صفحه سياسي

در حاشيه جنجال‎هاي اخير معرفي كابينه دوازدهم
عمليات رواني؛ فرار از مسؤوليت!

 دكتر قاسم روان‌بخش

با راي اعتماد مجلس به كابينه دوم روحاني كه بيش‎تر به نشست و برخاستي نسبتا فرمايشي شبيه بود، دولت دوازدهم كار خود را آغاز كرد. در باره چينش كابينه و كارآمدي و جوان‎گرايي مطالب زيادي براي گفتن وجود دارد ولي آن‎چه در اين نوشته مورد توجه قرار مي‎گيرد چالش‎هاي پيش روي دولت دوازدهم است؛ چالش‎هاي بزرگ و نگران كننده‎اي كه براي حل آن‎ها عزم جدي و تدبير و تعقل ويژه‎اي نياز دارد.‎ از يك سو كشور گرفتار ركودي شكننده است كه دولت قبل يعني دولت يازدهم برايش به ارث گذاشته و كشور را به مرز بحران كشانده است. افزايش نقدينگي از 470 هزار ميليارد تومان سال 92 به بيش از 1300 هزار ميليارد تومان سال 96 يعني افزايش سه برابري نيز از ميراث دولت يازدهم است كه براي دولت دوازدهم به ارث گذاشته است. اين حجم نقدينگي مانند اژدهاي خفته‎اي است كه اگر بيدار شود طبقات مياني جامعه به پايين را مي‎بلعد و تورمي بالاي 50 درصد را بر آن‎ها تحميل مي‎كند. برجام هم در همان دوران تولد همانند كودك ناقص الخلقه مشرف به موت باقي ماند و مادرش نتوانست حتي براي يك بار او را شير بدهد. بنا به اعتراف رئيس تيم مذاكره كننده، يعني وزير خارجه دولت دوازدهم بدترين فصل برجام اين است كه ما همه تعهداتمان را عمل كرده‎ايم ولي طرف امريكايي هيچ يك از تعهداتش را عملي نكرده است! با تحقق پيش بيني امام خامنه‎اي مبني بر اين‎كه وقتي امريكايي‎ها خرشان از پل گذشت بر مي‎گردند و به ريش شما مي‎خندند امروز نه تنها تحريمي برداشته نشده كه در سايه سياست‎هاي اعتدالي و انفعالي دولت يازدهم، مادر تحريم‎ها نيز بر اين ملت مظلوم تحميل شده است. دولت دوازدهم همانند دولت يازدهم در سياست خارجي هم چشم‎انداز روشن و قابل ذكري ندارد.

در برابر اين چالش‎هاي بزرگ، كابينه پيشنهادي از نظر توانمندي نه تنها چابك‎تر نشده بلكه چند سالي پيرتر هم شده است! رئيس جمهور و وزراي پيشنهادي‎اش نيز برنامه قابل ارائه‎اي براي حل معضلات ندارند. آن‎ها ديگر نمي‎توانند مشكلات را به دولت قبل منتسب كنند؛ زيرا اين حنا ديگر رنگي ندارد و دولت قبل، خودشان هستند. در چنين شرايطي دولت دوازدهم و دولتمرداني كه توان حل اين معضلات را ندارند در برابر مطالباتي قرار دارند كه رئيس جمهور در انتخابات اخير به مردم وعده‎هاي آن را داده است. اكنون چه بايد كرد و چه سناريويي بايد بچينند تا مردم نسبت به آن وعده‎ها بي‎اعتنا شوند و 4 سال ديگر وقت بگذرد و همه چالش‎ها به دولت بعدي منتقل شود؟!

به نظر مي‎رسد متخصصان جنگ رواني براي منحرف كردن اذهان مردم، راه حل‎هايي انديشيده‎اند كه برخي از آن‎ها از هم اكنون شروع شده است؛

1. باز هم مشكلات را به گردن دولت اسبق بياندازيم و بگوييم آن قدر مشكلات ايجاد كرده است كه ده‎ها دولت هم نمي‎توانند آن را جمع كند! پس باز هم ماجراي دولت اسبق ادامه خواهد يافت!!

