صفحه فرهنگي-اجتماعي

شروع خريدهاي آغاز سال تحصيلي جديد و دغدغه حمايت از توليد داخلي
خريد لوازم التحرير ايراني مهرباني با توليدات داخلي

دغدغه‎هاي شروع مهرماه فقط با رفتن به مدارس پايان نمي‎پذيرد؛بلكه خريدهاي پيش از مدرسه يكي از مشغله‎هاي اصلي دانش‎آموزان و بخصوص والدين آن‎ها شده كه گراني‎هاي ساليانه و افزايش قيمت‎ها در شروع سال تحصيلي بر اين نگراني‎ها افزوده است. در حال حاضر كه چند روزي بيش‎تر تا شروع سال تحصيلي جديد نمانده مانند هر سال بازار فروش مغازه‎هاي لوازم التحريري داغ است و شلوغي وصف ناشدني را در اين مغازه‎ها مي‎بينيم. اين لوازم التحريرها تنها به مغازه‎ها محدود نمي‎شود و دستفروش‎هايي كه تا ديروز شال و روسري و پوشاك مي‎فروختند، اين روزها لوازم‎التحرير را جايگزين آن كرده‎اند!

اگر مدرسه رفتن دهه شصتي‎ها يادتان باشد، آن‎ها فقط دلشان به مدادي خوش بود كه بنويسد و پاك‎كني كه خوب پاك كند و اصلا زيبايي مداد و بوي خوش پاك‎كن‎هاي رنگارنگ و پر زرق و برق مورد نظر نبود. اما امروز شرايط طوري شده كه كودكان لپ تاپ دار و تبلت به دست نمي‎توانند از محصولات آن دوران استفاده كنند.

امروز مارك‎دار بودن مداد پاك كن، مداد‎تراش و كيف و جامدادي مهم‎ترين موضوع برخي دانش‎آموزان است. در حال حاضر سليقه‎ها عوض شده و ديگر كيفيت محصولات و توليدات داخلي براي برخي افراد بي‎معني شده است بلكه امروز تنوع در بازار حرف اول را مي‎زند، به‌طوري كه داغي اين بازار پرسود موجب شده تا افرادي براي سود بيش‎تر دراين مدت زمان منتهي به آغاز مهر محصولات خارجي بي‎كيفيت، اما پر زرق و برق را وارد كشور كنند.

متاسفانه در حال حاضر سهم بزرگي از بازار نوشت‎افزار و لوازم‎التحرير در قرق محصولات خارجي بي‎كيفيت به ويژه چيني است. كارشناسان دليل اين امر را كارشكني‎هاي گمرك مي‎دانند.

دغدغه خانواده‎ها براي خريدهاي مدرسه

اصغر نيك پور يك كارمند و پدر دو دانش‎آموز برايمان گله‎مندانه مي‎گويد: «مغازه‎هاي لوازم‎التحريري قيمت اجناس خود را دوبرابر و گاها سه برابر سال قبل مي‎فروشند و انواع و اقسام دفاتر و ديگر اقلام فانتزي را در مغازه‎هاي خود جاي داده‎اند. خانواده‎ها هم به هر قيمتي كه شده اين اقلام را خريداري مي‎كنند؛ چرا كه مجبورند و نمي‎خواهند جلوي فرزندان خود شرمنده شوند.»

وي كه در حال خريد چند دفترچه فانتزي اما ارزان قيمت از دستفروشي ايستاده در ابتداي كوچه است، ادامه مي‎دهد: «من امروز براي خريد لامپ از الكتريكي‎هاي خيابان لاله‎زار آمده بودم، اما وقتي اين دفترچه‎هاي زيبا و ارزان قيمت را در دست اين مرد دستفروش ديدم، وسوسه شدم خريداري كنم. خيلي ازخانواده‎ها منتظر همين بساط حراجي‎هاي ارزان قيمت هستند تا بتوانند خريدهاي كم هزينه‎تري براي آغاز سال تحصيلي جديد فرزندانشان داشته باشند. مسؤولان بايد به اين قبيل فروشندگان جاي ثابت مجاني بدهند تا هم كمكي به فروشنده‎هايي شود كه اصطلاحا دستفروش خوانده مي‎شوند و هم به خانواده‎هاي كم بضاعت راهي براي خريد مناسب و ارزان نشان داده شود. اين‎گونه هيچ دستفروشي سد معبر نكرده و مجبور به عبور از قانون نمي‎شود. ضمنا براي برخي فروشندگان گرانفروش نيز رقبايي ايجاد شده كه مجبور مي‎شوند در رقابت با آن‎ها قيمت‎هايشان را قدري پايين‎تر بياورند.»

