صفحه آخر

در گفت‎وگوي صميمانه حضرت آيت‎ا... مصباح يزدي با جوانان مطرح شد
برخي از كساني كه در مصادر امور هستند، غير عادل و رانت خوارند

به گزارش پايگاه اطلاع‎رساني آثار حضرت آيت‎ا... مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با جمعي از اعضاي بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق عليه‎السلام، با تأكيد بر اين‎كه اگر كسي به اسلام و انقلاب علاقمند باشد، بايد نسبت به آينده انقلاب دغدغه داشته باشد و در جهت برنامه‎ريزي براي حفظ دستاوردها و افزودن بر آنها تلاش كند، گفت: اعضاي بسيج دانشجويي با مسؤوليت‎هايي كه بر عهده گرفته‎اند، نماد قشري هستند كه مسؤول آينده انقلاب است؛ لذا علاوه بر به كار گرفتن نيروي جواني، بايد از تجربه‎هاي گذشتگان نيز استفاده كنند.

حضرت آيت‎ا... محمدتقي مصباح يزدي با اشاره به تأكيدات رهبري مبني بر تشويق و ترغيب جوانان براي حضور در عرصه‎هاي گوناگون و به دست گرفتن كارها، اظهار داشت: اين تأكيدات منافاتي با لزوم استفاده از تجربيات ديگران ندارد؛ چون استفاده نكردن از دستاوردهاي گذشته و تجربه ديگران موجب هدررفتن نيرو و سرمايه است و هر چند مقداري وقت‎گير باشد، اما قطعاً ارزشمند است. بر همين اساس، حتي از تجارب منفي هم بايد استفاده شود، تا در مسيرهاي اشتباه وارد نشويد.

استاد حوزه علميه قم در پاسخ به سؤالات حاضران در زمينه عدالت و برخي مسائل سياسي، با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري در خصوص عقب‎ماندگي در زمينه عدالت، اين سخنان را از جمله تعبيرات زيبا و حكيمانه ايشان دانست، و خاطر نشان كرد: در قرن اخير، انقلاب‎هاي زيادي در دنيا رخ داده است؛ اما آيا انقلاب ايران هم در رديف انقلاب‎هاي ديگري است كه در مقابل امپرياليسم و با گرايشات ماركسيستي صورت گرفت، يا با آن‎ها تفاوت دارد؟

ايشان تأمين رفاه بيش‎تر را انگيزه اغلب تحولات تأثيرگذار در عرصه اجتماع دانست، وافزود: اغلب انقلاب‎ها به اين دليل رخ داده كه اكثريت مردم كه در فقر و محروميت زندگي مي‎كردند، در پي آن بودند كه با انقلاب، حاكميت را از دست اقليت ستم‎گر گرفته و رفاه بيش‎تري را براي خود تأمين كنند.

حضرت آيت‎ا... مصباح يزدي در ادامه گفت: اما اين مسأله در انقلاب اسلامي ايران متفاوت است؛ چون از همان آغاز نهضت اسلامي توسط امام راحل(ره)، اصل، تكيه گاه و كليدواژه اين انقلاب «اسلام» بود و بيش‎ترين واژه‎اي كه امام(ره) در كلماتش به كار برده، كلمه «اسلام» است. در كجاي عالم انقلابي را سراغ داريد كه با اين هدف صورت گرفته باشد؟

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود: البته اين چنين نبود كه همه مردم، تنها هدفشان اسلام باشد؛ اما حضرت امام(ره) مردم را به خوبي مي‎شناخت و با استفاده درست از فرصت‎ها، ضمن تعليم صحيح مردم با سخنانش، نيروهاي آن‎ها را به كار گرفت و به حركتشان جهت ديني، اخلاقي و معنوي داد، البته ماركسيست‎ها و توده‎اي‎ها هم با رژيم پهلوي مبارزه مي‎كردند، اما كسي كه توانست مردم را به صحنه بياورد و به قيامشان جهت بدهد، امام‎(ره) بود كه محور نهضتش را اسلام قرار داده بود.

ايشان رشد معنوي و روحي را ويژگي انقلاب ديني معرفي كرد، و اظهار داشت: تجلي عدالت اجتماعي در جامعه نيز از ثمرات چنين انقلابي است؛ بر خلاف جوامع ديگر كه نهايت هدف مطلوب‎شان پيشرفت علم و تكنولوژي، گسترش بهداشت، رفاه عمومي و نظاير آن است.

