صفحه فرهنگي-اجتماعي

نگراني خانواده ها از جريان هاي خزنده در آموزش و پرورش

 عباس شمسعلي

وقوع برخي اتفاق‎ها به اسم آموزش و پيشگيري از آسيب‎هاي اجتماعي در مدارس كه بدون در نظر گرفتن اقتضائات فرهنگي و اجتماعي كشور انجام مي‎شود نگراني خانواده‎ها و دلسوزان تعليم و تربيت را در پي داشته است.

اين روزها والديني را مي‎بينيم كه با گلايه از اتفاق‎هاي عجيب در سطح مدارس كشور از آسيب ديدن فرزندانشان به علت قرار گرفتن در معرض آموزش‎هاي نامناسب و نامأنوس با فرهنگ جامعه ايراني نگران هستند.

پيش‎تر با هشدار نسبت به اجراي بي‎سر و صداي برخي آموزش‎هاي نامناسب در سطح برخي مدارس تحت عنوان پيشگيري از ايدز يا پيشگيري از آزار جنسي كودكان و نوجوانان، اشاره شد كه به نظر اين اتفاق‎ها در ادامه اجراي چراغ خاموش سند ننگين 2030 است؛ سندي كه مدت‎ها كارشناسان تعليم و تربيت و دلسوزان از خطرهاي اجراي آن‎كه نسخه نوشته شده توسط نهادهاي غرب‎گرا و بين‎المللي نظير يونسكو بود گفتند و نوشتند اما دولت بي‎توجه به نظرات اين افراد كمر به اجراي آن بسته بود و كارگروه‎هاي ويژه براي آن تشكيل و دستورالعمل نيز ابلاغ شده بود، اما در نهايت با هشدار و تذكر جدي رهبر انقلاب، اين سند پر خطر از دستور كار آموزش و پرورش خارج شد.

اما اتفاق‎هاي اين روزها گوياي اين است كه ظاهرا اين سند به شيوه‎اي ديگر در حال اجراست. حال علت آن اعتقاد قلبي برخي مسؤولان به اين سند ننگين است يا عمل به تعهداتي كه به سازمان‎هاي بين‎المللي داده‌اند، مشخص نيست.

هرچند وزير محترم آموزش و پرورش در گفت‎و‎گوي اخير تلويزيوني خود ضمن اذعان به خطرناك و نامناسب بودن سند 2030 از اجرا نشدن آن در سطح مدارس خبر داد و اعلام كرد كه حتي كميته‎اي را براي بررسي موارد احتمالي از گزارش اجراي اين سند در مدارس و برخورد با اجرا كنندگان آن تشكيل داده است، اما به نظر، ديدن موارد مشكوك اجراي اين سند و يا همپوشاني عجيب برخي آموزش‎ها با محتواي سند 2030 چيزي نيست كه از ديد ايشان و همكارانشان پنهان بماند.

البته وزير محترم در بخش ديگري از گفت‎و‎گوي خود از وقوع برخي تخلفات در قالب آموزش‎هاي نامناسب در سطح مدارس خبر داد كه به گفته ايشان توسط برخي نهادهاي غير‎دولتي در خارج از مدارس اجرا مي‎شود، حال اين‎كه شواهد بارز اين اتفاق، آموزش برخي مسائل عجيب و نامناسب در سطح مدارس با برچسبي ظاهر الصلاح اما باطني خطرناك است.

اين روزها اگر در اينترنت يك جست‎وجوي ساده از واژه «آموزش پيشگيري از ايدز به دانش‎آموزان» انجام دهيد با تعداد زيادي عكس و گزارش از اجراي اين موضوع در سطح مدارس در مقاطع مختلف روبه‎رو مي‎شويد.

به اين نمونه‎ها توجه كنيد: «كلاس آموزشي راه‎هاي پيشگيري از ايدز و راه‎هاي انتقال آن روز پنجشنبه 16 آذر 96 در دبستان دخترانه هشتم شهريور واقع در منطقه 16 آموزش‎وپرورش برگزار شد.»

