صفحه آخر

حضرت آيت‎الله مصباح يزدي:
مهم ترين دام شيطان، اختلاط مسير حق و باطل است

به گزارش پايگاه اطلاع‎رساني آثار حضرت آيت‎الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در جمع روحانيون عقيدتي سياسي ناجا، با اشاره به آيه‎اي از قرآن كريم، اظهار داشت: گاهي خداوند درباره شيطان به گونه‎اي سخن مي‎گويد كه شايد براي ما جاي سؤال داشته باشد؛ به‎عنوان نمونه در سوره ياسين مي‎فرمايد كه شيطان را عبادت نكنيد! مگر كسي شيطان را مي‎پرستد؟! حتي گروهي كه به شيطان‎پرست معروف هستند، اگر در ادعاي خود صادق باشند و واقعا شيطان را عبادت كنند، بازهم عده معدودي هستند، اما خداوند به گونه‎اي بني آدم را از عبادت شيطان بر حذرمي‎دارد كه گويي عبادت شيطان، مي‎تواند امري فراگير باشد!

آيت‎الله مصباح يزدي با طرح اين پرسش كه آيا خطاب خدا در اين آيه، فقط به شيطان پرستان است يا شامل مؤمنان نيز مي‎شود، ادامه داد: اجمالا بايد بدانيم كه عبادت به معناي بندگي كردن و تسليم خداوند بودن است؛ لذا عبادت تنها به نماز خواندن نيست؛ بلكه هر رفتاري از انسان كه نشانه بندگي او نزد خداوند باشد، عبادت خواهد بود؛ البته هر بندگي كه براي خدا نباشد، لاجرم براي شيطان خواهد بود؛ يعني هر رفتاري كه نشانه بندگي خداوند در آن نباشد، در واقع همان عبادت شيطان است؛ بر اين اساس هر كس بايد با خود بينديشد كه چه اندازه شيطان را عبادت كرده است.

اين مفسر قرآن كريم با اشاره به آيه ديگري از قرآن كريم با اشاره به حيله‎گري شيطان براي ايجاد فتنه و به دام انداختن مؤمنان اظهار داشت: يكي از مهم‎ترين دام‎هاي شيطان براي فريفتن افراد اين است كه راه الهي را با راه شيطاني، مخلوط كند تا افرادي راه شيطاني را به‎عنوان راه الهي برگزينند؛ از اين‎رو گاهي افراد به‎عنوان انجام وظيفه و تقويت اسلام وارد كاري مي‎شوند، اما در واقع راه شيطاني را انتخاب كرده‎اند.

ايشان با بيان اين‎كه نمونه‎هاي زيادي از اين افراد در تاريخ بوده‎اند و حتي در متن قرآن نيز به آن‎ها اشاره شده است، اظهار داشت: يك نمونه اين افراد زبير است؛ او پسر عمه پيامبرصلي‎الله‎عليه‎وآله و از بزرگان و سابقون اسلام بود و پيامبرصلي‎الله‎عليه‎وآله حتي براي شمشيرش دعا كردند؛ او جزو شش نفري بود كه از اميرمؤمنان‎عليه‎السلام دفاع كردند و حاضر نمي‎شدند كه با خليفه اول بيعت كنند و جزو اولين نفراتي بود كه با علي‎عليه‎السلام بيعت كرد؛ اما تاريخ گواهي مي‎دهد كه روزي در مقابل اميرمؤمنان علي‎عليه‎السلام شمشير كشيده است؛ چرا كه وي هوي و هوسي در گوشه دل خود داشت و تا زماني كه تبعيت از پيامبر و حمايت از اميرمؤمنان با هوس او منافات نداشت، با ايشان همراه بود، اما جايي كه تبعيت از اميرالمؤمنين با هواي نفس او سازگاري نداشت، راهش جدا شد.

آيت‎الله مصباح يزدي ادامه داد: اگر صادقانه و بدون حب و بغض، تاريخ انقلاب را بررسي كنيم، نمونه‎هاي زيادي از زبيرها را مي‎بينيم؛ آيا اگر ما صادقانه پاي انقلاب ايستاده باشيم، تضميني وجود دارد كه در اين مسير ثابت قدم باشيم؟!

