صفحه حوزه و دانشگاه

نبايد دلسوزان انقلاب را با برچسب «نفوذي و بي اطلاع» ساكت كرد

هر قدر كه انقلاب اسلامي بيش‎تر به سوي آرمان‎ها و اهداف خود گام مي‎گذارد، بيش‎تر به مباني تئوريك مبتني بر اموزه‎هاي اسلامي و انقلابي نياز پيدا مي‎كند كه اتفاقا بايد مبناي تمامي عملكرد‎هاي جمهوري اسلامي قرار بگيرد. اصلي‎ترين متوليان مباني تئوريك نظام اسلامي حوزه و دانشگاه هستند و به همين علت سال هاست رهبري معظم انقلاب مطالبات بسيار جدي نسبت به اين دو نهاد مهم و كليدي مطرح كرده‎اند.

به گزارش رجانيوز، با گسترش نياز‎هاي جامعه اسلامي و افزايش سطح انتظار آن از حوزه و دانشگاه، برخي عقب ماندگي‎ها و كم كاري‎ها بيش‎تر به چشم مي‎آيد تا جايي كه برخي نخبگان حوزوي و دانشگاهي احساس تكليف كرده و در تريبون‎هاي عمومي به مطالبه گري از آن پرداخته‎اند.

اما همين مطالبه گري و بيان كاستي‎هاي حوزه علميه كه از طرف انسان‎هاي خوش سابقه و دلسوز جهت ارتقاي حوزه علميه و نيل آن به حوزه مطلوب بيان شده، بعضا مورد انتقاد برخي علما و فضلاي حوزه علميه قم قرار گرفته است.

در همين راستا آيت‎الله مكارم شيرازي از مراجع عظام تقليد بارها نسبت به اين سخنان موضع گرفتند. ايشان ضمنا پس از سخنراني حسن رحيم پور ازغدي به‎عنوان سخنران قبل از خطبه‎هاي نماز جمعه تهران كه در بخشي از سخنان خود به مطالبه گري از حوزه علميه و علما پرداخته بود طي سخنراني موضع گرفتند و فرمودند:

هفته گذشته در سخنراني قبل از خطبه‎هاي نمازجمعه تهران، ضد حوزه‎هاي علميه صحبت كردند، عجيب است نمازجمعه‎اي كه ائمه جمعه فرزندان حوزه هستند، پايگاهي برضد حوزه شود. چطور مي‎شود شما به فردي اجازه دهيد ضد حوزه حرف بزند و دروغ بگويد. شما مي‎دانيد كه در دروس حوزه، مرتب حرف‎هاي تازه و مطابق نيازهاي روز زده مي‎شود، اما اين فرد عنوان مي‎كند ۴۰ سال است حرف‎هاي تازه در حوزه زده نشده است، اين‎جا برخي گمان پيدا كردند كه درون نظام هم افرادي بر ضد حوزه هستند.

در همين راستا، شوراي عالي حوزه‎هاي علميه هم طي بيانيه‎اي ضمن استقبال از گفت وگو و نقد سازنده به دفاع از كيان حوزه و مرجعيت پرداخته است. در بخشي از اين بيانيه آمده است:

