صفحه آخر

حضرت آيت‎ا... مصباح:
آمريكا اگر بخواهد غلطي بكند، از طريق خودي ها انجام مي دهد

به گزارش پايگاه اطلاع‎رساني آثار حضرت آيت‎ا... مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با جمعي از فرماندهان مراكز بصيرت افزايي حوزه نمايندگي ولي فقيه در سپاه، با معرفي انقلاب اسلامي به‎عنوان نعمتي بي‎نظير در طول تاريخ، خاطر نشان كرد: در طول چهل سال پس از پيروزي انقلاب، حضرت امام(ره)، رهبر معظم انقلاب و ديگر شخصيت‎ها در مورد اين نظام و بركاتش، سخن‎ها گفته‎اند؛ اما اگر چندين برابر آن چه تا به حال بيان شده نيز از انقلاب و بركاتش گفته شود، هنوز حق اين انقلاب و بركات آن ادا نمي‎شود. اين نعمت خيلي بزرگ‎تر از آن است كه با اين گفت وگوها بتوان حق آن را ادا كرد.

آيت‎ا... محمدتقي مصباح يزدي با اشاره به اين‎كه قدرداني از اين نعمت وظيفه همه كساني است كه در پرتو آن قرار گرفته‎اند، افزود: شكر نعمت انقلاب نگهداري، گسترش و انتقال آن به نسل آينده است؛ اما اين نعمت بسيار گسترده و داراي ابعاد مختلفي است كه يك گروه و يك صنف نمي‎تواند همه اين وظايف را بر عهده بگيرد، و هر كس در هرصنفي كه هست، بايد وظيفه خود را براي شكرگزاري از اين نعمت عظيم انجام دهد.

ايشان با اشاره به اين‎كه سپاه، نهاد مقدسي است كه از بطن انقلاب روييده و امام راحل(ره) نيز عنايت فراواني به اين نهاد داشتند، اظهار داشت: سپاه، ابعاد مختلفي دارد كه جنبه نظامي، تنها يكي از آن‎ها است، و البته بيش‎تر به همين عنوان شناخته مي‎شود؛ اما هم‎چنان‎كه رهبر معظم انقلاب نيز فرمودند، پاسداري از انقلاب فقط به كار نظامي نيست؛ هر كجا خلائي در حفاظت از انقلاب احساس شود، سپاهيان اولين كساني هستند كه براي پاسداري از انقلاب، اقدام مي‎كنند؛ رسيدگي به مشكلات ناشي از زلزله كرمانشاه يكي از اين نمونه‎ها است؛ فرمانده سپاه با همه مسؤوليت‎ها، خودش به مناطق زلزله‎زده رفته، و به كارها سركشي مي‎كند. لذا موقعيت سپاه، نسبت به ساير نهادها بسيار متفاوت است.

علامه مصباح يزدي خاطر نشان كرد: بايد توجه داشت كه مهم‎ترين خدمات در نظام اسلامي كارهايي است كه با جوهره انقلاب ارتباط دارد، و آن اسلام است؛ زيرا ويژگي انقلاب ما در بين همه انقلاب‎ها، اسلامي بودن آن است. البته بايد بدانيم اسلام فقط يك اسم و عنوان نيست، بلكه نشانگر ماهيت اين انقلاب است؛ ماهيتي كه بايد آن را شناخت و باور كرد، و به دستوراتش عمل كرد. پاكستان و موريتاني هم حكومت خود را جمهوري اسلامي عنوان مي‎كنند؛ ولي اگر افزودن پسوند «اسلامي» به تنهايي كشوري را اسلامي مي‎كرد، نيازي به اين همه فداكاري نبود!

ايشان با بيان اين‎كه زماني كشور ما اسلامي است، كه روح اسلام در دل‎ها وجود داشته باشد، ادامه داد: قدم اول در اين مسير، شناختن اسلام است؛ چون اگر اسلام به درستي شناخته نشود، بقيه امور نيز بر اساس شناخت نادرست پيش مي‎رود. صدام هم مدعي اسلام بود! اما اسلام واقعي با آن چه صدام مي‎شناخت، فاصله زيادي دارد.

آيت‎ا... مصباح تأكيد كرد: اسلامي بودن يعني اين كه مردم، اسلام را به خوبي شناخته و آن را باور كنند و وعده‎هاي آن را باور داشته باشند و بدانند كه «لَينْصُرَنَّ اللهُ مَنْ ينْصُرُهُ». از همين رو هر كس به اين نظام علاقه بيش‎تري داشته باشد، بايد بيش‎تر به دنبال اجراي احكام اسلام باشد.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با يادآوري اين‎كه از ابتداي تشكيل سپاه، آموزش عقيدتي، سياسي نيز جزو برنامه‎هاي آن وجود داشت، افزود: اين بدان معنا است كه كمبود مهمي كه در آن زمان وجود داشت و بنيانگذاران سپاه هم به خوبي آن را درك كرده بودند، همان شناخت صحيح اسلام از طريق آموزش صحيح آن است. چون بدون آموزش صحيح ممكن است، از اسلام سوء استفاده شود؛ همان‎گونه كه امروز در عربستان به اسم اسلام، اين همه جنايت، توجيه مي‎شود. اگر شناخت صحيحي از اسلام نباشد، حتي در داخل كشور ما نيز افرادي تحت تأثير تفكرات سلفي‎گري قرار مي‎گيرند.