حضرت آيت‎ا... مصباح يزدي گفت: عده‎اي با القاء چنين تصوري كه ثروت‎هاي جزئي كه در اختيار افراد عادي است، نمي‎تواند عامل پيشرفت باشد، اين تفكر را مطرح كردند كه بايد قدرت در اختيار افراد ممتاز و نخبه باشد و ثروت‎ها در يك‎جا جمع شود، تا با تجمع ثروت، زمينه پيشرفت‎هاي علمي و صنعتي فراهم شود و بقيه مردم از نتيجه پيشرفت‎ها منتفع شوند؛ نتيجه اين تفكر سرمايه داري است. با رواج اين انديشه در دنيا تفكر ماركسيستي كه هفتاد سال مورد توجه كشورهاي مختلف قرار گرفته بود و به عبارتي به تنها اميد محرومان تبديل شده بود، شكست خورد و حتي شوروي و چين كه قطب ماركسيسم بودند، پس از تقسيم شدن شوروي به كشورهاي متعدد، تا حد زيادي از اين تفكر فاصله گرفته‎اند و حاكمان فعلي آنها در عمل، ليبرال هستند.

ايشان ادامه داد: تفاوت اصلي انقلاب اسلامي با ساير انقلاب‎ها اين است كه هر چند خواهان رفاه مردم و استفاده از همه نعمت‎ها، و پيشرفت در علم و تكنولوژي است، اما به اين اكتفا نمي‎كند و علاوه بر آن، در پي برقراري عدالت اجتماعي، بهره‎مندي يكسان همگان از تمامي امكانات، و مبارزه با ويژه خواري است.

حضرت آيت‎ا... مصباح يزدي با تأكيد بر اين‎كه در همه ابعاد اقتصادي، سياسي، اجتماعي، اخلاقي و نظاير آن بايد عدالت برقرار شود، افزود: كسي كه استعدادي دارد و به دنبال پيشرفت است، نبايد در اين زمينه محروم بماند؛ بلكه بايد شرايط براي او فراهم باشد.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم تأكيد كرد: نبايد سرمايه‎هاي ملي كشور فقط در اختيار گروه، جناح و طبقه خاصي قرار بگيرد، تا اين افراد سودهاي سرشاري به جيب بزنند و مردم ديگر كه از آن سرمايه‎ها بي‎بهره‎اند، روز به روز فقيرتر شوند.

ايشان ادامه داد: امروز ما علي‎رغم همه پيشرفت‎هاي علمي، سياسي و اجتماعي، هم‎چنان در زمينه عدالت اجتماعي عقب هستيم؛ چون اغلب افراد فقط به فكر منافع خودشان هستند و اگر سخني هم در اين زمينه گفته مي‎شود، فقط براي دلخوش كردن و فريب ديگران است.

استاد اخلاق حوزه علميه قم با بيان اين‎كه انسان‎ها عادتاً به فكر تأمين نيازهاي خودشان هستند، افزود: همه ما بايد بكوشيم با رشد اخلاقي، روحيه ايثار و فداكاري را در خود ايجاد كنيم؛ اما متأسفانه تاكنون چنين رشدي را در جامعه به وجود نياورده‎ايم؛ نه ابزار چنين كاري را در اختيار داشتيم، و نه دغدغه‎اش را داشتيم؛ لذا از عدالت اجتماعي محروم مانده‎ايم و هنوز اين تفكر كه هر كسي بايد به فكر خودش باشد، حاكم است؛ بلكه با روي كار آمدن برخي افراد كه بهره چنداني از تربيت ديني ندارند و فداكاري‎هاي رزمندگان را نديده‎اند، شرايط سخت‎تر هم شده است و اين خود مانع بزرگي براي تحقق عدالت اجتماعي است.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: رهبر معظم انقلاب با سخنانشان درخصوص عقب‎ماندگي در زمينه عدالت اجتماعي به ما فهماندند كه هر چند انقلاب ما اسلامي بود، اما كساني در حد انقلاب‎هاي مادي دنيا كه فقط به دنبال رشد علمي، صنعتي و سياسي بوده‎اند، با آن رفتار كرده‎اند و هدف اصلي آن‎كه جنبه معنوي داشت و در زندگي اجتماعي در قالب عدالت بروز مي‎كند، هنوز محقق نشده است. بايد علت اين عقب‎ماندگي را يافت و راه جبران خطاهاي گذشته را پيدا كرد.

حضرت آيت‎ا... مصباح ادامه داد: ايشان با لحني مؤدبانه اشاره فرمودند كه براي اهداف اصلي انقلاب كاري انجام نگرفته است، و ما در اين زمينه عقب مانده‎ايم. مفهوم عقب‎ماندگي ما در زمينه عدالت اجتماعي اين است كه برخي از كساني كه در مصادر امور هستند، غير عادل و رانت‎خوارند و فقط به فكر حزب و جناح خود هستند.

