صفحه سياسي

حاميان بي اطلاع FATF حتما بخوانند!
FATF برجامي با تعهداتي شديدتر و نتايجي ضعيف تر است

شرايط مانند زمان برجام است، عده‎اي با ايجاد فضاي رسانه‎اي تلاش مي‎كنند براي هزينه‎زدايي اجراي تعهداتFATF، تصويب لوايح مربوط به آن در مجلس را به نرخ ارز نسبت دهند و مردم را از آينده بدون عضويت در FATF بترسانند و عده‎اي نيز مي‎گويند با الحاق به كنوانسيون دچار خودتحريمي و مشكلات اقتصادي مي‎شويم. تنها تفاوت اين لوايح كه منتقدان آن را لوايح استعماري تعبير كرده‎اند با برجام آن است كه مسوولان دولتي از برجام كليد مشكلات داخلي و خارجي ياد مي‎كردند اما درباره پيوستن به كنوانسيون‎هاي ذيل FATF گفته‎اند هيچ تضميني نمي‎دهيم!

همچنان‎كه با وجود تصويب CFT در مجلس شوراي اسلامي وزارت خزانه‎داري آمريكا با انتشار توصيه‎نامه‎اي ۱۹صفحه‎اي به مؤسسات مالي در رابطه با آن‎چه «تهديدات ايران نسبت به سيستم مالي جهاني» خواند، هشدار داد و بار ديگر ايران را به پولشويي متهم كرد.

به گزارش رجانيوز؛ ارتباط تصويب لوايح مرتبط با FATF بر بازار ارز از يك‎سو و تأثير انجام تعهدات اين نهاد بر اقتصاد ايران را در گفت‎و‎گويي با آقاي مجيد شاكري، كارشناس اقتصاد سياسي با گرايش كنوانسيون‎هاي مالي بين‎المللي و استاد دانشگاه بررسي كرديم كه در ادامه آن را مي‎خوانيد:

بسياري با فضاسازي تاكيد داشتند آينده بازار ارز را با FATF گره بزنند، آيا اين دو تأثيري بر يكديگر دارند؟

ارتباط فني بين افزايش نرخ فعلي در بازار و تصويب FATF نيست، در واقع علت اصلي بخصوص در ماه‎هاي اخير بيش‎تر قيمت بازارساز است تا هرچيز ديگري.

الان در وضعيتي هستيم كه عليه ما اقدامات متقابل انجام نمي‎شود و خروجي مجمع عمومي FATF هم هر چيزي باشد حتي اگر رأي به اقدامات متقابل عليه ايران بدهند، وزن كم تري نسبت به تحريم‎هاي ثانويه آمريكا دارد، يعني اگر مجموعه‎اي با ايران كار مي‎كند اقدامات متقابل موضوع موثري نيست و اين تحريم‎هاي ثانويه آمريكاست كه ايجاد مشكل مي‎كند.

مسوولان ادامه مراودات مالي با اتحاديه اروپا، روسيه و حتي چين را در گرو انجام تعهدات FATF خوانده و بر آن تاكيد دارند.

پرونده قابل بررسي است، اروپايي‎ها بسيار اصرار به انجام تعهدات FATF توسط ايران دارند تا بتوانند راهكارشان براي انجام تعهدات در برجام را انجام دهند، اما نگاهي به جزئيات بسته حمايتي اروپا نشان مي‎دهد كه راهكار آنان «تهاتر كالايي» است و نه مالي، كه ريسك پولشويي بر آن مؤثر است، همچنين اگر مكانيزم مالي باشد منبع پول، پول نفت است و موضوع مجرمانه و پولشويي در ميان نيست، از طرفي ديگر محل مصرف خريد كالاهاي مشخص از داخل اروپا براي مصارف مشخص است.

تصور اين كه در بعد فني بازگشت اقدامات متقابل عليه ايران اثري بر نوع تعاملات ايران و اروپا نمي‎گذارد و اصرار اروپايي‎ها مبني‎بر اين كه در صورت اعمال اقدامات متقابل FATF قادر به تعاملات با ايران نيستند، محل سؤال جدي است.

در تعامل با روسيه و اثرات بازگشت اقدام متقابل، كمابيش قابل درك است، اساس گزندگي تحريم‎هاي آمريكايي براي روسيه روي سررسيد تأمين مالي سرمايه‎گذاري‎هاي انرژي روسيه است و نه انتقالات پولي. بر همين اساس اگر روسيه با كشوري كه به لحاظ گزارش FATF ريسك بالايي دارد كار كند، تبعاتي دارد كه اعتبار بانك‎هايشان كه همين الان هم محل حمله است مي‎تواند پايين بيايد.