2. حاشيه سازي و منحرف كردن اذهان از مساله اصلي، مثلا همانند 4 سال پيش به موضوع ضرورت برگزاري كنسرت بپردازند و هر روز درباره چرايي لغو يك كنسرت در يك استان خاص سخن به ميان آورند.

3. اگر سوژه كم آوردند مي‎توانند از باب «الهكم التكاثر حتي زرتم المقابر» به سراغ پرونده‎هاي اموات بروند و به كمك صدها روزنامه و مجله‎اي كه در اختيار دارند و هزاران سايت و كانال در فضاي مجازي، به احياي آن‎ها بپردازند؛ مثلا به سراغ يكي از روساي فتنه بروند و او را به اعتصاب غذا دعوت كنند و موضوع اعتصاب غذاي وي را به مساله اول كشور تبديل كنند. ممكن است پس از وي به سراغ مهندس موسوي بروند و براي او نيز برنامه ديگري داشته باشند و حتي ممكن است موضوع قتل‎هاي زنجيره‎اي را كه همين آقايان خودشان عامل و باعث آن بودند و 4 سال در مطبوعات نانش را خوردند دوباره به عرصه سياسي كشور برگردانند.

4. راه ديگر اين‎كه در مجلس به نمايندگان گفته شود اگر مي‎خواهيد همه تحريم‎ها بداشته شود بسم الله من آماده ام بياييد شروع كنيم! يعني اين‎گونه وانمود كنند كه براي برداشتن تحريم‎ها اختيار مطلق نداشته‎اند؛ برد برد منطقه‎اي مي‎تواند مشكلات را حل كند. اگر تحريم‎ها برداشته نشده و بر آن‎ها افزوده شده است به دليل عدم اختيار مطلق بوده است! كليد حل مشكل در دستان رژيم صهيونيستي است؛ تا عموسام راضي نشود مشكل حل نخواهدشد! بنابراين، اين‎بار بايد منتظر به دست آوردن دل رژيم صهيونيستي باشيم و تا رضايت او به دست نيايد نمي‎توان به نتايج دل خوش كننده‎اي دست يافت! اين‎گونه كارها در دنيا ابتدا از ورزش شروع مي‎شود و سپس به عرصه سياست وارد مي‎گردد، بازي كردن دو تن از بازي‎كنان كشور با تيم رژيم صهيونيستي را نبايد چندان اتفاقي دانست؛ منتظر بمانيد برگه‎هاي بعدي اين سناريو در راه است.

راهبردهاي مقابله با فساد در نظام اجتماعي و اداري / بخش سوم

 دكتر محمد ملك زاده

اشاره: در قسمت‎هاي گذشته با هدف تبيين راهبردهاي ارتقاء سلامت اجتماعي در جمهوري اسلامي ايران، دو راهبرد ارتقاي بهداشت رواني جامعه و گسترش امنيت اجتماعي به تفصيل مورد بررسي قرار گرفت. در اين فراز ادامه راهبردهاي ارتقاي سلامت اجتماعي را مورد توجه قرار مي‎دهيم.

