صفحه آخر

حضرت آيت‎ا... مصباح:
مسؤولاني كه به دنبال ثروت و مقام باشند، مشكلات را بيش تر مي كنند

به گزارش پايگاه اطلاع‎رساني آثار حضرت آيت‎ا... مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با جمعي از طلاب مدرسه علميه رشد با اشاره به اين‎كه كارهاي طفلي كه تازه به دنيا آمده در ابتدا بر اساس غريزه است، اظهار داشت: تدريجاً با رشد معرفت، شعور و آگاهي انسان، اين انگيزه در او پيدا مي‎شود كه آن‎چه را ندارد، به دست آورد.

آيت‎ا... مصباح يزدي با استناد به آيه‎اي از قرآن كريم، اظهار داشت: انسان بايد تلاش كند تا آن‎چه موجب سعادتش مي‎شود، را به دست آورد. به عبارت بهتر خداوند، عالم هستي را با انبوهي از ابهامات مقدر كرده، تا انسان، با تلاش و كوشش خودش آگاهي پيدا كند و با اختيار خودش، راه درست را برگزيند و رشد كند.

ايشان با بيان اين‎كه شايد بسياري از مردم به‎صورت آگاهانه به دنبال حركت تكاملي نيستند و رفتارهاي خود را بر اساس غريزه انجام مي‎دهند، گفت: زماني كارهاي يك فرد، انساني است كه بر مبناي آگاهي و معرفت انجام شود؛ يعني هدف و مقصد را بشناسد و به دنبال يافتن مسيري صحيح براي رسيدن به اين مقصد باشد و موانع موجود بر سر راه را نيز برطرف كند. بر اين اساس مادامي كه كارها به تبعيت از غريزه و توأم با ابهام باشد، انساني نخواهد بود.

آيت‎ا... مصباح يزدي با اشاره به اين‎كه همه ما پذيرفته‎ايم كه تقرب به خدا، همان كمال حقيقي است كه به دنبال آن هستيم، افزود: راه رسيدن به كمال نيز همان است كه انبياء گفته‎اند و در قرآن نيز بيان شده و توسط ائمه عليهم‎السلام براي ما تبيين گرديده است؛ راه تكامل، عمل به دستورات پيامبران و ائمه صلوات‎ا... عليهم اجمعين است و بايد سعي كنيم هم خودمان اين دستورات را انجام دهيم و هم ديگران را به آن دعوت كنيم، تا رضايت الهي را به دست آوريم؛ و البته رضاي الهي نشانه نزديك شدن انسان به هدف است.

استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به مختار بودن انسان‎ها به‎عنوان يك سنت الهي، گفت: اگر فقط يك مسير پيش روي بشر وجود داشت و انسان مجبور به قدم نهادن در همان مسير بود، كار انسان ارزشي پيدا نمي‎كرد؛ ارزش، آن است كه با وجود راه‎هاي متعدد، و ابهامات و در هم تنيدگي‎هاي مادي و معنوي كه خداوند در برابر انسان مقدر كرده، راه صحيح را انتخاب كنيم.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اين‎كه وظيفه ما به‎عنوان طلبه اين است كه دين را بياموزيم و به ديگران نيز برسانيم، خاطرنشان كرد: با وجود ضرورت‎هاي فراواني كه امروزه با آن‎ها مواجه هستيم، بايد ببينيم اولويت چيست و بايد به كدام رشته‎ها بيش‎تر پرداخته شود. آن‎چه ما بعد از 50 سال تفكر، تجربه و مشورت با بزرگان به آن رسيده‎ايم اين است كه با وجود تمامي تلاش‎هاي بسيار ارزشمندي كه در حوزه‎هاي علميه در رشته‎هاي مختلف علوم ديني انجام شده و قدم‎هاي بزرگي در اين زمينه‎ها برداشته شده، اما هنوز بخش‎هايي از دين در سايه باقي مانده و شناختن و شناساندن آن‎ها به تلاش بيش‎تري نياز دارد.

ايشان با اشاره به اين‎كه محور اصلي درس‎هاي جاري حوزه، فقه و اصول است، اظهار داشت: تلاش‎هاي طاقت‎فرساي علما و بزرگان براي اين‎كه پس از بررسي منابع و استنباط صحيح، احكام را به مكلفين برسانند، بسيار قابل تقدير است؛ اما به نظر مي‎رسد اين‎ تلاش‎ها كافي نيست. امروز سؤالات فراوني در ميان مردم مطرح مي‎شود كه نياز به پاسخگويي دارد؛ سؤالاتي كه بسياري از آن‎ها دين را مورد مورد حمله قرار داده، و از طريق رسانه‎هاي مختلف به‎صورت شبانه‎روزي به بدنه جامعه تزريق مي‎شود.

آيت‎ا... مصباح يزدي افزود: بر اساس تجربه 50 ساله و استفاده از محضر بزرگان دين، به اين نتيجه رسيديم كه پرداختن به بخش‎هايي از معارف اسلامي اولويت دارد؛ بخش‎هايي كه پس از بررسي و مطالعه، بر اساس تقسيم‎بندي رايج در مجامع دانشگاهي در دوازده رشته از علوم انساني دسته‎بندي شده است.

