صفحه اقتصاد

در ديدار جليلي با انجمن صنايع سلولزي بهداشتي ايران مطرح شد؛
ماجراي احتكار پوشك آمريكايي در بازار ايران!

سعيد جليلي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، در ديدار با اعضاي انجمن صنايع سلولزي بهداشتي ايران گفت:كشور ما تجربه تحريم و جهش ارز را در دوره‎هاي مختلف داشته است كه بايد از تمهيداتي كه براي مقابله با اين تحريم‎ها و مديريت بازار در آن سال‎ها صورت گرفته، استفاده كرد. عدم استفاده از تجربيات قبل، فرصت سوزي است.

وي افزود: در برخي زمينه‎ها بيش از آن‎كه نياز به صدور بخشنامه داشته باشيم، نياز به حذف بخشنامه‎ها و مقررات دست و پاگير داريم. اين امر مربوط به دولت خاصي نيست؛ اگر امروز كشور نيازمند حل مشكلات خود است، موكول كردن رفع اين مشكلات به دولت‎هاي بعدي و معطل نگهداشتن كشور خطاست. بايد همين امروز كمك كرد تا گره‎ها گشوده شود.

در اين ديدار، رئيس هيات مديره انجمن صنايع سلولزي ضمن گلايه از ضعف برنامه‎ريزي برخي مسؤولان در اين حوزه، درباره علت گراني‎هاي اخير برخي اجناس سلولزي از جمله پوشك، خاطرنشان كرد: اگرچه دولت با اعلام نرخ ۴۲۰۰ توماني دلار و دادن قول مبني بر در اختيار گذاشتن ارز دولتي به واردكنندگان سعي در مديريت درست بازار داشت، اما ما در صنف خود حدود يك ماه نمي‎دانستيم كه آيا دلار دولتي به ما تعلق خواهد گرفت يا خير؟ هر روز به مسؤولان نامه مي‎نوشتيم كه بايد چه كار بكنيم؟ اگر به ما دلار دولتي تعلق نمي‎گيرد برويم در بازار آزاد تهيه كنيم و بتوانيم مواد اوليه خود را وارد كنيم تا كارخانه ما تعطيل نشود. هيچ‎كس پاسخگو نبود.

خوشگرد افزود: اين تاخير باعث شد تا يك جو رواني درخصوص كمبود پوشك و ساير محصولات در جامعه ايجاد شود؛ سوء استفاده برخي از اين تاخير باعث تغيير قيمت‎ها، احتكار و يا قاچاق اين محصولات شد. بنده اين اتفاق را سوء مديريت مي‎نامم؛ بعد از آن نيز به‎خاطر افزايش قيمت ارز و مواد اوليه وارداتي، نرخ محصولات افزايش يافت.

در ادامه عظيمي اناركي در اين باره اظهار داشت: پوشك و ساير محصولات بهداشتي امروز يك نياز ضروري است و سنگ اندازي‎هاي آمريكا در اين زمينه نشانه دشمني آن‎ها با ملت ايران است. اما سوال اين جاست كه چرا عليرغم دشمني‎هاي واضح و تحريم‎هاي آمريكا، تنها در يك‎سال ۴۵ ميليون دلار از يك برند پوشك آمريكايي وارد كشور مي‎شود؟!

وي درخصوص واردات محصولات آمريكايي افزود: تا نيمه سال ۹۷، عليرغم وجود ظرفيت داخلي باز هم براي واردات مجوز صادر مي‎شد. اين چه تدبيري است كه برند آمريكايي به راحتي وارد كشور شود، اما بزرگ‎ترين و قديمي‎ترين توليدكننده پوشك بچه ايران امروز ديگر در عرصه توليد حضور نداشته باشد؟!

عظيمي ادامه داد: درحالي كه آمريكا حتي به طرف‎هاي اروپايي به‎خاطر كار با ايراني‎ها فشار وارد مي‎كند چرا بازار داخلي كشور در زمينه محصولي مثل پوشك كه توليد مازاد بر مصرف نيز داريم براي آن‎ها باز است؟!

وي از نامه خود به رهبرانقلاب خبر داد و درخصوص آن گفت: چند ماه پيش به مقام معظم رهبري نامه نوشتم و اين مساله را توضيح دادم؛ ايشان در يك سخنراني دستور دادند كه مبادا كالاي خارجي مشابه با كالاي داخلي وارد شود، اما اين دستور به خوبي اجرا نشد!

