صفحه حوزه و دانشگاه

آيت‎ا... كعبي مطرح كرد؛
انقلابي گري؛ شاخصه مهم منشور امام خميني(ره) براي مقابله با روشنفكران قاعد و متحجران

آيت‎ا... كعبي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در اهواز، با اشاره به سالروز صدور منشور روحانيت از سوي حضرت امام خميني(ره)، توجه به اين منشور را سبب رشد، شكوفايي و بالندگي حوزه‎هاي علميه دانست و اظهارداشت: روحانيت شيعه بر پايه منشور حضرت امام(ره) و به كارگيري درون‎مايه‎هاي بلند آن، مي‎تواند در شكل‎گيري تمدن نوين اسلامي نقشي حياتي و ويژه داشته باشد و به بيداري هرچه بهتر ملت‎ها كمك كند.

نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري، ۳ اولويت مهم منشور روحانيت براي وضعيت كنوني حوزه‎هاي علميه و روحانيون را «دوري از تفكرات ليبرال و تحجرگرايي»، «اجتهاد و توجه بر فقه جعفري همراه با خرد و انديشه سياسي» و «حفظ وحدت» برشمرد و افزود: اگر روحانيون اين ۳ اولويت مهم را جدي گرفته و نسبت به رعايت آن‎ها اهتمام داشته باشند، قطعاً شاهد پيشرفتي بزرگ در جهان اسلام خواهيم بود.

آيت‎ا... كعبي، «انقلابي‎گري» را يكي از شاخصه‎هاي مهم منشور حضرت امام دانست و تصريح كرد: با مطالعه بندهاي منشور حضرت امام(ره)، در مي‎يابيم كه «انقلابي‎گري» شاخصه‎اي مهم در طلاب است كه باعث مقابله با روحانيون قاعد و متحجران مي‎شود.

وي با تأكيد بر اين‎كه چهره خدمتگزار روحانيت در منشور روحانيت پيام حضرت امام(ره) كاملاً مشخص است، گفت: تحول در نظام حوزه‎هاي بر پايه منشور روحانيت امري لازم و بديهي است اما نبايد فراموش كرد كه روحانيت حوزه‎هاي علميه از ابتداي انقلاب تا به امروز مسير رو به رشدي را طي كرده‎اند، اما كماكان بايد در اجراي برخي از بندهاي منشور حضرت امام(ره) دقت نظر بيش‎تري داشت.

نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري، در پايان بر توجه هرچه بيش‎تر به منشور روحانيت حضرت امام خميني(ره) در مدارس علميه تأكيد كرد و اظهارداشت: پيشرفت همه‎جانبه طلاب و حوزه‎هاي علميه در گرو بازخواني و عمل به منشور روحانيت است كه در اين راستا لازم است هيأت‎هاي انديشه‎ورز، اساتيد و فضلاي حوزه با برگزاري جلساتي تخصصي راهبردهاي اين منشور را اجرايي كنند.