وي ادامه داد: هيچ كاري جاي آموزش صحيح معارف اسلامي را نمي‎گيرد؛ علت جنگ خوارج با حضرت امير(ع) اين بود كه چرا آن حضرت حكميت را پذيرفته بود؛ در حالي‎كه حكم فقط مخصوص خدا است و تن دادن حكميت غير خدا خلاف اسلام است! سرانجام نيز يكي از همان خوارج حضرت علي عليه‎السلام را به شهادت رساند. اين خوارج مخالف خدا و قرآن نبودند، اما چون فهم صحيحي از اسلام نداشتند، چنين كردند. از همين‎رو مي‎توان گفت بدون شك مهم‎ترين ركن سپاه پاسداران، كه خود، يك از اركان بزرگ انقلاب اسلامي است، نهاد آموزش است.

آيت‎ا... مصباح يزدي با اشاره به لزوم مرور كارهاي انجام شده در زمينه آموزش از ابتداي تأسيس سپاه تاكنون، اظهار داشت: ارائه آمار كار دشواري نيست؛ اما بايد واقعيت‎ها ديده شود. ما بايد بر اساس واقعيات نقاط ضعف و قوت را بشناسيم، تا بتوانيم نقص‎ها را برطرف كنيم، و بر نقاط قوت تأكيد كنيم.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به اين‎كه جوانان پرانرژي و صلاحيت‎داري بايد عهده‎دار مرور اين فعاليت‎ها و شناختن نقاط ضعف و قوت آن‎ها شوند، افزود: در اين جهت بايد ضمن انجام تحقيقات ميداني، تمامي نواقص ـ‎هر چند محتمل‎ـ شناسايي شوند، و براي اصلاح هر يك از آن‎ها تدبير مناسبي انديشيده شود. در مرحله بعد نيز بايد راه‎كارهايي براي تأثيرگذاري بهتر و بيش‎تر بر افراد جامعه به كار گرفته شود.

ايشان ادامه داد: خوشبختانه امروز بعد از 40 سال، آمادگي بيش‎تري وجود دارد كه كساني در اين زمينه به مدد سپاه بيايند؛ تحولاتي كه در حوزه علميه در طول اين 40 سال صورت گرفته، حوزه را نسبت به قبل از انقلاب كاملا متفاوت كرده است، و مي‎توان ادعا كرد امروز حوزه علميه ما توانايي رقابت با دانشگاه‎هاي مهم دنيا را دارد. اما بايد ارتباطاتي با نهادهاي ديگر وجود داشته باشد، تا بتوان از نيروهاي مناسب حوزه در اين مسير استفاده كرد.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به اين‎كه منطق كار فرهنگي با كار نظامي متفاوت است، خاطرنشان كرد: برخي گمان مي‎كنند كه مي‎توان كار فرهنگي را با دستور و فرمان به پيش برد؛ در حالي كه چنين نيست. چون هر كاري بايد به روش خودش انجام شود. اگر ما خواستيم فعاليت فرهنگي داشته باشيم، بايد لوازم آن از انجام تغييرات لازم در كتاب‎ها، تا تغيير در شيوه تدريس و تبيين مطالب را هم بپذيريم..

ايشان افزود: طبعاً در اين مسير كساني مانند مسؤولين عقيدتي سپاه كه تجربه بيش‎تري در اين زمينه دارند، بهتر از فرماندهان نظامي حق اظهار نظر دارند؛ چون اشتباهات را بهتر لمس كرده‎اند.

اين فيلسوف و متفكر اسلامي با اشاره به اين‎كه در سال‎هاي اخير با گسترش فضاي مجازي، زمينه ورود شبهات به ذهن نوجوانان، جوانان و ساير مردم به شدت گسترده شده، اظهار داشت: از ابتداي خلقت حضرت آدم تاكنون، چنين فساد فكري وجود نداشته است؛ تا جايي كه حتي اطفال خردسال هم در معرض اين شبهات قرار گرفته‎اند. از سوي ديگر، سخنان برخي مسؤولان نيز حاكي از آن است كه آن‎ها هم آن‎چنان كه بايد، مباني اين انقلاب را باور ندارند.

