صفحه آخر

حضرت آيت‎الله مصباح يزدي:
برخي از مسؤولان، ناسيوناليسم را بر اسلام ترجيح مي دهند!

به گزارش پايگاه اطلاع‎رساني آثار حضرت آيت‎ا... مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با جمعي از طلاب و دانشجويان شركت‎كننده در دوره‎هاي آموزشي «طرح ولايت»، با اشاره به وجود اختلاف عملكرد افراد كه ناشي از تفاوت صنف و سطح افراد است، اظهار داشت: هر يك از ما براي تعيين وظيفه خودمان علاوه بر توجه به موقعيت‎مان در اين دو جهت، بايد شرايط، اولويت‎ها و نيازهاي جامعه را نيز در نظر گرفته، و بر همين اساس هدفي را براي خود مشخص كنيم و همت اصلي خود را صرف رسيدن به آن كنيم.

ايشان افزود: البته ممكن است گاهي در شرايط استثنائي مثل زمان جنگ، وظيفه اصلي افراد تغيير كند و همه اقشار وظايف ديگر خود را رها كنند و به دفاع بپردازند.

آيت‎ا... مصباح يزدي در ادامه با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص لزوم انقلابي ماندن حوزه خاطر نشان كرد: اين فرمايش رهبري، نوعي هشدار تلقي مي‎شود، و در واقع به اين معنا است كه حوزه در معرض آفت دورشدن و جدا شدن از انقلاب قرار گرفته است. حقيقت اين است كه ايشان خطري را احساس مي‎كنند كه كمتر كسي به آن توجه كرده، و آن خطري است كه متوجه اصل انقلاب است.

ايشان در مقام تبيين فرمايش مقام معظم رهبري اظهار داشت: بنده شرايط قبل و بعد از انقلاب و چهل سال بعد از انقلاب را درك كرده‎ام؛ زماني تلقي مردم از دين، تنها امور شخصي مانند نماز و روزه و عزاداري سيدالشهدا(ع) بود؛ نهايتاً داشتن محاسن نيز نشانه دينداري تلقي مي‎شد، اما عرصه امور اجتماعي را خارج از حوزه دين تلقي مي‎كردند؛ يعني براي دين مجالي جهت دخالت در كسب و كار، امور سياسي و فعاليت‎هاي اجتماعي قائل نبودند؛ به عبارت بهتر مي‎توان گفت دينداران مي‎توانستند در امور دنيايي شان مانند ساير كافران دنيا باشند، و تنها ظاهر دين را حفظ كنند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم اظهار داشت: بزرگ‎ترين كار امام راحل(ره) اين بود كه اين فكر را عوض كرد و به مردم فهماند نماز و روزه فقط جزئي از دين هستند، نه تمام آن؛ امام(ره) به ما ياد داد كه همه امور زندگي‎مان بايد تابع دين باشد، مخصوصاً رفتارهاي اجتماعي و سياسي؛ اين جمله معروف امام(ره) كه بخش اعظم فقه مربوط به امور سياسي و اجتماعي است، ناظر به همين امر است.

ايشان در ادامه گفت: اين تفكر از سوي انقلابيون نسل اول جدي گرفته شد و در اعمالشان نيز كمابيش ظهور يافت؛ بروز دين‎داري در امور اجتماعي در اين نسل تا حدي پيش رفت كه حتي با مظاهر اشرافي‎گري نيز مخالف بودند؛ به‎عنوان مثال مهريه زياد براي زن را زشت مي‎دانستند و گاهي يك دوره تفسير الميزان يا كتاب‎هاي مذهبي ديگر به‎عنوان مهريه قرار مي‎گرفت. آن نسل فهميدند كه دين بايد در همه رفتارهاي فردي و اجتماعي‎شان بروز و ظهور داشته باشد.