درباره چين كه گفته مي‎شود به‎دليل محدوديت‎هاي FATF با ايران كار نمي‎كنند و حتي براي اثبات اين مسأله نامه قديمي بانك مركزي چين را منتشر كرده‎اند، سؤال‎هاي جدي وجود دارد؛ همين الان بانك‎هاي چيني با ايران كار مي‎كنند درحالي‎كه اگر بانك مركزي آن كشور بانك‎ها را منع كرده باشند، اين امر امكان‎پذير نيست. از سويي ديگر ريسك روابط مالي با يك كشور ربطي به ارز مورد مبادله ندارد. اين تصور كه با بهانه‎جويي روبه‎رو هستيم تصور منطقي‎تري است، در زمستان سال‎95 يك ريسكي به اسم ريسك پتروشيمي‎ها رخ داد كه تنشي هم در بازار ارز ايجاد كرد، راه‎حلي كه براي آن ايجاد شد راه‎حلي كاسبكارانه بود و ربطي به پولشويي نداشت و نشان مي‎داد كه با يك بهانه‎جويي مالي روبه‎رو هستيم تا آن‎چه واقعاً موضوع FATF باشد.

مجموع تمامي اين موارد به ما نشان مي‎دهد، آن چيزي كه با آن مواجهيم، عدم تصويب لوايح مورد تعهد FATF اثري فني بر مبادلات بازار ارز نمي‎گذارد اما نمي‎توان اثر رواني را ناديده گرفت. در زماني كه دو لايحه همزمان در صحن علني مجلس بررسي شد و يادآور تصويب 20دقيقه‎اي برجام بود، قيمت‎ها بالا رفت.

البته تاكيد مي‎كنم كه بسيار سعي شده تا موضوع FATF و نرخ ارز به يكديگر وصل شود تا در واقع براي مخالفت با هركدام از برنامه‎هاي اجرايي FATF از جمله CFT، هزينه‎زايي شود.

برخي مشكلات بسته شدن حساب دانشجويان در چين را به اقدامات متقابل FATF ربط مي‎دهند، اين درست است؟

اگر ما در ليست سياه هستيم‎، ميان حساب دانشجويان و تجار چه تفاوتي وجود دارد؟ حتي چيني‎ها به‎طور رسمي اعلام كردند كه مشكل پيش‎آمده به‎دليل گشايش حساب دانشجويي و انجام كار تجاري با آن حساب بوده و موضوع مالياتي است. من فكر مي‎كنم معاونت اقتصادي وزارت خارجه بايد بيش‎تر در اين موارد دقت كند، تعجيلي در حال رخ دادن است. گره زدن مواردي كه ابعاد فني ديگري دارد به FATF قابل درك نيست.

تصويب CFT چه اثراتي بر بازار مي‎گذارد ؟

مهم‎ترين نكته‎اي كه در FATF وجود دارد و شالوده موضوع است، گزارش‎دهي مستقل FIU است، واحد اطلاعات مالي ( FIU) يكي از دو واحد اصلي زير مجموعه دبيرخانه شورايعالي پولشويي است كه يكي از مهم‎ترين وظايف آن دريافت گزارش‎ها و اطلاعات از واحدهاي مالي و كميته‎هاي مبارزه با پولشويي مستقر در بانك‎ها و بيمه‎هاست.

خود FATF هيچ اطلاعاتي ازهيچ كشوري دريافت نمي‎كند بلكه زيرساخت انتقال اطلاعات ايجاد مي‎كند كه هر FIU يي از FIU ديگر سؤال مي‎پرسد. چيزي كه خيلي مورد تاكيد است گزارش‎دهي مستقل FIU است.

يكي از مهم‎ترين نگراني‎هايي كه به جز بند‎6 يعني تعريف گروه‎هاي تروريستي درباره CFT وجود دارد، در بند‎12 و درباره گزارش‎دهي مالي گروه‎هاي تروريستي است كه در اين مورد باز FIU است كه گزارش‎دهي مي‎كند، برخي فكر مي‎كنند زماني كه ما درباره پولشويي در ايران صحبت مي‎كنيم، به موضوعات پول قاچاق، مؤسسات مالي غير مجاز يا چيزهايي شبيه به اين‎هاست، اما واقعيت اين است كه با بازگشت تحريم‎ها،

پول نفت ايران از جنس پولشويي است چون نمي‎توانيم منبع آن را اظهار كنيم، پول بانك مركزي هم همين‎طور، اگر گزارش‎دهي FIU بخواهد مطابق آنچه برنامه اجرايي است، انجام شود ما مشكلات و ايرادات بسياري پيدا مي‎كنيم.

روش تحريم آمريكايي‎ها از روش قبلي بسيار هوشمندتر است، در دوران اوباما تحريم‎ها موضوعي بود اما تحريم‎هاي مدنظر ترامپ مصداقي است كه اين امر گزندگي و هوشمندي تحريم را بالاتر مي‎برد، اوباما تنها بلوف تحريم هوشمند را مي‎زد و اطلاعات لازم براي تحريم هوشمند را نداشت.