ايشان در ادامه گفت: هر چند پرداختن به اين رشته‎ها مانند ساير بخش‎هاي معارف اسلامي واجب كفايي است، اما در اين دوران به دليل كافي نبودن افرادي كه به اين بخش‎ها بپردازند، آموختن و آموزش آن‎ها واجب عيني است.

عضو جامعه مدرسين حوزه علمه قم با اشاره به نقش و نظر بزرگاني همچون شهيد بهشتي در اين زمينه، اظهار داشت: اين نحوه از آموزش معارف اسلامي كه پيش از انقلاب آغاز شد، به توصيه و تأكيد حضرت امام(ره) پس از پيروزي انقلاب توسعه يافت و حتي ايشان فرمودند: تا زماني كه زنده‎ام، خودم بودجه آن را تأمين مي‎كنم. به اين ترتيب شيوه جديدي از آموزش در حوزه علميه قم به وجود آمد.

ايشان با اشاره به اين‎كه از شروع اين كار حدود 45 سال مي‎گذرد، افزود: در اين مسير همواره مشكلاتي وجود داشته كه بحمدا... با تدابيري از آن‎ها عبور شده است.

آيت‎ا... مصباح يزدي با بيان اين‎كه پرداختن به چنين اموري، مي‎تواند خدمت بزرگي به اسلام باشد، خاطر نشان كرد: البته براي انجام چنين خدمتي ابتدا بايد خودسازي كرد و پس از خودسازي و تهذيب مي‎توانيم خدمت بكنيم؛ چون تمامي مفاسد عظيمي كه در طول تاريخ اتفاق افتاده، ريشه در فساد اخلاقي افراد داشته است؛ حتي سيدالشهدا عليه‎السلام نيز به‎خاطر هوا و هوس، و حب مقام عده‎اي از مسلمانان به شهادت رسيد.

استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به اين‎كه بسياري از مشكلات بعد از انقلاب نيز ريشه در فسادهاي اخلاقي داشته است، گفت: هر گاه كساني سركار آمدند كه به دنبال ثروت، شهرت و پست و مقام بودند، مشكلات كشور بيش‎تر شد؛ از همين رو علاج مشكلات و گام اول براي خدمت، مبارزه با هواي نفس، خودسازي و پرداختن به مسائل اخلاقي است.

آيت‎ا... مصباح يزدي با تأكيد بر اين‎كه به ثمر رسيدن فعاليت در اين رشته‎ها نياز به زمان دارد، اظهار داشت: متأسفانه هنوز اهميت چنين كاري براي بسياري روشن نيست و به همين دليل تبيين اهميت آن براي ديگران نيز يك وظيفه است.

استاد حوزه علميه قم با اشاره به وجود برخي مشكلات در زمان بهره‎برداري عملي از نتيجه تحقيقاتي كه در اين رشته‎ها انجام شده، گفت: يكي از اين مشكلات فقدان هماهنگي بين برنامه‎ها و اقدامات گوناگوني است كه در عرصه اجتماع انجام مي‎شود؛ البته نبايد از بهره‎برداري از همين كارهاي پراكنده غفلت كرد و بايد از آن‎ها نيز استفاده كرد.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) خاطر نشان كرد: حتي اگر برنامه كاملاً حساب شده، مدون و مضبوطي نيز وجود داشته باشد، باز هم نبايد انتظار داشت كه كارها به راحتي انجام شود. زيرا براي انجام هركاري، شرايط متعددي لازم است و در طول مسير نيز ممكن است براي هر قدم موانع متعددي به وجود بيايد. به‎عنوان مثال رفع نيازهاي طبيعي و لزوم تأمين نيازهاي مادي ممكن است انسان را از ادامه اين مسير باز بدارد و فرد به كار ديگري مشغول شود كه نياز‎هايش را تأمين كند.

ايشان با اشاره به اين‎كه بسياري از افراد به دنبال پيمودن اين مسير نيستند و شايد اصلاٌ آن را قبول نداشته باشند، ادامه داد: اين كار، بسيار دشوار است؛ و ما اگر بنا داريم در اين مسير قدم بگذاريم، ابتدا بايد توجه داشته باشيم كه هيچ كار ارزشمندي در اين دنيا بدون سختي و مرارت به ثمر نمي‎رسد؛ علاوه بر اين‎كه بايد بكوشيم تا واجبات و وظايفي كه بر عهده داريم، را بشناسيم و از طريق مشورت با ديگران و مطالعه و بررسي، اولويت هر يك از آن‎ها را دريابيم.