از لوازم‎التحرير كه بگذريم اگر نگاهي به بازار كوله پشتي و كيف مدارس بيندازيم قيمت‎هاي بسيار بالايي را خواهيم ديد. اين روزها كه بازار فروش آن‎ها بسيار گرم‎تر است، قيمت‎ها را بالاترهم برده‎اند. اين در حالي است كه اغلب كوله‎ها ازكيفيت مناسبي برخوردار نبوده وممكن است بعد از سه چهارماه پاره شوند و چيزي از آنها باقي نماند. اين كوله پشتي‎ها براي كودكان دبستاني نيز با آخرين انيميشن‎هاي روز تزيين مي‎شوند.

دانش‎آموزان باغيرت ايراني حامي توليد داخلي

«ما تكيه مي‎كنيم روي توليد داخلي. بنده اين‎ همه تكيه كرده‎ام بر روي مصرف توليدات داخلي. الان هم دارم به شما مي‎گويم، به مردم عزيز كشورمان مي‎گويم، برويد سراغ مصرف توليد داخلي، كارگر ايراني را ترويج كنيد، كار ايراني را ترويج كنيد. متاسفانه واقعيت قضيه اين‎جور نيست. در بخش‎هاي مختلف - فرض كنيد در وسائل زندگي منزل- كارخانه‎هاي داخلي مشغول كارند، جنس مرغوب و خوب و برابر با جنس خارجي، گاهي هم بهتر از جنس خارجي، توليد مي‎كنند اما بازار كه شما مي‎رويد، مي‎بينيد همه‎اش جنس خارجي است؛ چرا؟ اينها از كجا مي‎آيد؟ تاكيد بنده بر روي اين‎كه جلوگيري از واردات محصولاتي كه مشابه داخلي دارد، به‎خاطر اين است؛ راه اين است.»(بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با مردم و مسؤولان 11/5/95)

سال تحصيلي گذشته 9 نفر از دانش‎آموزان دبستاني در اهواز كه در مسابقات علمي كشوري رتبه كسب نمودند جوايزشان را رد كردند. 9 نفر از دانش‎آموزان اهوازي كه در مسابقات علمي كشوري كه در مقاطع تحصيلي خود رتبه‎هاي تك رقمي كسب نموده بودند، پس از مشاهده جوايز خود كه يك كيف شامل لوازم‎التحرير خارجي بود، از دريافت آن خودداري كردند!

محمد مهدي شكيبايي يكي از اين دانش‎آموزان برگزيده مي‎گويد: «ما دانش‎آموزان كشور بزرگ و قدرتمند ايران هستيم و الان كه به كمك خداوند در مسابقات علمي رتبه كسب نموده‎ايم، بسيار ناراحت شديم كه جوايز ما لوازم‎التحرير ساخت كشور چين باشد؛ چون تا زماني كه در كشورما اين محصولات توليد و ساخته مي‎شود، درست نيست ما بخواهيم از لوازم خارجي استفاده كنيم و از همه مهم‎تر اين‎كه رهبرمان فرموده‎اند تا وسايل ساخت خودمان داريم، نبايد از خارجي آن استفاده كنيم. اميدوارم همه بچه‎هاي با غيرت ايراني از كيف و كفش و تمام وسايل ايراني استفاده كنند تا بتوانيم روز به روز اقتصاد كشورمان را بهتر كنيم.»

گفتني است مدير اين آموزشگاه پس از اطلاع از اين تصميم درست دانش‎آموزان به تمام آنها جوايزي با بسته‎هاي لوازم‎التحرير و محصولات فرهنگي ايراني اسلامي اهدا كرد.

لوازم‎التحرير ايراني در بازار ناياب است!

راسته لوازم‎التحرير فروشي‎هاي بازار اين روزها جاي سوزن انداختن هم ندارد. خانواده‎ها به همراه فرزندانشان ليست به دست در حال چرخ زدن مابين مغازه‎هايند تا مايحتاج سال تحصيلي جديد را فراهم كنند.

با آن همه پلاكارد تبليغ خريد كالاهاي ايراني كه اين روزها در آستانه بازگشايي مدارس بر در و ديوار شهر خوش نشسته‎اند، معمولا لوازم‎التحرير ايراني يكي از نوادر روزگار به ويژه در لوازم‎التحرير فروشي‎هاي بازار و فانتزي فروشي‎ها محسوب مي‎شوند.