پاسخ چهل سال پيش حضرت امام(ره) به اظهارات اخير آقاي حسن روحاني

آقاي روحاني اخيرا در جشنواره خوارزمي اظهار داشت كه «استاد از لحاظِ علمي، بايد آزاد باشد تا هر نظري كه به آن رسيده را در تمامي علوم چه حقوق، جامعه‎شناسي، علومِ سياسي و غيره، عالمانه و آزادانه بيان كند. اگر استادي مجبور شد در بيانِ نظر، خود را سانسور كند، مشخص است كه در شيوه‎هاي خود، مشكل داريم. [...] بايد در پژوهش آزاد باشيم و نبايد هدف پژوهش را از ابتدا تعيين كنيم.»(1) ولي حضرت امام(ره) ديدگاه ديگري دارند. ايشان مي‎فرمايند: اولاً، «اسلام، دينِ مستند به برهان و متّكي به منطق است و از آزادي بيان و قلم نمي‎هراسد، و از طرحِ مكتب‎هاي ديگر - كه انحرافِ آن‎ها در محيطِ خودِ آن مكتب‎ها، ثابت و در پيشِ دانشمندانِ خودشان، شكست‎خورده هستند - باكي ندارد. شما دانشجويانِ محترم، نبايد با پيروانِ مكتب‎هاي ديگر، با خشونت و شدّت، رفتار و درگيري و هياهو راه بيندازند. خود با آنان به بحث و گفت‎وگو برخيزيد، [...] تا تهي بودنِ دستِ آنان ثابت شود. [...] ما با آزادي و منطق، موافق [هستيم]، ولي اگر توطئه و خرابكاري باشد، تكليفِ ديگري داريم.»(2) ثانياً، «جوانانِ عزيرِ دانشگاهي، [...] از نفوذِ عناصرِ منحرف و وابسته به چپ و راست، قاطعانه جلوگيري كنند، و نگذارند محيطِ مقدسِ دانشگاه، آلوده به اغراضِ منحرفان و وابستگان به اجانب گردد.»(3). ثالثاً، «علومِ انساني، محتاج به [...] انسان‎هاي متعهّد [است...]. انساني كه تعهّد به قواعدِ اسلام [... و] آن زيربنايي كه توحيد است ندارد، در علمِ انساني نمي‎تواند عملي انجام دهد، الا انحراف، و اين، قابلِ پذيرش نيست. در سايرِ رشته‎هايي كه در دانشگاه‎ها هست، آن چيزي كه موردِ نظر است، اين است كه اساتيد، مشغول به كارِ خودشان باشند و توطئه در كار نباشد، اما انگيزه‎هاي آن‎ها، يك انگيزه‎هاي مختلفي است.»(4) و همچنين: «ساده‎انديشي است [...] معلمي كه انحراف دارد؛ معلمي كه يا طرفِ شرق است و يا طرفِ غرب، يا تربيتِ شرقي دارد يا تربيتِ غربي، آن را ما معلم قرار بدهيم از براي اين فرزنداني كه نفوس‎شان مثلِ آيينه، صيقلي است. و هرچه در او وارد بشود، مي‎پذيرد. [...] ساده‎انديشي است كه گمان كنيم كه فقط تخصّص [...] و علم، ميزان است [...]. ساده‎انديشي است كه ما گمان كنيم بايد همة اين‎ها كه تخصّص دارند، هرطوري [از لحاظِ فكري] مي‎خواهند باشند، بايد بيايند و ما از آن‎ها استفاده [علمي] كنيم. استفاده نمي‎توانيم بكنيم؛ اگر مرضِ ظاهري ما را يك متخصّص، خوب بكند، امراضِ باطني براي ما ايجاد مي‎كند.»(5)

آقاي روحاني در ادامه مي‎گويد: «هيچ كشوري با انزوا، به رشد و پيشرفت دست پيدا نخواهد كرد؛ اگر روابطِ علمي خود را با دنيا محدود كنيم، هيچ فايده‎اي براي ما نخواهد داشت. [...] اگر دانشجويي مي‎خواهد در سميناري در خارج از كشور حضور پيدا كند، نبايد قبل و بعد از حضور، او را موردِ سوال و جواب قرار دهيم، چراكه در دنياي علم، اين حرف‎ها وجود ندارد، و در رشته‎هاي تخصصي، بايد بتوانيم با دنيا تعامل كنيم. اين بسيار نادرست است كه به اساتيد و پژوهشگران، مشكوك باشيم.»(6)