ايشان افزود: يكي از مسؤولان رده بالاي نظام، دموكراسي را اوج تفكر بشري مي‎دانست؛ به اين معنا كه هر نظريه سياسي غير از آن، كم‎تر و كهنه‎تر از اين نظريه پيشرفته است! اين شخص در گفته‎هاي خود اظهار مي‎كرد كه ولايت فقيه، از آن جهت كه در قانون اساسي كشور آمده، مورد قبول است! اين، يعني چه؟ يعني مي‎توان با يك رفراندوم، همه قانون، از جمله اين اصل را تغيير داد!

آيت‎ا... مصباح يزدي با اشاره به اين‎كه برخي ولايت فقيه را ديكتاتوري مي‎دانند، خاطر نشان كرد: برخي مسؤولان كشور، هرچند صريحاً اين مطلب را به زبان نمي‎آورند، اما در عمق دلشان همين باور هست، و با كنايه منظورشان را مي‎رسانند! طبيعتاً چنين كساني باور ندارند كه امر ولي فقيه لازم‎الاجرا است. آن‎ها خود را فهيم‎تر و باسوادتر از رهبري مي‎دانند؛ طبيعي است كه نوجوانان ما نيز كه دائم چنين افكاري به مغزشان سرازير مي‎شود، تحت تأثير قرار مي‎گيرند.

ايشان افزود: اگر ما در برابر اين وضعيت كاري نكنيم، نبايد انتظار داشته باشيم كه افرادي مثل شهيد فهميده و شهيد حججي در نسل بعد تربيت شوند و با وجود اين همه شك و شبهه چنين امري شدني نيست.

علامه مصباح يزدي در پايان تأكيد كرد: خدا نكند روزي بيايد كه ببينيم دستاوردهاي انقلاب بر باد رفته، و ما در خواب بوده‎ايم! آري، آمريكا هيچ غلطي نمي‎تواند بكند؛ اما اگر بخواهد غلطي بكند، به دست همين افراد خودي انجام مي‎دهد. دل خوش كردن به اين‎كه فلان سازمان و نهاد را داريم، نمي‎تواند جوابگوي مشكلات فكري امروز جامعه باشد؛ بلكه بايد فعاليت‎هاي انجام شده در طول چهل سال گذشته را بازنگري كنيم، و بر اساس آن‎ها براي آينده برنامه‎ريزي داشته باشيم.

 حديث مهدي(عج)

به سوي ظهور

پيامبر اسلام(ص):
كسي كه قائم(مهدي) را كه از فرزندان من است در دوران غيبتش مُنكِر شود، بر حالت جاهليت قبل از اسلام از دنيا خواهد رفت.
منتخب‎الاثر، ص 229

 راه امام

ملت ما براي جمهوري اسلامي خون داده

ملت ما خون داده است تا جمهوري اسلامي وجود پيدا كند نه جمهوري؛ نه جمهوري دموكراتيك يعني جمهوري غربي، يعني بي‎بندوباري غرب. اين تقليدها را كنار بگذاريد، اين غربزدگي‎ها را كنار بگذاريد؛ بگذاريد ملت با اين مسيري كه [در پيش‎] گرفته است، استقلال خودش را تمام كند، و خواهد كرد ان‎شاء‎ا...
صحيفه امام، ج 6، ص 362

 در پرتو خورشيد

اين كتاب را هم خوانده ام

چند وقت پيش با گروهي از دوستان خدمت آقا بوديم. تعدادي از دوستان نويسنده بودند و داشتند در مورد كتاب‎هايشان صحبت مي‎كردند. يكي از دوستان داستان‎نويس بالغ بر چهل پنجاه كتاب از آثارش را آورده بود. با اين‎كه بنده دوست ايشان هستم، شايد تا به حال ده دوازده كتاب از ايشان بيش‎تر نخوانده بودم. آن‎هم با اين وقت آزادي كه من دارم و هيچ مقام سياسي يا اداري ديگري ندارد. آن دوست بنده، يك يك كتاب‎ها را برمي‎داشت تا معرفي كند به آقا. اما همين‎ كه موضوع كتاب را مي‎گفت، آقا مي‎گفتند بله! اين كتاب را خوانده‎ام و توضيحاتي درباره‎ محتواي كتاب مي‎دادند. هر كتابي را كه اسم مي‎برد، آقا دليل مي‎آوردند كه خوانده‎اند. حتي كتابي بود كه در سال ۶۳، تنها ۱۲۰۰ نسخه از آن منتشر شده بود و خود نويسنده هم ديگر آن كتاب را نداشت، اما آقا آن را هم خوانده بودند و درباره‎ آن تحليل داشتند. اين‎طور نبود كه مثلاً به‎تعريف بگويند اتفاقاً شما همه‎ كارهايت خوب است، بلكه تحليل و توضيح داشتند.
ابوالفضل زرويي نصرآباد