3. تقويت روحيه مشاركت در كار جمعي و همياري در فعاليت‎هاي انسان‎دوستانه

جامعه اسلامي زماني پويا، فعال و سرزنده خواهد بود كه روحيه همكاري و همبستگي در ميان آحاد جامعه گسترش يافته باشد. به‎طور طبيعي هرگونه فعاليت آگاهانه و با برنامه‎اي كه به‎صورت هماهنگ از سوي جمع وسيعي از مردم انجام شود مي‎تواند در تقويت روحيه مشاركت در كار جمعي و ايجاد همبستگي ميان آنان موثر باشد. از اين رو مي‎توان برنامه‎ريزي در راستاي فعاليت‎هاي دسته‎جمعي نظير جشن‎هاي نيكوكاري، برپايي مراسم شادي يا سوگواري‎هاي ملي و مذهبي، همكاري‎هاي دسته‎جمعي براي كمك به محرومان يا مناطق آسيب‎ديده از بلاياي طبيعي، شركت در تظاهرات و راهپيمايي‎ها و مانند آن‎ها را در ارتقاي روحيه همكاري و همبستگي ملي در جامعه اسلامي موثر دانست.

4. ارتقاي جايگاه بسيج با افزايش مشاركت در فعاليت‎هاي فرهنگي-اجتماعي

نيروي بسيج به دليل ويژگي مردمي بودن و گستردگي آن در مراكز مختلف اجتماعي و اداري، از پتانسيل قابل توجهي براي ايجاد اتحاد و انسجام ملي و افزايش قدرت نرم نظام اسلامي برخوردار است. اين نيرو همچنين مي‎تواند با گسترش ابعاد فعاليت خود در سطوح مختلف اجتماعي، سياسي و فرهنگي، جايگاه خود را به‎عنوان يك سرمايه مهم اجتماعي ارتقاء بخشد. اين مولفه قدرت نرم نظام اسلامي، به دليل نفوذ در لايه‎هاي مختلف اجتماعي مي‎تواند موجب پيوند عميق مردم با حكومت گردد. به‎عنوان مثال اطلاع‎رساني، مواجهه با بحران‎هاي سياسي- اجتماعي، كمك به افزايش مشاركت سياسي، قابليت بسيج توده‎ها در حمايت از سياست‎هاي كلان نظام اسلامي و ايجاد شور و نشاط در سطوح مختلف اجتماعي از جمله كاركردهاي سياسي بسيج به‎عنوان فراگيرترين نهاد مردمي مي‎باشد. در كاركردهاي اجتماعي و فرهنگي نيز مي‎توان به نقش بسيج در تقويت هنجارهاي اجتماعي، آداب و رسوم و گسترش ارزش‎هاي اخلاقي و ديني در سطوح مختلف اجتماعي و اداري اشاره نمود. مشاركت نيروي بسيج در جهاد فرهنگي و عرصه‎هاي مختلف سازندگي و پيشرفت جامعه اسلامي، محروميت‎زدايي، امداد رساني، غني‎سازي اوقات فراغت جوانان، گسترش فرهنگ كار جمعي، مشاركت در امور عام‎المنفعه و ساير فعاليت‎هاي اجتماعي و فرهنگي كه در راستاي خدمت‎رساني به مردم مي‎باشد، از جمله اموري است كه انسجام دروني و تقويت رابطه مردم با نظام اسلامي را به دنبال داشته و در نهايت موجب افزايش قدرت نرم نظام اسلامي مي‎گردد.

