صفحه آخر

حضرت آيت‌ا... مصباح:
برخي مسؤولين به راحتي آب خوردن دروغ مي گويند

به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت‌ا... مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در سي و چهارمين نشست انجمن فارغ التحصيلان اين مؤسسه، با اشاره به تأكيدات مكرر مقام معظم رهبري بر انقلابي بودن نهادها و مسؤولان و حوزه‎هاي علميه، اظهار داشت: موضوع انقلابي بودن، براي سومين مرتبه است كه در نشست فارغ التحصيلان اين مؤسسه مطرح شده و مورد بحث قرار مي‎گيرد و مناسب بود تا مباحثي از آن منتشر شود.

علامه محمد تقي مصباح يزدي با اشاره به لزوم آسيب شناسي و شناخت آسيب‎هاي احتمالي آينده انقلاب، اظهار داشت: عليرغم اهتمام امام(ره) نسبت به انقلاب، ضعف‎هايي در برخي زمينه‎ها پديد آمده است و اين نگراني وجود دارد كه مسير انقلاب، نزولي شود كه اميد است به بركت خون شهدا و فداكاري انقلابيون مخلص، خداوند اين انقلاب را حفظ كند؛ اما ما وظيفه داريم بر اساس تجربه و شناخت، انقلاب را آسيب شناسي كرده و مانع رسيدن آسيب به آن و يا ترميم آن در صورت آسيب ديدن باشيم.

ايشان با اشاره به اين‎كه آسيب‎هاي احتمالي انقلاب را مي‎توان به دو دسته تقسيم كرد، اظهار داشت: اين آسيب شناسي با توجه به رفتار انسان هاست؛ افعال اختياري هر انسان داراي دو ركن شناخت و انگيزه است؛ يعني انسان هم بايد بداند و هم بخواهد تا فعل اختياري انجام گيرد؛ لذا در وهله اول بايد وظايف خود در مورد انقلاب را بشناسيم و از آن‎ها غافل نشويم و سپس بخواهيم در عمل از انقلاب دفاع كنيم.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اين‎كه روزمرگي سبب غفلت از وظيفه مي‎شود، اظهار داشت: گاه مسائل و مشكلات زندگي، كسب و كار و توجه به فرزندان و خانواده و نظاير آن، سبب غفلت انسان از وظيفه‎اي مي‎شود كه به آن علم داشت.

ايشان ادامه داد: بعد از انقلاب و به‌ويژه بعد از دفاع مقدس، برخي از افرادي كه مخلصانه براي انقلاب كار مي‎كردند و حتي حقوق ناچيز جبهه خود را دوباره براي جبهه هزينه مي‎كردند، به فكر اين افتادند كه درامد بيشتري كسب كنند و دنبال سهم‎خواهي از انقلاب رفتند، و اين دو نگاه خيلي با هم متفاوت است.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به اين‎كه امروز با وجود انقلاب اسلامي، بانك هايمان به اسم كارمزد تا 30 درصد ربا مي‎گيرند، افزود: امروز حتي مردم متدين ما به دنبال واسطه قرار دادن افرادي هستند كه بتوانند وام ربوي بگيرند.

علامه مصباح افزود: گاهي برخي مسؤولان ما به راحتي و سادگي آب خوردن، دروغ مي‎گويند و خجالت هم نمي‎كشند؛ البته نبايد هم خجالت بكشند؛ چون دست پرورده فكري شيطان بزرگ هستند كه روزي صد دروغ به جامعه تحويل مي‎دهد؛ به نظر آن‎ها اگر قرار است كسي خجالت بكشد، ترامپ بايد خجالت بكشد، نه آن‎ها!

ايشان اظهار داشت: اين‎كه در مورد حقوق نجومي، دروغ‎ها و مشكلات سخن نمي‎گوييم، غفلت ماست؛ اما بالاتر از آن اين است كه گاهي در اصل انقلاب تشكيك مي‎شود و ما سكوت مي‎كنيم؛ بدتر اين‎كه برخي از كساني كه چه بسا مسؤوليتي هم دارند، به كنايه بلكه به صراحت مي‎گويند كه امام(ره) از ابتدا اشتباه كرد كه با امريكا مذاكره نكرد!

