صفحه حوزه و دانشگاه

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار اساتيد و اعضاي هيأت‎هاي علمي دانشگاه ها:
دانشگاه بايد در مسأله اقتصاد ورود كند

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار صدها نفر از اساتيد، اعضاي هيأت‎هاي علمي و پژوهشگران دانشگاه‎ها و مراكز علمي، دانشگاه را از مراكز بسيار مهم «تربيت قوه عاقله كشور» خواندند و با تبيين سه ضرورت اساسي دانشگاه‎ها يعني «درگير شدن با مسائل و چالش‎هاي كشور»، «تربيت فرهنگي، اخلاقي و هويتي دانشجويان» و «تحول دائم و اصلاح مستمر در محيط‎هاي دانشگاهي» تأكيد كردند: مسائل و مشكلات كشور بايد عالمانه حل شود و استفاده از توانايي‎ها و ظرفيت‎هاي دانشگاه‎ها و اساتيد و دستان توانا و مستعد جوانان پر تلاش و پر انگيزه در اين مسير، بسيار اساسي و مهم است.

حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي در ابتداي سخنان‎شان موارد مطرح‎شده از طرف اساتيد در اين ديدار را بسيار خوب و معطوف به مسائل و چالش‎هاي كشور ارزيابي كردند و گفتند: در سخنان اساتيد محترم به مقولات مهمي همچون اقتصاد، آسيب‎هاي اجتماعي، برجام، آب، هواوفضا، نوآوري، ديپلماسي علمي، سينما و هنر و ازدواج و خانواده پرداخته شد كه نشان‎دهنده حركت پيش‎رونده فكري و انگيزه‎اي جامعه دانشگاهي است.

ايشان دانشگاه را مركزي مهم براي «تربيت قوه عاقله كشور» خواندند و افزودند: دانشگاه خوب براي اداره كشور حياتي است و در فرآيند ايجاد و پرورش قوه عاقله كشور، اساتيد عزيز نقشي بسيار برجسته و حساس برعهده دارند.

رهبر انقلاب اسلامي در ادامه به سه الزام و سرفصل اساسي براي تحقق اين هدف مهم و نقش آفريني مؤثر دانشگاه‎ها در پيشرفت كشور اشاره كردند.

ايشان در بيان اولين سرفصل، بر «لزوم درگير شدن دانشگاه با مسائل كشور» تأكيد و خاطرنشان كردند: مشكلات امروز و فرداي كشور بايد عالمانه حل شود؛ زيرا مواجهه غيرعلمي و غيرمدبرانه با مشكلات موجب پيچيده و افزون شدن آن‎ها خواهد شد.

حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي سپس با اشاره به برخي مسائل و مشكلات كشور كه نيازمند ورود جدي و عالمانه دانشگاه است، گفتند: به‎عنوان نمونه در مسأله مهم اقتصاد كه برخي معتقدند مشكلات آن ناشي از بعضي شيوه‎هاي مديريتي ضعيف يا غلط است، دانشگاه بايد با كار علمي و راه‎گشا ورود كند.

ايشان در همين زمينه افزودند: چندين بار به مسؤولان عالي‎رتبه دولتي توصيه كرده‎ام كه ديدگاه‎هاي متنوع اساتيد اقتصاد را جمع‎آوري و از آن‎ها استفاده كنند؛ زيرا ديدن و شنيدن اين نظرات راه‎گشاست.

رهبر انقلاب اسلامي، «صنعت» را زمينه‎اي ديگر براي ورود پيشرفت‎آفرين و رونق‎بخش دانشگاه‎ها برشمردند و با تأييد تصويب فرصت مطالعاتي يك‎ساله براي اساتيد در صنعت، گفتند: دانشگاه بايد از نزديك با مشكلات صنعت آشنا شود و آن‎ها را حل كند تا نياز نباشد براي حل مشكلات صنعت نفت يا صنعت برق چشم به بيگانگان بدوزيم.

ايشان با اشاره به برخي سخنان از جمله ابراز ناچاري در استفاده از فناوري‎هاي پيشرفته شركت‎هاي خارجي براي افزايش استخراج نفت، گفتند: نتيجه ناچاري در بستن قرارداد با شركت‎هاي خارجي آن است كه آن‎ها مواردي را به كشور تحميل مي‎كنند.

حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي تجربه غني‎سازي 20درصد را نمونه‎اي درخشان از توانايي و استعداد جوانان كشور برشمردند و خاطرنشان كردند: در دوره‎اي كه براي فروش اورانيوم غني‎شده 20درصد شرط و شروط گذاشته بودند و برخي مسؤولان نيز به دادن امتيازاتي در اين زمينه گرايش پيدا كرده بودند، با تلاش جوانان و با پافشاري و استقامت توانستيم به اورانيوم 20درصد دست يابيم و دنيا در كمال ناباوري ديد كه ما به اورانيوم امريكا وروسيه و فرانسه احتياج نداريم.

ايشان افزودند: آن استعدادي كه قادر به انجام دادن چنين كار حيرت‎انگيزي است، چرا نتواند راندمان چاه‎هاي نفت را افزايش دهد؟

رهبر انقلاب اسلامي «آسيب‎هاي اجتماعي» را زمينه ديگري براي درگير شدن جامعه دانشگاهي با مسائل كشور دانستند و خاطرنشان كردند: حدود سه سال است دستگاه‎هاي مختلف سه قوه را در اين مسأله فعال كرده‎ايم و كارهاي خوبي هم شده است كه در درازمدت نتيجه مي‎دهد اما دانشگاه‎ها مي‎توانند با پيشنهادات و راه‎حل‎هاي خود، حل مسأله مهم آسيب‎هاي اجتماعي را تسريع كنند.

«كمك به اصلاح زنجيره چرخه توليد و مصرف» از ديگر توصيه‎هاي حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي به اساتيد و پژوهشگران دانشگاهي بود.

ايشان بررسي علمي «موانع توليد كالاي با كيفيت داخلي» و «ريشه يابي روان شناختي و جامعه شناختي تمايل برخي قشرها به كالاهاي خارجي» را از ديگر مسائلي دانستند كه جامعه دانشگاهي مي‎تواند درباره آن‎ها راه‎حل‎هاي عالمانه، عيني و قابل تحقق دهد.

رهبر انقلاب اسلامي در جمع بندي اولين محور سخنانشان در جمع اساتيد يعني «درگير شدن جامعه دانشگاهي با مسائل و چالش‎هاي كشور»، بر نكته مهمي تأكيد و خاطرنشان كردند: همان‎طور كه بارها گفته ام تحقق اين همكاري، نيازمند طلب و خواست مديران و مسؤولان كشور است به گونه‎اي كه مدير بايد به در خانه دانشمندان برود، نه اين‎كه دانشمند پشت در اتاق مدير معطل بماند.

ايشان از مسؤولان دولتي حاضر در جلسه خواستند مسأله ارتباط مراكز و دستگاه‎ها با دانشگاه‎ها را به‎طور جدي در جلسات دولت مطرح و پيگيري كنند.

حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي در تبيين محور دوم بحث‎شان در نشست با اساتيد و محققان گفتند: عقل در نگاه اسلامي، دستگاه محاسبه كننده مادي نيست بلكه عامل تعالي و رشد انسان، معتقد كردن فرد به سبك زندگي اسلامي و تأمين كننده ارتباطات مختلف زندگي است و براي تحقق اين ظرفيت عظيم، قوه عاقله بايد تربيت فرهنگي، معنوي و اخلاقي يابد.

ايشان به جامعه دانشگاهي تأكيد كردند: جوان پاك دانشجو را با ايمان، شجاع، اهل اقدام، اهل كار و تلاش، داراي اعتماد به نفس، حق پذير، حق طلب، اهل مبارزه با ظلم و تعرض، و اهل مهرباني و گذشت بار بياوريد تا بتواند در آينده، جامعه را به درستي مديريت كند.

رهبر انقلاب اسلامي به‎عنوان مثالي در ضرورت تربيت معنوي و اخلاقي، به ناهنجاري‎هاي رايج در فضاي مجازي از جمله تهمت، بدگويي، بردن آبروي مؤمن، و برجسته كردن ضعف‎هاي كوچك اشاره كردند و افزودند: تربيت معنوي مي‎تواند جلوي اين مشكلات را بگيرد.

حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي افزودند: جوان امروز را با هويت بار بياوريد؛ چرا كه اگر جامعه‎اي احساس هويت نكرد، در مقابل صداهاي بلند تحكم آميز به راحتي مغلوب مي‎شود اما برخورداري از هويت ديني، ملي و انساني به جامعه احساس عزت و ايستادگي مي‎دهد.