از يكي از مغازه‎دارها مي‎پرسم، دفترچه ساده يا از اين دفترچه‎هايي كه عكس‎هاي ايراني رويش دارند هم داريد؟ با بي‎حوصلگي نگاهي به دفترهاي موجود در مغازه‎اش مي‎اندازد و با كمي بداخلاقي مي‎گويد: «نخير؛ كسي از اينجور چيزها نمي‎خرد. شما هم اگر براي فرزندت مي‎خواهي، چيزي بخري كه دوست داشته باشد، برو از فروشگاه‎هاي خاص بگرد و پيدا كن؛ اين‎جا بازار است!»

كمي توي ذوقم خورده و او متوجه اين موضوع مي‎شود. با اين حال ادامه مي‎دهد:« الان دخترها فروزن و توت‎فرنگي دوست دارند، پسرها هم باب‎اسفنجي و بن‎تن.»

من هم كم نمي‎آورم و مي‎گويم: «خب، دفترهاي ايراني هم طرح‎هاي خوب و جذابي دارند. مثل طرح شكرستان يا خندوانه و جناب خان. چرا از اين طرح‎ها نمي‎آوريد؟»

تلخندي مي‎زند و مي‎گويد: «تنها پيشنهادي كه برايت دارم اين است كه يك دور كوتاه در بازار بزني تا فرق قيمت، تنوع توليدات و گستردگي توزيع محصولات ايراني و خارجي را ببيني و با هم مقايسه‎شان كني. ما جنس ايراني نداريم، چون در بازار نيست. جايي كه دفترچه‎هاي طرح‎هاي شكرستان، خندوانه و... را در اختيار دارد، در بازار آنچنان توزيع نمي‎شود، كم است و البته قيمت آن به مراتب از دفترهايي كه نماد و شكل و شمايل كارتون‎هاي غربي را دارند بيش‎تر. براي مثال دفتر 80برگ با طرح خارجي را در بازار ۲هزار تومان مي‎فروشند، اما همين دفتر 80برگ با طرح شكرستان را بايد 3هزار تومان بخريد!»

پدر كه همراه يكي از بچه‎هايش به بازار آمده مي‎گويد: «اتفاقا من هم نظرم بر خريد كالاي ايراني بود. دوست دارم از توليدات داخل حمايت كنم، ولي از اول بازار تا اين‎جا يك مداد رنگي ايراني، خودكار ايراني و يا ديگر لوازم‎التحرير مورد نياز فرزندانم را كه توليد داخل باشد و رنگ و بوي وطني و كيفيت خوب داشته باشد، نديدم.»

فروشنده حرفش را قطع مي‎كند و مي‎گويد: «خب، وقتي كالاي ايراني در بازار نيست ما چطور و چگونه از توليدات داخلي حمايت كنيم؟!»

يكي ديگر از خريداران هم حرفشان را تاييد مي‎كند و مي‎گويد: «جنس ايراني در بازار نيست و اگر هم باشد قيمتش از اجناس چيني بيش‌تر است و مردم كمتر مي‎خرند. حالا بماند كه طرح‎ها و آب و رنگشان براي بچه‎ها جذابيت ندارد و اگر پدر و مادري هم بخواهد براي فرزندش طرح ايراني بخرد، حريف بچه‎ها نمي‎شود.»

خريدهاي وارداتي نامهربان با مهر ماه

واردات بر پيكره صنعت لوازم‎التحرير آسيب زيادي وارد كرده و توليدكنندگان، هر سال با ضررهاي هنگفتي روبه‎رو مي‎شوند؛ چنانچه براساس گزارش‎ها، توليدكنندگان با ۲۵ تا ۳۰درصد ظرفيت خود كار مي‎كنند؛ اين در شرايطي است كه توليدات داخلي مي‎تواند نياز كشور را پاسخ دهد و حتي مي‎توان مازاد توليد را به كشورهاي مختلف صادر كرد؛ چراكه ظرفيت توليد كشور در نوشت افزار، چهار برابر نياز بازار است.

در عين حال، برخي وارد‎كنندگان نيز، قيمت واقعي لوازم‎التحرير را به گمرك اعلام نمي‎كنند(يك‎چهارم قيمت كالا به گمرك اظهار مي‎شود) و به‎همين جهت توليدكنندگان نمي‎توانند با توليدات چيني رقابت كنند و در نهايت كالاهاي اين كشور بازار را ‎اشباع مي‎كند؛ اين در شرايطي است كه بارها از دولت خواسته شده كه جلوي واردات لوازم‎التحرير چيني گرفته شود تا بازار نوشت‎افزار ايراني كه مي‎تواند گردش مالي ۴هزار ميليارد توماني داشته باشد، تقويت شود.

