صفحه فرهنگي-اجتماعي

در نامه سردار نقدي به معصومه ابتكار مطرح شد؛
قاطعانه مانع حريم شكني هاي خانواده ستيز در ايران عزيز شويد

سردار نقدي، معاون فرهنگي و اجتماعي سپاه پاسداران، در نامه‎اي به معصومه ابتكار، معاون امور زنان و خانواده رئيس جمهور، با اشاره به اتفاقات سالهاي اخير در دنياي غرب و نتايج فاجعه‎بار آن، از وي خواست تا قاطعانه مانع حريم شكني‎هاي خانواده ستيز شود تا خداي ناكرده ايران عزيز دچار چنين عاقبتي نشود. متن كامل اين نامه به شرح ذيل است:

سركار خانم معصومه ابتكار معاون محترم امور زنان و خانواده رئيس جمهور

سلام عليكم

با احترام و تبريك ميلاد با سعادت حضرت امام رضا(ع) به پيوست تصوير تيم ملي فوتبال فرانسه كه قهرمان جام جهاني ۲۰۱۸ روسيه شد ارسال مي‎شود.

همان طور كه مستحضر هستيد، تيم ملي هر كشور نماد هويت ملي و معرف ريشه‎هاي تاريخي و نماد جامعه آن كشور است. آيا شما در اين تصوير هويت آفريقايي را مشاهده مي‎كنيد يا هويت فرانسوي و نژاد اروپايي را مي‎بينيد؟ از ۲۳ بازيكن اين تيم ۱۵ نفر آفريقايي تبار و از بقيه هم نفراتي آسيايي تبار هستند. در بسكتبال فرانسه وضع از اين هم بدتر است. آن‎جا از ۱۲ عضو تيم ملي بسكتبال ده نفر سياه پوست آفريقايي هستند.

اين تصاوير كه منعكس كننده واقعيت اجتماعي امروزه كشور فرانسه هستند و توجه صاحبنظران را به خود جلب كرده نيازمند مطالعه و بررسي عميق علمي و جامعه شناسانه است. واقعيت اين است كه جمعيت بومي فرانسه در حال انقراض است و آن‎ها ناگزير به واردات نيروي انساني از خارج كشورشان هستند.

سياست‎هاي تشويقي و جايزه‎هاي مالي بزرگ دولت فرانسه براي فرزند آوري و حفظ خانواده هم نتوانسته اين نقيصه را جبران كند؛ اين واقعيت بروز يافته در تيم‎هاي ملي ورزشي فرانسه نتيجه پياده سازي سياست‎هاي فرهنگي اروپا و سبك زندگي غربي است.

اين تركيب آفريقايي با نام و نشان فرانسوي كه در جلوي چشم جهانيان است، محصول پياده سازي سياست‎هاي حياستيزانه، ضد حجاب و ميدان دادن به ترويج فساد اخلاقي در كتاب، سينما، تئاتر، موسيقي و به‎ويژه مطبوعات و رسانه‎ها و فضاي مجازي است و پياده سازي ديدگاه‎هاي غربي در نحوه برخورد با مساله زن و خانواده است. اين وضعيت حاصل تنزل زن از مقام ارجمند مادري و مربي گري به خيابان گردي و خودنمايي است. اين عاقبت ترغيب زنان به حضور در محيط‎هاي فاسد و غيراخلاقي به جاي دغدغه مندي نسبت به گرم نگه داشتن كانون خانواده است.

واقعيت غير قابل انكار اين است كه سبك زندگي غربي و گسترش اباحه گري و حيا ستيزي، رشد منفي جمعيت در اكثر قريب به اتفاق كشورهاي اروپايي را به دنبال داشته است و به خاطر جبران اين مشكل و برقراري تعادل جمعيت اين كشورها مجبور به واردات نيروي انساني از آفريقا و آسيا هستند؛ چرا كه اگر اين كار را نكنند هر سال بخشي از جمعيت آن‎ها كاسته مي‎شود و بايد تعدادي از كارخانه ها، مدارس، تيم‎هاي ورزشي و دانشگاه‎هاي خود را تعطيل و خانه‎ها را بلا استفاده رها كنند.