«به مناسبت هفته ملي و روز جهاني ايدز كلاس‎هاي آموزشي با موضوع ايدز و راه‎هاي پيشگيري و انتقال آن توسط پزشكان، كارشناسان بيماري‎ها و بهورزان مركز بهداشت شهرستان رامشير براي دانش‎آموزان و اولياي آن‎ها در بسياري از مدارس راهنمايي و دبيرستان برگزار شد.»(آذر 1395)

«در روز دوشنبه بيست و هفتم آذرماه توسط مراقبين سلامت پايگاه رهنان(اصفهان)، سه جلسه آموزشي با موضوع پيشگيري از ايدز، راه‎هاي انتقال آن، علائم و چگونگي پيشگيري از رفتارهاي پرخطر و سبك زندگي سالم به مناسبت هفته ايدز در دبستان دخترانه جمهوري برگزار شد.»

«در روز دوشنبه سيزدهم آذرماه توسط خانم... مراقب سلامت پايگاه فرهنگيان جلسه آموزشي با موضوع پيشگيري از بيماري ايدز و راه‎هاي انتقال آن براي دانش‎آموزان مدرسه فرزام(پسرانه) برگزار شد». توجه كرديد؟ آموزش راه‎هاي انتقال ايدز به دانش‎آموزان پسر توسط يك خانم!

«آموزش نحوه پيشگيري از بيماري ايدز توسط واحد بهداشت دبستان نيكو به دانش‎آموزان آغاز شد.»

نمونه‎هاي ديگري از اين موارد وجود دارد كه از بيان آن‎ها صرف نظر مي‎كنيم.

توزيع بروشور پيشگيري از آزار جنسي در بين دانش‎آموزان ابتدايي

چند روز گذشته يكي از اوليا با طرح گلايه و شكايت از مسؤولان آموزش و پرورش از ماجرايي گفت كه وي را بسيار آشفته و نگران كرده بود. به گفته اين مادر در روزهاي گذشته بروشوري در مدرسه فرزند وي توزيع شده با موضوع «تربيت جنسي - پيشگيري از سوءاستفاده جنسي» و از دانش‎آموزان خواسته شده است تا اين بروشور را به والدين خود در خانه تحويل دهند. با نگاهي به اين بروشور كه با درج نام آموزش و پرورش شهر تهران توليد شده و البته نام يك مركز مشاوره نيز در ذيل آن آمده است با نمونه‎هاي زيادي از اطلاعات و مطالب پيرامون جزئيات اندام جنسي در پسران و دختران و چگونگي پيشگيري از آزار جنسي و نحوه برخورد با كودك مورد آزار قرار گرفته روبه‎رو مي‎شويم كه بسيار تعجب برانگيز است كه حتي اگر هدف از اين مطالب آموزش والدين بوده است چرا اين جزوه بايد به دانش‎آموز داده شود؟! با مراجعه اين مادرمدير مدرسه مدعي مي‎شود كه آموزش و پرورش تاكيد كرده اين بروشور توسط دانش‎آموزان به والدين تحويل شود.

حتي مسؤولان آموزش و پرورش شهر تهران نيز با تبرئه خود اصل ماجرا را به رده‎هاي بالاتر از خود منتسب مي‎كنند.

در مورد ديگري مادر يك دانش‎آموز دختر 13 ساله از دادن جزوه آموزشي با ارائه اطلاعاتي پيرامون اندام جنسي و موارد مشابه از اطلاعات مربوط به آموزش جنسي گلايه داشت، آن هم جزوه‎اي تهيه شده توسط انجمن اوليا و مربيان. گلايه اين مادر از اين بود كه هرچند ممكن است مخاطب اصلي اين جزوه والدين باشند اما مطالعه آن توسط فرزند وي باعث ايجاد حساسيت‎ها و سؤالاتي براي او شده است كه مي‎تواند آسيب رسان باشد.