ايشان با اشاره به اين‎كه عدالت اجتماعي، صرفاً با برنامه‎هاي اقتصادي تحقق پيدا نمي‎كند، اظهار داشت: انقلاب اسلامي ايران به دنبال اين بود كه پيشرفت‎هاي علمي و مادي با عدالت اجتماعي همراه باشد و عدالت اجتماعي زماني برقرار مي‎شود كه روح معنويت بر انسان حاكم شود و در افقي فراتر از سطح حيوانيت، انسانيت را پيش روي خود ببيند و ارزش‎هايي والاتر از شكم و دامن براي خود قائل شود.

اين مفسر قرآن كريم با استناد به آيه‎اي از قرآن خاطر نشان كرد: قرآن كريم انسان‎هايي كه فقط به فكر منافع خود، و شكم وشهوت هستند، را به چارپاياني تشبيه مي‎كند كه رها شده‎اند، تا بچرند؛ چنين كساني حتي از چارپايان پست‎ترند. دين آمده تا انسان را به مقامي فراتر از حيوانيت، بلكه فراتر از فرشتگان برساند.

ايشان با اشاره به اين‎كه تفكر مادي و منفعت‎طلبي شخصي مانع تحقق عدالت اجتماعي در جامعه است، افزود: البته پيشرفت‎هايي در زمينه مادي حاصل شده است و برخي دولت‎هاي اسبق چنان بر واژه «پيشرفت» تأكيد داشتند كه گويا تنها آرمان و خواسته انقلاب پيشرفت بوده است! اما در كنار آن چه برنامه‎اي براي انسانيت انسان در نظر گرفته شده است؟ در حالي كه همين امر، وجه تمايز انقلاب اسلامي با ساير انقلاب‎ها بود. پيشرفت حقيقي، پيشرفت در انسانيت است كه نمود آن در زندگي اجتماعي، تحقق عدالت در جامعه است.

حضرت آيت‎ا... مصباح يزدي در ادامه با اشاره به اين‎كه در زمان ستم‎شاهي، مردم شأني براي خود در اداره جامعه قائل نبودند، اظهار داشت: نه فقط در رژيم ستم‎شاهي پهلوي، بلكه در طول تاريخ كشور ما، همواره امور به دست سلطان و درباريان بوده، و اصلاً اميدي به روي كار آمدن حكومتي كه مردم در آن نقش داشته باشند، به ذهن كسي خطور نمي‎كرد. تحولي كه امام راحل(ره) در اين زمينه ايجاد كرد، شايسته نامي جز معجزه نبود؛ ايشان يك امر ناشدني را در كوتاه‎ترين مدت با كم‎ترين هزينه، شدني كرد.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با يادآوري برخي توطئه‎هاي شياطين عليه انقلاب و نظام اسلامي، گفت: به‎عنوان نمونه، آزادي كه يكي از شعارهاي اساسي انقلاب بود، توسط عده‎اي به اين معنا تفسير شد كه هر كس، هركاري خواست انجام دهد و كسي حق ندارد مانع آن‎ها شود؛ آيا لازمه اين تفسير چيزي جز سوق دادن انسان به سوي حيوانيت است؟! بر اساس اين تعريف از آزادي، زندگي ارزشمند انساني و تعيين ضوابطي براي رسيدن به انسانيت، بي‎معناست. اخيراً هم برخي گفتند هر استادي بايد آزاد باشد كه سر كلاس، هر چه خواست بگويد!

ايشان با بيان اين‎كه تنها قيدي كه از سوي آزادي‎پرستان براي آزادي ذكر شده، عدم مزاحمت با آزادي ديگران است، اظهار داشت: اين، همان برداشت از آزادي است كه در كشورهاي باصطلاح پيشرفته وجود دارد و مسؤولان اين كشورها افتخار مي‎كنند كه زمينه‎اي را فراهم كرده‎اند كه هر كسي، هر كاري خواست انجام دهد!

آيت‎ا... مصباح يزدي با اشاره به جريان تغيير ارزش‎ها در غرب، افزود: بنا به گفته يكي از مهاجرين دانشمند زماني در كانادا، نپوشيدن كت توسط مردان، خلاف عفت عمومي تلقي مي‎شد؛ اما امروز زنان در همان كشور با كمترين پوشش در مجامع عمومي حاضر مي‎شوند و اين امر هيچ منافاتي با عفت عمومي ندارد! مسؤولان اين كشورها به اين مسأله افتخار مي‎كنند و همين آزادي را براي ما هم تجويز مي‎كنند؛ اين امر تدريجاً از عقب رفتن روسري‎ها شروع شده، و به رفتن خانم‎ها به ورزشگاه‎ها رسيده و به مرور ادامه خواهد يافت، تا آزادي غربي به صورت كامل در جامعه ما تحقق پيدا كند!