محور پاياني مباحث حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي به بيان مصاديق عيني ضرورت «صيرورت و اصلاح و تحول دائم دانشگاه‎ها» اختصاص داشت.

ايشان، تبديل «رويكرد مصرف‎كنندگي علم به توليدكنندگي علم» را از جمله اين مصاديق دانستند و گفتند: بارها گفته‎ايم در مقابل علم ديگران شاگردي مي‎كنيم اما شاگردي با تقليد و مصرف كردنِ هميشگي فرق دارد.

حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي با انتقاد از كساني كه معتقدند نبايد دنبال تبيين و تدوين علوم انساني اسلامي برويم زيرا علوم انساني در همين نظريات رايج منحصر است، افزودند: اين همه ديدگاه‎هاي متعارض در اقتصاد، مديريت، فلسفه و ديگر علوم انساني آيا نشان‎دهنده بطلان برخي ديدگاه‎ها نيست؟ ضمن اين‎كه حتي در علوم تجربي نيز غلط بودن برخي حرف‎ها ثابت شده و مي‎شود، پس چرا برخي علوم انساني اسلامي را رد مي‎كنند؟

ايشان منتقل نشدن صحيح يا كامل علوم ديگران و به‎روز نشدن اين گونه علوم در داخل را از ديگر نشانه‎هاي ضرورت حركت به سمت توليد علم خواندند و افزودند: نبايد تجربه‎هاي غلط دوران رژيم گذشته را تكرار كرد.

حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي با يادآوري پيشرفت‎هاي تحسين برانگيز كشور در نانو، سلول‎هاي بنيادين، هسته اي، زيست فناوري، پزشكي و علوم ديگر گفتند: برخي، اين پيشرفت‎هاي عيني را كه حتي مراكز جهاني نمي‎توانند آن‎ها را انكار كنند، حبابي مي‎خوانند تا مردم و جامعه دانشگاهي را مأيوس كنند، اما اين گونه حرف‎ها صددرصد اشتباه است.

رهبر انقلاب اسلامي در ادامه سخنانشان درباره مصاديق عيني ضرورت تحول در دانشگاه‎ها افزودند: «هدفمند كردن تحقيقات» مهم است و پژوهش‎ها بايد با دو هدف اساسي «تأمين نيازها و حل مسائل كشور» و «رسيدن به اوج و مرجعيت علمي و حضور در جمع سرآمدان جهاني علم» صورت گيرد.

ايشان خاطرنشان كردند: موضوع مقاله محوري موافقان و مخالفاني دارد، البته مقالاتي كه مورد استناد قرار مي‎گيرد براي كشور آبرويي است اما نبايد در مسير ارتقاي علمي استادان، توليد مقاله اصل و ضابطه قرار گيرد.

رهبر انقلاب «آمايش آموزش عالي» را از ديگر تحولات لازم در دانشگاه‎ها برشمردند و افزودند: اين سند در سال 95 در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شده اما اجراي آن پيشرفت نداشته است.

حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي خاطرنشان كردند: آمايش آموزش عالي نوعي تقسيم كار ملي ميان دانشگاه‎ها در بخش‎هاي مختلف علمي است كه ضمن هم افزايي، برنامه ريزي براي رشد علمي و ارزيابي وضع علمي كشور را آسان مي‎كند.

«تحقق كامل نقشه جامع علمي كشور» از ديگر مسائلي بود كه رهبر انقلاب آن را در مسير اصلاح و تحول مستمر دانشگاه‎ها ضروري دانستند.

ايشان نقشه جامع علمي كشور را خوب ارزيابي كردند اما گفتند: بدنه دانشگاهي كه بايد اين نقشه را اجرا كند از آن، به حد كافي مطلع نيست؛ بنابراين بايد جلساتي براي تبيين و عملياتي كردن نقشه جامع علمي در دانشگاه‎ها برگزار شود.

«خطر نامتوازن شدن رشته‎هاي دانشگاهي و افزايش گرايش به رشته‎هاي درآمدزا» كه باعث كم شدن گرايش به رشته‎هاي بسيار مهمي همچون رياضي و فيزيك شده است و تأكيد بر حل اين مشكل، خواسته ديگر رهبر انقلاب از جامعه دانشگاهي بود.