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: كم كم كار به جايي مي‎رسد كه نظريه ولايت فقيه هم امري غيرقابل قبول براي دانشجو و طلبه دانسته مي‎شود و دموكراسي ليبرال غربي تنها حكومت صحيح پنداشته شده و هر حكومتي غير از آن، ديكتاتوري و در مقابل آن است.

آيت‌ا... مصباح يزدي با اشاره به اين‎كه آن‌چه گفته شد در حوزه شناخت است و‎اي كاش آسيب‎هاي محتمل فقط در همين زمينه بود، ادامه داد: عامل ديگري كه در رفتار تأثير دارد، انگيزه است؛ عده‎اي مي‎گويند، ديگر كافي است، چه قدر بجنگيم، خسته شده ايم؛ حالا ديگر نوبت ماست كه مقداري راحت‎تر زندگي كنيم؛ اين نگاه به جايي مي‎رسد كه كم كم گفته مي‎شود؛ انقلاب گذشت و قرار نيست هر روز انقلاب باشد؛ زماني انقلاب لازم بود و انقلاب شكل گرفت؛ اما الان كه ديگر نيازي به انقلابي بودن نيست!

علامه مصباح ادامه داد: عده‎اي مي‎گويند در شرايط گذشته، انقلاب لازم بود؛ اما امروز شرايط عوض شده و بايد با كدخدايان عالم بسازيم؛ يعني شرايط امروز را نبايد با شرايط انقلاب يكي دانست.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با نقل خاطره‎اي گفت: در مرحله بعد عده‎اي مي‎گويند اصلاح جامعه به ما ربطي ندارد و امام زمان(عج) بايد خودشان تشريف بياورند؛ لذا يكي از اين افراد خطاب به فردي انقلابي مي‎گفت كارهايي كه شما مي‎كنيد سبب مي‎شود تا ظهور امام زمان(عج) به تأخير بيفتد!

آيت‌ا... مصباح يزدي با اشاره به اين‎كه انسان وقتي سختي ببيند، دوست دارد خود را با توجيه شرعي از سختي برهاند و راحت زندگي كند، ادامه داد: شيطان هم زنده است و هر روز راه‎هاي بهتري به انسان‎ها براي توجيه كار خود ارائه مي‎دهد. همه اين‎ها ناشي از حب دنياست.

ايشان با اشاره به نقش حب دنيا در جهت دهي به انگيزه انسان‎ها، اظهار داشت: حب دنيا سبب مي‎شود تا انسان دوست داشته باشد بر ديگران برتري جويد و انسان اين قابليت را دارد كه به قدري سقوط كند كه بگويد «انا ربكم الاعلي»؛ همان كه فرعون مي‎گفت. اين انحراف فرعون، ريشه در شناخت وي نداشت و خودش به خوبي مي‎دانست كه خدا نيست، اما برتري جويي و حب دنيا سبب تفرعن وي بود.

علامه مصباح در جمع بندي سخنان خويش افزود: لذا در وهله اول بايد دائم آگاهي خود را ارزيابي كنيم و دين را درست بشناسيم و نگذاريم روزمرگي‎هاي زندگي ما را از وظيفه خود، غافل كند و در وهله بعد در عمل نيز مراقب باشيم هواي نفس ما را منحرف نكند؛ در انجام هر كاري، ببينيم خداوند آن را مي‎پسندد يا خير؟ البته توسل به اهل بيت(ع) نيز در اين مسير بسيار راهگشاست.

استاد رحيم پورازغدي:
بايد از شخصيت استاد مصباح به عظمت ياد كرد

به گزارش خبرنگار انجمن فارغ التحصيلان مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، دكتر رحيم پورازغدي در سي و چهارمين نشست انجمن فارغ التحصيلان مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قم با اشاره به اين كه انقلاب اسلامي از سال 42 آغاز شد يك دوره سركوب شد و پس از آن بزرگ‎ترين انقلاب ديني جهان را رقم زد اظهار داشت: امروز عظمت آن به جايي رسيده است كه اسلام و انقلاب اسلامي همواره در رأس اخبار دنيا قرار گرفته است؛ حال يا مستقيم در مورد آن است و يا با واسطه و به خاطر تأثيراتي كه انقلاب در ديگر كشور‎ها گذاشته است.