پاسخ امام(ره) به ايشان اين است كه اولاً، «بر ملّت و دولتِ جمهوري اسلامي [فرض] است در همه اعصار، كه نگذارند عناصرِ فاسدِ داراي مكتب‎هاي انحرافي يا گرايش به غرب و شرق، در دانشسراها و دانشگاه‎ها و سايرِ مراكزِ تعليم و تربيت، نفوذ كنند، و از قدمِ اوّل، جلوگيري نمايند تا مشكلي پيش نيايد و اختيار از دست نرود.»(7) ثانياً، «از جمله نقشه‎ها، [...] بيگانه نمودنِ كشورهاي استعمارزده از خويش، و غرب‎زده و شرق‎زده نمودنِ آن است؛ به‎طوري‎كه خود را و فرهنگ و قدرتِ خود را به هيچ گرفتند، [...] و اين پوچ و تهي‎مغزي مصنوعي، موجب شده كه در هيچ امري، به فكر و دانشِ خود اتّكا نكنيم و كوركورانه، از شرق و غرب تقليد نماييم، بلكه از فرهنگ و ادب و صنعت و ابتكار اگر داشتيم، نويسندگان و گويندگانِ غرب و شرق‎زده بي‎فرهنگ، آن‎ها را به بادِ انتقاد و مسخره گرفته و فكر و قدرتِ بومي ما را سركوب و مأيوس نموده و مي‎نمايند.»(8)

پي نوشت ها

1. حسن روحاني؛ در مراسمِ اختتامييه‎ جشنواره‎ خوارزمي، پايگاه اطلاع‎رساني رياستِ جمهوري؛ 5 اسفند 1396؛ شناسه‎ خبر 103149.

2. صحيفه امام؛ ج 10، ص 81.

3. همان؛ ج 18، ص 84.

4. همان؛ ج 14، ص 292.

5. همان؛ ج 13، ص 510.

6. حسن روحاني؛ پيشين

7. صحيفه‎ امام؛ ج 21، ص 43- 431.

8. همان، ص 414- 415

اعتراف روزنامه‎ اصلاح طلب به خيانت‎ و فريب افكار‎ عمومي درباره برجام

روزنامه شرق در چند سال اخير تلاش كرده كه مردم متوجه نشوند برجام فايده‎اي نداشته و نخواهد داشت. اين كار باوجود اين كه سردبير اين روزنامه اصلاح طلب اعتراف كرده كه از بيخود بودن برجام خبر داشته، غير از فريب افكار عمومي و خيانت حتي به طرفداران دولت و اصلاحات معناي ديگر مي‎تواند داشته باشد؟ به گزارش جهان نيوز، سردبير روزنامه شرق نوشته است: "در اواخر دوره اول دولت روحاني عيان بود كه ديگر نمي‎توان به برجام دل خوش كرد و بايد براي سياستِ پسابرجام تدبيري ديگر انديشيده مي‎شد، كه نشد." وي همچنين مي‎نويسد: " پيش‎بيني‎ها درباره چهار سالِ دوره دوم دولت روحاني درست از آب درآمد. اين دولت روزهاي سختي را پشت‎سر گذاشت و روزهاي سخت ديگري نيز پيش‎رو دارد. روحاني در تلاش است تا با سخنراني‎هاي خود از تلخي مشكلات بكاهد. از اين‎روست كه نسبت به رؤساي جمهورِ ديگر سخنان تندتري بر زبان مي‎آورد." اما اعتراف سردبير شرق درباره وضعيت برجام در حالي مطرح مي‎شود كه اين روزنامه در ايام انتخابات رياست جمهوري و همچنين پس از آن تاكنون نيز از فوايد برجام گزارش‎ها منتشر كرده است. روزنامه شرق به روحاني ايراد گرفته است كه بايد براي سياستِ پسابرجام تدبيري ديگر انديشيده مي‎شد كه نشد! اما تدبير خود روزنامه شرق در اين باره چه بوده است؟ آن چه از ده‎ها صفحه مطلب و تيترهاي رنگارنگ اين روزنامه از اواخر دولت اول روحاني تاكنون مشاهده مي‎شود، اين بوده كه نه تنها به دولت درباره پسابرجام هشدار يا مشورت و پيشنهادي نداده بلكه دولتمردان را براي ماندن در برجام به هرقيمتي تشويق و تخريب‎هاي عجيب و غريب نيز عليه منتقدين برجام نيز روا داشته است. پيش از اين نيز مديرمسؤول روزنامه شرق طي گفتگوي اعتراف كرد در شرايطي كه نگاه‎ها نسبت به آمريكا مثبت نبوده، در رسانه خود برجام و مذاكرات را بزك كرده‎اند.به نظر مي‎رسد پس از اين كه عراقچي در انگليس به صراحت اعتراف كرده كه برجام براي كشور موفق نبوده و هر روز نيز آمريكا آن را نقض مي‎كند، روزنامه‎هاي زنجيره‎اي نيز بيش‎تر متوجه شده‎اند كه بدجوري پايشان در قضيه آبرويزي برجام و تبعات آن گير افتاده است. بهترين كار در اين موقع نيز ظاهرا اين است كه بگويند ما مي‎دانستيم كه از برجام چيزي در نمياد!