بايد توجه داشت كه آمريكا به سه روش مي‎تواند به اطلاعات مربوط به ايران دسترسي پيدا كند، يكي از آن‎ها شركت‎هاي حسابرسي بين‎المللي‎اند كه طبق توافقات وزارت اقتصاد دولت يازدهم در ايران مستقر شده‎اند، اطلاعات شركت‎هاي ما را به‎دست آورده‎اند. موضوع دوم سوئيفت است كه به آن‎ها كمك مي‎كند تا ريزتراكنش‎هاي ارزي ايران را به‎دست آورند، وزارت خزانه‎داري به اين دليل ارزشمند و كاركرد اطلاعاتي آن در مقابل تحريم سوئيف مقاومت كرده و براي منصرف كردن ترامپ تلاش مي‎كنند. آن‎ها تكميل اطلاعات خود را تنها نيازمند دانش درباره تراكنش‎هاي ريالي در داخل ايران مي‎دانند كه اين را هيچ چيزي جز گزارش‎دهي مستقل FIU نمي‎تواند تأمين كند.

بخش اصلي نگراني به موضوع شناخت ذي‎نفعان برمي‎گردد، در زير ساخت شناخت، ذي‎نفعان آن نهادي كه ايجاد مي‎شود، موظف‎اند هم طي برنامه اقدام و هم ذيل فصل همكاري‎هاي بين‎المللي به طرف مقابل در خصوص تراكنش‎هاي ريالي گزارش‎دهي كند. به‎عنوان مثال طرف خارجي همچون تركيه يا آذربايجان (اسرائيل يا آمريكا) مي‎پرسد فلان تراكنش مابين فلاني و فلاني چگونه است و ما بايد به سؤالات آن‎ها پاسخ و درباره آن توضيح دهيم.

ممكن است گفته شود ما دروغ مي‎گوييم يا اين كه ما هم از طرف مقابل مي‎پرسيم و از اطلاعات آن‎ها استفاده مي‎كنيم، حقيقتي كه وجود دارد اين است كه با توجه به اينكه ما بر لبه اقدامات متقابل هستيم اگر خلاف بگوييم، هر نوع بلايي ممكن است بر سرمان بيايد، اما وقتي طرف مقابل خلاف مي‎گويد و در بيانيه هم نيست عملاً هيچ ريسكي برايش وجود ندارد.

اگر برنامه اجرايي بر اساس چيزي كه به ايران داده‎شده اجرايي شود، اثرات منفي بسيار جدي درباره موضوعات ارزي ايران خواهد داشت و تحريم‎هاي آمريكا را براتر و گزنده‎تر خواهد كرد.

تاكيد مي‎كنم اگر برنامه اجرايي FATF چنان كه برنامه‎اي كه از ايران خواسته است، اجرا شود اثرات منفي‎اي دارد، ما حدود 75‎درصد انتقالات مالي‎مان از طريق صرافي‎ها انجام مي‎شد، در واقع اين انتقالات مالي ناشناس ميان كشورهاست كه به صرافي‎ها كاركرد مي‎دهد، حالا بماند كه در ايام دلار 4200توماني چه فشار و شكستگي‎اي در اين سيستم ايجاد شد اما اگر گزارش FIU انجام شود مي‎تواند عملكرد صرافي‎ها را تغيير داده و كند كرده و اثر منفي بر نرخ ارز دارد.

ما براي كاهش اثرات منفي چه راهكارهايي داريم؟

در مقابل قانون مبارزه با پولشويي كه قانون داخلي است مي‎توان كارهايي كرد، در قانون تأمين مالي تروريسم هم چون قانون داخلي است مي‎توان اقداماتي را انجام داد اما درباره كنوانسيون‎ها نمي‎توان اقدامي كرد چون منسجم و به‎هم پيوسته است، خيلي از حق تحفظ‎هايي كه درباره‎اش صحبت مي‎شود قابل اعمال نيست و دستمان كاملاً بسته است.

وقتي ارائه اطلاعات صرافي‎ها و تراكنش‎هاي مالي كشورهاي ديگر با ايران بسته شد؛ باعث مشكلاتي شد، اين چه ارتباطي با FATF داشت؟

مي‎توانم تأييد كنم كه در ارديبهشت ماه امسال، CFT كه يك نهاد مشترك ضدپولشويي تشكيل شده از كشورهاي شوراي همكاري خليج‎فارس است و اين شوراي همكاري خليج‎فارس يك كرسي در FATF دارد، عملياتي انجام داد كه منجر به تحريم شدن برخي صرافي‎هاي مهم ايران در دبي ذيل تحريم كاتسا شد، اينكه CFT آن را بر اساس اطلاعاتي از FIU ايران انجام داده باشد يا نه را نمي‎دانيم چون اطلاعات سطح بالايي است.