برخورد عجيب خودروسازان داخلي با خريداران

تحولات نرخ ارز از ابتداي امسال وضعيت بي‎سابقه‎اي را در اكثر بازارها رقم زد؛ اتفاقي كه حاصل بي‎تدبيري و بي‎توجهي مقامات دولتي به هشدارهاي چندين و چند ماهه فعالان اقتصادي، كارشناسان و اقتصاددانان بود؛ اما اكنون تاوان اين سوء مديريت را در سطوح مختلف، مردم مي‎پردازند.

ماه‎ها است كه به‎خاطر افزايش نرخ ارز، بسياري از فروشندگان به اين بهانه، هر رفتاري را كه دلشان مي‎خواهد با مشتريان انجام مي‎دهند. قيمت را بدون ضابطه بالا مي‎برند، فروششان را كم مي‎كنند، بازار سياه راه مي‎اندازند و بعد با تبليغات اغواكننده تلاش دارند كه مشتريان را به سمت خريد كالاهايشان بكشانند. اما موضوع از آن‎جا حادتر مي‎شود كه اين كالاها، سرمايه‎اي بوده و مصرف كننده و خريدار مجبور مي‎شود بابت تأمين نياز خود مبالغ هنگفتي را بپردازد و در برخي موارد مجبور شود براي تأمين نيازهاي خود به هر شرايطي كه فروشنده برايش تعريف مي‎كند، تن بدهد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، اين موضوع را به صراحت مي‎توان در فروش‎هاي فوري و پيش فروش‎هاي خودرو به صراحت مشاهده كرد. آن‎گونه كه بررسي‎هاي ميداني نشان مي‎دهد بازار خودروهاي داخلي و وارداتي اكنون ديگر يك بازار نيست بلكه بهتر است نام آن را آشفته بازار ناميد؛ به اين معنا كه فروشندگان و نمايندگان خودروسازان خارجي كه نماينده رسمي بودن يانبودن آن‎ها هم با اما و اگرهاي فراواني هم مواجه است، ثبت نام‎هاي متعددي را براي فروش خودروهايي كه حتي پاي آن‎ها هنوز به گمرك ايران نرسيده، انجام داده‎اند اما براي تحويل آن‎ها به مشتريان اين پا و آن پا مي‎كنند، به نحوي كه مشتري كل مبلغ را به حساب نمايندگي واريز كرده و اكنون با مشقات بسياري در حوزه تحويل خودروي خود مواجه شده است.

يكي از خريداران خودرو با اشاره به خريدي كه از نمايندگي‎هاي خودروسازان خارجي صورت داده، گفت: بيش از سه ماه است كه مبلغ خودروي ثبت نامي را به حساب نمايندگي واريز كرده ام و قرار بود خودرو را ۴۵ روزه تحويل دهند اما با گذشت سه ماه، هنوز موفق به دريافت خودروي خود نشده‎ام. بعد از پيگيري‎هاي متعدد، كارمند بخش فروش اين شركت وارد كننده گفت كه در ترخيص خودروها، مشكل وجود داشته و دعوايي ميان وارد كننده، گمرك و وزارت صنعت در حال پيگيري است.

وي افزود: من به قوانين كشور احترام گزارده‎ام. طبق قانون و ضابطه، به يك شركت بزرگ كه فعاليت قانوني در كشور داشته و نمايندگي رسمي يك خودروساز بزرگ خارجي است، اعتماد و اقدام به پيش خريد خودرو كردم. در زمان پيش خريد هيچ صحبتي از مشكل بر روي ثبت سفارش و ترخيص خودروها مطرح نبود. انتظار بحق من است كه خودروي خود را ۴۵ روزه و در موعد مقرر تحويل بگيرم. گويا به‎خاطر مشكلي، كشمكشي بين شركت واردكننده با سازمان توسعه تجارت و گمرك به وجود آمده و مي‎گويند براي ترخيص خودروهاي ما، سازمان توسعه تجارت ايران بايد پاسخ استعلام گمرك و شماره گذاري را بدهد تا شركت بتواند خودروي ما را تحويل دهد. خب اگر مشكلي وجود داشت چرا به اين شركت اجازه پيش فروش دادند و اين طور مردم را سرگردان كردند؟

مقام مسؤول: واردكنندگان متخلف تحت پيگرد هستند

در اين ميان يك مقام مسؤول در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اموال برخي از واردكنندگاني كه از سوي مراجع نظارتي و اطلاعاتي دستگير شده‎اند و در مورد آن‎ها هم از سوي مراجع نظارتي پرونده قضايي تشكيل شده است، توقيف شده و بايد با دستور قضايي، هر گونه واگذاري اموال آن‎ها انجام شود. بنابراين ممكن است مدتي زمان طول بكشد تا خودروها به دست مشتريان برسد.

وي افزود: در اين رابطه واردكنندگان بايد تحت نظارت بيش‎تري قرار بگيرند تا مشكلي براي خريداران خودرو پيش نيايد.