به عبارت ديگر، اگر اين كشورها نسبت به واردات نيروي انساني مبادرت نكنند در چند دهه آينده به مناطقي بياباني بدون سكنه تبديل مي‎شوند. علت ديگر اين وضعيت تيم‎هاي ورزشي آن است كه با رواج هرزگي و فساد، ديگر جوان‎هاي فرانسوي الاصل حال تن دادن به تمرينات سخت و آمادگي براي مبارزه ملي در ورزش را ندارند و ترجيح مي‎دهند به عيش و عشرتشان مشغول باشند.

شايد كشورهاي اروپايي با واردات نيروي انساني بتوانند مشكل اقتصاد و جمعيت را حل كنند اما هويت ملي را چطور؟در صورت ادامه اين روند تا چند دهه و حداكثر تا يك قرن ديگر بايد نژاد اروپايي را در موزه‎ها جست وجو كرد. با تداوم اين وضعيت عراقي‎ها و مردم شبه قاره هند وارث سرزمين انگلستان و مردم كشورهاي مركز و شمال آفريقا مالكان آينده فرانسه و هلند و بلژيك خواهند بود و آلمان را ترك‎ها به ارث خواهند برد.

به خاطر داريم كه در دي ماه گذشته خانم ترزا مي نخست وزير انگلستان وزارتخانه جديدي تاسيس و خانم تريسي كراوچ را به سمت وزير تنهايي منصوب كرد. نخست وزير انگليس در توضيح علت اين اقدام گفت ما بايد با نتايج تلخ زندگي مدرن برخورد كنيم. او گزارش داد كه ۹ ميليون نفر از جمعيت انگلستان به صورت مجردي زندگي مي‎كنند و اين زندگي عواقب دردناك رواني را براي آن‎ها به دنبال داشته است.

اين واقعيت شوم كه نخست وزير انگليس از آن به‎عنوان «واقعيت تلخ زندگي مدرن» ياد مي‎كند نتيجه پياده سازي سبك زندگي غربي و رواج فساد و ابتذال و بي‎حيايي در ميان جامعه است. هر جامعه و انسان خردمندي بايد از اين واقعيت‎هاي نگران كننده كه روند انحطاط پرشتاب جوامع غربي را رقم زده است عبرت بگيرد.

اما متاسفانه اين روزها شاهد آن هستيم كه در كشور ما هم عده‎اي به جاي عبرت گيري از راه پيموده شده و به بن بست رسيده اروپا و آمريكا به تبعيت از هجوم گسترده رسانه‎هاي غربي به ارزش‎هاي اسلامي، مروج سبك زندگي غربي شده‎اند و هجوم سنگيني را عليه حجاب آغاز كرده‎اند و با ايجاد دغدغه‎هاي كاذب و نيازهاي جعلي براي زنان و تلاش براي كشاندن آن‎ها به جاهايي كه كرامت آن‎ها را مخدوش مي‎كند حمله به زندگي عفيفانه بانوان را پيشه خود ساخته اند. بدون شك اگر به پيروي از اين خواسته‎هاي نامشروع و خانمان برانداز تن در دهيم نتيجه‎اي جز اين نخواهد داشت كه چند دهه ديگر تركيب تيم ملي ايران هم غالبا از اهالي هند و پاكستان و افغانستان باشند.

اگر به دور و اطراف خودمان هم نگاهي بيندازيم با اثر گذاري شبكه‎هاي مبتذل ماهواره‎اي و فضاي مجازي فاسد بر روي بعضي از اقشار و دنباله روي آن‎ها از سبك زندگي غربي، چنين آثاري به تدريج در ميان اقشار تاثير پذير از فرهنگ غرب درحال ظهور است. افزايش آمار طلاق و بعضي جنايت‎هاي دلخراش نمونه‎هايي از نتايج نزديك شدن به فرهنگ غربي است.

از سركار كه سكاندار مسؤوليت خطير امور زنان و خانواده در كشور هستيد انتظار مي‎رود با بيان اين درس‎ها و اصلاح برنامه‎ها بر اساس اين عبرت‎هاي تاريخي كه امروز پيش روي ماست قاطعانه مانع اين حريم شكني‎هاي خانواده ستيز شويد و خداي ناكرده در رقم زدن چنين عاقبت ننگيني براي ايران عزيز سهيم نباشيد.