5. تقويت بنيان خانواده

نظام خانواده يكي از منابع مهم توليد سرمايه اجتماعي و نيروي كار فعال، سرزنده و متعهد در جامعه اسلامي است. خانواده در حقيقت بزرگ‎ترين و تاثيرگذارترين واحد تربيتي در جامعه انساني است. اهميت اين نهاد اجتماعي از آن روست كه مي‎تواند منشأ تحولات عظيم فردي و اجتماعي و رشد ارزش‎هاي انساني و اخلاقي در جامعه گردد. از مهم‎ترين امتيازات فرهنگي و اجتماعي جامعه اسلامي در مقايسه با جوامع غربي، وجود چارچوب منسجم براي خانواده در جامعه اسلامي و فقدان آن در جامعه غربي است. از دلايل توليد سرمايه اجتماعي در خانواده و پايداري آن در جامعه اسلامي مي‎توان به وجود رابطه ايثار و از خودگذشتگي ميان اعضاي آن اشاره كرد؛ چيزي كه بر اساس آموزه‎هاي غربي فاقد ارزش تلقي مي‎گردد؛ زيرا بر اساس رويكرد منفعت‎طلبانه و عقلانيت‎گراي نظام سرمايه‎داري لزومي ندارد افراد قوي‎تر در راستاي تامين منافع افراد ضعيف‎تر در يك واحد اجتماعي تلاش كنند و دستاوردهاي شخصي و حاصل زحمات فردي را براي زيردستان هزينه نمايند. در واقع اين اقدام با ديدگاه فردگرايانه و منفعت‎طلبانه نظام‎هاي مادي سازگار نيست و همين عامل نيز از دلايل مهم تزلزل و فروپاشي نظام خانواده در غرب بوده است. از اين رو بي‎جهت نيست كه بسياري از نظريه‎پردازان غربي مانند فوكوياما، بورديو و ديگران بيش‎ترين بحث خود را در سرمايه اجتماعي به موضوع خانواده اختصاص داده‎اند.(17) با توجه اين، شايسته است نظام اسلامي با سرمايه‎گذاري هر چه بيش‎تر در راستاي افزايش تسهيلات در عرصه‎هاي مختلف آموزش، مشاوره، بهداشت و سلامت، و افزايش مصونيت خانواده در برابر آسيب‎هاي مختلف اجتماعي، به ارتقاي جايگاه و تقويت بنيان خانواده در جامعه اسلامي بينديشد؛ اين اقدام يكي از راهكارهاي مناسب جهت تضمين سلامت نطام اجتماعي و اداري خواهد بود.

6. توجه به توازن جمعيت جوان جامعه

يكي از عواملي كه در افزايش قدرت نرم نظام اسلامي موثر است و به شرط فراهم نمودن بسترها و زيرساخت‎هاي اجتماعي مناسب، در رشد اقتصادي جامعه نيز تاثيرگذار خواهد بود، ازدياد جمعيت با تاكيد بر حفظ توازن جمعيت جوان جامعه مي‎باشد. جمعيت به‎عنوان يك عامل كمّي نيروي انساني، زماني كه با ويژگي‎هاي كيفي نظير روحيه، آداب و رسوم، مهارت و تخصص، سطح دانش، سطح بهداشت و عوامل ديگر همراه شود، به‎عنوان عامل اساسي در قدرت ملي به شمار خواهد آمد. ايالات متحده در رديف كشورهاي با قدرت برتر اقتصادي در جهان، از ويژگي رشد و ازدياد جمعيت برخوردار است. آمارها نشان مي‎دهد كه آمريكا در كنار فرانسه، از معدود كشورهاي غربي هستند كه نرخ رشد و زاد و ولد در آن‎ها به رقم 23/2 درصد در سال 2003 رسيد.(18) اين يك امتياز مهم براي اين كشورها در مقايسه با كشورهايي مانند ژاپن و آلمان مي‎باشد كه ميزان از كارافتادگي جمعيت در آن مناطق رو به افزايش است و در ميان مدت مي‎تواند تاثيرات منفي بسياري بر اقتصاد اين كشورهاي پير بر جاي گذارد. به همين دليل امروزه اين كشورها ناچار شده‎اند به سياست‎هاي تشويقي براي ازدياد جمعيت روي آورند. به‎عنوان مثال هم‎اينك دولت ژاپن به دنبال پير شدن جمعيت اين كشور و فاصله گرفتن از دوران اوج رشد اقتصادي خود در دهه 1980ميلادي، به سياست‎هاي تشويقي براي ازدياد جمعيت روي آورده و به ازاي تولد هر كودك، كمك‎ها و تسهيلاتي را براي تشويق خانواده‎ها در نظر گرفته است.