چند سؤال از وزير آموزش و پرورش

اگر به گفته ايشان آموزش سند 2030 از دايره اجرا در مدارس خارج شده است، چرا مواردي كه شباهت بسيار با محتواي اين سند دارد اين روزها در حال رواج در برخي مدارس كشور است؟

بر چه اساسي اين روزها آموزش پيشگيري از ايدز تبديل به يك مسأله مهم در اين وزارتخانه شده است؟ وقتي ميزان فراگيري اين بيماري در جامعه ما در حدي نيست كه اين ميزان نگراني و نياز به آموزش را بطلبد اين آموزش‎ها چه هدفي را دنبال مي‎كند؟

حتي اگر نگران فراگير شدن ايدز در جامعه هستيد آيا تنها راه ممكن، آموزش پيشگيري و راه‎هاي انتقال است؟ آيا فكر نمي‎كنيد كه اگر همه تلاش و همت مسؤولان آموزش و پرورش در تربيت نسل مومن، صالح و با بصيرت و ارزشمدار خرج شود جامعه ما در آينده نه تنها بحران شيوع ايدز نخواهد داشت بلكه از بسياري از آسيب‎هاي اجتماعي هم جلوگيري مي‎شود؟

به راستي در سال‎هاي گذشته كه البته بخش زيادي از آن مربوط به كادر فعلي نيست، چه بر سر مهم‎ترين نهاد آموزشي و تربيتي كشور آمده كه عده‎اي سراسيمه نگران شيوع ايدز و طبعا رفتارهاي پر خطر از سوي دانش‎آموزان به‌عنوان خروجي اين سيستم آموزش هستند؟

چرا به جاي فرهنگ سازي و گرايش دادن دانش‎آموزان به سمت تربيت در تراز انقلاب اسلامي از پله آخر و با استفاده از تفاله‎هاي آموزشي غربي تلاش مي‎كنيم جامعه را بسازيم؟

چرا اين تلاش‎ها براي اجراشدن كامل سند تحول بنيادين نظام آموزش و پرورش به كار گرفته نمي‎شود؟

جناب وزير! چه كسي مجوز ورود سيستم بهداشت و درمان يا گروه‎هاي غير‎دولتي مشكوك را به مدارس براي ارائه اين آموزش‎ها به دانش‎آموزان صادر كرده است؟ مگر اين دانش‎آموزان امانت خانواده‎ها نيستند؟ آيا همه خانواده‎ها از ارائه اين آموزش‎ها راضي هستند؟

حتي اگر نياز به برخي آموزش‎ها از جمله پيشگيري از آزار جنسي كودكان كه اين هم موضوعي فراگير در جامعه ما نيست وجود دارد چرا با دعوت از خانواده‎ها و برگزاري جلسه مشاوره به آن‎ها يا روش‎هاي ديگر اين كار صورت نمي‎گيرد؟ يا اين جزوه‎ها به دست خود والدين برسد؟

وقتي مديركل اموراجتماعي استانداري تهران از آموزش‎هاي پيشگيري از آزارجنسي كودكان درمهدها و پيش‎دبستاني‎ها خبر مي‎دهد آيا اين‎ها با هماهنگي اموزش و پرورش است؟

آيا كسي نگران حساس شدن و كنجكاوي دانش‎آموزان كه در معرض اين اطلاعات قرار مي‎گيرند و يا بروز بلوغ زودرس و كم شدن تمركز آن‎ها از درس و كسب علم و معرفت و گرايش به رفتارهاي پرخطر نيست؟ به راستي اگر اين دانش‎آموزان كه ممكن است در معرض بلوغ زودرس و فوران نياز جنسي قرار بگيرند تصميم به ازدواج بگيرند همين مسؤولان به آن‎ها اجازه ازدواج مي‎دهند؟ جالب اين‎كه طبق تكليف سازمان‎هاي بين‎المللي و خودشيريني برخي مسؤولان و نمايندگان مجلس تلاش مي‎شود سن ازدواج قانوني افزايش داده شود كه خود اين موضوع يعني ارائه آموزش و خطر بلوغ زودرس و پيشگيري از ازدواج باهم تناقض دارد.