بسيجي كوچك و خادم مردم مومن و عزيزمان

محمد رضا نقدي

حقوق همسايگي در اسلام / بخش نخست

همسايگي كه در عربي از آن به «جوار» ياد مي‎شود، نوعي روابط اجتماعي ميان خانوارهايي است كه در يك منطقه جغرافيايي زندگي مي‎كنند. از نظر آموزه‎هاي قرآن، عنوان همجواري و همسايگي با ديگران حقوق و تكاليف را براي دو طرف ايجاد مي‎كند كه بايد مراعات شود. همسايگان ممكن است تنها در همين عنوان همزيستي در يك جغرافيايي منطقه‎اي با هم‎اشتراك داشته، ولي از نظر خويشاوندي يا اعتقادي و امور ديگر با هم هيچ‎گونه اشتراكي نداشته باشند. اما همين يك وجه اشتراك به تنهايي موجب حقوق و تكاليفي براي طرفين مي‎شود؛ زيرا هر تكليفي، به معناي وجود حقي براي ديگري است؛ چنان كه هر حقي، تكليفي را نيز براي صاحب حق پديد مي‎آورد كه بايد بدان ملتزم شود. در مطلب حاضر اهميت و جايگاه حقوق همسايگي تشريح شده است.

مفهوم همسايگي

در ادبيات فارسي، همسايه كسي است كه سايه او همواره بر سر ديگري است. واژه همسايه همانند همسر دلالت بر نوعي استمرار دائمي دارد. همسران كساني هستند كه هم از نظر كفو بودن در يك تراز قرار دارند و هم از نظر هم‎خوابي سرهايشان همواره در كنار هم است؛ شوهر از ريشه «هر شو» تلفظ ديگري از «شب» نيز كسي است كه هر شب با زنش است و اين گونه نيست كه مرد موقت براي زني باشد. همسايه نيز كسي است كه سايه دو طرف همواره بر سر يكديگر افتاده است و در كنار هم زندگي مي‎كنند.

در عربي واژه جوار و مجاورت به معناي پناه دادن است؛ زيرا در فرهنگ عربي، افرادي كه در يك منطقه جغرافيايي زندگي مي‎كردند از قوم و قبيله و عشيره يكديگر بودند؛ و افراد قبايل ديگر كه با پناهندگي در كنار آنان زيست مي‎كردند، به‎عنوان مجاور و پناهنده مطرح بودند.

از همين واژه و مشتقات آن در زبان عربي در بيان معاني چون پناه دادن‎، حمايت كردن‎، محافظت كردن‎، مراقبت كردن‎، كمك كردن‎، ياري رساندن‎، مساعدت كردن، به فرياد رسيدن‎، نجات دادن‎، رهايي دادن و مانند آن‎ها به كار گرفته شده است.

هر چند كه در معاني و فهم موضوع بايد به عرف مراجعه كرد و اين عرف است كه مفهوم و مصداق را تعيين مي‎كند، اما در تبيين برخي از مفاهيم و مصاديق، شارع نيز تفسيري و تبييني كرده كه مي‎تواند در فهم موضوع و مصداق تاثيرگذار باشد. رسول‎الله(ص) مي‎فرمايد: كل اربعين داراً جيران من بين يديه و من خلفه و عن يمينه و عن شماله؛ هر چهل خانه از پيش‎رو و از پشت‎سر و از راست و چپ همسايه‎اند.(محجه البيضاء في آداب الصحبه و المعاشره، فيض كاشاني).

اين حديث دايره مصداقي همسايه را چهل خانه از هر طرف بيان كرده است. بنابراين، حقوقي كه براي همسايگان مطرح است، هر چند ممكن است عرف، اين محدوده را كم‎تر يا بيش‎تر بداند، از نظر شارع اسلام، حق و حقوق همسايگان بايد در اين محدوده چهل خانوار از هر چهار سو مراعات شود.