نظام اسلامي نيز همواره بايد مراقب حفظ توازن جمعيت جوان جامعه باشد؛ زيرا با دارا بودن جمعيت جوان فعال و پرتوان، متخصص، متعهد و مومن، مي‎تواند اقتدار ملي خويش را افزايش دهد.

7. بهينه‎سازي الگوي مصرف

يكي از راهكارهاي افزايش قدرت اقتصادي و ملي به‎ويژه در جوامع در حال توسعه، افزايش پس‎انداز و انباشت سرمايه مي‎باشد كه با بهينه‎سازي الگوي مصرف تامين مي‎گردد. اصلاح الگوي مصرف، افزايش صادرات و در نهايت رشد اقتصادي را به دنبال داشته و زمينه رشد و توسعه كشور را فراهم مي‎سازد. از ديدگاه اقتصاددانان، كشورهاي توسعه‎يافته با كنترل وضعيت مصرف در كشورهاي خود و تاكيد بر افزايش توليد، زمينه رشد سرمايه‎گذاري و توسعه خود را فراهم آورده‎اند به‎عنوان مثال يكي از ويژگي‎هاي اقتصاد ژاپن را تكيه بر توليد به جاي مصرف دانسته‎اند.(19) در نظام اسلامي با بهينه‎سازي روش‎هاي مصرف مي‎توان زمينه‎هاي گسترش عدالت اجتماعي را فراهم ساخت. در حال حاضر بر اساس آمارهاي موجود منابع داخلي و خارجي، متاسفانه وضعيت مناسبي در الگوي مصرف جامعه اسلامي ايران به چشم نمي‎خورد. آمارها و ارقام به‎ويژه در خصوص منابع برگشت‎ناپذير انرژي‎هاي فسيلي، وضعيت نگران‎كننده‎اي را نشان مي‎دهند به‎طوري كه ايران را سومين كشور پرمصرف انرژي در جهان شناخته‎اند و حتي مصرف انرژي در ايران را بيش از چهار برابر متوسط جهاني و دو برابر چين اعلام نموده‎اند!(20) اين وضعيت بر ضرورت اصلاح الگوي مصرف در جامعه اسلامي تاكيد دارد؛ دولت اسلامي مي‎تواند اين اصلاح را ابتدا در ساختار نظام اداري و سازمان‎هاي وابسته به دولت آغاز كند و اين مجموعه را الگوي ساير مجموعه‎ها در نظام اجتماعي قرار دهد. با بهينه‎سازي الگوي مصرف به‎ويژه در خصوص كالاهاي استراتژيك، از وابستگي به واردات اين كالاها نيز كاسته شده و ضريب امنيتي كشور افزايش خواهد يافت. در گام بعد با اصلاح اين الگو در مصرف كليه كالاها اعم از مادي يا غير مادي همچون وقت و زمان صرف شده مي‎توان شاخص‎هاي زندگي در جامعه اسلامي را ارتقا بخشيد.

