تشريح راهبرد دولت آمريكا در قبال ايران پرداخته و گفته است واشنگتن قصد دارد به فشار و تحريم اقتصادي حداكثري به ايران ادامه دهد. وي در اين يادداشت نوشته است: «به دستور رئيس جمهور [دونالد ترامپ]، ما كارزار فشار حداكثري را در اولويت نخست قرار داده‎ايم و با اين كار فشاري بي‎سابقه به اقتصاد ايران وارد كرده‎ايم تا اين كشور ناچار شود تصميماتي دشوار اتخاذ كند». گرچه تحريم ايران توسط كشورهاي غربي تازگي نداشته و طي چند دهه اخير ادامه پيدا كرده است، اما جمهوري اسلامي تاكنون با توسل به اقداماتي توانسته است از منافع ملي خويش دفاع نموده و تاثير بسياري از اين تحريم‎ها را خنثي نمايد؛ طي چند سال اخير اين تحريم‎ها با شدت و دقت بيش‎تر و در عرصه‎هايي گسترده‎تر از جمله سيستم‎هاي بانكي و پولي اعمال شد، هدف دشمنان ملت ايران اين بود كه اگر جمهوري اسلامي بتواند نفت يا هر كالاي ديگري را بفروشد، بازگرداندن پول حاصل از اين فروش، با توجه به تحريم بودن بانك مركزي، غير ممكن گردد. لازمه موفقيت اين اقدام خصمانه، قرار گرفتن سيستم بانكي ايران تحت نظارت ناظران بين‎المللي بود؛ از اين رو با فشار بر ايران تلاش مي‎كنند با پذيرش نظارت بين‎المللي بر سيستم بانكي از سوي ايران، به بهانه شفاف نمودن تراكنش‎هاي مالي، تاثير فشارها و تحريم‎هاي اقتصادي بر ملت ايران را افزايش دهند.
در اين شرايط آنان همان‎گونه كه خود بارها اذعان نموده‎اند در تلاشند كه تحريم‎ها را دقيق‎تر و به‎صورت «تحريم نقطه‎اي» به ايران تحميل كنند. لازمه اين كار پياده‎سازي سازوكارهايي مانند FATF يا سوئيفت مي‎باشد تا به هدف شوم خود برسند. با اين روند نه تنها تحريم‎ها با دقت و قدرت بيش‎تري به ايران تحميل مي‎شود، بلكه منجر به خود تحريمي ايران نيز خواهد شد كه قطعا بسيار مخرب خواهد بود.
2. برخي با هدف جلوگيري از افزايش فشارها در شرايط كنوني به بررسي و پذيرش لوايح مذكور اصرار مي‎ورزند؛ چنان‎كه كار‎گروه اقدام مالي نيز تهديد كرده بود كه در صورت خودداري ايران از تصويب اين لوايح، عواقب سختي در انتظار اين كشور خواهد بود. اما سوال اساسي كه كم‎تر كسي از طرفداران تصويب لوايح ياد شده به آن پاسخ مي‎دهند اين است كه اگر لوايح چهارگانه FATF را نپذيريم چه اتفاقي خواهد افتاد كه اكنون نيفتاده است؟! مگر در شرايط كنوني براي ما امكان استفاده از سيستم‎هاي بانكي به‎صورت آزاد وجود دارد كه نگران باشيم در صورت عدم پذيرش مسدود گردد؟ آيا نگران تهديد اروپا هستيد كه در موضوع تحقيرآميز اينستكس- INSTEX- اجراي آن را منوط به تصويب لوايح چهارگانه كرده است؟! براستي آيا اين به اصطلاح كانال تجاري با اروپا تحقير ملت ايران نيست كه نگران عدم اجراي آن باشيم؟! در حال حاضر چه امتيازي غرب به ما داده كه در صورت عدم پذيرش فوري لوايح مذكور بايد نگران از بين رفتن آن باشيم؟
بنابراين بايد اذعان نمود در شرايط حاضر با توجه به تحريم‎هاي غير قانوني و يك‎جانبه آمريكا، اين كنوانسيون‎ها صرفاً به‎صورت ابزاري در جهت اهداف سياسي توسط آمريكا و برخي از كشورهاي اروپايي مورد استفاده قرار مي‎گيرد. هدف آمريكايي‎ها و اروپايي‎ها از الزام پيوستن ايران به FATF و كنوانسيون‎هاي پالرمو و CFT جُرم‎انگاري دور زدن تحريم‎ها و اختلال در كسب و كار و فعاليت‎هاي اقتصادي مردم ايران است.
و سخن آخر اين‎كه تجربه برجام نشان داد بررسي قراردادهاي خارجي به‎ويژه وقتي يك طرف قرارداد، نظام سلطه و جريانات حامي آن باشد بايد با دقت بيش‎تري انجام شود. در موضوع پذيرش برجام كه طرف‎هاي غربي در لباس خيرخواهي و حامي صلح طلبي ظاهر شده بودند و بسياري هم اروپا و آمريكا را قابل اعتماد مي‎پنداشتند، به اذعان مسؤولان دولت تقريبا هيچ فايده‎اي نصيب ايران نشد؛ اكنون كه همگان بر غيرقابل اعتماد بودن آمريكا و اروپا پي برده‎اند و دشمنان قسم خورده نظام در برابر ملت ايران صف كشيده و تلاش مي‎كنند ما را با ارعاب و تهديد به پذيرش اين لوايح وادارند، آيا مي‎توان انتظار بهتري از نتايج آن نسبت به برجام پيش بيني كرد؟