صفحه آخر

حضرت آيت‎ا... مصباح:
شهداي ما براي اعتلاي كلمة ا... به جبهه رفتند

به گزارش پايگاه اطلاع‎رساني آثار حضرت آيت‎ا... مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در دهمين يادواره شهداي اين مؤسسه، ضمن گرامي‎داشت ياد و خاطره امام راحل(ره) و شهدا، اظهار داشت: يكي از شبهات شيطاني كه به‎صورت‎هاي مختلف مطرح مي‎شود اين است كه چرا اين همه جنگ در عالم اتفاق مي‎افتد، چرا بايد دشمني با ديگران در اين عالم وجود داشته باشد، و چرا در اسلام جنگ و جهاد مطرح شده است؟

علامه مصباح يزدي ادامه داد: خداوند متعال در قرآن صريحاً مي‎فرمايد كه اگر خدا مي‎خواست، هرگز جنگي واقع نمي‎شد و حتي همه را هدايت شده قرار مي‎داد؛ اما سؤال اين است كه چرا خداوند متعال چنين نخواست؟ پاسخ اجمالي اين است كه كمالي كه خداوند براي انسان در نظر گرفته و انسان مي‎تواند به آن برسد، در گرو رفتارهاي اختياري او است و يكي از لوازم اختيار، وجود سليقه‎هاي مختلف و فراهم بودن زمينه انتخاب مسيرهاي گوناگون توسط افراد، و در نتيجه، امكان بروز اختلاف، جنگ و درگيري بين انسان‎ها است.

ايشان افزود: اين شبهات از گذشته وجود داشته و مصلحان و انبياء سعي كرده‎اند با در نظر گرفتن ميزان فهم مردم، اين مسائل را براي آن‎ها حل كنند. امروزه نيز كه همه مسايل به زبان علمي مطرح مي‎شود، جا دارد كه چنين موضوعاتي به‎صورت علمي تبيين شود و روشن است كه حوزويان در اين زمينه مسؤوليت بيش‎تري نسبت به سايرين بر عهده دارند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با تقسيم‎بندي كساني كه به اين شبهات پاسخ داده‎اند، به دو گروه الهيون و مادي‎گرايان، خاطر نشان كرد: ماديين نيز به دو گروه سنتي و ديالكتيك تقسيم مي‎شوند. دسته اول معتقدند عالم ماده در نتيجه يك انفجار اتفاقي ايجاد شده و پس از آن سلسله‎اي از اتفاقات منجر به خلقت كره زمين، رويش گياهان، پيدايش حيوانات و سرانجام، پديد آمدن انسان در روي زمين شده است. از جمله اين اتفاقات نزاع، درگيري و جنگ‎هايي است كه بين موجودات مختلف از ابتدا بوده، و پس از آن نيز ادامه يافته است.

ايشان افزود: بايد در حد توان از بروز درگيري‎ها كاست؛ لذا نهادهايي مانند سازمان ملل تشكيل شده است. البته اگر آمار دقيقي ارائه شود، شايد مشخص شود كه بعد از تشكيل اين سازمان‎ها آمار جنگ و جنايت بيش‎تر شده است.

استاد حوزه علميه قم با اشاره به پاسخ ديالكتيست‎ها به سؤال از علت وجود جنگ و درگيري بين انسان‎ها، اظهار داشت: از نظر اين گروه از ماديون، اساس هستي بر پايه تضاد است و اگر تضاد وجود نداشت، هيچ پديده‎اي در عالم به وجود نمي‎آمد. طبيعتاً پيدايش جنگ‎ها هم نتيجه تضاد بين جوامع است. گاهي نيز براي توجيه نظريه خود ادعا مي‎كنند كه در سايه اين جنگ‎ها، پيشرفت‎هايي هم حاصل شده كه بدون جنگ و درگيري به دست نمي‎آمد.

آيت‎ا... مصباح يزدي در ادامه با بيان اين‎كه به هر حال در برخي شرايط گريزي از تضاد و تقابل بين جوامع نيست، گفت: سؤالي كه در چنين شرايطي مطرح مي‎شود اين است كه چگونه بايد با اين پديده مواجه شد؟ اشخاص منصف و معتدل در برابر اين سؤال معتقدند بايد كوشيد با گسترش محبت و عدالت از درگيري و نزاع پيشگيري، و كاري كرد كه حتي‎المقدور از خسارات جنگ كاسته شود. اما سخن در اين است كه كدام نظام ارزشي مي‎تواند از افزايش خسارت‎ها جلوگيري كند، و اين نظام چگونه حاصل مي‎شود؟

ايشان افزود: مسأله مهم اين است كه چگونه بايد جنگ را مديريت كرد كه از درگيري‎هاي بي‎حاصل پيشگيري شود و خسارات كم‎تري وارد گردد؛ چون به هر حال حداقل يك طرف نزاع در اختيار ما نيست. شايد كساني مثل رئيس‎جمهور آمريكا بخواهند با بمب‎هاي اتمي نقاط مختلف دنيا را مورد تهاجم قرار دهند. طبيعتاً در چنين شرايطي نمي‎توان دست روي دست گذاشت و بي‎تفاوت بود؛ بلكه بايد برنامه دفاعي مناسبي داشته باشيم.