وي افزود: اگر اين انقلابي كه از قم آغاز شده در قم به پايان رسيده باشد، فاجعه بزرگي است. انقلاب اسلامي با حوزه علميه قم تحولي را نه در كشور بلكه در جهان ايجاد كرده كه تا قبل از آن نظير نداشته است. آن‌چه در پيش روي ما اتفاق افتاد، امري شبيه به معجزه است، اما چون ما به آن عادت كرده‎ايم متوجه عظمت آن نيستيم.

استاد رحيم پور ازغدي با اشاره به اين كه داعش نابوده نشده و فقط تشكيلات نظامي و قلمرو آن‎ها متلاشي شده‎اند ادامه داد: ‎امروز كار حوزه است كه از نظر فكري كار كند و بينديشد چرا هزاران نفر اروپايي كه در اروپا رشد كرده‌اند، براي تشكيل خلافت اسلامي با تفكر تكفيري حاضر مي‎شوند كشته شوند و در پازل استكبار و صهيونيرم ظاهر مي‎شوند. بسياري از اين افراد، نيروهاي بالقوه براي انقلاب بودند كه تبديل به نيروي بالفعل داعش شده و در خدمت استكبار قرار گرفتند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: حوزه بايد كساني را تربيت كند كه در هر زمينه بتوانند پاسخگوي شبهات و هجمه‎ها عليه انقلاب باشند اما متأسفانه حوزه در اين زمينه خوب عمل نكرده است. البته از جمله مؤسساتي كه در اين زمينه خوب كار كرده، مؤسسه امام خميني(ره) است و لذا بايد از شخصيت استاد مصباح به عظمت ياد كرد.

وي با اشاره به حلقه علمي امام(ره) و علامه طباطبايي و شاگردان آن‎ها اظهار داشت: اين افراد سبب شدند تا جبهه فكري عظيمي در مقابل جبهه غرب پديد بيايد و پاسخ‎ها از سطح عوامي و تكفيرگونه به نقد علمي و مبنايي تغيير كند. از طرف ديگر حلقه وصل مباحث نظري و علمي شناخته شود و فلسفه‎هاي مضاف مانند فلسفه اخلاق،‎فلسفه سياست، فلسفه حقوق و. تبيين شود. سومين ويژگي اين حلقه اين بود كه عالماني پديد آمدند كه قدرت تبيين مسائل براي نخبگان جامعه را داشتند؛ چرا كه تا قبل از آن بياني كه نخبگان بتوانند آن را درك كنند، در حوزه نبود.

استاد رحيم پور ازغدي با اشاره به كنش و واكنش انقلابي اظهار داشت: گاهي برخي واكنش‎هاي انقلابي در امور سياسي با بيانيه، تجمع و گردهمايي ظاهر مي‎شود. اما لازم است به افرادي كه مباني فكري را تحت تأثير قرار داده و وحي و نبوت را زير سؤال مي‎برند، پاسخ انقلابي يعني علمي داده شود.

وي با اشاره به مخالفت شديد و احمقانه رضاخاني با حوزه اظهار داشت: امروز چنين برخوردي با حوزه نمي‎شود، اما از نظر فكري به شدت مورد هجوم قرار مي‎دهند.

رحيم پور ازغدي با اشاره به برنامه‎هاي رضاخان براي جلوگيري از رشد انقلابي روحانيون اظهار داشت: رضاخان پروژه‎اي عليه روحانيون آغاز كرد و برخوردهاي خشن با علما شروع شد.

اين پژوهشگر مسائل سياسي افزود: در قبل از حركت امام(ره)، چند حركت انقلابي لحظه‎اي انجام شد، اما به خاطر مصلحت سنجي علما كه در بسياري از موارد صحيح هم بود، خاموش شد.