حوزه و روحانيت در طول تاريخ پر افتخار خود همواره حافظ اسلام و ارزش‎هاي ديني، معنوي، اخلاقي و در كنار مردم و محرومان و مهد پيدايش و پشتيبان انقلاب و نظام اسلامي بوده و خواهد بود و در مسير دفاع از اسلام عزيز و مردم شريف همواره خطرها و سختي‎ها را تحمّل نموده است و همچنان بر اين عهد استوار خواهد بود؛ حوزه‎هاي علميه پس از انقلاب شكوهمند اسلامي براي پاسخ به نيازهاي دنياي معاصر و نظام اسلامي گام‎هاي بلندي برداشته است، از يكسو در قلمرو فقه معاصر و مسائل نوپديد، درس‎هاي خارج متعدد از سوي مراجع عظام و اساتيد عالي‎مقام شكل گرفته است و نگارش صدها كتاب، مجله، مقالات و تحقيقات گسترده در اين زمينه شاهد اين رشد و تعالي است، از سوي ديگر در زمينه علوم عقلي و كلام، حوزه‎هاي علميه تجربه گرانباري انباشته و در بررسي مسائل و پرسش‎هاي جديد و پاسخ‎گويي به نيازها، توليدات انبوهي به وجود آورده است؛ همين‎طور در عرصه قرآن و تفسير و علوم قرآن، دستاوردهاي عظيمي به جامعه علمي و نسل جديد تقديم كرده است و در قلمرو علوم انساني، اجتماعي و اسلامي گام‎هاي مهمي برداشته، چند هزار اثر در اين زمينه توليد كرده است و تربيت خيل عظيم مُبلغّان و نيروهاي شايسته براي تأمين نياز فرهنگي و ديني جامعه اسلامي و عرصه بين‎الملل و نيز نهادهاي گوناگون نظام اسلامي برگي ديگر از اين كتاب قطور است، و به فضل الهي اين مسير را با هوشمندي و قوّت ادامه خواهد داد. نهاد مرجعيت، ركن استوار حوزه‎هاي علميه و تكيه‎گاه همه اين تحولات است و اين نهاد الهي همواره در كنار ملّت شريف و غمخوار محرومان و مستضعفان بوده است و امام راحل(قدّس‎سرّه) و رهبر عظيم‎الشأن انقلاب اسلامي بر عظمت و اهميت اين نهاد عظيم تأكيد داشته‎اند و اينك وظيفه همه حوزويان و نخبگان و عموم جامعه، صيانت از اين جايگاه رفيع است.

اما كماكان و بعد از اظهارات برخي مراجع تقليد و فضلاي حوزه علميه قم در واكنش به سخنان مطالبه گرايانه برخي نخبگان حوزوي و دانشگاهي عده‎اي معتقدند حوزه امروز با حوزه مطلوب و تراز انقلاب اسلامي فاصله دارد. البته اين سخنان به اين معنا نيست كه پيشرفت فوق‎العاده حوزه علميه و ورود آن در مسائل مستحدثه و اجتماعي ديده نمي‎شود و يا مغرضانه سانسور مي‎شود بلكه به اين معناست كه دلسوزان نظام اسلامي و حوزه‎هاي علميه، وظيفه خود را مطالبه گري از اين نهاد مقدس مي‎دانند تا حوزه علميه هر روز بيش از پيش ارتقاء و تحول يافته و به سمت نقطه مطلوب و آرماني خود حركت كند.

اما برخي از علما و بزرگان حوزه علميه مستمرا در واكنش به اين مطالبه گري‎ها برچسب بي‎اطلاعي و نفوذ در حوزه‎هاي علميه را مطرح مي‎كنند و بيان مي‎دارند كه اين افراد از ورود حوزه علميه در مسائل روز و مستحدثه بي‎اطلاع‎اند در حالي كه ارتقاء و رشد حوزه‎هاي علميه پس از انقلاب اسلامي و ورود آن در مسائل مستحدثه بر كسي پوشيده نيست و هدف اين مطالبه گري‎ها ضمن علم به آن رشد‎هاي بي‎نظير كه به بركت انقلاب اسلامي اتفاق افتاده است، مطالبه گري براي ارتقاي حوزه علميه و نيل اين نهاد مقدس به نهاد تراز انقلاب اسلامي است. شايد فحواي كلام مطالبه گران را بتوان در يك جمله خلاصه نمود و آن هم اين است كه حوزه علميه ضمن رشد و ارتقاي قابل توجه هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد و هنوز نمي‎تواند پاسخگوي همه نياز‎هاي جامعه اسلامي باشد.

در بخشي از بيانيه شوراي عالي حوزه‎هاي علميه آمده است:

آن‎چه برشمرده شد، برخي از بركات مراجع عظام و حوزه‎هاي علميه است و البته اين همه به معناي ناديده گرفتن برخي از كاستي‎ها يا چشم پوشيدن از نقد‎ها نيست؛ چرا كه حوزه‎هاي علميه مهد نقد و مباحثه و پرسش و پاسخ و گفت وگوي علمي بوده است و اكنون نيز شنواي نقد ناصحان است.