البته به لحاظ فني ممكن است در چارچوب موضوع گزارش‎دهي FATF اين سؤال از FIU ما شده باشد اما اين كه چه پاسخي داده شده و تا چه حد‎؛ بايد يك مقام رسمي تأييد كند. به لحاظ فني در اين بستر شدني است اما بنده نه در مقام رد و نه در مقام تأييد هستم كه بگويم اين كار صورت گرفته يا نه.

آيا اجراي كامل تعهدات FATF منجر به خروج ايران از ليست سياه مي‎شود؟

مردم تصور مي‎كنند كه اگر تعهدات FATF كامل انجام شود منجر به خروج نام ايران از ليست سياه مي‎شود اما اين صحت ندارد، من ديدم برخي رسانه‎ها درباره كشورهاي ديگر نوشته و شرايط ايران را مقايسه كرده‎اند اما اين‎ها هيچ‎يك شرايط كنوني ما را نداشتند، در تاريخ تاكنون هيچ كشوري از ليست سياه بيرون نيامده چون تنها ايران و كره‎شمالي از 2011 در ليست سياه بودند. اما خروج از ليست سياه يا ادامه شرايط كنوني نياز به اجماع در FATF دارد و در جايي گفته نشده كه اگر تمامي تعهدات را اجرايي كنيم اتوماتيك از بيانيه خارج مي‎شويم. در بيانيه بوسان نوشته كه بعد از انجام تعهدات اجرايي بايد مجمع عمومي تصميم‎گيري كند، خب اين تصميم مي‎تواند نگه داشتن ايران در ليست، انجام تعهدات بيش‎تر توسط ايران و ... باشد، تصميم‎گيري درباره خروج ايران از بيانيه نيازمند اجماع است و يك مخالفت مؤثر مي‎تواند مانع اين امر شود. الان آمريكا در مجمع حاضر است، در دوره قبلي هم آرژانتين و كرسي شوراي همكاري خليج‎فارس با تصميم آمريكا همراهي كرده پس امكان مخالفت مؤثر درباره هر تصميمي به نفع ايران وجود دارد.

تنها بخش باقي‎مانده از تعهدات ايران CFT نيست، ايران تمام تعهدات خود را عملي كرده اما تاكنون جز چند مورد، باقي آن مورد تأييد FATF قرار نگرفته است. ما در الحاق به CFT داريم هزينه‎اي را مي‎پردازيم و نمي‎توانيم از اين كنوانسيون حداقل تا يك‎سال بيرون بياييم، ولي آيا به‎ازاي اين هزينه مقدر دستاوردي به‎دست مي‎آوريم؟ خير. شانس آن خيلي پايين است. اين ماجرا خيلي پيچيده‎تر از اين است كه نمايندگان مجلس بتوانند به‎راحتي درباره آن اظهارنظر كنند يا حتي وزرا.نشست بعدي مجمع عمومي FATF در پايان مهرماه برگزار مي‎شود اما به شهادت بيانيه FATF تعداد زيادي از تعهدات انجام شده توسط ايران تأييد نشده است، اين سؤال پيش مي‎آيد كه چرا براي تصويب CFT تعجيلي وجود دارد، كلاً سياسي‎كاري است. نتيجه اين شرايط بدتر از برجام مي‎شود، تعهدات شديدتر و نتايج ضعيف‎تر.

ناگفته‎هاي حمله به داعش
اولين عمليات بمب افكن هاي پنهانكار در دنيا به نام سپاه ثبت شد

در جريان حمله اخير سپاه پاسداران به گروه تروريستي داعش در پاسخ به حمله در جريان رژه نيروهاي مسلح در اهواز شاهد يك تهاجم تركيبي توسط نيروي هوا فضاي سپاه بوديم؛ تهاجمي كه توسط موشك‎هاي بالستيك و ۷ پهپاد انجام شد. در ساعات و روزهاي اوليه پس از تهاجم مثل هميشه بحث موشك‎هاي به كار رفته در اين عمليات داغ‎تر بود و آن‎چنان كه بايد به جنبه پهپادي اين حمله پرداخته نشد با اين‎كه اين بخش از حمله داراي نكات بسيار جالبي بود كه بخشي از آن‎ها براي اولين‌بار به نمايش در آمده است.

به گزارش مشرق، در اين حمله ۷ فروند پهپاد شركت داشتند كه مي‎توان آن را سنگين‎ترين حمله پهپادهاي رزمي تاريخ ايران و به نوعي نيروهاي مسلح جهان از لحاظ تعداد پهپادهاي شركت كننده در تهاجم توصيف كرد؛ چراكه درست است برخي تروريست‎ها در مناطقي چون سوريه يا عراق، از تعدادي پرنده بدون سرنشين جهت اجراي عمليات‎هاي خود استفاده مي‎كنند اما آن پرنده‎ها در حد كوادكوپتر بوده و پهپاد رزمي در كلاس تعريف شده جهاني آن محسوب نمي‎شوند.

