صفحه آخر

حضرت آيت‌الله مصباح يزدي:
اين كه مي گويند مذاكره مقدم بر مبارزه است، يعني امام(ره) اشتباه كرد

به گزارش پايگاه اطلاع‎رساني آثار حضرت آيت‎ا... مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با جمعي از پژوهش‎گران سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با تأكيد بر اهميت پژوهش، اظهار داشت: زماني حتي برادر امام باقر(ع)، تا قبل از شهادت پدر بزرگوارش، از امام بعد از ايشان خبر نداشت، و بعداً متوجه شد كه امام محمد باقر(ع)، امام اوست؛ يعني شرايط به‎گونه‎اي بود كه بيان برخي امور به‎صورت علني و واضح، امكان نداشت؛ اما امروز ديگر لازم نيست مسايلي از اين قبيل كه ائمه معصومين‎(ع) چند نفر و چه كساني بودند را براي مردم اثبات كنيم. زيرا همه اين مسايل را مي‎دانند و از واضحات تلقي مي‎شود.

علامه محمدتقي مصباح يزدي افزود: اما در حال حاضر مسائل ديگري اهميت فراوان يافته، و متأسفانه ما از آن‎ها غافليم. به‎عنوان نمونه يكي از معلمان تعداد زيادي سؤال را فهرست كرده كه دانش‎آموزان از او پرسيده‎اند؛ از جمله اين‎كه اصلاً چرا خداوند ما را آفريده است؛ يا چرا خدا ما را به انجام برخي كارها تكليف كرده است. يعني امروز با گسترش فضاي مجازي و دسترسي ساده به آن، سؤالات بسياري، حتي در ذهن كودكان نيز ايجاد شده، كه بايد پاسخ داده شود؛ البته پاسخ هم بايد ساده و روان و متناسب با سن و درك مخاطب باشد تا او را قانع كند.

ايشان با اشاره به اين‎كه فلسفه وجود روحانيت در جامعه، حفظ دين و ترويج آن و پاسخ به اين سؤالات است، اظهار داشت: اين كارها اموري است كه كسي غير از روحانيت، متصدي آن‎ها نيست؛ البته شايد افراد ديگري باشند كه به‎خاطر علاقه به دين، در صدد پاسخگويي برآيند، اما اين، تكليف و وظيفه آن‎ها نيست؛ اما براي حوزه يك تكليف است.

آيت‎ا... مصباح يزدي با اشاره به اين‎كه فضاي مجازي به‎عنوان بستري براي ارائه شبهات متعدد در ذهن مخاطبان از سويي، و ارائه تصاوير و مسائل مستهجن از سوي ديگر، دين نوجوانان و جوانان را هدف قرار داده است، ادامه داد: وظيفه ما پاسخگويي به سؤالات و شبهات رائج در اين فضا است؛ لذا بازنگري در برنامه‎هاي درسي و پژوهشي و كيفيت تبليغ، آشنايي با ابزار‎هاي موجود، و آماده‎كردن جواب اين شبهات متناسب با سطح فهم مخاطبان مختلف از وظايف حوزه است.

اين استاد برجسته حوزه با اشاره به اين‎كه امروزه حتي درباره يكايك احكام نيز سؤالات و شبهاتي مطرح است، افزود: در پاسخ به اين شبهات نمي‎توان به نسل امروز گفت كه خدا چنين گفته، و توقع داشت آن‎ها هم به راحتي بپذيرند؛ بلكه بايد پاسخ قانع‎كننده‎اي براي اين نسل آماده كرد. البته روحيه پرسشگري نسل امروز نشانه رشد انسان‎هاست، اما از سوي ديگر نشانه سنگين‎تر شدن وظيفه روحانيت در مقابل خطري است كه دين انسان‎ها را تهديد مي‎كند.

علامه مصباح با بيان اين‎كه بعد از گذشت چهار دهه از پيروزي انقلاب اسلامي، دست‎هايي براي شكستن ستون فقرات اين نظام، از آستين عده‎اي بيرون آمده است، گفت: نظام اسلامي كه حاصل فداكاري‎ها و خون هزاران انسان پاك است، ركن و اساسش مورد تهاجم قرار گرفته است و بايد در مقابل اين هجمه به‎صورت علمي كار كرد.

آيت‎ا... مصباح افزود: علاوه بر نظريه ولايت فقيه، عده‎اي در پي اين هستند كه رفتار‎هاي امام راحل(ره) را نيز زير سؤال ببرند؛ كساني كه حركت آن بزرگوار را باور ندارند و مي‎گويند امام(ره) حركتي را شروع كرد كه سبب ريختن خون‎هاي پاك بي‎شماري شد و اگر از ابتدا با دشمنان مذاكره مي‎كرد، اين همه خون مسلمانان ريخته نمي‎شد!