اميرمومنان علي(ع) نيز در تعيين مصداقي محدوده جغرافيايي همسايگي مي‎فرمايد: وَالجِوارُ اربَعونَ دارا مِن أَربَعَةِ جَوانِبِ‎ها؛ تا چهل خانه از چهار طرف همسايه به شمار مى‎آيند.(خصال، صدوق، ج2‎، ص‎544)

برخي از مفسران، واژه «الجار الجنب» در قرآن را به همسايه دور تفسير كرده‎اند؛ زيرا خدا مي‎فرمايد: و خدا را بپرستيد و چيزى را با او شريك مگردانيد و به پدر و مادر احسان كنيد و در‎باره خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و همسايه خويش و همسايه بيگانه و همنشين و در راه مانده و بردگان خود نيكى كنيد كه خدا كسى را كه خيالباف‎، متكبر و فخرفروش است، دوست نمى دارد.(نساء، ۳۶)

ادامه دارد

 در محضر قرآن

درس هايي از قرآن

(خدايى كه) بخشنده و مهربان است.
(خدايى كه) مالك روز جزاست.
(خدايا) تنها تو را مى‎پرستيم و تنها از تو يارى مى‎جوييم.
(حمد، 3-5)
پيام ها
1- تدبير وتربيت الهى، همراه محبّت و رحمت است.
2- همچنان كه تعليم نيازمند رحم و مهربانى است، تربيت و تزكيه نيز بايد بر اساس رحم و مهربانى باشد.
3- رحمانيت خداوند، دليل بر ستايش اوست.
4- خداوند متعال، از جهات مختلف قابل عبادت است و ما بايد حمد و سپاس او را به جا آوريم.
5- قيامت، پرتوى از ربوبيت اوست.
6- قيامت، جلوه‎اى از رحمت خداوند است.
7- ابتدا بايد بندگى خدا كرد، آن گاه از او حاجت خواست.
8- بندگى، تنها در برابر خداوند رواست نه ديگران.
9- گر چه عبادت از ماست، ولى در عبادت كردن نيز نيازمند كمك او هستيم.
10- «اياك نعبد و اياك نستعين» يعنى نه جبر است و نه تفويض. چون مى‎گوييم: «نعبد» پس داراى اختيار هستيم و نه مجبور. و چون مى‎گوييم: «نستعين» پس نياز به او داريم و امور به ما تفويض نشده است.
11- شناخت خداوند و صفات او، مقدمّه دست‎يابى به توحيد و يكتاپرستى است.
12- از آداب دعا و پرستش اين است كه انسان خود را مطرح نكند و خود را در حضور خداوند احساس كند.
13- توجّه به معاد، يكى از انگيزه‎هاى عبادت است.

 پرتوي از حكمت

تاثير وضعي فعل حرام بر رفتار انسان

آيت‎ا... شيخ مجتبي تهراني(ره):
بدانيد كه اثر وضعي حرام، تحريك هواهاي نفساني در انسان است. حرام مخصوصا مال حرام، هيچ‎وقت بعد معنويت را در انسان تقويت نمي‎كند! بلكه محرك هواهاي نفسانيه و شيطانيه است. به‎عنوان مثال مايعي در ظرفي ريخته شده است و ما هم بعد از اين‎كه يقين مي‎كنيم اين مايع شربت است آن را مي‎خوريم. بعد متوجه مي‎شويم كه اين مايع خمر بوده است. اين‎كه ما آن مايع را خورديم، از نظر شرعي حرام نيست، چون يقين داشتيم كه خوردنش اشكال ندارد، اما آيا اين حكم شرعي موجب مي‎شود كه ما مست نشويم؟ بالاخره ما بر اثر خوردن اين خمر مست مي‎شويم و عقلمان را از دست مي‎دهيم. اين اثر وضعي فعل حرام است.
رسائل بندگي (حب به دنيا)، ص 235

 بوستان حكايت

احترام به نام هاي نيك

كسي خدمت ميرزا جواد آقا تهراني(ره) آمده و سؤال نموده بود كه آقا يك فرش زيلو دارم كه روي آن نام ابراهيم نوشته، آيا پاي گذاشتن روي آن اشكال دارد يا خير، و آن اسم به نيت حضرت ابراهيم(ع) نوشته نشده، بلكه به‎طور مطلق مي‎باشد و قصد مخصوص نشده؟
ايشان فرموده بودند: ولو اين‎كه اسم مطلق مي‎باشد ولي من اين كار را نمي‎كنم.
منبع: خاطراتي از آيينه اخلاق