كدام پهپادها به داعش حمله كردند؟

علاوه بر تصاوير منتشر شده از اين عمليات، صداي فيلم منتشره توسط رسانه ملي هم منبعي براي آناليز بهتر اين عمليات مهم و افتخارآميز است كه بر اين اساس، مي‎توان گمانه‌زني كرد حداقل دو نوع پهپاد رزمي و دوربرد سپاه در اين حمله شركت داشته‎اند كه يكي از آن‎ها از پيشران جت بهره برده و ديگري از موتور توربوپراپ استفاده مي‎كرد. در تصاوير منتشر شده، اولين پهپاد شباهت خاصي به گونه سيمرغ داشت كه در حقيقت مدل مهندسي معكوس شده ايران از روي پهپاد آمريكايي RQ-۱۷۰ است كه چند سال پيش در كشور ما به دام افتاد. پهپاد بعدي كه بر اساس صداي پخش شده از يك موتور ملخي بهره مي‎برد شايد گونه صاعقه يا شاهد باشد كه از موتور ملخي بهره مي‎برد.

تصوير مربوط به لحظه جدا شدن مهمات از اين پهپادها نيز پخش شد كه خود حاوي نكات جالبي بود. به نظر مي‎رسد در جريان اين حمله از نسل جديد مهمات سري سديد استفاده شده كه نمونه‎هاي سابق آن چندين سال است روي پهپادهاي شاهد ۱۲۹ عملياتي شده و در عراق و سوريه نيز عليه تروريست‎ها به كار رفته است. در حمله اخير و بر اساس تصاوير منتشر شده، مهمات مورد نظر در درون بدنه پهپاد نصب شده بودند و بعد از باز شدن دريچه بمب‎ها رها شده و پس از باز شدن بالچه‎ها به سمت هدف سرازير مي‎شدند. مساله جمع شدن بالچه‎ها نشان از انجام تغييراتي در بمب سديد براي استفاده از اين پهپاد دارد تا قابليت‎هاي رادارگريزي آن حفظ شود. تصاوير پيش از اين بمب مذكور نشان‌دهنده ثابت‌بودن بالچه‎هاي نصب‌شده بر روي اين بمب بوده است.

سديد يك بمب هدايت شونده است كه مي‎تواند در صورت لازم به سمت هدف گلايد (پرواز بدون نياز به موتور) كند. وزن كلي آن ۳۴ كيلوگرم است و از سر جنگي شديد الانفجار و تركش شونده بهره مي‎برد و نحوه فعال‌شدن آن برخورد مستقيم به هدف اعلام شده. اين بمب هدايت شونده مي‎تواند بر اساس سفارش مشتري به سامانه‎هاي هدايت اپتيكي، ليزري يا فروسرخ مجهز شود.

در بازديد دبير شوراي عالي امنيت ملي از دستاوردهاي پهپادي نيروي هوا فضاي سپاه، بمب‎هاي سديد با جست و جوگر تصويرساز حرارتي نيز مشاهده شد. بمب‎هاي سديد قابليت حمله به اهداف ساكن و متحرك را در تمام شرايط آب و هوايي(با جستجوگر حرارتي) دارند. با توجه به قابليت‎هاي مذكور، تكفيري‎ها در سوريه و عراق و تروريست‎هاي حاضر در برخي از مرزهاي كشور، از اين سلاح مخصوص پهپادهاي ايراني هراسي عجيب دارند.

اين مساله نشان‌دهنده به‌كار رفتن اصول طراحي پنهان كار در ساخت پهپاد مورد نظر آن هم در بالاترين و دقيق‎ترين درجات است. بحث حمل مهمات در داخل بدنه پرنده‎هاي رزمي يكي از مسائل بسيار مهم در زمينه كاهش سطح مقطع راداري يك هواگرد محسوب مي‎شود كه امروزه در هواپيماهايي مثل B-۲، F-۲۲ و F-۳۵ قابل مشاهده است. هنوز به جزئيات بيش‎تري از اين حمله و پهپادهاي مورد استفاده در آن براي آناليز دقيق نياز است ولي تا همين‌جا مي‎توان گفت ايران به‎عنوان اولين كشور جهان از يك پهپاد تهاجمي پنهانكار به‌صورت عملياتي استفاده كرده است آن هم دشمني در فاصله حدودا ۶۰۰ كيلومتري كه با محاسبه مسير بازگشت، نيازمند ۱۲۰۰ كيلومتر پرواز بوده است.

ذكر اين نكته مهم است كه هم‌اكنون تعداد بسيار معدودي طرح مربوط به پهپادهاي پنهانكار، بخصوص با الگوگيري از طرح بال پرنده در دنيا وجود دارد كه يكي از آن‎ها مثل RQ-۱۷۰ عملياتي شده‎اند. منتها در نقش تهاجمي، هنوز پهپاد پنهانكاري در نيروهاي مسلح دنيا به‌صورت رسمي عملياتي نشده است. در عين حال حضور اين تعداد از پهپادها در محل حمله كمك مي‎كند تا تصوير كاملي از حمله و همچنين ميزان خسارت واردشده به دشمن بعد از اين حمله مشخص شود. بخشي از تصاوير مربوط به بقاياي اهداف حملات موشكي توسط پهپادها ضبط شده بودند كه در روزهاي گذشته منتشر شدند. در حملات قبلي موشكي سپاه به داعش و تروريست‎ها در شمال عراق نيز از پهپادها براي ثبت لحظه اصابت موشك‎ها به هدف استفاده شده بود.