فرار برخي واردكنندگان متخلف خودرو

در اين ميان برخي خبرهاي رسمي و غير رسمي از متواري شدن مديران عامل برخي شركت‎هاي وارداتي حكايت دارد؛ به نحوي كه واردكنندگان برخي برندها در پرونده واردات غير قانوني خودرو كه از سوي مراجع قضايي در حال پيگيري است، متخلف شناخته شده و از كشور متواري شده‎اند.

البته هنوز مراجع قضايي به‎صورت رسمي اين خبر را تاييد نكرده‎اند اما در برخي محافل، زمزمه متواري شدن اين افراد وجود دارد و حال انبوهي از ثبت نام كنندگان خودروهاي وارداتي، با پرونده‎هاي بلاتكليفي روبه‎رو هستند كه تحويل خودروهاي آن‎ها را به آينده‎اي مبهم موكول مي‎كند.

البته پيش از اين نيز مدير عامل شركت مفتاح رهنورد به‎عنوان يكي ديگر از متخلفان حوزه واردات خودرو متواري شده بود كه بعدا دستگير و جهت رسيدگي به تخلف، به مراجع مربوطه تحويل داده شد. هم اكنون بسياري از خريداران خودرو از اين كمپاني ماه هاست براي تحويل خودروهاي ثبت نامي شان بلاتكليف هستند.

بي‎تفاوتي سازمان حمايت در مواجهه با قربانيان تخلفات

نكته حائز اهميت در اين ميان بي‎توجهي به حقوق مصرف كنندگاني است كه به‎دليل سوء مديريت سياست گذاران و فقدان نظارت واقعي بر بازار خودرو، ماه‎هاست دچار سرگرداني و بلاتكليفي هستند و هيچ پاسخ روشن و واضحي به انتظاراتشان داده نمي‎شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز به‎عنوان متولي توليد و واردات خودرو گوشه عافيت انتخاب كرده و هيچ اظهارنظر و اقدامي در اين زمينه انجام نمي‎دهد و مشخص نيست چه كسي بايد پاسخگوي ضرر و زيان مردم باشد. سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان هم يكي از خنثي‎ترين سازمان‎هاي مسؤول است كه در بيش‎تر بازارها، نسبت به تحولات بي‎تفاوت است و تنها در صورت اذن و دستور، به مسائل ورود مي‎كند و در چنين آشفته بازارهايي عموما حضور فعال و موثري ندارد.

برخورد عجيب و قريب خودروسازان داخلي با خريداران

در مورد بازار خودروهاي داخلي دهم فروش‎ها و پيش فروش‎ها وضعيت بهتري ندارد. اكنون انبوهي از خريداران خودرو كه به هر دليلي اعم از مصرفي و سرمايه گذاري، خودرو خريده و از موعد تحويلشان هفته‎ها و ماه‎ها گذشته است، پاسخ روشني براي تحويل خودروهاي ثبت نامي شان دريافت نمي‎كنند.

طي هفته‎هاي گذشته برخي تخلفات خودروسازان در تحويل خودروهاي ثبت نامي، جنجال‎هاي بسياري را در محافل رسانه‎اي به وجود آورد؛ چرا كه برخي خودروسازان به‎جاي خودروهاي ثبت نامي، تصميم گرفته بودند دو خودروي ايراني در كلاسي متفاوت از خودروي ثبت نام شده را به مردم تحويل دهند كه البته موعد تحويل آن حتي در سال جاري هم نبود تا بلكه بخشي از ضرر و زيان بازار خودرو جبران شود.

اگرچه در صنعت خودروسازي ايران، مشكلات متعددي وجود دارد كه بسياري شان برآمده از چالش‎هاي ساختاري اين صنعت است اما تجربه سال‎هاي گذشته نشان داده كه خودروسازان هم در ايفاي تعهدات خود به شدت ضعيف بوده و مسؤوليت پذيري اندكي دارند. چرا كه مسائلي همچون تحريم يك شبه رخ نداده و زمزمه‎هاي اعلام آن از سوي ايالات متحده آمريكا از ماه‎ها قبل به گوش مي‎رسيد اما خودروسازان با ولع بسيار، ثبت نام خودرو انجام دادند ولي به تعهداتشان عمل نكردند.

حال بايد منتظر ماند و ديد، رضا رحماني وزير تازه نفس صنعت، معدن و تجارت چه تدبيري براي مديريت آشفته بازار خودرو، لغو مجوز نمايندگي خودروسازان خارجي بي‎مسؤوليت و تعيين تكليف مردمي كه ماه هاست از موعد تحويل خودروهايشان گذشته، اتخاذ خواهد كرد.