ايشان در ادامه گفت: اين‎كه عده‎اي مي‎گويند مذاكره مقدم بر مبارزه است، يعني كار امام راحل(ره) اشتباه بود! اما چون نمي‎توانند اين مطلب را صريحاً بگويند، تعابير ديگري به كار مي‎برند؛ اين افراد در عمق دلشان نسبت به درست بودن كار امام‎(ره) شك دارند؛ يعني دقيقاً انقلاب اسلامي و مبارزه عليه استكبار جهاني و اقامه دين خدا، كه در طول تاريخ ايران، مايه افتخار ما است، براي عده‎اي هنوز مشكوك است!

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به اين‎كه بسياري از دروس فعلي حوزه، پاسخگوي نياز‎هاي امروز جامعه نيست، اظهار داشت: آيا با رواج اين همه شبهات عليه دين، وظيفه ما فقط پرداختن به بحث طهارت و نجاست است؟ بايد كساني كه درد دين دارند و متوجه چنين خطري هستند، براي مقابله با اين هجمه طرحي را ارائه كنند، يا حداقل به ديگران هشدار بدهند و غافلان را متوجه خطر كنند. چگونه است اگر مكاني آتش بگيرد، به ديگران هشدار مي‎دهيم و همه را از خطر آتش‎سوزي آگاه مي‎كنيم؟ آيا خطر شبهاتي كه دين جوانان را نشانه رفته است، از خطر آتش كم‎تر است؟

استاد حوزه علميه در جمع‎بندي سخنانش اظهار داشت: بايد بار ديگر همه معارف اسلام را مرور كنيم و بر اساس شرايط و نيازها اولويت‎ مسايل را - ‎حتي بر اساس منطقه‎ـ مشخص كنيم. همه اين امور نيازمند پژوهش است و صرف اين‎كه بگوييم شيوه علماي سلف چنين بوده، نمي‎تواند پاسخگوي نياز جامعه امروزي باشد؛ بايد خود را براي پاسخگويي به خدا آماده كنيم. كليد حل همه اين مسايل پژوهش است، مشروط به اين‎كه مسوؤلانه و با توجه به نياز‎ها انجام شود.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني‎(ره) در پايان گفت: بايد هم مساله را درست بشناسيم، و هم آن را درست حل كنيم، و هم آن را به زباني كه همگان بفهمند، بيان كنيم.

 حديث مهدي(عج)

به سوي ظهور

امام علي(ع):
(مهدي) دست بر بندگان(خداوند) گذارد، پس هيچ مؤمني باقي نمي‎ماند جز آن‎كه قلبش محكم‎تر از پاره‎هاي آهن گردد و خداوند به او نيروي چهل مرد را عنايت فرمايد.
كمال‎الدين، ص 653

 راه امام

تا شما زنده ايد آمريكا برنمي گردد

آمريكا با آن قدرتش در ايران سركوب شد، و شوروي با آن قدرت بزرگش در ايران سركوب شد، و طرفدارهايش را علناً از ايران يك دسته‎اي را بيرون‎ كرده‎اند و يك دسته‎اي را حبس كرده‎اند و به جزاي خودشان خواهند رساند. منافقين كه عده‎شان زياد بود و تبليغاتشان دامنه‎دار بود، و جوان‎هاي بسياري را از ما گول زده بودند، آن‎ها هم به زباله‎دان ريخته شده‎اند. شما چند نفر چه مي‎گوييد. شما چند نفر روشنفكر باصطلاح خودتان كه مي‎خواهيد كمونيست را در ايران تقويت بكنيد، يا چند نفر ديگري كه مي‎خواهيد به خيال خودتان آمريكا بازگردد، من به شما عرض مي‎كنم تا شما(مردم) زنده‎ايد آمريكا برنمي‎گردد.
صحيفه امام، ج 17، ص 449

 در پرتو خورشيد

تشويق و تنبيه بجا

رهبر معظّم انقلاب، كساني را كه‎ خوب، منظم‎ و حساب‎ شده كار مي‎كرده و مي‎كنند، توسط‎ درجه، مدال‎ و يا روش‎هاي ديگر تشويق فرموده و گاهي‎ هم‎ كساني را به‎ دليل‎ كم‎ كاري‎ و بدكاري، تنبيه مي‎فرمايند. مثلاً به‎ دليل‎ آتش گرفتن‎ يك‎ انبار، كالاي زيادي‎ از بين رفته بود. وقتي‎ خبر به‎ مقام‎ معظّم رهبري‎ رسيد، ايشان بازرسي فرستادند و دقيقاً بررسي كردند. سپس دستور فرمودند با كساني كه خطاكار بودند، به‎ شدّت‎ برخورد شود. همچنين‎ حوادثي‎ در انبار مهمات يكي‎ از لشكرها رُخ داده بود، بازرس فرستاده‎ و فرمودند: در پرونده همان‎ فرمانده لشكر به‎عنوان تخلف ثبت‎ كنيد و با ايشان برخورد شود.
سردار عبدا... عراقي