تمرين واقعي براي حملات موجي

يكي از مباحثي كه اخيرا به‌شدت در محافل نظامي دنيا درباره آن بحث و تبادل نظر مي‌شود، مساله‎اي به نام حمله موجي يا يورش فوجي با استفاده از سامانه‎هاي بدون سرنشين است. در اين نوع حمله شايد ده‎ها يا در آينده نزديك صدها فروند پهپاد با ماموريت‎هاي گوناگون مثل شناسايي، انتحاري يا در نقش گول‌زننده پدافند هوايي به ناگاه وارد منطقه مشخصي شده و سامانه‎هاي دفاع هوايي دشمن را با حجم گسترده‎اي از مهاجمين رو‌به‌رو مي‎كنند كه عملا دفاع در برابر آن يا ناممكن يا بسيار سخت مي‎شود. البته اجراي اين نوع حملات نيازمند سطح بالايي از دانش در حوزه پهپادي در كنار داشتن سامانه‎هاي پيشرفته كنترل و ارتباط و در مراحل پيشرفته‎تر بحث هوش مصنوعي است.

«مؤسسه بين‎المللي مطالعات استراتژيك» در گزارش بهمن ماه سال گذشته خود، ايران را در آستانه رهايي از تحريم‎هاي تسليحاتي و دست‎يابي به فناوري‎هاي پيشرفته‎اي مانند هوش مصنوعي و «يورش فوجي» توصيف مي‎كند كه نشان از جهش تكنولوژي‎هاي فني و نيز فرماندهي - كنترل در نيروهاي مسلح كشورمان دارد.

حمله چند روز گذشته به داعش توسط ۷ پهپاد رزمي، پنهانكار و دوربرد كه از مبدأ ايران انجام شد در حقيقت گام اول و يك آزمايش واقعي براي شبيه‌سازي يك حمله پهپادي در تعداد بالا بود كه در فضايي واقعي و عملياتي و بيخ گوش سامانه‎هاي راداري و شناسايي ارتش آمريكا كه جهت حفاظت از نيروهاي خود و فرماندهان داعش مستقر بودند، انجام شد كه با توجه به توصيفات فوق، مي‎توان اين حمله را از جهاتي در تاريخ پرنده‎هاي بدون سرنشين دنيا بي‎سابقه قلمداد و معرفي كرد.

 يادداشت هفته

«جمال خاشقجي»و طبل رسوايي آل سعود!

