صفحه بانوي مسلمان

راه يافتگان - بانوي زرتشتي بعد از تشرف به اسلام:
دعاي امام زمان(عج) در من تأثير فراواني گذاشت

به گزارش ره‎يافتگان(پايگاه جامع مبلغين و تازه مسلمانان) يك بانوي زرتشتي كه پس از تشرف به اسلام نام «زهرا» را براي خود برگزيد، گفت: من كه در يك خانواده زرتشتي متولد شده بودم، در دوران دانشگاه با خانمي در خوابگاه هم اتاقي شدم كه هميشه از گفتار و صحبت با او لذت مي‎بردم؛ بخصوص وقتي كه نماز مي‎خواند. زهرا اوستا ادامه داد: از طريقه‎ نماز خواندن و سجده كردن هم اتاقي‎ام خوشم مي‎آمد، از او سؤال مي‎كردم و با خلوص نيت جواب‎هايم را دريافت مي‎كردم.

اين بانوي تازه مسلمان گفت: هم اتاقي‎ام هميشه دعاي امام زمان(عج) را مي‎خواند كه در من تأثير مطلوبي داشت و از شنيدن و خواندن اين دعا لذت مي‎بردم.

وي بيان كرد: انگيزه‎هاي گرايش به اسلام در من جرقه زد و سپس با سرگذشت امام حسين(ع) و واقعه كربلا آشنا شدم و از اين‎كه امام حسين(ع) با آن همه شجاعت و شهامت در برابر دشمن جنگيد و شهيد شد قلبم شكست و فهميدم با شهادت امام حسين(ع) دين اسلام زنده نگه داشته شد.

اين تازه مسلمان در پاسخ به اين سؤال كه از قرآن چه مي‎دانيد گفت: بعد از گرايش اوليه به دين اسلام در مورد قرآن تحقيق كردم و وقتي سوره نساء را مي‎خواندم فهميدم جايگاه زن در اسلام والاست.

او افزود: هم اكنون احساس بسيار خوب و آرام‎بخشي دارم و از اين‎كه مسلمان شده‎ام بسيار خوشحالم و افتخار مي‎كنم كه پس از مسلمان شدنم اسم شريف بانوي بزرگ اسلام حضرت زهرا(س) را براي خودم انتخاب كردم.

اين بانو گفت: پاكي زن مسلمان يكي از بهترين پيام‎هاي دين اسلام است و براي من فوق‎العاده جالب است.

ارزش و مقام زن در قرآن

قرآن در زماني نازل گرديد كه در عرب جاهليت يا در كشورهايي چون يونان و ايران خبري از ارزش و مقام و منزلت زن نبوده است. در عرب، رسم دختركشي رواج داشت و در فرهنگ‎هاي ديگر زن اسبابي براي مرد بوده است و مردان از داشتن دختر شرمنده بودند. ولي پيامبر اسلام با تعاليم برگرفته از قرآن كم كم توانستند در جامعه مقام والاي زن و وظايفش را جا بيندازند. پيامبر مبارزه‎اي سخت را شروع كرد تا جنس زن را از اتهامات پاك گرداند. زن قرآني به همان اندازه كه در اجتماع وظايف سنگيني دارد حقوق قابل توجهي را نيز دارا مي‎باشد. خداوند در آيه 228 سوره بقره چنين مي‎فرمايند:« براي زنان همانند وظايفي كه بر دوش آن‎هاست، حقوق شايسته‎اي قرار داده شده است.»

قرآن زماني كه وظايف و تفكرات مشترك از زن و مرد مي‎خواهد با جمله «يا ايها الانسان/ يا ايها الذين ءامنوا» خطاب مي‎كند چه زن چه مرد، زماني كه مي‎خواهد با هر كدام جداگانه مبحث را در ميان گذارد خطاب مستقيم مي‎كند.

قرآن يك مجموعه قوانين نيست كه خشك و بدون تفسير باشد. قرآن داستان حضرت آدم و وسوسه آدم و حوا را به روشني بيان مي‎كند كه بگويد هر دو فريب خوردند و هيچ كدام را گناهكارتر از ديگري نمي‎داند. در قرآن داستان‎ها و حكمت‎هاي فراوان ذكر شده است.

قرآن رسيدن به مقام‎هاي روحاني را كسبي مي‎داند كه با رنج بردن و با كار كردن در جهت حق و گام برداشتن در اين مسير مي‎توان به آن رسيد و مختص يك گره خاص نيست؛ يعني زنان نيز مي‎توانند به درجات بالاي روحاني برسند و داستان‎هايي را كه بيان مي‎كند مانند داستان حضرت آسيه و مادر حضرت موسي و دختران شعيب گواه بر مطلب خود مي‎گيرد.