طبق آمار آموزش‎وپرورش، تا مقطع دبيرستان، ۱۲ميليون دانش‎آموز وجود دارد، اما توليدكنندگان داخلي، كم‎ترين سهم نوشت‎افزاري را از اين بازار دارند.

در حال حاضر در صنعت لوازم‎التحرير، توليدكنندگان داخلي مي‎گويند: «به‎دليل باور و فرهنگ غلط حاكم كه كالاي داخلي را بي‎كيفيت مي‎داند، برخي توليدكنندگان به جاي نام و برند خود، نام يك برند معروف خارجي را، حك و از طرح‎هايي با نمادهاي غربي در توليدات خود بهره مي‎گيرند!» البته شايد اين نكته درست باشد كه فرهنگ‎سازي در بازار نوشت‎افزار ضعف داشته و بي‎علاقگي مخاطب به توليدات داخلي بر فرهنگ ديرينه «كالاي خارجي بهتر است» استوار مانده، اما باز هم اين موضوع، بي‎كيفيتي برخي توليدات ايراني، چه در جنس و چه در رنگ را نفي نمي‎كند و اين‎گونه است كه محصولات خارجي با نيازسنجي درست بازار ايران و توجه به ذائقه‎ها، هنوز سردمدار بازار نوشت‎افزار هستند و محصولاتي با طرح و نقش‎هاي موردپسند كودكان ايراني وارد كشور مي‎كنند.

 در محضر قرآن

درس هايي از قرآن

ترجمه
امّا آن كه انفاق كرد و پروا داشت
و پاداش نيك(روز جزا) را تصديق كرد.
به زودى ما او را براى پيمودن بهترين راه آماده خواهيم كرد.
ولى آنكه بخل ورزيد و خود را بى‎نياز پنداشت.
و پاداش نيك(روز جزا) را تكذيب نمود.
پس او را به پيمودن دشوارترين راه خواهيم انداخت.
و چون هلاك شد، دارايى‎اش براى او كارساز نخواهد بود.
(ليل5-11)
پيام ها
1- شيوه تبليغ صحيح اين است كه بعد از كليات، نمونه‎ها و مصاديق بيان شود.
2- عطا همراه با تقواكار ساز است.
3- عطا بايد بدون ريا و غرور و منت و آزار باشد.
4- آنچه عطا مى‎كنيد مهم نيست، چگونه و با چه انگيزه و حالت عطا كردن مهم است.
5- شرط پذيرفته شدن عطا، تقواست.
6- آخرت، بهتر از دنيا است.
7- كسى مى‎تواند به عطاى خود رنگ الهى داده و اهل پروا باشد كه به معاد ايمان داشته باشد.

 پرتوي از حكمت

ظهور حق با زدودن حجاب هاي ظلماني

حجاب طبع و طبيعت را پاره كن، كه تو از جهان قدس و طهارتي و از جايگاه نور و كرامت... چون حجاب‎هاي ظلماني را پاره كردي، ظهور حق را در همه اشياء و احاطه‎اش را بر آن‎ها خواهي ديد، و مشاهده خواهي نمود كه آن‎ها همه نشانه‎هاي اويند، و دليل‎هاي روشن او كه با كمالاتشان، بر كمال آفريننده و ايجادكننده خود دلالت دارند.
(شرح دعاي سحر، امام خميني(ره)، ص 195)

 بوستان حكايت

اشاره نمودن به امراض روحي شخصي با ديد باطني

آيت‎ا... شيخ حسن صافي اصفهاني(ره) فرمودند:
مرحوم آقا جمال(گلپايگاني) بسيار به زيارت اهل قبور مي‎رفت به‌طوري كه آقايي از اهل فضل با خود مي‎گويد:
اين آقا مثل اين‎كه كار مهم‎تري ندارد. مرجع تقليد است و اين همه مشكلات، وقت و بي‎وقت به وادي السلام مي‎رود.
روزي همين آقا به منزل آقا(سيد) جمال مي‎رود آقا آهسته در گوش وي مي‎گويد ما به وادي السلام مي‎رويم تا مبتلا به فلان و فلان نشويم. اشاره مي‎كند به برخي از امراض روحي آن شخص كه مبتلاء بوده است.»
منبع: كتاب جمال عرفان