به راستي اگر سند 2030 با نهيب رهبر روبه‎رو نشده بود و اجرا مي‎شد ديگر قرار بود چه اتفاقاتي در سطح مدارس رخ دهد؟

از وزير محترم كه خود به وجود برخي‎اشكالات در اين زمينه‎ها معتقد و معترف هستند مي‎خواهيم تلاش كنند تا نهاد مقدس آموزش و پرورش جمهوري اسلامي همچنان مقدس و محترم و تكيه گاه امن خانواده‎ها باقي بماند.

 در محضر قرآن

درس هايي از قرآن

ترجمه
براى الفت دادن قريش(به اين سرزمين، سپاه فيل را نابود كرديم تا مقدمه‎اى براى ظهور اسلام باشد).
الفت آنان در سفرهاى زمستانى و تابستانى.
پس(به شكرانه اين نعمت) بايد پرورگار اين خانه را پرستش كنند.
همان كه آنان را از گرسنگى(و قحطى نجات داد و) سيرشان كرد و از ترس(دشمن) امانشان داد.
(قريش،1-4)
پيام ها
1. شكست دشمنان، عامل همبستگى شماست.
2. وحدت و الفت ميان اقشار جامعه، از نعمت‎هاى الهى است.
3. تا مسائل اقتصادى و امنيتى جامعه حل نشود، نمى‎توان آنان را به عبادت دعوت كرد.
4. يكى از فلسفه‎هاى عبادت، شكر مُنعم است.
5. خداوند امور مكّه و كعبه را تدبير مى‎كند.
6. تأمين معيشت و امنيت جامعه، بايد در مسير بندگى و عبادت خدا باشد.
7. گرسنگى و نياز به غذا، ويژگى بشر است و تأمين اين نياز، نشانه لطف و رحمت خداوند است.
8. برقرارى امنيت و برطرف كردن عوامل ترس، كار خدايى است.
9. سفر براى كسب درآمد، مورد پذيرش اسلام است.

 پرتوي از حكمت

جهاد با نفس برنامه هميشگى

ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي(ره):
از تهذيب نفس غافل نباشيد. چه افراد بسيارى كه خوب درس خواندند وليكن از ارتباط معنوى غافل بودند و نتوانستند به دين خدمت كنند؛ اگر مى‎خواهيد خدمتى داشته باشيد، بايد علاوه بر تحصيل، جهاد با نفس، ارتباط معنوى با خدا و توكل به او در تمام لحظات در ذهنتان باشد.

 بوستان حكايت

راه كمال از منظر علامه طباطبايي(ره)

توسل به حضرت ابا عبد‌ا... الحسين عليه‎السلام يكي از راه‎هاي سلوك معنوي است و حضرت به آرزومندان راه خدا عنايتي خاص دارد. فيلسوف بزرگ و مفسر قرآن، علامه طباطبايي، يكي از راه‎هاي پيشرفت در مسير سلوك به سوي خدا را توسل به امام حسين عليه‎السلام مي‎دانند. يكي از شاگردان علامه مي‎گويد: «شنيدم وقتي كه علامه در عتبات عاليات بودند، به توسل و اشك بر امام حسين عليه‎السلام و شركت در مجالس عزاداري مراقبت داشتند و در دستورات اخلاقي خود به نقل از اساتيدشان مي‎فرمودند: هيچ كس به هيچ مرتبه‎اي از معنويت نرسيد و گشايش و فتح‎بابي [از ابواب معارف] نكرد، مگر در حرم مطهر امام حسين عليه‎السلام يا در توسل به آن حضرت».