8. آگاه ساختن جامعه با تهديدهاي نرم عليه امنيت فرهنگي و ديني

يكي از راهكارهاي تقويت قدرت نرم در حوزه فرهنگي، شناسايي و مبارزه با تهديدهايي است كه امنيت فرهنگي جامعه را در حوزه عقايد و اخلاق به خطر مي‎اندازد. دشمن با فعاليت‎ها و تبليغات گسترده خود دائم به اين تهديدها دامن مي‎زند. اهميت تبليغات دشمنان تا آن اندازه است كه حضرت امام خميني(ره) ضمن خطرناك‎تر توصيف نمودن سلاح تبليغات دشمن از تجهيزات نظامي مي‎فرمودند: «سلاح تبليغات، برنّده‎تر از كاربرد سلاح در ميدان‎هاي جنگ است؛ بايد از اسلحه تبليغات آن‎ها بيش‎تر ترسيد و متأسفانه ما در اين زمينه ضعيف هستيم».(21) مواجهه صحيح با اين وضعيت از طريق آگاه ساختن جامعه نسبت به اين تهديدها و از بين رفتن شبهات رايج در اذهان عمومي ممكن گرديده و از اين طريق جامعه در برابر اشاعه ارزش‎هاي فرهنگي رقيب در ميان مردم مصونيت خواهد يافت. وجود جريان‎هاي خرده فرهنگي متاثر از فرهنگ‎هاي بيگانه، جريان‎هاي شيطان‎پرستي، بهاييت، تصوف‎گرايي، پلوراليزم ديني و مروجان نسبيت‎گرايي در حوزه اخلاق و ارزش‎ها، همگي تهديدات بالفعلي هستند كه با حمايت تبليغاتي دشمنان فرهنگ ديني بخش‎هاي مختلف نظام اجتماعي و اداري در جامعه اسلامي را مورد هجوم قرار داده‎اند. آشنا نمودن جامعه به‎ويژه اقشار جوان با اين تهديدها و پاسخ‎گويي به شبهات و ابهام‎هاي رواج‎يافته در اذهان عمومي، جامعه اسلامي را در برابر اين تهديدها نرم مصونيت خواهد بخشيد.

پي‎نوشت‎ها

19. لستر تارو، رويارويي بزرگ، ترجمه عزيز كياوند، تهران، ديدار، 1375، ص159.

20. اصلاح الگوي مصرف از منظر سياسي، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، 1390، ص 196.

21. صحيفه نور، ج 16، ص 81.

 يادداشت هفته

جاي ايراني ها در صفوف مسجدالحرام كم رنگ است!