آيت‎ا... مصباح يزدي با استناد به آيات متعددي از قرآن كريم خاطر نشان كرد: بدون دفاع در برابر متجاوزان، همه ارزش‎ها و مصالحي كه خداوند از خلقت انسان بر روي زمين در نظر داشته، از بين مي‎رود. لذا وجود قوانين مناسب براي دفاع و جهاد در جهت تأمين مصالح جامعه و تحقق اهداف الهي امري لازم و ضروري است.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه با اشاره به اين‎كه قوانين جنگ در اسلام مشخص است، اما نياز به تبيين دارد، افزود: طبع انساني ابتدائاً تمايل به جنگ ندارد؛ حال اگر وظيفه الهي و انساني اقتضا كند كه كساني در جنگ شركت كنند، چه بايد كرد كه انگيزه جنگيدن در افراد به وجود بيايد؟

استاد حوزه علميه قم با بيان اين‎كه سؤالات متعددي در اين زمينه مطرح است كه مي‎تواند موضوع پژوهش‎ها و پايان‎نامه‎هاي متعددي قرار گيرد، افزود: يكي از اين تحقيقات مي‎تواند در اين زمينه باشد كه غير مسلمانان چگونه مردم خود را براي رفتن به ميدان جنگ و جان دادن قانع مي‎كنند و با چه عناويني براي نيروهاي خود ايجاد انگيزه مي‎كنند؛ در مقابل، شيوه اسلام براي ايجاد انگيزه جهاد در مسلمانان چيست؟

اين مفسّر قرآن كريم با اشاره به برخي آيات قرآن اظهار داشت: اسلام از شيوه‎هاي مختلفي در جهت ايجاد انگيزه براي شركت مسلمانان در جهاد استفاده كرده است. يكي از اين روش‎ها كه براي افراد ضعيف‎الايمان مورد استفاده قرار گرفته، تشويق مسلمانان به شركت در جهاد براي كسب غنائم جنگي است؛ البته مخاطب اين آيات كساني هستند كه غير از جلب منفعت دنيايي به فكر امور ديگر نيستند و اين امر لطف خدا نسبت به اين گروه است كه حتي اين عده نيز از جهاد محروم نشوند.

ايشان ضمن برشمردن تهييج حس غلبه بر دشمن به‎عنوان شيوه ديگر قرآن براي تشويق به مشاركت در جهاد، گفت: بايد توجه داشته باشيم كه اين اهداف در اسلام اصالت ندارد و از جمله عوامل مشترك بين متدينين و ماديون است كه اسلام نيز آن‎ها را نفي نمي‎كند، تا افراد ضعيف‎الايمان نيز انگيزه‎اي براي شركت در جنگ بيابند و از اين طريق مصالحي كه براي جامعه در جهاد نهفته است، تأمين شود.

ايشان افزود: اين روش شبيه كار پدر و مادري است كه داروي تلخ را با شربتي شيرين آميخته و به فرزند بيمارشان مي‎دهند. گرچه كودك اين دارو را به‎خاطر شيريني آن مي‎خورد؛ اما در عين حال از منافع دارو نيز بهره‎مند مي‎شود. لذا تشويق به شركت در جهاد براي رسيدن به غنيمت يا انگيزه‎هاي شبيه آن، شيوه‎اي است براي اين‎كه حتي افرادي با پايين‎ترين درجه ايمان نيز از منافع جهاد بهره‎مند شوند.

علامه مصباح يزدي در ادامه گفت: قرآن كريم براي ايجاد انگيزه در افرادي كه ايمان متوسطي دارند، روش ديگري را به كار مي‎گيرد و آن وعده معامله‎اي پرسود است؛ خداوند متعال جان شما را در مقابل بهايي ارزشمند مي‎خرد. طبيعتاً در يك معامله هر چه سود بيش‎تر باشد، براي فرد مطلوب‎تر است. خداوند متعال مسلمانان متوسط‎الايمان را به معامله‎اي دعوت مي‎كند كه در آن جان خود را بدهند و در مقابل، از سودي بي‎نهايت بهره‎مند شوند. در اين معامله انسان باقي مانده عمر خود را كه روزي به پايان مي‎رسد، به خدا مي‎فروشد و در مقابل، خداوند او را از عذاب ابدي نجات داده و عمري بي‎نهايت از نعمات بهشتي بهره‎مند مي‎كند.