همان طور كه حوزه علميه در بيانيه خود اعلام كرده است كه از گفت وگو و نقد سازنده و ناصحانه استقبال مي‎كند؛ اتفاقا بايد از اين‎گونه مطالبه گري‎ها و نقد‎هاي محترمانه آن هم از سوي افرادي با سابقه حوزوي، علمي و انقلابي درخشان استقبال كند و آن را در راستاي دلسوزي دلسوزان حوزه و نظام اسلامي تعبير و تفسير نمايد و به نقد‎هاي موجود درباره حوزه ترتيب اثر دهد و به‎جاي بيانيه عليه ناقدان دلسوز و خوش سابقه، از برچسب بي‎اطلاع و نفوذي خوردن افراد فاضل و دلسوز جلوگيري نمايد.

احمد خرم، وزير دولت اصلاحات:
با قلدري دانشگاه علوم تحقيقات را گرفتند و ساختند!

وزير اسبق راه و ترابري گفت: زمين دانشگاه علوم تحقيقات را خارج از ضوابط قانوني در ارتفاع ۱۸۰۰ متري، قلدرمآبانه تصرف كردند و ساختند و به اين قلدري هم افتخار مي‎كردند.

احمد خرم در گفت‎وگو با ايسنا اظهار كرد: طرح احداث دانشگاه آزاد واحد علوم تحقيقات در شمال غرب تهران در دولت پنجم يا ششم و زمان شهرداري آقاي كرباسچي مطرح شد. اين دانشگاه در ارتفاع بالاي ۱۸۰۰ متر ساخته شده كه در اختيارمنابع ملي بود و قانونا ساخت و سازدر آن‎جا غيرمجاز محسوب مي‎شد. همان زمان بنده وزير راه و ترابري بودم و در آن دوره و قبل از آن مسووليت كميته راهبردي سبز كردن دامنه البرز را بر عهده داشتم كه با اين پروژه مخالفت كرديم اما به‎دليل حمايت‎هايي كه از دانشگاه آزاد صورت مي‎گرفت، يك تكه زمين را تصرف كردند و سپس هر از گاهي ده‎ها هكتار ديگر را به تصرف خود درمي‎آوردند.

وي افزود: طبق طرحي كه ارائه داديم قرار شد مسؤوليت سبز كردن ارتفاع ۱۸۰۰ متري در مناطق ۱ و ۲ و ۴ و ارتفاع ۱۴۰۰ متري در منطقه ۵ را انجام دهيم كه دانشگاه آزاد واحد علوم تحقيقات نيز در اين محدوده قرار داشت. ما سه سال در آن‎جا كار كرديم و بعد از آن مانع اجراي فعاليت‎مان شدند. طي آن سه سال دانشگاه آزاد را كنترل مي‎كرديم كه تصرف بيش از اين صورت نگيرد، اما كاملا غيرقانوني و قلدرمآبانه اين كار را انجام دادند و به اين قلدري هم افتخار مي‎كردند.

وزير اسبق راه و ترابري خاطرنشان كرد: محل احداث دانشگاه آزاد واحد علوم تحقيقات در منطقه ۵ تهران يكي از بدترين مكان‎هاي استقرار در جهان است. طبق اصول شهرسازي، محيط دانشگاه و اطراف آن حتما بايد براي عبور پياده، دوچرخه و خودرو شيب ملايم داشته باشد و به هيچ عنوان نبايد در محيط ناهموار اين‎چنيني اقدام به ساخت و ساز كرد.

خرم با بيان اين‎كه اساسا ساخت وساز در شيب بالاي ۵ درجه خطرناك است، تصريح كرد: اين دانشگاه با شيب‎هاي غيرمجاز در نقطه ارتفاعي در منطقه‎اي برف‎گير و داراي يخ‎زدگي ساخته شده است. وقتي آن‎جا يخبندان مي‎شود، آدم پياده هم سر مي‎خورد، چه برسد به ماشين.