علامه مصباح يزدي گفت: اما بعد از پيروزي انقلاب و به‎ويژه پس از رحلت امام(ره) تدريجاً نفوذ فرهنگ و سياست غربي در بين مسؤولان آغاز شد. در حالي‎كه تكيه كلام امام راحل(ره) اسلام و خداوند تبارك و تعالي بود، بعد از ايشان كساني به مسؤوليت رسيدند كه روحيه انقلابي در آن‎ها ضعيف بود و حتي در برخي كاملاً به فراموشي سپرده شده بود؛ امروز هم كار به جايي رسيده كه بعضي از مسؤولان صريحاً مي‎گويند كه دشمني دشمنان، نه به خاطر نظام اسلامي، بلكه به خاطر دشمني با ايران است! از اين افراد بايد پرسيد مگرشاه ايراني نبود؟ چرا با او دشمن نبودند؟

ايشان در ادامه گفت: امام(ره) مكرراً مي‎فرمود دشمنان، از اسلام سيلي خورده‎اند؛ رهبر معظم انقلاب هم مي‎فرمايند دشمني آن‎ها به خاطر انقلاب و نظام اسلامي است.

اين استاد برجسته حوزه علميه قم اظهار داشت: برخي به اين باور رسيده‎اند كه زماني كه مردم خودشان رأي مي‎دهند و رئيس‎جمهور را انتخاب مي‎كنند، چه لزومي‎دارد كه رهبري وجود داشته باشد، و اصلاً ولايت فقيه براي چيست؟! مگر كشورهاي ديگر رهبر دارند؟!

علامه مصباح يزدي با اشاره به اين‎كه رهبري از مدت‎ها قبل حس كرده بودند كه در برخي جاها اين تفكر انقلابي رو به افول نهاده است، گفت: از همين رو ايشان ضمن هشدار در اين زمينه به مسؤولان، حوزويان و دانشگاهيان فرمودند انقلابي باشيد. اگر رهبري چنين خطابي را به حوزه‎ها نيز دارند، به اين معني است كه خطر جدا شدن از انقلاب براي حوزه‎ها نيز وجود دارد و ممكن است ما هم فراموش كنيم كه بخش اعظم فقه مربوط به امور سياسي و اجتماعي است.

ايشان با تأكيد بر اين‎كه تفكر انقلابي سبب تشكيل نظام اسلامي شد كه در رأس آن ولي فقيه قرار دارد، خاطر نشان كرد: نماد نظام اسلامي، ولايت فقيه است و اغلب كشورها نظام اسلامي ايران را با اين نماد مي‎شناسند؛ همه دشمني‎ها با اين نماد نيز به اين دليل است كه او ضامن اسلاميت نظام است.

آيت‎ا... مصباح يزدي با اشاره به كم‎رنگ شدن روحيه انقلابي در برخي مسؤولان اظهار داشت: امروز برخي از مسؤولان به راحتي با اوامر ولي فقيه مخالفت مي‎كنند؛ هرچند در ظاهر دائماً از رهنمودهاي رهبري تشكر مي‎كنند، اما در عمل برخلاف فرمايشات ايشان عمل مي‎كنند. چنين كساني باور ندارند كه اسلام مي‎تواند كارآيي داشته باشد و مشكلات را حل كند.

ايشان با تأكيد بر اين‎كه دشمن زماني به ما احترام مي‎گذارد كه ما دست از دين خود برداريم و براي او نوكري كنيم، گفت: بر اساس آيات قرآن بدون شك عزت فقط از آنِ خداوند، رسول خدا و مؤمنين است؛ اما متأسفانه رفتار بعضي از مسؤولان حاكي از آن است كه اعتقادي به اين امر ندارند؛ تا جايي كه حتي در ادبيات بعضي از ايشان «اسلام» جاي خود را به ايراني‎گرايي و ناسيوناليسم داده است؛ يعني همان شعاري كه شاه با عنوان «ناسيوناليسم مثبت» مطرح مي‎كرد!

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در ادامه افزود: من هرگز باور نمي‎كردم كه يكي از دولتمردان نظام اسلامي صريحاً بگويد دشمني آمريكا به خاطر نظام نيست، بلكه به خاطر ايران است!! رهبري اين خطر را از مدت‎ها قبل پيش‎بيني مي‎كردند كه دائماً بر انقلابي‎گري و لزوم انقلابي ماندن تأكيد داشتند.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني‎(ره) گفت: ايراني‎گرايي يعني پشت پا زدن به همه ارزش‎هاي الهي و انساني؛ يعني همان رفتار ترامپ كه پرچم آمريكا را بغل كرده و مي‎بوسد، و با اين كار خود نشان مي‎دهد كه حقوق بشر، صلح، و نظاير آن، حتي بر اساس قرائت خودشان، هيچ ارزشي برايشان ندارد و آن‎چه مهم است، آمريكاست.