 علي اكبر عالميان

«جمال خاشقجي». اين نام اين روزها به كابوسي براي حكام آل سعود تبديل شده است همان گونه كه به مثابه افشاي ابعاد جنايت‎هاي پيدا و پنهان سعودي مبدل شده است. شايد كسي فكرش را هم نمي‎كرد كه جنايت‎هاي گسترده آل سعود در يمن كه چندين سال است اتفاق مي‎افتد چندان به چشم نيايد! ولي ناپديد شدن مرموز اين روزنامه‎نگار سعودي ساكن آمريكا، اين گونه سروصدا به پا كند و طبل رسوايي سعودي‎ها را به صدا درآورد. بنابر آن‎چه مقامات تركيه مي‎گويند، مداركي وجود دارد كه قتل خاشقجي برجسته‎ترين منتقد سعودي در كنسولگري عربستان در استانبول را اثبات مي‎كند. واشنگتن پست نيز مي‎نويسد كه به اطلاعاتي مخفي دست يافته كه نشان مي‎دهند محمد بن سلمان، وليعهد عربستان، قصد داشت اين شخصيت منتقد را با توسل به حيله به عربستان بكشاند و در آن جا او را بازداشت كند، اما خاشقجي فريب نخورده است. سپس او را به استانبول، محل زندگي نامزدش كشاندند، جايي كه در كنسولگري عربستان سعودي براي هميشه ناپديد شد. يورونيوز هم از«سر‎به نيست كردن يك روزنامه‎نگار» توسط وليعهد عربستان سخن مي‎گويد و دويچه وله نيز از «به صلابه كشيده شدن» عربستان سعودي سخن مي‎گويد؛ چرا كه حكومت سعودي، منتقدين را به زندان مي‎اندازد و حتي در خارج از مرزهاي خود به قتل مي‎رساند. خبرگزاري آسوشيتدپرس هم در گزارشي اشاره مي‎كند كه مفقودشدن خاشقجي در استانبول نمايش‎دهنده وجهه سياه و تاريك حكومت عربستان سعودي بود. روزنامه «آي» چاپ انگليس نيز مي‎نويسد: «توطئه كشتن جمال خاشقجي روزنامه نگار مخالف عربستاني نشان دهنده اقدامات و سياست وحشيانه اي است كه رياض براي ساكت كردن افراد جدا شده از نظام اين كشور و ترساندن تمام مخالفان در پيش گرفته است.هدف از چنين اقداماتي اين است كه عربستان نشان دهد هرگونه نقد حتي به صورت غير مستقيم شديدترين درجات خشونت را به دنبال خواهد داشت. اين همان ويژگي‎هاي يك حكومت ديكتاتوري است كه صداي مخالفان در آن شنيده نمي‎شود.» روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارانوت نيز در يك يادداشت جالب، ضمن اعتراف به همكاري‎هاي نظامي ـ اطلاعاتي گسترده عربستان و اسرائيل مي‎نويسد: «اگر اخباري كه از استانبول مبني بر كشته شدن خاشقجي به گوش مي‎رسد درست باشد بايد گفت كه در جريان سلسله همكاري‎هاي اطلاعاتي ميان رياض و تل آويو، عربستان سعودي تنها يك مورد را از اسرائيل نياموخته و آن هم چگونگي انجام ترورهاي بي نقص است.»
تشت رسوايي سعودي‎ها چنان به زمين افتاده است كه حتي ترامپ نيز تهديد كرده است كه در صورت تاييد دستور قتل روزنامه‎نگار منتقد سعودي از سوي حاكميت عربستان، آمريكا دولت رياض را به سختي مجازات خواهد كرد. واكنش‎هاي منفي به نقش دولت عربستان در ناپديد شدن جمال خاشقجي به حدي رسيده است كه اكثر دولت‎ها و شركت‎هاي غربي نيز از لزوم تنبيه سعودي‎ها سخن مي‎گويند. به ابتكار محمد بن سلمان وليعهد عربستان قرار است كنفرانس «ابتكار سرمايه‎گذاري آينده» در روز‎هاي ۲۳ تا ۲۵ اكتبر (اول تا سوم آبان‎ماه) در رياض برگزار شود، اما با توجه به احتمال دست داشتن عربستان در ناپديد شدن خاشقجي، تعدادي از سرمايه داران، شركت‎ها و حتي رسانه‎هاي نامدار غربي نظير نيويورك تايمز، فايننشيال تايمز، سي ان ان و سي ان بي سي از اين كنفرانس كناره‎گيري كرده‎اند.
در حالي كه افكار عمومي در جهان به شدت بر ضد عربستان موضع گرفته و از دست داشتن اين دولت در ماجراي اخير ابراز تاسف مي‎كنند، دولت سعودي كه تقريبا در اين ماجرا دستش رو شده است به سه سياست روي آورده است. سعودي‎ها ابتدا هرگونه دخالت خود را در اين مساله انكار كردند. وزير كشور عربستان سعودي در اظهار نظري رسمي خبرهاي منتشر شده و تئوري‎هاي موجود مبني بر قتل اين روزنامه نگار منتقد بر اساس فرمان حاكمان رياض را «دروغ و بي اساس» قلمداد كرد. اما رويكرد ديگر عربستان، لاپوشاني ماجراست. سعودي‎ها وقتي با فشار افكار عمومي مواجه شدند و ديدند كه هم پيمانان آنان نيز حكومت آل سعود را در ناپديد شدن جمال خاشقجي مقصر مي‎دانند، اين بار سياست ديگري را اتخاذ كردند و آن اين كه با تطميع دولت تركيه، به نوعي اين اقدام خود را لاپوشاني كنند. روزنامه بريتانيايي ديلي تلگراف گزارش كرده است كه سعودي‎ها تلاش مي‎كنند تا آبروي محمد سلمان، وليعهد عربستان را در مساله ناپديد شدن جمال خاشقجي در كنسولگري اين كشور در استانبول، حفظ كنند. يكي از راه‎حل‎ها اين است كه مقامات تركيه را به صدور يك بيانيه مشترك با عربستان متقاعد و در بيانيه ادعا كنند كه خاشقجي به دليل سكته قلبي فوت كرده است! سياست سوم اما سياست فرار به جلو است. در اين سياست، رياض مي‎كوشد تا در برابر تهديدات ديگران، خودي نشان دهد و به اصطلاح، دست پيش را مي‎گيرد تا پس نيفتد.
بر همين اساس، دولت عربستان در پاسخ به احتمال تحريم اين كشور توسط ايالات متحده، با صدور بيانيه‎اي هشدار داد كه اين كشور به هر اقدامي از اين دست و يا از راه «اتهامات ساختگي»، «واكنشي شديدتر نشان خواهد داد.» مدير العربيه هم به ترامپ هشدار داد كه در صورت تحريم رياض، نفت ۲۰۰ دلاري در انتظارتان بوده و خريد سلاح و واردات از آمريكا را متوقف مي‎كنيم.
اين مواضع متناقض حكايت از دو واقعيت دارد. واقعيت اول اين كه اين سردرگمي‎ها نشان مي‎دهد كه دولت سعودي در ماجراي ناپديد شدن و قتل احتمالي جمال خاشقجي نقش اصلي را دارد و الا اگر در اين ماجرا دخالتي نداشت، نيازي به اين همه اظهارات و مواضع متناقض و از سر عصبانيت وجود نداشت. واقعيت دوم به ضعف فراوان اين حكومت بر مي‎گردد. به محض اين كه افكار عمومي بر ضد اين دولت موضع گرفت، آل سعود متحير و متشنج شد و اين نشان مي‎دهد كه اين حكومت هيچ تعادل و ثباتي ندارد و گفته ترامپ مبني بر اين كه سعودي‎ها بدون اتكا به ايالات متحده دو هفته هم دوام نخواهند آورد، واقعيتي عيني است. اگر در ماجراي جنايت ضد بشري اين رژيم برضد مردم مظلوم يمن نيز اين همه فشار افكار عمومي وجود داشت، قطعا سعودي‎ها قادر به ادامه جنگ با يمني‎ها نبودند. با اين همه اما شايدخون خاشقجي موجب شود تا يك بار براي هميشه جلوي بلندپروازي‎هاي ديوانه وار وليعهد جوان عربستان گرفته شود.