رهبر انقلاب در نوعي جمع بندي خطاب به استادان و اعضاي هيأت‎هاي علمي دانشگاه‎ها تأكيد كردند: دانشجويانِ خود را اميدوار و خوشبين به حال و آينده كشور، معتقد به توانايي‎ها و ظرفيت‎هاي داخلي و آشنا به موقعيت كشور تربيت كنيد تا مطمئن شوند همان گونه كه پيشرفت‎هاي كشور نسبت به دو سه دهه گذشته، تحسين برانگيز است، آينده كشور نيز در مقايسه با امروز به مراتب درخشان‎تر خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به جايگاه رفيع جمهوري اسلامي در ميان توده‎هاي اكثر ملت‎ها افزودند: ايران اسلامي در ميان دولت‎هاي مستكبر و بي‎ارزش بيش‎ترين دشمنان را دارد همان گونه كه در توده‎هاي مردم منطقه و اغلب كشورها بيش‎ترين آبرو، طرفداري و نفوذ را دارد و همين موجب شده است كه دشمنان خبيث دائم به فكر توطئه باشند كه به فضل الهي در مقابل ملت ايران و جمهوري اسلامي همچنان شكست خواهند خورد.

حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي با اشاره به مظلوم‎نمايي شمرِ زمان يعني نخست وزير كودك‎كش رژيم اشغالگر در سفر به اروپا گفتند: اين جنايتكار كه سرآمد همه ظالمان تاريخ است به اروپايي‎ها به دروغ گفت ايران مي‎خواهد ما و چند ميليون يهودي را نابود كند؛ در حالي كه راه حل ما براي مسأله فلسطين كاملاً منطقي و منطبق بر موازين دموكراسي است.

رهبر انقلاب با انتقاد از سكوت اروپايي‎ها در مقابل جنايات رژيم صهيونيستي در غزه و قدس افزودند: هميشه گفته‎ايم براي تعيين نوع حكومت در كشور تاريخي فلسطين بايد براساس شيوه‎اي كه همه جهان قبول دارد به افكار عمومي مراجعه كرد و از همه فلسطينيان واقعي اعم از مسلمان و يهودي و مسيحي كه حداقل 80 سال در اين سرزمين بوده‎اند چه در داخل و چه در خارج از سرزمين‎هاي اشغالي نظرخواهي و همه پرسي شود.

حضرت آيت‎ا... خامنه‎اي افزودند: اين طرح جمهوري اسلامي كه رسماً در سازمان ملل به ثبت رسيده است آيا با موازيني كه جهان قبول دارد منطبق نيست؟ پس چرا اروپايي‎ها حاضر نيستند آن را بفهمند؟

در ابتداي اين ديدار 13 نفر از اساتيد و اعضاي هيأت‎هاي علمي حدود دو ساعت به بيان مطالب و دغدغه‎هاي خود پرداختند و در سخنان خود بر اين محورها تأكيد كردند:

- انتقاد از اختلافات جناحي و انكار موفقيت‎هاي كشور

- ضرورت توجه به پژوهش و بالابردن سهم آن در بودجه

- انتقاد از نگاه سياست‎زده به دانشگاه و تغيير رؤساي دانشگاه‎ها پس از تغيير دولت‎ها

- اهميت توجه به سينما و سياستگذاري صحيح در حوزه فرهنگ و هنر

- ضرورت درس گرفتن از برجام و فهم تجربه آن

- لزوم يافتن راه حل پايدار و اقدامات فوق العاده در برخورد با آسيب‎هاي اجتماعي با استفاده از ظرفيت‎هاي مردمي

- ابراز نگراني از كاهش جمعيت و افزايش سن ازدواج و پيشنهاد ايجاد رشته‎هاي دانشگاهي مرتبط با خانواده

- ابزار نگراني از ركود علمي در حوزه علوم فضايي

- تأكيد بر لزوم جهاد علمي با الگوگيري از تجربه موفق دفاع مقدس

- لزوم توسعه صنعت هسته‎اي بويژه رآكتورهاي كوچك هسته‎اي

- ضرورت اقدام عاجل درباره وضعيت آب و انجام تغييرات بنيادي براي بهبود آن

- لزوم قرار گرفتن صنعت بانكداري در خدمت اقتصاد واقعي

- توجه به ديپلماسي علمي و ديپلماسي سلامت

- لزوم برطرف كردن موانع استفاده فراگير از كالاهاي ايراني

در پايان ديدار، نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب اسلامي اقامه شد و حاضران، روزه خود را همراه با ايشان افطار كردند.