وي با اشاره به اين كه همواره خود روحانيون يا وابستگان آن‎ها توانسته‎اند به جريان انقلابي ضربه بزنند، خاطر نشان كرد: در دوره رضاشاه دين ستيزي توسط همين روحانيون يا فرزندان آن‎ها شكل گرفت. كسروي و تقي زاده روحاني بودند و بعد لباس روحانيت را بيرون آوردند؛ همچنين كيانوري نوه شيخ فضل‌ا... نوري بود و افرادي امثال آن‎ها در مقابل جريان حق ايستادند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: از سوي ديگر بين علما اختلافاتي انداختند به‌طوري كه علما را در مقابل يكديگر قرار دادند و كار به جايي مي‎رسد كه حتي يك مجتهد فتواي قتل شيخ فضل‌ا... نوري را مي‎دهد. اين‎ها به خاطر عدم ارتباط قوي علما با يكديگر، عدم شناخت موضوع و عدم شناخت دشمن بود.

رحيم پورازغدي با اشاره به اين كه زماني انقلابي بودن را به معناي بي‎سوادي و بي‎ديني مي‎دانستند، اظهار داشت: انقلاب اسلامي، انقلاب روحانيون نبود و بسياري از فضاي حوزه انقلابي نبودند، حتي امام و شاگردانش در حوزه افرادي مشكوك تلقي مي‎شدند.

اين پژوهشگر اظهار داشت: از سوي ديگر به تعبير امام آخوندهاي بي‎دين وجود داشتند كه برخي فاسد بودند و حتي پاي شاه را مي‎بوسيدند. حتي برخي به اسم تقيه خود را حفظ مي‎كردند، در حالي كه تقيه براي حفظ دين است و لذا امام فرمود تقيه حرام است ولوبلغ ما بلغ.

وي افزود:‎ هر چند در آن زمان، آخوندهايي كه دنيامحور بوده و به اسم اهل بيت(ع) به فكر شكم خود بودند، وجود داشتند، اما تعدادشان اندك بود؛ اما بسياري از روحانيون ديگر به خاطر عدم شناخت و فهم ارتباطات و مسائل جامعه، احكام اجتماعي اسلام را در عمل نسخ كردند. مثلا امر به معروف و نهي از منكر را از رساله‎ها حذف كرده بودند و اين امام(ره) بود كه آن را احيا كرد. جالب آن كه تلاش براي تشكيل حكومت -ولو با حاكم عادل- را غير شرعي مي‎دانستند و در عين حال به حكومت غير عادل فاسد راضي بودند و از آن دفاع مي‎كردند و هيچ اطلاعي از مسائل سياسي روز نداشتند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به فعاليت‎هاي رژيم پهلوي در زمان رضاخان براي از بين بردن حوزه و هضم آن در حكومت اظهار داشت: در 20 شهريور وقتي كه رضاخان رفت، هيچ روحاني قانوني وجود نداشت. همه آن‎ها جذب قضاوت و دفاتر ازدواج و طلاق شده بودند و ديگر لباس نمي‎پوشيدند؛ البته اين فعاليت‎ها با عنوان و پوشش اصلاح و خدمت به روحانيت انجام مي‎شد.

رحيم پور ازغدي، امام را نمونه روحاني انقلابي دانست و افزود: امام(ره) با دستخط خود، چند هزار نسخه نامه به علماي شهرها نوشته است و آن‎ها را به انقلاب دعوت كرده است.

وي با اشاره به فعاليت‎هاي رژيم پهلوي براي مقابله با اسلام، اظهار داشت: انقلابي بودن در حوزه به معناي مقابله با همين فعاليت‎ها از طريق فكري است.

رحيم پور ازغدي يكي از كارهاي رژيم پهلوي را فاصله انداختن بين مردم و روحانيت دانست و با ذكر نمونه‎هايي اظهار داشت: از جوك ساختن در مورد روحانيت تا مطرح كردن ايران قبل از اسلام و دروغ‎پردازي‎ها و افسانه سرايي‎ها به همراه شبهاتي چون تحميل اجباري اسلام از سوي عرب‎ها به ايرانيان، سبب شد تا تنها اقليت پاي منبرهاي روحانيت، مرتبط با روحانيت باشند و شكاف عميقي بين مردم و روحانيون ايجاد شد.