وي ضمن ابراز تسليت به خانواده‎هاي ۱۰ تن از قربانيان حادثه واژگوني اتوبوس حامل دانشجويان دانشگاه علوم تحقيقات گفت: سوال اين است كه چرا براي دانشجويان كه نخبگان و مغزهاي متفكر جامعه هستند، بايد فرسوده‎ترين اتوبوس‎ها را اختصاص دهيم؟

رئيس اسبق سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران اظهار كرد: موضوع حادثه تاسف‎بار دانشگاه آزاد علوم تحقيقات، تنها يكي از موارد متعدد در زمينه جدي نگرفتن اصول شهرسازي است. طي دهه‎هاي اخير در وزارتخانه‎ها، ارگان‎ها و دستگاه‎ها هرگاه با موضوعي برخورد مي‎كنيم كه خارج از مقررات است مي‎گويند «يك كارش بكن». اين يك كارش بكن به عرف تبديل شده است.

 حوزه و دانشگاه

ماجراي عدم اجازه ۶۳ ساله حضرت آيت الله جوادي آملي براي چاپ كتاب «تحرير الاصول»

حضرت آيت‎الله جوادي آملي در آيين رونمايي از كتاب گرانسنگ «تحرير الاصول» تقرير درس خارج اصول حضرت امام خميني(ره)، درباره تاخير اجازه چاپ اين اثر، اظهار داشت: اين كتاب كه تقرير درس خارج اصول حضرت امام خميني(ره) است متعلق به 63 سال پيش مي‎باشد كه تا امروز اجازه چاپ آن را نمي‎داديم، چون نگران بوديم كه معاذالله ما را درگير القاب و اوصاف و خيال كند، اما اينك كه در پايان عمر هستيم و هيچ نگراني از اين بابت نداريم، اجازه چاپ اين اثر را داديم.
به گزارش خبرگزاري«حوزه»، ايشان ادامه داد: اگر مي‎بينيم حرف يك روحاني مانند حضرت امام(ره) اين‎چنين در جامعه اثر داشت و حرف ديگران نه، به همان دليل است كه وقتي مادر كودك از دست داده ناله مي‎زند ناله او بيش از هر مداح ديگري در همه اثر مي‎گذارد و همه را به گريه مي‎اندازد؛ چون اين مادر، داغ ديده است و از اعماق دل ناله مي‎زند.
آيت‎الله جوادي آملي ادامه داد: امام رضوان الله تعالي عليه، نيز داغ دين داشت و به همين دليل سخنش در دل ملت اثر مي‎گذاشت.
ايشان در بخش ديگري از سخنان خود به تفاوت نگرش اصولي آخوند خراساني و حضرت امام خميني(ره) اشاره و تصريح كرد: فرق بين حقيقت و اعتبار از مباحث بسيار مهم علم اصول است كه متاسفانه آن را جدي نگرفتيم، لذا هزينه‎هاي گزافي مانند «شهيد جاويد» را داديم، اگر اصول وظيفه خود را به درستي انجام مي‎داد و متوجه فرق بين حقيقت و اعتبار مي‎شد، شاهد آثاري مانند شهيد جاويد در حوزه نمي‎بوديم.
اين مرجع تقليد با تاكيد بر مطالعه كتاب كشف الغطاء توسط طلاب حوزه ادامه داد: صاحب جواهر كسي بود كه ما را با مرحوم كاشف الغطاء آشنا كرد، اين كتاب كشف الغطاء 4 جلدي، بايد كتاب باليني همه شما حوزويان باشد كه هم بخوانيد و هم درس بدهيد اگر مي‎خواهيد كه عالم بشويد. در آن كتاب مرحوم كاشف الغطاء مطلبي آورده است كه برگرفته از قرآن نيز هست و آن اين‎كه علم امام در سه مرحله تلقي وحي بلاواسطه و يا مع الواسطه، در نگهداري وحي و در انشاء و ابلاغ حكم به جامعه معصوم است، و اين اضلاع سه گانه را چهارده معصوم دارند، اما بايد و نبايد يك امر اعتباري است و لذا يقينا امام مي‎داند كه در كربلا و مكه چه خبر است، اما بايد بر اساس ظواهر عمل كند، لذا امام معصوم در محكمه بر اساس شاهد و مدرك حكم مي‎كنند نه بر اساس دانش الهي خود؛ علم امام در بيان احكام حجت است اما در اين دنيا بايد بر طبق ظواهر و قواعد همين دنيا رفتار كنند.