صفحه آخر

حضرت آيت‎الله مصباح يزدي:
اشتباه ما اعتماد به دشمن بود، توبه كنيم تا خدا ببخشد!

به گزارش پايگاه اطلاع‎رساني آثارحضرت آيت‎الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در جمع تعدادي از فرماندهان و مسؤولان نيروي انتظامي شركت كننده در دوره تربيتي مركز آموزشي عمار با اشاره به اين‎كه نعمت‎هاي الهي قابل شمارش نيستند، گفت: البته همه نعمت‎هاي الهي در يك سطح نيستند؛ عظمت و بركات مترتب بر بعضي از نعمت‎ها، بيش از برخي ديگر است. برخي نعمت‎ها براي منافع يك شخص يا براي دوره كوتاهي است، اما برخي ديگر براي يك امت، بركات فراوان دارد و گاهي نيز بركت يك نعمت، ابدي است.

آيت‎الله مصباح يزدي با تقسيم‎بندي ديگري درباره نعمت‎ها اظهار داشت: برخي نعمت‎ها ابتدايي هستند و خدا بدون اين‎كه زحمتي بكشيم، به ما عطا كرده است، اما برخي نعمت‎ها را خداوند بر اساس تلاش انسان به او مي‎دهد.

ايشان با اشاره به اين‎كه بهره‎بردن از نعمت‎هاي دنيوي و مادي، نهايتا تا هنگام مرگ، ممكن است، ادامه داد: اما برخي نعمت‎ها سبب مي‎شوند كه انسان‎ها تا ابد در جوار انبياي الهي و در بارگاه الهي، متنعم شوند. اين نعمت‎ها، از جمله نعمت‎هاي با عظمت هستند كه با ديگر نعمت‎ها قابل مقايسه نيستند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به اين‎كه پيروزي انقلاب اسلامي و برقراري نظام اسلامي، زمينه بهره‎مندي از نعمت‎هاي بي‎نهايت الهي را فراهم مي‎كند، ادامه داد: انقلاب اسلامي حتي براي زندگي دنيوي ما نيز بركات فراواني داشته است؛ در گذشته افتخار عده‎اي اين بود كه برده بردگان اعلي حضرت باشند، اما امروز عده‎اي در نظام اسلامي به دنبال انجام تكليف خود نزد خداوند هستند و عزت خود را در بندگي خدا مي‎دانند. اين افراد افتخار خود را بندگي و خدمت به خلق و بندگان خدا مي‎دانند، نه بردگي اعلي حضرت. اين‎كه امام(ره) نيز افتخار مي‎كرد كه خادم مردم است، نشان از اين ديدگاه است.

ايشان افزود: عزتي كه در سايه اسلام و نظام اسلامي شامل حالمان شد، نعمت عامي است كه همه ملت ايران را فرا گرفته است. مردم ايران با اين نعمت از بردگي به آقايي رسيدند؛ كساني كه مشاغل نظامي را بر عهده داشتند، مي‎بايست زحمت مي‎كشيدند تا براي يك نظام ستمگر خدمت كنند، اما امروز بسياري از نيروهاي نظامي، خود را سرباز دستگاه امام زمان(عج) مي‎دانند و براي آن‎ها انجام وظيفه و برعهده گرفتن شغل نوعي عبادت به شمار مي‎رود.

آيت‎الله مصباح يزدي با بيان اين‎كه هر عاقل منصفي مي‎داند كه نسبت به صاحب نعمت، وظيفه‎اي دارد، افزود: در فرهنگ ديني ما از اين وظيفه به شكر نعمت تعبير مي‎شود؛ شكرگزاري به درگاه الهي به‎خاطر نعمت‎ها، باعث افزايش نعمت و بهره‎برداري بيش‎تر از نعمات الهي مي‎شود و كفران نعمت سبب كاهش نعمت‎ها و عذاب الهي. در طول تاريخ نيز مي‎توان مصاديق آن را ديد؛ هر كجا مردم به‎خاطر نعمت‎هاي الهي، شاكر بوده‎اند، در دوره بعد، نعمت‎ها افزايش پيدا كرده و هرگاه كفران نعمت كردند، محروم شده‎اند.