 حوزه و دانشگاه

درِ دانشگاه ها را بر روي علوم غير مفيد بايد بست

حجت الاسلام والمسلمين محسن قرائتي در ديدار جمعي از مسؤولان دانشگاه فرهنگيان، با اشاره به اهميت تبعيت از ولايت فقيه در نظام اسلامي گفت: در جامعه اسلامي ولايت فقيه كسي است كه حرف آخر را مي‎زند و نيازي نيست او معصوم باشد.
وي با تاكيد بر لزوم دوره آموزشي و دانش‎افزايي اساتيد گروه معارف و تربيت اسلامي دانشگاه فرهنگيان، افزود: نياز نيست ولايت فقيه معصوم باشد، بلكه ولايت فقيه به‎عنوان حجت مطرح است نه عصمت، و رجوع او مانند رجوع به پزشك است كه عمل به نسخه او حجت است.
رئيس ستاد اقامه نماز كشور با اشاره به آيه 44 سوره مائده خاطر نشان كرد: اين ولايت قبل از اسلام وجود داشت و پيامبران هم چنين ولايتي داشتند.
وي از اسلام به‎عنوان دين كامل و جامع ياد كرد و گفت: نشانه بهترين دين، عقلي‎بودن، فطري‎بودن، جامع‎بودم و قابل عمل‎بودن است و اين دين در مرور زمان ارزش آن بيش‎تر مي‎شود و هرچه علم پيشرفت داشته باشد شكوفا‎تر شود.
مفسر قرآن در بخش ديگري از سخنان خود، بهترين عمل را آموزش و تعليم و تعلم برشمرد و گفت: اساتيد دانشگاه فرهنگيان بايد قدر كار خود را بدانند، چرا كه سرمايه‎هاي كشور به‎دست آنان تربيت مي‎شوند.
وي افزود: كار شما كار كليدي است ولي من معتقدم دانشگاه فرهنگيان با كمبود بودجه و نيرو مواجه است و هر سال گزينش آنان كم‎تر مي‎شود.
استاد قرائتي گفت: ما نه به مكتب غرب نياز داريم و نه به مكتب شرق بايد از تجربه معلمان باسابقه بهره بگيريم، نيازي نيست اداي روشنفكران را در بياوريم.
وي خاطر نشان كرد: در دانشگاه‎ها را بر روي علوم غير مفيد بايد بست و به روي علوم مفيد باز كرد، امروزه بيكاري در جامعه به‎خاطر عدم برخورداري جوانان و تحصيل كرده‎ها از مهارت است و مشكل آن نداشتن مدرك و محفوظات نيست.
رئيس ستاد اقامه نماز كشوردر پايان با اشاره به ويژگي‎هاي يك معلم خوب گفت: معلم خوب نبايد تنها قانع به كلاس باشد، بلكه ارتباط تنگاتنگ خود را به‎صورت چهره به چهره با دانش‎آموزانش حفظ كند، ذات كار معلمي عشق است نه اين‎كه اين كار را تنها شغل خود تلقي كند.