صفحه آخر

حضرت آيت‎ا... مصباح:
اين كه عده اي مي گويند شهدا فقط براي دفاع از خاك رفتند، انحراف است

به گزارش پايگاه اطلاع‎رساني آثار آيت‎ا... مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در مراسم بزرگداشت شهداي روحانيت، ضمن قدرشناسي از اين‎كه در طول سال مجالس متعددي توسط مسؤولان، اصناف و مردم متدين براي بزرگداشت شهدا برگزار مي‎شود، اظهار داشت: در سايه برگزاري اين مجالس بحث‎هاي فراواني در باره جهادت و شهادت مطرح شده، و مقالات و كتاب‎هاي متعددي نيز در اين زمينه چاپ شده، كه جاي خوشحالي دارد؛ اما هنوز بحث‎هاي بسياري در باره اين موضوع وجود دارد كه بايد محققان به آن‎ها بپردازند.

علامه محمدتقي مصباح يزدي با اشاره به حجم گسترده لجن‎پراكني و شبهه‎افكني مستمر دشمنان اسلام در رسانه‎ها و فضاي مجازي، افزود: زماني كه شبهات در دل انسان انباشته شد، به تدريج اثر خود را خواهد گذاشت.

استاد حوزه علميه ضمن بيان برخي مسائل اعتقادي در ارتباط با موضع جهاد و شهادت، گفت: يكي از مسائلي كه به‎ويژه در اين دوران جاي تحقيق دارد، اين سؤال است كه چرا خداوند، عالم را به گونه‎اي نيافريد كه در آن جنگ و خونريزي نباشد، و اگر جنگ وسيله‎اي براي امتحان افراد است، خداوند، كه نسبت به همه آگاه است، نيازي به اين آزمون نداشت، و مي‎توانست از همان ابتدا افراد خوب را از بدان جدا كند.

ايشان با اشاره به شبهات متعدد ديگري از اين قبيل كه دائم از سوي دشمنان اسلام به شكل‎هاي مختلف تكرار مي‎شود، خاطر نشان كرد: بسيار بجا است كه كساني در باره اين شبهات پژوهش كرده، و بعد از بررسي، آن‎ها را متناسب با شناخت و معلومات مخاطبان، در چند سطح دسته‎بندي و تبيين كنند. اين كار، جهادي علمي است كه شايد اجر آن كم‎تر از شهادت نباشد.

عضو جامعه مدرسين ضمن يادآوري نقش روحانيت در ميدان‎هاي عملي جهاد و شهادت، اظهار داشت: حضور پرافتخار روحانيت در جبهه‎ها دهان ياوه‎گويان براي طعنه و ايجاد برخي شبهات را بسته است؛ زيرا تعداد شهدا و ايثارگران روحاني نسبت به اصناف ديگر بيش‎تر بوده، و اين مايه افتخار روحانيت است.

اين مفسر قرآن كريم در بخش ديگري از سخنانش با استناد به آياتي از قرآن كريم در مورد عبادالرحمن، گفت: از جمله خواسته‎هاي عبادالرحمن كه در اين آيات ذكر شده، اين است كه خدايا ما را امام متقين قرار بده! اين، تعبير تعجب‎آوري است؛ به‎ويژه بعد از آن‎كه در اين آيات براي بيان خصوصيات عبادالرحمن ابتدا از تواضع آن‎ها، آرام قدم برداشتن‎شان بر روي زمين، و برخورد مسالمت‎آميز نسبت به جاهلان سخن مي‎گويد؛ اما در پايان يكي از خواسته‎هاي ايشان را امام‎المتقين شدن ذكر مي‎كند.

ايشان در ادامه با طرح دو سؤال، افزود: اولاً، آيا تمايل يك فرد به اين‎كه شخصيتي برجسته و مهم در ميان يك گروه باشد، نشان از جاه‎طلبي او نيست؟ ثانياً، اگر عبادالرحمن تمايل به پيشوا شدن دارند، چرا پيشواي متقين؟ مگر متقين هدايت‎شده و در مسير كمال نيستند؟ پس چه نيازي به امام دارند؟

استاد حوزه علميه در پاسخ به سؤال اول گفت: قرآن همواره سعي مي‎كند كه پيروانش را به گونه‎اي تربيت كند كه نسبت به ديگران نيز احساس مسؤوليت داشته باشند؛ نه اين‎كه فقط به فكر خود باشند. از همين رو عباد‎الرحمن از خدا مي‎خواهند كه نسبت به ديگران بي‎تفاوت نبوده، و بتوانند براي هدايشان گامي بردارند.