بنابراين دين اسلام بين زن و مرد در آراسته شدن به كرامت ديني فرقي نگذاشته و ملاك را تقوا و پرهيزگاري مي‎داند. در آيه 13 سوره حجرات چنين مي‎فرمايد:«... إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ الله أَتْقَاكُمْ... »

تشكيل خانواده براي رسيدن به آرامش

يكي از اولين بحث‎هايي كه در قرآن مطرح مي‎گردد همين موضوع است. در سوره روم آيه 21 خداوند چنين مي‎فرمايد: و از آيات خداست، اين‎كه از جنس خودتان جفتي بيافريند كه در بر او آرامش و سكون يابيد و ميان شما دوستي و مهرباني برقرار نمود. همانا در اين‎ها نشانه‎ها و آيت‎هاست براي آنان كه مي‎انديشند.

خداوند در آيه بالا 2 نكته مهم را متذكر شده است؛ بين زن و مرد دو چيز بايد حاكم باشد:

اول مودت و ديگري رحمت

مودت، رابطه دوستانه عميق است كه از عشق سرچشمه مي‎گيرد و عشقي كه هميشگي باشد؛ رحمت هم به معناي شفقت و دلسوزي است.

در اسلام زن به عنوان كارگر خانه مطرح نشده است بلكه به عنوان يك فرشته مهربان است كه بال رحمت و مهرباني را بر سر مرد و اعضاي خانواده مي‎كشد. اسلام به زن سفارش مي‎كند كه در هر حال و شرايط يار همسر باشد و در فراز و نشيب و گرم و سرد دنيا و زندگي وي را ياري دهد و با توقعات بيجا و بهانه‎هاي بي‎مورد، روح مرد را نيازارد.

تربيت‎هاي به روزرساني شده

چون فرزندان در دامن مادر بزرگ مي‎شوند و مردان نيز در كنار همسران خود به آرامش و خوي نيكو مي‎رسند، در اسلام سفارش زيادي به دقت در انتخاب همسر شده است؛ چون هر زني شايستگي تربيت فرزند را ندارد.

قرآن در سوره بقره آيه 187 در توصيف وظيفه زنان و مردان در خانواده مي‎گويد كه زنان لباس ستر و عفاف شما هستند و شما هم لباس و عفت آن‎ها هستيد.

در اين آيه حكم شده كه زن و مرد هر دو براي يكديگر لباس مي‎باشند، يعني پوشاننده عيوب هم، هم‎راز و همدل يكديگرند. واقعاً تعبيري زيباست كه زن و مرد لباس هم هستند، چون در هيچ دين و فرهنگي به اين اندازه به نظام خانواده تاكيد نشده است.

مقام مادر بودن زن

نكته مهم ديگري كه قرآن به آن توجه مي‎دهد، مسؤوليت مادر بودن آن‎ها است. اسلام شخصيت و آينده كودك را مرهون تربيت و پرورش و مراقبت پدر و مادر بخصوص مادر مي‎داند. اين مادر است كه با حركات و سكنات و افعال و گفتار خود درس محبت، ايثار، تقوي، پرهيزگاري و اخلاق را به فرزندانش مي‎آموزد و در روح لطيف آن‎ها تأثير مي‎گذارد. از آن‎جا كه كودك بيش‎تر اوقات خود را با مادر مي‎گذراند، تربيت فرزند به مادر سپرده شده است و هر موضوعي را كه مادر مي‎خواهد به فرزندان خود بياموزد، بايد از كودكي، خود سرمشق او باشد و مطالب را ساده، روان و قابل فهم به وي ياد دهد. اسلام سفارش به تربيت كودك از زمان انعقاد نطفه كرده ودستورات و احكامي نيز صادر كرده كه در انسان سازي مادر نقش بسيار مهمي مي‎تواند داشته باشد.

در اسلام، مادر يك فرشته مهربان است كه با نگاه و محبت و نوازش‎هاي خالصانه خود مي‎تواند يك انسان خوشبخت، نيكوكار و با روح بلند را تحويل جامعه دهد. انسان سال‎ها و ماه‎هاي اوليه دوران زندگي را كه بسيار حساس و مهم است، در دامن مادر رشد مي‎كند.