ايشان با بيان اين‎كه پيشنهاد چنين تجارتي از سوي خداوند حكيم، عادل و صادق، نقش مهمي در ايجاد انگيزه براي مؤمنان واقعي ايفا مي‎كند، افزود: بنده كسي را مي‎شناسم كه چهل شب جمعه از شهري ديگر به قم مي‎آمد و در مسجد جمكران احيا مي‎گرفت، براي اين‎كه خداوند شهادت را نصيبش كند! شما كدام مكتب را مي‎شناسيد كه بتواند افرادي را با چنين انگيزه‎هايي پرورش دهد؟

اين مفسر قرآن كريم با اشاره به اين‎كه خداوند متعال براي افرادي كه معرفت و ايماني قوي‎تري دارند، با شيوه‎هايي فراتر از امور مادي ايجاده انگيزه مي‎كند، افزود: از سخنان، وصيت‎نامه‎ها و خاطرات برخي شهدا مي‎توان فهميد كه آن‎ها انگيزه‎اي فراتر از بهشت و تجارت با خدا داشتند و به قدري همتشان بالا بوده كه نه نگراني از عذاب جهنم داشتند و نه طمعي براي رفتن به بهشت. كسي كه عاشق باشد، نگاهش به هديه معشوق نيست؛ بلكه خود معشوق براي او اصل است و همين كه از دست معشوق هديه‎اي بگيرد، برايش ارزشمند است.

استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به شعر منسوب به حضرت اباعبدا... عليه‎السلام در لحظات قبل از شهادتشان، خاطر نشان كرد: امام حسين عليه‎السلام به كربلا نرفت كه از طريق شهادت به بهشت برسد؛ او به دنبال معامله با خدا نبود؛ بلكه فقط به خاطر عشق به خدا، چنين كرد؛ او خود را فدا، و خانواده‎اش را بي‎سرپرست كرد، تا خدا را ببيند.

ايشان افزود: اگر كسي بگويد چنين ادعايي از شخصيتي مثل سيدالشهدا عليه‎السلام كه امام معصوم است، پذيرفته است، مي‎گوييم: آري؛ ما هرگز نمي‎توانيم مراتب كمال آن حضرت را حتي درك كنيم؛ اما سيدالشهدا عليه‎السلام مكتبي را معرفي كرد كه هزاران شاگرد در اين مكتب و بر اساس مباني آن تربيت شدند و نمونه‎هاي درخشاني از كاري كه آن حضرت كرد، تا روز قيامت به منصه ظهور خواهند رسيد.

علامه مصباح يزدي در پايان گفت: اگر تاريخ دفاع مقدس را بررسي كنيم، نمونه‎هاي بارزي از شاگردان مكتب سيدالشهدا صلوات‎ا... عليه را خواهيم ديد كه براي نجات از عذاب جهنم يا به طمع به بهشت، به جبهه نرفتند؛ برخي از شهدا در وصيت‎نامه‎هايشان تصريح كردند كه تنها هدفشان از آمدن جبهه اين بوده كه «لتكون كلمة‎ا... هي العليا».

گفتني است يادواره شهداي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، 24 بهمن ماه اخير در سالن همايش‎هاي اين مؤسسه برگزار شد.

 حديث مهدي(عج)

به سوي ظهور

حضرت مهدي(ع):
من ختم‎كننده راه اوصيا هستم و به وسيله من خدا بلاها را از اهل بيت من و شيعيانم دفع مي‎كند.
غيبت شيخ طوسي، ص 246

 راه امام

سازش امروز، نابودي تا آخر است

امروز دنيا، دنياي آشوب و جنگ و انفجار و هواپيماربايي است، و ايران از خيلي جاهاي دنيا آرام‎تر است. ممكن است بعضي‎ها كه اين چيزها را نديده‎اند، با خود بگويند خوب! با قدرت‎ها بايد ساخت. ولي بايد بدانند كه سازش امروز، نابودي تا آخر است، دفن اسلام است تا آخر دنيا.
صحيفه امام، ج ۱۹، ص ۵۶

 در پرتو خورشيد

گوشه اي از ساده زيستي رهبر معظم انقلاب

سيد محمدحسن خامنه‎اي برادر كوچك‎تر رهبر معظم انقلاب در گفت‎وگو با نشريه مثلث: ايشان [آيت‎ا... خامنه‎اي] معمولا ميوه ديدارهايشان دو رقم بيش‎تر نيست. غذا هم يك رقم؛ يك خورشت...همين الان واقعا در خانه‎شان گليم است، موكت است در كتابخانه‎اي كه هست... در آشپزخانه‎شان احتمالا از اين صندلي‎هاي پلاستيكي است كه من خريدم و‎ فرستادم برايشان. خودشان حاضر نبودند حتي آن را هم بخرند، چون براي مصرف شخصي‎شان را كه نمي‎گويند رياست‎جمهوري يا دفتر رهبري بخرند...