اين مفسر قرآن كريم با اشاره به آياتي از قرآن اظهار داشت: هيچ حادثه ناگواري به ما نمي‎رسد، مگر آن‎كه به‎خاطر اعمال سوء خودمان است؛ البته اگر در جامعه عده‎اي كار بدي انجام بدهند، باز ممكن است نتيجه آن، دامن همگان را بگيرد؛ راه حل جلوگيري از مصيبت‎ها و بلاها اين است كه اشتباهات خود را بشناسيم و در صدد جبران آن‎ها برآييم. همان‎گونه كه اگر فردي بيمار شد، با خوردن دارو، مراقبت و پرهيز از برخي غذاها، مي‎تواند دوباره سلامتي خود را به دست آورد.

ايشان با اشاره به مسائل پيچيده اجتماعي اظهار داشت: البته در مسايل اجتماعي يافتن اشتباهات، دشوار‎تر است؛ هر چند قواعدي در قرآن وجود دارد كه مي‎توان با مراجعه به آن برخي از اين اشتباهات را شناخت.

علامه مصباح افزود: يكي از مصاديق كفران نعمت اين است كه انسان، بعد از استفاده از نعمت‎هاي الهي به دشمن خدا اعتماد كند و از او بخواهد كه آن‎چه در نظر او كمبود تلقي مي‎شود را جبران كند! آيا اين اوج بي‎معرفتي و نامردي نيست؟ مانند كودكي كه پدرش شبانه‎روز او را مورد محبت و توجه قرار مي‎دهد و لحظه‎اي از او غافل نشده و در حد توان، نيازهاي او را تأمين مي‎كند؛ اما آن كودك به بهانه وجود كمبود، نزد دشمن پدر خود رفته و بگويد پدر من، نياز من را بر طرف نكرده است و از تو درخواست مي‎كنم كه كمكم كني!! چه بسا چيزهايي كه كودك كمبود مي‎دانسته، به‎خاطر مصلحت خودش بوده و پدر به آن واقف بوده است.

ايشان افزود: اگر مشكلي داريم، در خانه خدا برويم تا او علاج كند؛ خيلي زشت است كه خدايي را كه به ما نعمت داده، فراموش كنيم و سراغ دشمن خدا برويم. خيلي زشت است كه دست گدايي به سوي كسي دراز كنيم كه پرچم مبارزه با خدا را در عالم برافراشته است. گراني‎ها و مشكلات امروز كه دامن كل جامعه را گرفته‎است نيز ناشي از اين اشتباهات است؛ البته بدانيم كه خدا سريع الرضاست و اگر از اشتباهمان توبه كنيم، خداوند بخشنده است.

علامه مصباح خاطر نشان كرد: فكر نكنيم حوادثي كه پيش مي‎آيد، اتفاقي است. بدانيم همه چيز در عالم حساب و كتاب دارد و هيچ چيز از دست خدا خارج نشده است؛ بسياري از مشكلاتي كه گريبان جامعه ما را گرفته است به‎خاطر سوء رفتار گروهي از مردم يا مسؤولان است كه دودش به چشم همه جامعه مي‎رود. البته مردمي كه گناهي نداشته و در عين حال در برابر اين مشكلات استقامت كرده و در صدد اصلاح برآيند، اجري فراوان نزد خداوند دارند، اما لغزشكاران، هم در دنيا بدبخت مي‎شوند و هم در آخرت بايد پاسخگو باشند.

استاد اخلاق حوزه علميه قم ادامه داد: سعي كنيم در هر جا و در هر حالي ببينيم خداوند از ما چه مي‎خواهد؛ چون بنده‎ايم و از خودمان چيزي نداريم؛ مگر غير از اين است كه در آغاز خلقت يك قطره نجسي بوده‎ايم كه به لطف خداوند، تكامل يافته و اشرف مخلوقات شده‎ايم؟ پس ببينيم خدا ازما چه مي‎خواهد! ما بايد تكاليف خود را نسبت به خدا بشناسيم و به آن عمل كنيم؛ البته خداوند هم تكليفي بيش از طاقت ما، نمي‎خواهد.

ايشان با اشاره به اين‎كه برقراري نظام اسلامي از بزرگ‎ترين نعمت‎هاي الهي است، ادامه داد: وظيفه ما در قبال اين نظام اين است كه علاوه بر وظايف فردي و خانوادگي خود، وظايف اجتماعي را نيز بشناسيم و آن‎ها را انجام دهيم. وظيفه اجتماعي ما، منحصر در شغلي كه در جامعه براي ما تعيين شده است، نيست، بلكه در مسائل مختلف فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اخلاقي نيز وظيفه داريم و براي شناخت وظايف خود بايد به متخصصان اين امر، مراجعه كنيم.