استاد اخلاق حوزه علميه قم اظهار داشت: طبيعتاً در فضائي كه آزادي با چنين معنايي بالاترين ارزش‎ها تلقي شود، جايي براي احكام اسلام، باقي نمي‎ماند. روح اين سخن ابتدا از سوي منافقين مطرح شد كه گفتند اسلام تاريخ‎مند است و احكام آن، اختصاص به زمان خاصي داشته است! امروز اگر از ربا انتقاد كنيد، با تمسخر به شما مي‎گويند مگر فعاليت اقتصادي بدون نظام ربوي ممكن است؟ رباخواري در گذشته اعلان جنگ با خدا بوده، امروز اين كار عين جهاد في سبيل‎ا... است! از سوي اين افراد اصل رباخواري پذيرفته شده، فقط بحث بر سر اين است كه سود، 30 درصد باشد، يا 28 درصد!

ايشان افزود: اين امر نشانه آن است كه ما در زمينه فرهنگ كوتاهي كرده‎ايم و نتوانستيم از فرصت انقلاب به خوبي استفاده كرده و پايه‎هاي اعتقادي مردم را مستحكم كنيم. اين‎كه كساني بتوانند به اين راحتي مغالطه كنند و قانون جنگل را به جاي معناي واقعي آزادي به مردم قالب كنند، نشان مي‎دهد، در زمينه مسايل فرهنگي كار جدي نشده است. در حالي كه كساني كه براي اهداف انقلاب جانفشاني كردند اصلاً چنين معنايي از آزادي به ذهنشان نمي‎رسيد. با اين مغالطات و سوء استفاده از چنين مفاهيمي در آينده بايد فاتحه اسلام را خواند.

آيت‎ا... مصباح يزدي در پايان گفت: اگر اسلام و احكام اسلامي را باور داريم، بايد ابتدا خودمان اسلام را درست بشناسيم و پس از آن سعي كنيم فكر صحيحي كه به آن يقين داريم، را به ديگران هم بياموزيم و در راه پياده شدن آن با تمام توان بكوشيم.

 حديث مهدي(عج)

به سوي ظهور

امام جعفرصادق(ع):
كسي كه در انتظار امام دوازدهمين خود به سر مي‎برد همانند كسي است كه در ركاب رسول خدا(ص) شمشير كشيده و از آن حضرت دفاع مي‎نمايد.
كمال‎الدين، ص 647

 راه امام

براي مردم ستمديده خدمت كنيد

براي اين مردم ستمديده خدمت كنيد، اين مردمي كه شما را به اين‎جا رسانده‎اند، و اگر اين‎ها نبودند حالا يا در حبس‎ها بوديد يا در قبرستان‎ها. براي اين‎ها بايد خدمت بكنيد، همه‎مان خدمت بكنيم، هركس به هر اندازه‎اي كه مي‎تواند.
صحيفه امام، ج 19، ص 377

 در پرتو خورشيد

احساس مي كردم كه با يك متخصص فوق العاده خبره طرف هستيم

موشكي را طراحي كرده بوديم كه دستاورد بسيار مهمي محسوب مي‎شد؛ همراه با يكي از فرماندهان ارشد نيروهاي مسلح خدمت مقام معظم رهبري رفتيم و اين موشك را معرفي كرده و سيستم آن را براي ايشان توضيح داديم. فرمانده محترم كل قوا وقتي توضيحات ما را شنيدند، ابهامات خود را يك به يك مطرح كردند.
من متحير بودم كه حضرت آقا چقدر دقيق و پيچيده اين سؤالات را مطرح مي‎كنند و چنان دقيق و كارشناسانه سخن مي‎گويند كه گويا ايشان خود از عالي رتبگان نظامي در حوزه تخصص موشك هستند.
سؤالات رهبري به قدري دقيق بود كه آن فرمانده عالي رتبه نظامي در پاسخ به ايشان گفت كه بايد به اين سؤالات فكر كنيم و پاسخ را بعدا عرض كنيم. در حضور مقام معظم رهبري، احساس مي‎كردم كه با يك صاحب فن و يك متخصص فوق‎العاده خبره طرف هستيم. لذا هر ابهامي كه مطرح مي‎كردند، بايد پاسخ فني مي‎شنيدند تا راضي شوند و اين حكايت از لطفي است كه خداوند از بابت نعمت مقام معظم رهبري به‎عنوان ولي امر مسلمين نصيب ما كرده است.
سرلشكر شهيد تهراني مقدم