 اقتصاد

استاد رحيم‎پور ازغدي:
نتيجه اقتصاد برجامي همين است كه امروز مي بينيم

حسن رحيم‎پور ازغدي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در همايش «تجربه شكست يك انديشه» كه به همت بسيج دانشجويي در دانشكده مديريت دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد، با اشاره به پيروزي انقلاب اسلامي، تاكيد كرد: هيچ كشوري در جهان قانون اساسي خود را به راي مردم نگذاشته است اما از بعد پيروزي انقلاب، امام(ره) اين كار انجام داد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به نفوذ آمريكا در در ايران در دوران پهلوي گفت: قبل از پيروزي انقلاب حتي عالي‎ترين مقامات رژيم پهلوي در مسائل مختلف بايد با مقامات و مستشاران آمريكايي مشورت مي‎كردند و از آن‎ها نظر مي‎گرفتند پس با اين وضعيت مشخص است كه ما نبايد در آن زمان تحريم مي‎شديم.
ازغدي با بيان اين‎كه ما به شدت نيازمند علوم انساني اسلامي هستيم، يادآور شد: علوم انساني اسلامي به معناي آن است كه عقل و تجربه ذيل نور وحي تعريف شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، وي ادامه داد: برخي‎ها تا نام اسلام در پسوند علوم انساني قرار مي‎گيرد مي‎گويند علوم انساني اسلامي را ليبرال‎ها قبول نخواهند كرد، ولي مگر غربي‎ها علوم انساني سوسياليست‎ها را قبول دارند؟ مگر ما علوم انساني سوسياليست‎ها يا ليبرال‎ها را قبول داريم؟
ازغدي در بخش ديگري از سخنانش به اقدامات منافقين عليه مردم اشاره كرد و ادامه داد: منافقين همانند موش‎هاي صحرايي چند سوراخ احتياطي به چند طرف براي خودشان حفر مي‎كنند. هيچ وقت مشخص نيست حرف آن‎ها چيست و مدام حرف خودشان را عوض مي‎كنند و به اصطلاح چندشخصيتي هستند.
ازغدي تصريح كرد: اين افراد متاسفانه هنوز هم در ميان مسؤولان ما هستند، افرادي كه در يك روز متحجر هستند و در يك روز ديگر آن گونه روشنفكر مي‎شوند كه كسي باورش نمي‎شود.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به بدعهدي‎هاي غرب و امريكا يادآور شد: غربي‎ها سفيدترين حرف‎ها را مي‎زنند ولي سياه‎ترين عمل را دارند.
وي ادامه داد: خونين‎ترين قاره جهان، اروپاست؛ آن‎ها فقط در قرن بيستم، خودشان ۱۰۰ ميليون نفر از همديگر را كشتند. آن‎وقت از حقوق بشر و دموكراسي و آزادي نيز حرف مي‎زنند.
ازغدي گفت: در حوزه علوم سياسي غربي‎ها ادعا دارند كه از قرن ۱۹ و آگوست كنت، ما سياست را علمي و عيني و به دور از نگرش‎هاي متافيزيكي و مذهبي مي‎بينيم و بر همين اساس قواعد رفتار‎هاي سياسي را كشف و داده‎ها را تجزيه و سپس بر مبناي آن‎ها عمل مي‎كنيم.
وي افزود: اين حرف آن‎ها هم غلط و هم دروغ بود. غربي‎ها بعد از اين ادعا‎هايي كه داشتند، همواره تحت پوشش علم سياست، ارزش‎هاي فاسد خود را تبليغ كردند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه با انتقاد از اظهارات برخي مسؤولان در زمان امضاي برجام، اضافه كرد: برخي به‎جاي پاسخگو بودن به ناكارآمدي اقتصاد برجامي، انتقاد كردند كه چرا موشك‎هايتان را نشان داديد و روي آن نوشتيد «مرگ بر اسرائيل»؟
وي گفت: به جرات مي‎توان گفت كه نشان دادن موشك‎هاي ايران طي سال‎هاي گذشته، جنبه بازدارندگي بسيار زيادي داشته است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه اظهار داشت: بعضي از مسؤولان بعد از برجام گفتند كه جان كري قول داده! ولي نتيجه قول كري چه بود؟
ازغدي با بيان اين‎كه نتيجه اقتصاد برجامي همين است كه امروز در جامعه مي‎بينيم، گفت: اقتصاد مقاومتي اصلا در اين كشور شروع نشد. نمي‎شود همه چيز را به اراده دشمن گره زد. اين ملت چند بار بايد از يك سوراخ گزيده شود؟