آيت‎الله مصباح يزدي با اشاره به لزوم اطاعت از امام(ره) و رهبري، اظهار داشت: هر جا از امام(ره) تبعيت كرديم، پيروز شديم و هر كجا تابع نبوديم، سيلي خورده‎ايم. برخي مشكلات امروز نيز ناشي از اين است كه عده‎اي از راه امام(ره)، فاصله گرفتند. بعد از امام(ره) نيز مقام معظم رهبري، بهترين متخصص امر هستند. اگر رفتارهاي خود را با اوامر و خواست‎هاي ايشان تطبيق داديم، به وظيفه خود عمل كرده‎ايم؛ اما اگر رفتارهاي ما با منويات رهبري تفاوت دارد، بدانيم كه به بيراهه مي‎رويم و به نتيجه مطلوب نخواهيم رسيد.

ايشان با اشاره به اين‎كه فرافكني و نسبت دادن مشكلات به ديگران، فايده‎اي ندارد، افزود: در وهله اول همه ما بايد به خودمان بنگريم و ببينيم آيا وظيفه خود را به خوبي انجام داده‎ايم يا خير؟ امروز رهبري مانند پزشكي است كه سابقه 50-40 ساله او در درمان بيماري‎هاي اجتماعي نشان مي‎دهد كه اشتباهي نداشته است؛ اصلا به فرض كه وظيفه شرعي در اطاعت از ايشان نداريم، آيا با توجه به سابقه و تخصص ايشان رواست كه در تصميمات‎شان شك كنيم؟

آيت‎الله مصباح يزدي با اشاره به اين‎كه حداقل وظيفه امروز حفظ دستاوردهاي شهداست، اظهار داشت: اگر خودمان نتوانستيم دستاوردها را بارورتر كنيم، حداقل آن‎چه كه هزاران جوان براي آن فدا شده‎اند و خون‎دل‎ها خورده شده است تا به دست بيايد را از دست ندهيم و براي حفظ آن هر كاري مي‎توانيم انجام دهيم.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به لزوم كمك و خدمت به ديگران اظهار داشت: طبق روايات، يكي از حقوق مؤمنان بر يكديگر اين است كه هر آن‎چه براي خود دوست داريم، براي ديگران هم دوست بداريم؛ به دنبال منافع شخصي نباشيم و منافع همگان را در نظر بگيريم كه همين امر سبب افزايش محبت و نعمت‎هاي الهي در جامعه مي‎شود.

 حديث مهدي(عج)

به سوي ظهور

رسول خدا(ص):
اي علي! ظهور مهدي در هنگامي است كه شهرها دگرگون شده، بندگان خدا ضعيف مي‎شوند و از فرج و ظهور مهدي نااميد مي‎گردند. در اين هنگام مهدي قائم از فرزندان من ظاهر مي‎گردد.
ينابيع‎الموده، ص 440

 راه امام

با دست خودمان كشور را به استثمار مي كشند

مخالفين اسلام و كشورهاى اسلامى كه همان ابرقدرتان چپاولگر بين‎المللى هستند، با تدريج و ظرافت در كشور ما و كشورهاى اسلامى ديگر رخنه، و با دست افراد خودِ ملت‎ها، كشورها را به دام استثمار مى‎كشانند. بايد با هوشيارى مراقب باشيد و با احساس اولين قدمِ نفوذى به مقابله برخيزيد و به آنان مهلت ندهيد.
صحيفه امام، ج 21، ص 420

 در پرتو خورشيد

در سطح بالاي ادبيات

از خاطرات من در نمايشگاه كتاب اين است كه ايشان از كنار يك انتشاراتي به نام «قومس» رد شدند. البته قومس نام شهري در ايران است كه ظاهراً همين دامغان است. اسم اين شهر كومش بود و قومس شد. در 1100 يا 1200 سال پيش يك شاعر عرب به نام ابوتمام از آن‎جا رد شد و يك بيت شعر سرود كه اسم قومس در آن هست. ديدم آن شعر را دارند مي‎خوانند؛ من كه استاد ادبيات عرب هستم، مي‎توانم ادعا كنم كه خود استادان ادبيات عرب نسبت به اين ابيات حضور ذهن ندارند! آن هم از ابوتمام كه شاعري فوق العاده است و اشعار پيچيده‎اي هم دارد. به هر حال سطح آشنايي ايشان با ادبيات عرب و با ادبيات جهان، در اين سطح است كه واقعاً فكر مي‎كنم كسي از اهل ادب و فن نقد، در سطح ايشان قرار نمي‎گيرد.
استاد محمدعلي آذرشب