وي در جمع بندي سخنانش اظهار داشت: يكي از پروژه‎هاي رژيم پهلوي عليه روحانيت، راه انداختن دانشكده معقول و منقول بود. اين دانشگاه در واقع با هدف دولتي كردن معارف عقلي و نقلي اسلام با مديريت سكولار راه‎اندازي شد و خروجي‎هاي آن نبايد هيچ تعهدي نسبت به دين در عرصه سياست و اجتماع داشته باشند و كارمندان مذهبي دولت يا به عبارت بهتر كارمندان مذهب دولتي محسوب مي‎شدند. البته اين كار در همه كشورهاي اسلامي - به غير از ايران و تاحدي هم عراق- توسط انگليس و فرانسه و شوروي انجام شد و موفق هم بود.

استاد رحيم پور ازغدي با اشاره به اين‎كه مهم‎ترين خطر براي روحانيت افتادن از چشم مردم است ادامه داد: امام(ره) فاصله گرفتن از توده مردم، ‎فاصله نگرفتن از ساده زيستي، كنار نگذاشتن جرأت امر به معروف و نهي از منكر خطاب به حكومت و غير آن، وجود آموزش‎هايي در كنار فقه و اصول و تدريس اخلاق را بسيار مورد تأكيد قرار مي‎دادند و مي‎فرمودند: اگر حوزه زمين بخورد تا پانصد سال ديگر نمي‎تواند سر بلند بكند؛ همين اموري كه امام تأييد مي‎كرد ويژگي‎هاي حوزه انقلابي است.

وي با اشاره به اين كه اگر اخلاق و تقوا نباشد فرقه سازي‎ها از درون حوزه صورت مي‎گيرد گفت:‎ همين سيدمحمدعلي باب از رياضت و عشق به امام زمان(عج) رسيد به نمايندگي امام زمان(عج)، بعد شد امام زمان و سپس پيغمبر و در نهايت خدا شد. يك روحاني و روحاني زاده بي‎تقوا اگر نهي از منكر نشود مغازه درست مي‎كند. روحانيت بايد از همه انتقاد كند البته صحيح و درست و با رعايت شرع و انصاف.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به اين‎كه يك روحاني كه وضع زندگي خودش و بچه هايش از وضع متوسط به بالا بيش‎تر باشد، در اين نظام ضررش بيش‎تر از نفعش است افزود: امروز روحانيت دارد چوب چندصد نفر را مي‎خورند كه رفاه زده شدند بعضي از آن‎ها اصلا نه انقلابي بودند و نه اعتقادي به نظام داشتند اما در دهه گذشته بسياري از آن‎ها در حكومت مقام و منصب يافتند. روحانيت با كناره‎گيري از سادهزيستي هم مردم را از دست مي‎دهد هم خدا را.

استاد رحيم پور ازغدي با اشاره به خطر نفوذ در حوزه اظهار داشت: گاهي دشمن 30 سال يك روحاني نما را پرورش مي‎دهد تا در فرصت خودش ضربه بزند.

وي با اشاره به اين‎كه تقوا، درستكاري، صداقت و ساده زيستي سبب مي‎شود تا مردم از روحانيت فاصله نگيرند، خاطر نشان كرد: بسياري از عاشقان امام(ره) نسبت به مسائل علمي و نظريات ايشان شناختي نداشتند؛ اما مي‎دانستند اين فرد، آدم است؛ لذا جان خود را عاشقانه فداي او مي‎كردند.

عضو هيأت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره):
ابوموسي اشعري با ظاهري اعتدال گرا، نظام اسلامي را به انحراف كشيد

به گزارش پايگاه اطلاع رساني انجمن فارغ التحصيلان مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) حجت الاسلام والمسلمين دكتر سليماني در سي و چهارمين نشست انجمن فارغ التحصيلان اين مؤسسه با اشاره به اهميت تاريخ و لزوم عبرت آموزي از تاريخ اظهار داشت: تاريخ باورساز است، البته براي كساني كه اهل تفكر باشند.