منبع: تبيان

 بانو

در محضر بانوي بزرگ اسلام
بهترين الگوي زن امروز

در جهان امروز، جامعه مسلمانان به‎عنوان دومين جامعه بزرگ مذهبي است كه بيش از 5/1 ميليارد عضو دارد و روز به روز در حال گسترش است؛ زنان نيز بيش از نيمي از اين جامعه را تشكيل مي‎دهند. در چنين جامعه اي، شناخت الگوي راستين براي زنان مسلمان مي‎تواند تأثير شگرفي بر جاي بگذارد. در اين ميان، حضرت زهرا عليهاالسلام الگوي عملي و عيني براي زنان مسلمان است كه مي‎تواند در همه زمينه‎ها سرمشق نسل امروز و فردا قرار گيرد.
اسلام در نگرش خود به زن، با آفرينش ريحانه‎النبي و انسيه حوراء، نشان داد دين جامعي است كه زن تحقير شده در جاهليت ديروز و غرب زده امروز را نه تنها باور ندارد، بلكه تقبيح مي‎كند و الگوي ايده‎آل زن مسلمان را فاطمه زهرا عليهاالسلام مي‎داند تا بهانه براي هيچ زن مسلماني باقي نماند كه ما اسوه و الگويي نداشتيم.
يكي از بزرگ‎ترين درس‎هاي عملي از حضرت زهرا عليهاالسلام حضور فعّال در صحنه‎هاي اجتماعي سياسي با حفظ عفّت و حجاب و ارزش‎هاي وجودي زن است كه در انقلاب اسلامي، جلوه يافت و الگويي براي زنان مسلمان در سطح جهان گرديد. تأسّي به اسوه و الگوي برتر زنان جهان، حضرت زهرا عليهاالسلام، گامي نوين و حرفي نو مطرح ساخت كه زن مسلمان در اقصي نقاط جهان، از آسيا تا آفريقا و از اروپا تا آمريكا، مي‎تواند با تكيه بر الگوي عملي فاطمي، به خودباوري و احياي هويت اسلامي دست يازد.
صديقه طاهره عليهاالسلام با زندگي و مبارزه خود، در عرصه‎هاي گوناگون اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، عبادي، خانه داري، همسرداري، تربيت فرزند و بخصوص در صحنه‎هاي گوناگون سياسي، نشان داد كه يك زن مي‎تواند با حفظ حريم عفّت و ارزش‎هاي انساني، در تمامي عرصه‎هاي جامعه حضور داشته باشد.
مقام معظّم رهبري بارها به اين مساله اشاره كرده‎اند كه زنان بايد با تأسّي به دخت نبي مكرم اسلام، در عرصه‎هاي گوناگون اجتماعي فعّال باشند، ايشان مي‎فرمايد: زنان مسلمان در زندگي شخصي، اجتماعي و خانوادگي خود بايد زندگي حضرت فاطمه عليهاالسلام را از جهت خردمندي، فرزانگي و عقل و معرفت الگو و سرمشق قرار دهند؛ از بُعد عبادت، مجاهدت، حضور در صحنه تصميم گيري‎هاي عظيم اجتماعي، خانه داري، همسرداري و تربيت فرزندان صالح از زهراي اطهر عليهاالسلام پيروي كنند.

فلسفه حجاب
حجاب مورد نظر اسلام

آن‎چه بر زن لازم است اين‎كه در برخورد با نامحرم زمينه فساد را فراهم نكند و لباسش انگشت‎نما و لباس شهرت نباشد، حال پوشش او چادر باشد يا چيز ديگر، فرقي نمي‎كند. بنابراين هر لباسي كه داراي 3 ملاك زير باشد مصداق حجاب اسلامي است:
1. تمام اعضاي بدن‎، از فرق سر تا ناخن پا را بپوشاند.(به جز دست‎ها تا مچ و گردي صورت اگر زينت نداشته باشند.)
2. تمام برجستگي‎هاي بدن زن را بپوشاند به‎طوري كه حجم بدن او مشخص نباشد.
3. توجه نامحرم را به خود جلب نكند و تحريك‎آميز هم نباشد.
پس با توجه به اين مطالب‎، حجاب اسلامي تنها در چادر خلاصه نمي‎شود. اما چادر بهترين و كامل‎ترين نوع حجاب است‎.
حجاب اسلامي يا مانتوي بلند و مقنعه در صورتي كامل است كه‎: مانتو برجستگي‎هاي بدن را بپوشاند، آستين آن به قدري گشاد نباشد كه بالاتر از مچ را نمايان سازد. گريبان آن به گونه‎اي نباشد كه زينت‎ها و لباس‎هاي زير را آشكار نمايد، رنگ و مدل آن توجه نامحرمان را به خود جلب نكند، مقنعه‎اي كه مي‎پوشد ساتر موها، تمام گردن‎، زير چانه و سينه او باشد. علاوه بر آن جوراب‎هايي بپوشد كه رنگ پا را نمايان نكند. و نيز كفشي هم بپوشد كه رنگ و صداي آن توجه نامحرم را به خود جلب نكند. لذا اگر لباس‎هاي او خصوصيات فوق را داشته باشد مصداق حجاب اسلامي است‎.حقيقت آن است كه وقتي زن پوشيده و با وقار از خانه بيرون رود و جانب عفاف و پاك دامني را رعايت كند، فاسدان و مزاحمان جرأت هتك حيثيت او را در خود نمي‎يابند. بيماردلاني كه در پي شكار مي‎گردند، فرد داراي حريم را شكاري مناسب نمي‎بينند. احكامي از اسلام كه جنبه فردي و اعتقادي دارد و ماهيت و فلسفه آن بر ايمان و اعتقادت فردي است و اساس اثر‎بخشي آن بر خود‎سازي است، با اجبار تحقق نخواهد يافت و تنها راه تحقق واقعي اين احكام، انسان‎سازي بر اساس معرفت و شناخت است.زن همچون ريحانه يا شاخه گلي ظريف است.» بي‎ترديد اگر باغبان او را پاس ندارد، از ديد و دست گلچين مصون نمي‎ماند. قرآن كريم، زنان ايده آل را كه در بهشت جاي دارند، به مرواريد محجوب و پوشيده در صدف تشبيه مي‎كند.