استاد اخلاق حوزه علميه قم افزود: همان خطري كه زبير‎ها را منحرف كرد، همه ما را نيز تهديد مي‎كند؛ در واقع هر كجا كه فرد «خودمحور» شود، آغاز انحراف او از مسير حق خواهد بود؛ يعني هركجا «منيت» و سخن از منافع و پست و مقام «من» به ميان بيايد، انحراف نيز شروع مي‎شود. لذا برخي، سال‎ها در دفاع مقدس تا مرز شهادت پيش رفتند و براي شهادت لحظه‎شماري مي‎كردند، اما پس از جنگ مسيرشان عوض شد. خيلي مراقب باشيم تا شيطان راه خودش را به‎عنوان راه الهي به ما معرفي نكند.

ايشان با اشاره به خطبه‎اي از نهج‎البلاغه اظهار داشت: اگر حق و باطل، خالص عرضه مي‎شدند، چندان كار مشكل نبود؛ اما زماني كه حق و باطل ممزوج مي‎شوند، تشخيص حق، دشوار مي‎شود و مي‎تواند كار را به‎جايي برساند كه فردي با سابقه درخشان به روي امام معصوم شمشير بكشد.

آيت‎الله مصباح با بيان اين‎كه بايد مراقب باشيم تا در نظرمان، خط شيطان با خط خدا، اشتباه نشود، افزود: اگر كسي گناهي انجام مي‎دهد، اما در عين حال اقرار به گناه بودن آن كار دارد و معترف است كه هواي نفس سبب شده تا به آن گرايش پيدا كند، راحت‎تر مي‎تواند توبه كند تا كسي كه گناهي را انجام دهد، اما آن را توجيه كرده و كار خود را مطلوب بداند؛ چنين فردي، راه بازگشتش بسيار دشوار مي‎شود.

آيت‎الله مصباح با يادآوري نعمت عظيم انقلاب اسلامي، با اشاره به سخن مقام معظم رهبري اظهار داشت: روزي نبود كه در اين انقلاب معجزه تحقق پيدا نكند. اكنون كه با معجزات متعدد الهي، اين انقلاب شكل گرفته است و مقدماتي فراهم شده تا ما نيز روحاني شده و در خط انقلاب قرار بگيريم، بايد ببينيم تا چه حد قدردان نعمت انقلاب هستيم؟! آيا شكر عملي اين نعمت عظيم را كه همان انجام وظيفه است، درست انجام داده‎ايم؟!

آيت‎الله مصباح افزود: همه شما از ابتدا با انگيزه مشاركت در يك نهاد انقلابي وارد اين كار شده‎ايد. آيا امروز نيز انگيزه شما تنها همان انگيزه است يا انگيزه‎هاي ديگري نيز ضميمه شده است؟ اگر انگيزه‎هاي ديگري نيز ضميمه شده و در ادامه، مسير انقلاب، با آن انگيزه‎ها تعارض پيدا كند، كدام سو مي‎ايستيم؟! آيا واقعا خالصانه پاي كار ايستاده‎ايم و يا گاهي براي كم‎كاري‎هاي خود، توجيه مي‎آوريم؟!

ايشان با طرح اين سوال كه چه كنيم كه گرفتار آن‎چه زبير به آن مبتلا شد، نشويم، ادامه داد: چاره كار در اين است كه همان آيه سوره ياسين را همواره در نظر داشته باشيم؛ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ! مراقب باشيم و بدانيم هر رفتاري از ما كه نشانه بندگي خداوند ندارد، بندگي شيطان است. هر كجا از انجام وظيفه كم گذاشته‎ايم، بدانيم در دام شيطان افتاده و او را عبادت كرده‎ايم! زودتر توبه كرده و بازگرديم.