ايشان افزود: اين‎كه دولتمردي بگويد اگر دشمنان ما با اسلام مخالف بودند، بايد با عربستان هم دشمني مي‎كردند، سخني اشتباه است؛ البته آن‎ها با اسلام قلابي مخالف نيستند؛ آن‎ها با اسلامي كه پادشاه آن با تاچر مشروب بخورد، مخالف نيستند؛ آن‎ها با اسلامي كه حاكمانش بمب‎هاي خريداري شده از غرب را به نام اسلام بر سر ملت مظلوم هم‎دين، هم‎زبان و هم‎نژاد خودشان در يمن بريزند، مخالف نيستند؛ آن‎ها با نظامي مخالفند كه بخواهد پرچم اسلام ناب را در جهان بلند كند.

اين فيلسوف و انديشمند اسلامي با طرح اين سؤال كه وظيفه ما در اين شرايط چيست، گفت: در وهله اول ما بايد از الگويي به نام «امام خميني(ره)» بهره بگيريم و همانند او محور همه كارهايمان را «خدا» قرار دهيم و بدانيم كه عزت از آنِ خدا، رسول و مؤمنين است. پس از باور قلبي به اين مسأله، بايد بدانيم بزرگ‎ترين خطر براي چنين اعتقادي اين است كه افرادي بي‎ديني را به‎عنوان دين به ما قالب كنند. لذا بايد دين را درست بشناسيم، تا كساني دين انحرافي را به ما قالب نكنند. همچنين بكوشيم ديگران را هم با دين صحيح آشنا كنيم.

علامه مصباح در پايان تأكيد كرد: شناختن دين صحيح، شناساندن آن به ديگران، بنا گذاشتن بر عمل به دين، و خودسازي براي ثبات قدم در اين مسير، مهم‎ترين وظايف ما هستند، و بايد بدانيم كه اگر در اين مسير صادق باشيم، خداوند نيز وعده داده كه «لَينْصُرَنَّ ا... مَنْ ينْصُرُه».

 حديث مهدي(عج)

به سوي ظهور

امام جعفرصادق(ع):
زماني كه قواي حضرت، مغرب‎زمين را فتح مي‎كند آنان به دست حضرتش به دين اسلام مي‎گروند و امام(عليه‎السلام) براي ايشان مساجد بنا مي‎كند.
بشارة‎الاسلام، ص 251

 راه امام

اين پسند ملت ما نيست

اين آقايانى كه هى مى‎روند سراغ اين‎كه ببينيم چطور يك [قانونى‎] باشد، پسند غرب باشد، پسند غرب آن است كه ما همه چيزمان را تقديمشان بكنيم و بي‎چون و چرا، اين پسند غرب است. اگر آقايان اين را مى‎خواهند، اين پسند ملت ما نيست. و اگر آقايان يك چيزى خيال مى‎كنند كه در غرب خبرى است، بدانند كه در غرب خبرى نيست جز جنايت، جز خيانت.
صحيفه امام، ج 11، ص 51

 در پرتو خورشيد

در بين مراجع قطعاً چنين فردي با اين جامعيت نداريم

در مراجع قطعاً چنين فردي با اين جامعيت نداريم. يعني وقتي به سراغ مسائل سياسي مي‎روند و مطالعه و جمع‎آوري و مقايسه مي‎كنند، يك نفر غير از ايشان نيست. در مسائل فقهي كه وارد مي‎شوند و جواب مي‎دهند، كاملاً پيداست كه سراپا اخلاص و تقواست. آن‎قدر احتياط مي‎كنند كه يك سر سوزن بر خلاف تقوا و احتياط حركت نكرده باشند. اين را من تا الان لمس كرده‎ام و معتقدم ديگران به اين صورت به ايشان نگاه نمي‎كنند. كساني كه به نظر بنده خيلي جالب و استثنايي مي‎آمدند، مرحوم آقا موسي[صدر] بود، مرحوم آقاي بهشتي بود و مرحوم آسيد محمدباقر صدر بود. اين‎ها را از نزديك ديده بودم. مرحوم آقاي بهشتي با من مأنوس بود، ولي هيچ‎كدام در ذاتيات به اين بزرگوار نمي‎رسند و نرسيدند.
مرحوم آيت‎ا... مرتضي تهراني