 دكتر قاسم روان‌بخش

فتواي حضرت امام(ره) و همه فقهاي امروز اين است كه در نمازهاي اهل سنت در مسجدالحرام و مسجدالنبي شركت كنيم و خواندن نماز در هتل‎هاي مكه و مدينه جايز نيست. امسال بنا به مسائل امنيتي از سوي نماينده ولي امر مسلمين اجازه داده شده كه در هتل‎ها نماز بخوانند. ولي متاسفانه اين تبديل به يك روال شده و نمازخانه‎هاي هتل‎ها مملو از نمازگزاران ايراني است به گونه‎اي كه حضور حجاج ايراني در صفوف نماز جماعت مسجدالحرام كم‎رنگ شده و چهره حجاج ايراني به هنگام نماز كم‎تر ديده مي‎شوند! به‎طوري كه بعضي از حجاج خارجي سوال مي‎كنند كه مگر امسال ايراني‎ها حضور ندارند؟! اين در حالي است كه نفس حضور ايراني‎ها در مسجدالنبي و مسجدالحرام موجب تبليغ مكتب تشيع و اهل‎بيت‎عليهم السلام و انقلاب اسلامي است و روحيه استكبارستيزي را تبليغ مي‎كنند. در موارد متعددي پيش آمده كه تا متوجه مي‎شوند ايراني هستيم، مشتشان را گره مي‎كنند و مي‎گويند امام خميني، ‎امام خامنه‎اي! گويا ايران را با نام امام(ره) مي‎شناسند. بسياري از حجاج وقتي مي‎فهمند ايراني هستيم به ما احترام ويژه مي‎گزارند، سجاده‎شان را به افقي پهن مي‎كنند و از ما دعوت مي‎كنند تا روي آن بنشينيم. بي‎ترديد اين عزت مديون رهبري حضرت امام(ره) و امام خامنه‎اي و خون‎هاي پاك شهيدان است و ما در اين سرزمين براي همه آن‎ها طواف و نماز انجام مي‎دهيم.
چند شب پيش با دو جوان مواجه شدم.آن‎ها خدا را شكر مي‎كردند كه مسلمانند و رسالت پيامبر خدا حضرت محمد(ص) را قبول دارند؛ احساس كردم كه گويا مساله‎اي شده يا درصدد بيان نكته يا تعريضي هستند. از من پرسيدند اهل كجا هستيد؟ گفتم ايراني هستم. پرسيدند شيعه يا سني؟ گفتم مسلمان و شيعه هستم. با نگاهي ترحم آميز به من گفتند: آخر چرا شيعه هستي؟! گفتم شيعه هم مسلمان است مثل شما؛ شيعه و سني مشتركات زيادي دارند هر چند در مساله امامت با هم اختلاف نظر داريم. گفتند شيعيان، پيامبر را قبول ندارند! شما معتقد به پيامبري علي هستيد! گفتم اين يك دروغ محض است؛ خدا لعنت كند كسي را كه منكر پيامبري پيامبر اسلام(ص) و معتقد به پيامبري علي بن ابي طالب(ع) باشد؛ ما زماني كه نام مبارك پيامبراكرم(ص) را مي‎شنويم با صداي بلند بر ايشان و آل ايشان صلوات مي‎فرستيم و در نمازهاي واجبمان چندين بار به رسالت ايشان و در تشهد نمازمان به بندگي‎اش براي خدا و رسالتشان شهادت مي‎دهيم و بر ايشان صلوات مي‎فرستيم.
سپس گوشي موبايلم را در آوردم و قرآن در آن را نشان دادم و گفتم ببينيد! اين قرآن همان قرآن شماست. شگفت‎زده شد، عذرخواهي كرد و گفت: واقعا من نمي‎دانستم. به ما گفته بودند كه شيعه كافر است و محمد(ص) را به پيامبري قبول ندارد. به اين جوان گفتم: شما تحصيلكرده هستيد، درباره هر چه به شما گفته مي‎شود تحقيق كنيد بعد آن را بپذيريد. ما همه برادريم و نبايد اجازه بدهيم ميان ما شمشير حاكم كنند.
پس از اين گفت وگوي ساده به حكمت فتواي امام(ره) درباره خواندن نماز‎هاي واجب در مسجد الحرام و مسجدالنبي بيش‎تر پي بردم. پس از نماز ظهر در نمازخانه هتل به حجاج سفارش كردم حتما نمازهايتان را به جماعت در مسجد الحرام بخوانيد. اگر هر حاجي ايراني فقط با دو طرف خودش دست بدهد و خودش را معرفي كند و بگويد ايراني هستم و بگويد اللهم صل علي محمد و آل محمد، در هر نمازي 85 هزار نفر با 170000 هزار نفر ارتباط برقرار كرده و آن شبهه را از ذهنشان بيرون كرده است. اگر پس از سلام و بيان اين‎كه ايراني هستم شما كجايي هستي؟(با اشاره) نامي از امام خميني و امام خامنه‎اي ببريد(البته در بسياري از مواقع وقتي آن‎ها مي‎فهمند شما ايراني هستند آن‎ها نام امام را مي‎برند) عملا در شبانه روز به حد اقل 500 هزار حاجي اين پيام منتقل شده است كه در يك ماه مي‎شود 15000000ميليون نفر. علاوه بر آثار سياسي، هر ركعت نماز در مسجد الحرام ثواب 100 هزار ركعت دارد. يعني 17 ركعت را اگر به 100000 هزار ضرب كنيم مي‎شود 170000000ميليون ركعت! براستي آيا سزاوار است چنين فرصتي را از دست بدهيم؟! اكنون كه روشن شده است الحمدلله مشكل امنيتي وجود ندارد انتظار مي‎رود حضرت حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر نماينده محترم امام خامنه‎اي در حج از نماز خواندن در هتل‎ها جلوگيري كنند و همه را به شركت در نمازهاي جماعت مسجد الحرام و مسجد النبي فراخوانند. امام خامنه‎اي فرمودند دشمن در صدد است ميان شيعه و مسلمانان جهان ديوار بكشد و ما را تافته جدابافته‎اي به حساب آورد؛ تنها جايي كه اين ديوار برداشته مي‎شود و مسلمانان جهان با اين حقيقت مواجه مي‎شوند و همه تبليغات خنثي مي‎شود حج و عمره است. پس ديگر خودمان با تشكيل جماعت در هتل‎ها به دور خودمان ديوار نكشيم!