آيت‎الله مصباح با اشاره به عمر 40 ساله انقلاب اسلامي افزود: امروز ببينيم كجاي كار قرار داريم؟ آيا براي رسيدن به اهداف انقلاب، آن‎چه از دستمان برمي‎آمد، انجام داده‎ايم يا كوتاهي كرده‎ايم؟ آيا جايي كه مطالعه، تحقيق، تحصيل و تدريس وظيفه‎مان بوده، انجام داده‎ايم يا خير؟ اگر به وظيفه عمل كرده‎ايد، لحظه لحظه كارتان عبادت خداوند بوده است، اما اگر گاهي در انجام كار سستي كرده‎ايم، سريع برگرديم و آن را جبران كنيم و روزانه وقتي را براي جبران كوتاهي‎مان قرار دهيم، وگرنه خداي ناكرده، مسيرمان همان مسير زبير خواهد بود.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به اين‎كه هر قشري در جامعه وظيفه‎اي دارد، اظهار داشت: ما روحانيان وظايفي بر عهده داريم كه وزير و نماينده مجلس و كارمند و كارگر ندارند و آن شناخت دين و شناساندن آن به مردم و پاسخ‎گويي به شبهات دين و علاقمند كردن مردم به دين است. كوتاهي در اين وظيفه خيلي بدتر از كوتاهي اصناف ديگر در انجام وظيفه خودشان است. اين كار حتي بدتر از فرار كردن سرباز از جبهه است. همان طور كه معتقديم امور ديني نسبت به امور مادي، بسيار بالاتر و با اهميت‎تر است، كوتاهي در انجام وظيفه در امور ديني نيز بسيار بدتر و قبيح‎تر است. از اين‎رو اگر دغدغه اصلي ما دين مردم نباشد، كار ما قبيح‎تر از سربازي است كه از ميدان جنگ فرار مي‎كند.

آيت‎الله مصباح يزدي در پايان سخنانش اظهار داشت: بايد مروري بر گذشته خودمان داشته باشيم و اگر كوتاهي كرده‎ايم در صدد جبران برآييم و نگذاريم هوس‎ها، منافع شخصي و گروهي و حتي رودربايستي با اشخاص سبب عدم رعايت مصالح نظام و مردم شود.

 حديث مهدي(عج)

به سوي ظهور

امام صادق(ع):
علم و دانش 27 حرف است. تمام آن‎چه پيامبران الهي آوردند، دو حرف بيش نبود و مردم تا كنون جز دو حرف را نشناخته‎اند. اما هنگامي كه قائم ما قيام كند، 25 حرف ديگر را آشكار مي‎سازد و در ميان مردم منتشر مي‎كند و دو حرف ديگر را به آن ضميمه مي‎كند تا 27 حرف كامل و منتشر شود‎.
موسوعة احاديث المهدي، ج 4، ص 53‎

 راه امام

از اختلافات پرهيز كنيد

برادرهاى اهل سنت و برادرهاى اهل شيعه مجتمع با هم باشند و از اختلافى كه مى‎خواهند فاسدها و مفسدها ايجاد كنند بين ماها، از اين اختلافات پرهيز كنند. و هر كس در محل خودش مردم را تنبه بدهد به اين كه اين اختلاف جز براى اين كه به هم بزنند اوضاع ايران را و باز مسلط كنند به ما آن قدرت‎هاى بزرگ را، چيز ديگرى عايدمان نمى‎شود.
صحيفه امام، ج 15، ص 399

 در پرتو خورشيد

اهتمام به نامه ها

در مورد نامه‎هايي كه به حضرت آقا مي‎رسد، ايشان عنايت دارند كه اين نامه‎ها حتماً جواب داده بشود، مخصوصاً نامه‎هايي كه به دست خودشان مي‎رسد، ولو اقدامي ندارد. حضرت آقا مي‎فرمايند كسي كه نامه به اين‎جا مي‎دهد، حتماً همه جاها رفته و نااميد شده است، آخرين جا اين‎جا است، به ما پناه آورده، لذا بررسي كنيد. اگر واقعاً راهي دارد كه به او كمك بشود، انجام بدهيد، اگر نه، با او تماس بگيريد يا برايش بنويسيد اين چيزي كه شما مي‎خواهيد، در خواستي كه شما داريد، در حدّ مقدورات و امكانات ما نيست. او بداند كه نامه‎اش به دفتر رهبري آمده، خوانده شده و پاسخي، ولو پاسخ «نه» به او داده شده باشد.
حجت الاسلام و المسلمين مروي