وي انقلابي‎گري را واجد سه صفت دانست و افزود: آرمان داشتن، برنامه داشتن و اهل قيام بودن در برابر موانع از جمله ويژگي‎هاي انقلابي گري در هر فرهنگي است؛ البته در فرهنگ اسلام، آرمان نهايي احياي كلمة‌ا... و استقرار حيات طيبه در جامعه بشري است كه آرمان نهايي در آن محقق مي‎شود.

دكتر سليماني با اشاره به گفتمان‎هاي زنده عصر نبوي و شباهت آن با دوران امام(ره) اظهار داشت: رسول خدا(ص) سه آرمان مياني داشت و آن تبيين دين، براندازي رژيم طاغوت و برپايي حكومت ديني بود كه به هر سه اين آرمان‎ها تحقق بخشيد؛ دقيقا همين آرمان‎ها و تحقق آن‎ها به دست امام(ره) نيز تكرار شد. اما گفتمان‎هاي اين دوره، دو گفتمان انقلابي و غير انقلابي بود؛ عده‎اي پيامبر(ص) را در اين مسير همراهي مي‎كردند و عده‎اي بي‎تفاوت بودند؛ هر چه پايان عمر شريف پيامبر(ص) نزديك‎تر مي‎شد، افراد انقلابي نيز بيش‎تر مي‎شد؛ در زمان امام(ره) نيز دقيقا ابتدا افراد انقلابي اندك بودند و هر چه به انقلاب نزديك‎تر شديم، تعداد افراد انقلابي بيش‎تر شد.

وي با اشاره به اين كه در عصر علوي و مقام معظم رهبري سه گفتمان انقلابي، غير انقلابي و ضدانقلابي وجود داشت، اظهار داشت: آرمان حضرت امير(ع) تبيين و تعميق دين بود؛ لذا به دنبال فتح روم و نظاير آن نبود. اما در اين دوره، تعداد افراد غير انقلابي – و نه ضد انقلابي – بيش‎تر شده و نقش تأثيرگذاري در حكومت داشتند؛ در دوره مقام معظم رهبري نيز افراد غير انقلابي كه بي‎تفاوت هستند، بيش‎تر از دوره امام(ره) است.

عضو هيأت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به اين كه با رشد جريان غير انقلابي، مواضع اميرالمؤمنين نيز تحت تأثير قرار مي‎گرفت، ادامه داد: لذا گاه مواضع اتخاذ شده از سوي اميرالمؤمنين(ع) آن چنان كه بايد مورد توجه قرار نمي‎گرفت؛ چرا كه وجود جريان غير انقلابي، آن را تحت الشعاع قرار مي‎داد؛ در دوره مقام معظم رهبري هم شبيه چنين وضعي را مي‎بينيم؛ به‌طوري كه هرگز رابطه با آمريكا در زمان امام(ره) مجال طرح نيافت؛ اما در اين دوره عده‎اي با قبح زدايي از رابطه با آمريكا، سبب شده‎اند كه حتي در دل برخي انقلابي‎ها نيز ترديد ايجاد شود؛ اين در حالي است كه مواضع رهبري در مورد آمريكا كاملا مشخص است!

وي با اشاره به تأثيرات غير انقلابيون بر حكومت علوي اظهار داشت: به‌عنوان نمونه حضرت علي(ع) قصد برخورد با فتنه‎گران را داشت و در آن زمان ابوموسي اشعري در مسجد به تفسير قرآن پرداخته و جنگ با فتنه گران را برادر‎كشي و ريختن خون مسلمانان مي‎دانست!

دكتر سليماني افزود: ابوموسي اشعري ظاهري اعتدال‎گرا داشت، اما نظام اسلامي را منحرف مي‎كرد؛ لذا حضرت بعد از نماز خود چندين نفر از جمله معاويه، عمروعاص و ابوموسي اشعري را لعن مي‎كردند؛ اين در حالي بود كه ايشان خوارج و حتي افرادي مانند طلحه و زبير را لعن نمي‎كردند!