ايشان سؤال دوم را اين‎گونه پاسخ داد: هر چند متقين، هدايت‎شده هستند، اما چنين نيست كه راه رشد و ترقي را تا پايان پيموده باشند؛ زيرا تقوا داراي مراتبي است، كه سطح نازل آن شناخت احكام فقهي و عمل بر اساس آن‎ها است؛ اما مراتب بالاي تقوا به حدي است كه كم‎تر كسي حتي توانسته آن را بشناسد، چه رسد به اين‎كه به آن مرتبه برسد! بر همين اساس شخص متقي كه نسبت به ديگران احساس مسؤوليت دارد، گاهي همتش در حد نجات افراد از آتش دوزخ است؛ اما گاهي چنان همتي دارد كه علاوه بر تلاش براي نجات ديگران از عذاب الهي، خود را مكلف به رشد كساني كه مراتب نازلي از تقوا را دارند، نيز مي‎داند. البته رسيدن به چنين جايگاهي مستلزم آن است كه خود فرد، درجه بالاتري از تقوا را داشته باشد.

آيت‎ا... مصباح يزدي براي تبيين ارتباط اين بحث با موضوع بزرگداشت شهداي روحانيت، اظهار داشت: روحانيت علاوه بر وظيفه شركت در جهاد واجب، نقش ديگري هم در جامعه دارد، و آن گرفتن دست ديگر مؤمنان و هدايت‎شان به مراتب بالاتر ايمان است. لازمه اين امر هم اين است كه بايد ابتدا خودشان به مرتبه بالاتري از تقوا رسيده باشند، تا بتوانند نقش انبيا را در مرتبه نازل‎تري ايفا كنند و اين امر حاكي از وظيفه بسيار سنگين روحانيت است، و در مقابل، خدمت ايشان به ديگران نيز خدمتي بي‎نظير است.

اين استاد اخلاق حوزه علميه با استناد به روايات متعدد، خاطر نشان كرد: هدايت ديگران فقط با زبان و سخن‎راندن نيست؛ بلكه مردم بايد در عمل اسلام و تقوا را در روحانيت ببينند. طبيعي است كه يك روحاني كه از لزوم دستگيري از ضعفا سخن مي‎گويد، با كسي كه در عمل به ياري ضعيفي شتافته، متفاوت است، و دعوت با عمل تأثيرگذارتر است.

ايشان ضمن نقل خاطراتي از علماي بزرگ در اين زمينه، گفت: بنده خودم ديدم كه آيت‎ا... سيد صدرالدين صدر كه از مراجع بزرگ تقليد بودند، با نوازش طفلي كه در كوچه گريه مي‎كرد، او را آرام كردند؛ همچنين ميرزا جواد آقا تهراني كه ساليان طولاني از عمرش را در مكتب اهل‎بيت عليهم‎السلام و تعليم اخلاق سپري كرده بود، لباس سربازي مي‎پوشيد و در جبهه جنگ حاضر مي‎شد. با تأسي به چنين بزرگاني، بايد روحيه دعوت كردن ديگران با عمل در روحانيت بروز بيش‎تري داشته باشد.

آيت‎ا... مصباح يزدي با اشاره به ارزش عمل در مكتب اسلام، اظهار داشت: چنين نيست كه همه شهدا، همه نمازگزاران و همه كساني كه عمل صالح انجام مي‎دهند، از كار خود بهره و اجر يكساني ببرند؛ بلكه ميزان اجر و پاداششان وابسته به نيت آن هاست؛ هر چه نيت خالص‎تر باشد، ارزش عمل نيز بيش‎تر است؛ به گونه‎اي كه گاهي تفاوت ارزش دو عمل مشابه به دليل اختلاف در مراتب اخلاص، به قدري زيادي است، كه قابل تصور نيست.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اين‎كه متأسفانه شناخت بعضي از مردم نسبت به جهاد و شهادت تحت تأثير برخي عوامل اندك است، افزود: گاهي در برخي مراسم رسمي گفته مي‎شود كه شهدا فقط براي دفاع از آب و خاك، جان خود را تقديم كرده‎اند، و اين، مقدس‎ترين كاري است كه يك فرد مي‎تواند انجام دهد!! اگر نيت يك شهيد مسلمان فقط دفاع از آب و خاك باشد، چه تفاوتي بين او و يك فرد ماركسيست و بي‎دين است كه براي حفظ آب و خاك كشورش كشته شده است؟ آيا اجر و مقام شهداي ما با آن ماركسيست يكي است؟!