علامه مصباح يزدي با اشاره به روايتي از امام باقر عليه‎السلام خاطر نشان كرد: از اين‎كه مردم به‎خاطر انجام وظيفه به ما بد بگويند، نبايد ناراحت شويم، و از تعريف و تمجيد آن‎ها هم نبايد خوشحال و سرمست شويم؛ بلكه بايد ملاك ما اين باشد كه نسبت به تكاليفي كه خداوند براي ما معين كرده، چگونه عمل كرده‎ايم. بر اين اساس اگر واقعاً باور كرديم كه در حال حاضر پرداختن به اين رشته‎ها از معارف اسلامي واجب عيني است، بايد در اين مسير ثابت قدم باشيم؛ زيرا امروز اين رشته‎ها پاسخگوي نيازهاي فكري جامعه اسلامي است و غفلت از آن‎ها منشأ بسياري از فسادهاي فردي و اجتماعي مي‎شود.

ايشان افزود: ممكن است نپرداختن به اين بخش از آموزه‎هاي اسلام موجب شود كه نظام اسلامي، كه دستاورد خون صدها هزار شهيد است، از بين برود و عده‎اي اسلام و انقلاب را به گونه ديگري تفسير كنند و كار به جايي برسد كه بگويند امام(ره) نيزاشتباه كرد؛ اگر از ابتدا مذاكره مي‎كرد، متحمل اين همه هزينه نمي‎شديم!

استاد اخلاق حوزه علميه قم، نترسيدن از طعنه‎ها و تهمت‎ها را از شرايط وارد شدن به اين مسير دانست، و اظهار داشت: يكي از نكاتي كه در اين جهت بسيار مهم است، توسل به اهل بيت عليهم‎السلام، به ويژه حضرت معصومه سلام‎ا... عليها است؛ از ايشان بخواهيم كه براي خودشان كار كنيم، نه براي هوا و هوس؛ خود را نوكر آن‎ها بدانيم و به جد و فارغ از هرگونه تعارف و تملق به آن‎ها عرضه بداريم كه هرچند ما بي‎لياقت هستيم، اما شما به كرمتان ما را بپذيريد.

آيت‎ا... مصباح يزدي در پايان گفت: امروز رهبري كه بيش‎ترين تأثيرات را در عالم مي‎گذارد، خود را مقيد به توسل به اهل بيت عليهم‎السلام و تضرع به درگاه امام عصر عجل‎ا... تعالي فرجه در مسجد جمكران مي‎داند. ما نيز باور كنيم كه اگر آن‎ها گوشه چشمي به ما داشته باشند، مشكلاتمان حل مي‎شود؛ مشروط به اين‎كه ما صادق باشيم و واقعاً از اهل بيت عليهم صلوات‎ا... گدايي كنيم. اگر گدايي ما از اهل بيت عليهم‎السلام واقعي باشد، محال است كه آن‎ها به ما پاسخ ندهند.

 حديث مهدي(عج)

به سوي ظهور

حضرت مهدي(ع):
من براي اهل زمين، أمن و أمانم همان گونه كه ستارگان آسمان أمن و أمان اهل آسمانند.
بحارالانوار، ج 78، ص 38

 راه امام

دزدان مفاهيم

بيچاره‎اى كه خود را مرشد و هادى خلايق مى‎داند و در مسند دستگيرى و تصوف قرارگرفته... حالش پست‎تر و غمزه‎اش بيش‎تراست. اصطلاحات اين دو دسته عارف و حكيم را به سرقت برده و سر و صورتى به متاع بازار خود داده و دل بندگان خدا را از حق منصرف و مجذوب به خود نموده و آن بيچاره صاف و بى‎آلايش را به علما و ساير مردم بدبين نموده براى رواج بازار خود فهميده و نافهميده پاره‎اى از اصطلاحات جاذب مثل محبوبعلى و مجذوبعلى را به خورد عوام بيچاره داده گمان كرده به لفظ، حال جذبه و حب دست مى‎دهد.اى طالب دنيا و اى دزد مفاهيم! اين كار تو هم اين قدر كبر و افتخار ندارد.
چهل حديث، چاپ يازدهم، خرداد 1376 ص 91

 در پرتو خورشيد

مانند ايشان، كم‎ كتابخوان داريم

بارها شده رمان تازه منتشر شده‎اي را براي معرفي خدمت ايشان مي‎بريم، اما ايشان مي‎فرمايند كه اين اثر را مطالعه كرده‎اند. ايشان، هم در كتابخواني سرعت دارند و هم در ارائه نظرات در خصوص محتوا و ساختار كتاب صاحب‎نظرند. به‎طور كلي به نظرم مانند ايشان، كم‎ كتابخوان داريم. البته اين هم به عشق به مطالعه ايشان از دوران كودكي بازمي‎گردد.
آن‎چه دورادور شنيده‎ام اين است كه ايشان كتابخانه عظيمي دارند. غير از كتاب از دنياي مادي چيزي ندارند و به قول خودشان تمام زندگيشان در يك وانت جمع مي‎شود. به نظرم اگر همه تقريظات ايشان را بخواهيم در كتابي جمع كنيم، مجموعه‎اي چند جلدي قطور خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمين علي شيرازي