وي در ادامه با اشاره به اثرات خواص در جامعه به راز لغزش خواص اشاره كرد و گفت: رفوزه شدن خواص در سه آزمون سبب به انحراف كشيده شدن جامعه مي‎شود؛ اول آزمون ولايت پذيري است؛ چرا كه خواص وقتي مقداري مورد توجه قرار مي‎گيرند،تدبير و عقل خود را بر نظر ولايت ترجيح مي‎دهند و آن را در جامعه ترويج مي‎كنند؛ دوم آزمون توسعه است؛ وقتي فرهنگ ثروت در جامعه خراب شود و خواص به جاي به كارگيري ثروت در راه انفاق و توليد به طرف رفاه و تكاثر به كار گيرند، جامعه را نيز به انحراف مي‎كشانند و آزمون سوم، آزمون عدالت است.

دكتر سليماني اظهار داشت: رسالت امروز جريان انقلابي؛ شناخت منحرفان، طبقه بندي منحرفان و برخورد مناسب با منحرفان است؛ متأسفانه جريان انقلابي حتي اگر دررسالت اول خود يعني شناخت منحرفان هم خوب عمل كنند، در دو رسالت ديگر خوب عمل نمي‎كنند؛ در حالي كه برخي از آن‎ها را مي‎توان با برخورد مناسب دوباره به مسير صحيح بازگرداند، اما برخورد اشتباه، اين فرصت را از بين مي‎برد.

 حديث مهدي(عج)

به سوي ظهور

امام صادق(ع):
كسي كه منتظر امام دوازدهم است مانند كسي است كه در كنار رسول خدا و براي دفاع از آن حضرت شمشير مي‎زند.
غيبت نعماني، ص 41

 راه امام

بيت المال مسلمين را بزرگ بشماريد

ما چه كنيم با بيت المال مسلمين؟ وظيفه حكومت‎ها چيست با بيت المال مسلمين؟ اين مسأله، مسأله اين نيست كه در آن وقت و در حكومت حضرت امير باشد، اين دستور است در طول تاريخ براي كساني كه متكفل حكومت هستند كه تا اندازه ممكن در بيت‎المال تصرف نكنند، يك درهمش در آن طرف حساب دارد. بايد حساب بدهيم، بايد در پيشگاه خداي تبارك و تعالي، دركارهايي كه مي‎كنيم، تصرف‎هايي كه در بيت‎المال مي‎كنيم، بايد بعد حساب بدهيم. چرا؟ زياده روي شده باشد، مجازات دارد، عدالت شده باشد، پاداش خير دارد [اهميت] بيت المال مسلمين را بزرگ بشماريد.
در ديدار مسؤولان نظام، 13/6/1364

 در پرتو خورشيد

ارتباط عاطفي با خانواده شهدا

در ديداري كه مقام معظم رهبري در مشهد با خانواده‎هاي شهدا داشتند، يك روز از خانواده‎اي دلجويي مي‎كردند كه چهار فرزندشان شهيد شده بود. مقام معظم رهبري بعد از اين‎كه عكس شهيدان را برايشان آوردند، از اسامي همه اعضاي خانواده سؤال فرمودند. بعد از معارفه، آقا افراد را با اسم كوچك صدا مي‎زدند و هدايايي به آن‎ها مي‎دادند. در پايان، هديه‎اي نيز به پدر و مادر شهيد تقديم نمودند. در اين بين، يكي از برادران اين شهداي بزرگوار كه جانباز بود آمد و پس از دست‎بوسي -از روي شوق- شروع به گريه كرد. مقام معظم رهبري از او دلجويي كردند. پدر شهيد گفت: آقا! براي همسر ايشان دعا كنيد، چون بيمار است و دكترها پول كلاني براي مداوايش خواسته‎اند. مقام معظم رهبري فرمودند: هيچ ناراحتي ندارد، ان‌شاء‌ا... مشكلش حل خواهد شد. فرداي آن روز همسر اين برادر به دستور ولي امر مسلمين در بيمارستان بستري و تحت معالجه قرار گرفت.
در پايان ديدار مجددا آقا افراد خانواده را به اسم صدا مي‎زدند و به آن‎ها شيريني مي‎دادند و به دست مباركشان شيريني در دهان بچه‎ها مي‎گذاشتند.
مجتبي سادات فاطمي