ايشان با اشاره به اين‎كه حتي بسياري از حيوانات نيز به‎صورت غريزي از خانه و كاشانه خود دفاع مي‎كنند، ادامه داد: اگر واقعاً تصورمان اين باشد كه بايد همه چيز فداي آب و خاك شود، از اسلام دور شده‎ايم؛ فدا كردن عزيزترين گوهر خدادادي، يعني جان گران‎بها براي چند متر خاك، كجا؛ و تقديم جان براي اعتلاي كلمة‎ا...، كجا؟!

آيت‎ا... مصباح يزدي با اشاره به برخي شعارهاي انحرافي كه ايران را بر اسلام مقدم مي‎دارد، اظهار داشت: وظيفه تبيين معارف اسلام و ارزش‎هاي آن بر عهده روحانيت است؛ ما بايد اين مسأله را براي ديگران تبيين كنيم كه جنگيدن براي ارضاي عواطف انساني يا براي اموري مانند آب و خاك كه ارزش مادي دارد، قابل مقايسه با دفاع از اسلام و فدا كردن جان در راه آن نيست. آيا يكي دانستن شهادت در راه خدا، با كاري كه حتي حيوانات هم به‎صورت غريزي آن را انجام مي‎دهند، كوته‎فكري نيست؟

ايشان در پايان افزود: تفاوت ارزش جان دادن در راه امور مادي، و تقديم جان براي خدا، از خاك تا افلاك است.

 حديث مهدي(عج)

به سوي ظهور

امام باقر عليه السلام:
هنگامى كه «قائم» ما قيام كند، دوستى واقعى و صميميت حقيقى پياده مى شود.
بحارالانوار، ج 52، ص 372‎

 راه امام

آمريكا نويسنده و گوينده مي آورد

آمريكا نظامي نمي‎آورد اين‎جا، آمريكا نويسنده مي‎آورد اين‎جا، آمريكا گوينده مي‎آورد اين‎جا، آمريكا عمال خودش كه سال‎هاي طولاني آن‎ها را تربيت كرده است مي‎فرستد اين‎جا كه اوضاع ما را به هم بزنند. آمريكا كردستان را آن جوري به هم مي‎زند. تهران را آن‎طوري مغشوش مي‎كند. و گاهي فرض كنيد كه دانشگاه‎ها را به هم مي‎زند، و گاهي تو خيابان‎ها مي‎ريزند، چه مي‎كنند. او اين‎طور كار مي‎كند.
صحيفه امام، ج 10، ص 521

 در پرتو خورشيد

عشق به امت اسلامي

زماني كه با امام خامنه‎اي ديدار كردم، در صحبت‎ها و برخورد ايشان عشق و علاقه به امت اسلامي را مي‎ديدم. اين علاقه را ايشان به خوبي با جملات و سخنراني عربي منتقل مي‎كردند و همچنين عشق امام خامنه‎اي به انقلاب مردم مصر بسيار زيبا بود. صحبت‎ها و توصيه‎هاي ايشان از علم و شناخت نشأت گرفته بود و برخلاف حاكمان كشورهاي عربي، نسبت به مسائل بي‎تفاوت نيستند. من اصرار دارم كه از لفظ «سيد القائد، الامام الخامنه‎اي» استفاده كنم؛ زيرا بعد از امام خميني ايشان امامت و رهبري امت اسلامي را بر عهده دارند. هنگامي كه ما به پيشنماز يك مسجد مي‎گوييم امام جماعت، به خاطر اين است كه يك عده‎اي از نمازگزاران را امامت مي‎كند، زماني كه من مي‎گويم امام خامنه‎اي، به اين خاطر است كه ايشان يك امت اسلامي را رهبري و هدايت مي‎كنند. ايشان بعد از امام خميني آمده‎اند و حامل همان پيام‎ها و رهنمودها هستند.
دكتر كمال هلباوي، از رهبران اخوان المسلمين