 شما و پرتو

انعكاس صداي ملت

واقعاً شرم‎آور بود كه تعدادي از نمايندگان مجلس شور‎اي اسلا‎مي ‎براي سلفي گرفتن با خانم موگريني از هم سبقت مي‎گيرند. اين بود معني عزت براي ايران اسلامي؟
0939...9349

عذرخواهي نمايندگاني كه عكس سلفي گرفتند كافي نيست، اين افراد مايه شرم، بايد محاكمه و از نمايندگي عزل شوند تا براي بقيه مايه عبرت شود.
يك شهروند

امريكا در برجام مفت برنده شد و ايران چيزي گيرش نيامد و ضرر كلاني كرد و ما به نفع امريكا شعار مي‎دهيم كه ما برجام را نقض نمي‎كنيم!
0936...7473

چند برابر شدن نقدينگي، عملكرد ضد توليد و فسادزاي بانك‎ها، ركود و تعطيلي كارخانجات و ركودبخش مسكن، گرفتن حقوق‎هاي نجومي و دفاع دولت از آن‎ها، گراني موادغذايي، برباد دادن صنعت هسته‎اي و موارد ديگر بايد باعث مي‎شد كه روحاني ديگر رأي نياورد پس چه شد كه او دوباره انتخاب شد؟
يك شهروند

به نظر اين حقير ضرورت دارد قوه‎قضائيه از طريق دادستان كل كشور علاوه بر دفتر ويژه نظارت بر برجام اداره يا دفتري را براي نظارت بر رفتار نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تشكيل دهد تا بتواند بر اساس قانون اساسي به تكليف قانوني خود نسبت به نمايندگان و رفتار خلاف شأن نمايندگي‎شان برخورد قاطع و به‎هنگام داشته باشد!
0910...0877

قطعاً در پشت پرده بازي فوتباليست‎هاي ايراني با تيمي از رژيم جاني غاصب صهيونيستي، دست بعضي از مسؤولان حامي فتنه‎چي‎هاي88 دركار است.
0919...8895

انتقام خون به ناحق ريخته شده و مظلومانه شهيدحججي و ديگر مدافعين حرم امروز بسيار واجب تر و كارسازتر است.
0914...9915

نمايندگان واقعي ملت ايران شهدا هستند؛ شهيد محسن حججي زماني كه به‎دست داعشي‎هاي وحشي و آدمكش به اسارت گرفته شد آرامش و طمأنينه خاصي در چهره‎اش نمايان بود كه نشان از ايمان قوي و يقين قلبي وي به خداي متعال بود. يكي از بازيكنان اسبق تيم ملي در اينستاگرام خود به بهانه حمايت از دو ملي پوش... كه خط قرمز نظام اسلامي را زير پا گذاشتند و با تيم باشگاهي رژيم غاصب و جعلي صهيونيستي مسابقه فوتبال بازي كردند، شهداي مدافع حرم كه مايه آبرو و عزت اسلام وانقلاب هستندرامورد اهانت قرارداد! مقصر اصلي دراين قضيه مسؤولان ورزشي و رسانه ملي است كه او را بيش از حد بزرگ كردند كه به خود جرأت مي‎دهد به شهداي مظلوم مدافع حرم توهين كند. امثال وي حقيرتر از آن هستندكه در برابر مقام و منزلت وعظمت شهدا قدعلم كنند. اگرامثال او امروز اسم و رسم‎دار شدند، مديون شهداي دفاع مقدس وشهداي مدافع حرم هستند وگرنه براي امثال اين فرد كسي تره خرد نمي‎كرد.
0938...0116