 شما و پرتو

انعكاس صداي ملت

تصويب شتابان اف‎اي‎تي‎اف توسط مجلس شوراي اسلامي برخلاف فرمان و سياست‎هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي ازسوي حضرت آقا كه از سندهاي بالادستي كشوراست مي‎باشد. همين دليل براي رد مصوبه مجلس شوراي اسلامي توسط شوراي نگهبان كافي است.
2418...0911

به علي لاريجاني بگوييد بحران رو به پايان سوريه يك معضل نيست؛ معضل واقعي و زخم برقلب ملت بعضي مصوبه‎هاي مجلس مثل برجام و اف‎اي‎تي‎اف است.
7306...0910

چرا اگر كسي در داخل مملكت كار غير‎قانوني انجام دهد با او برخورد مي‎شود ولي مسؤولين اگر هر كار غير قانوني در داخل يا بيرون كشور انجام دهند هيچ برخوردي نمي‎شود مانند برجام، FATF، پالرمو و....
4175...0916

در تنگنا قرارگرفتن معيشت اكثريت مردم و عدم التزام رئيس‎جمهور و رئيس‎مجلس به اجراي اقتصاد مقاومتي سبب شد رهبرانقلاب از باب اتمام حجت جلسه ويژه‎اي با سران قوا داشته و نكات مهمي رابيان فرمايند. در تحليل اين فرمايشات: 1-پرداختن به سياسي كاري و مسائل حاشيه‎اي و گره‎زدن اقتصاد كشور به برجام(مرده) اروپايي و گذراندن وقت مجلس به قوانين كم اهميت وضعيت اقتصادي را بدتركرده كه مخصوصاً رؤساي جمهور و مجلس بايد رفع گرفتاري معيشتي مردم را در دستوركار قرار دهند و در اين زمينه استفاده از ظرفيت‎هاي داخلي- تصويب قوانين تسهيل كننده رونق توليد داخلي(عفو مالياتي -كم كردن هزينه حامل‎هاي انرژي بخش توليد- بستن تعرفه سنگين بر واردات و مبارزه جدي قانوني نظارتي قضايي بر واردات) و به كارگيري مديران خلاق جوان انقلابي و باتقوا در امورمديريتي و استفاده از نقدهاي علمي فني راهگشاست. صرف نشستن در روي صندلي رياست دردي را دوا نمي‎كند.(سران قوا بايد شعا‎ر ما مي‎توانيم را از ورزشكاران معلول بازي‎هاي جاكاراتا ياد بگيرند كه با وجود معلوليت بيش از صد مدال كسب كردند)
7211...0990

مسكن مهرمان 35ميليون ديگه ميخواد، با400هزارتومان مستمري، ميشه؟!
1479...0933

سلام و درود خدا بر تمامي مادران شهدا، شيرزنان كربلاي عصر حاضر بالاخص مادر شهداي مظفر. از دست اندركاران برنامه۲۰:۳۰ شبكه۲ سپاسگزارم به جهت تهيه و پخش مصاحبه با مادر سه شهيد مظفر. اگر باز هم پخش كنيد جا دارد.
7232...0911

همه عالم و آدم، ديدند كه جمله زيادي بودن ۲۰دقيقه براي برجام را برادرزن رئيس‎مجلس گفت. آن وقت با چه رويي، حرف آقاي نقوي حسيني را رد مي‎كند؟
8895...0919