صفحه آخر

حضرت آيت‌ا... مصباح:
انقلاب اسلامي بدون ولايت فقيه هيچ فرقي با ساير انقلاب هاي دنيا ندارد

به گزارش پايگاه اطلاع رساني مجموعه آثار آيت‌ا... مصباح، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در همايش سالانه اساتيد طرح ولايت با اشاره به آيه "وعلّم آدم الاسماء كلّها" خاطر نشان كرد: بزرگترين ويژگي انسان در ميان ساير مخلوقات تعليم گرفتن اسماء، قدرت تعقل، و انتخاب است.

ايشان يادآور شد: اوج معارف انساني كه تأثيري فوقالعاده بر سعادت دنيا و آخرت انسان داشته از بركات اسلام بوده است؛ زيرا علوم مختلف در زمان پيامبر(ص) رشد كرد، و بعد از ايشان گسترش روزافزون يافت به گونهاي كه حضرت اميرالمؤمنين(ع) قبل از عزيمت به كوفه به‌عنوان پايتخت كشور اسلامي، يك قاري جهت تعليم و تربيت، يك مسؤول بيت المال و يك قاضي براي اداره پايتخت اعزام كرد.

حضرت آيت‌ا... مصباح با اشاره به اين نكته كه در دين مبين اسلام مساله علم و علمآموزي بسيار ارزشمند بوده بهطوري كه امام صادق از نبي مكرم اسلام نقل ميفرمايد: كسي كه چهل حديث حفظ كند در عالم ملكوت فقيه ناميده مي‌شود، افزود: تشويق به علمآموزي ابتدا با نقل و حفظ روايات آغاز شد، كم كم به جهت تربيت عالمان ديني، مدارس علمي تاسيس شد و سبك علمآموزي به سمت تحقيق و تخصصي شدن تغيير كرد.

علامه مصباح اظهار داشت: مهم‌ترين آفت كساني كه در يك رشته تخصص مييايند اين است كه نسبت به ساير رشته‌ها كمتر اطلاع دارند و ممكن است به ارتباط بين اين تخصص با ساير جنبه‌ها كم توجه باشند كه براي رفع اين نقيصه يك عالم بايد ابتدا بينش جامعي نسبت به علوم مرتبط داشته باشد.

ايشان در بخش ديگري از سخنان خود، انقلاب اسلامي را يك تحول عظيم برشمرد و خاطرنشان كرد: حدود چهل سال است كه در اين كشور انقلابي اتفاق افتاده كه حكومت 2500 ساله شاهنشاهي را منقرض كرده و حكومت ولايت فقيه را جايگزين كرده است كه علاوه بر نيازهاي مادي انسانها، به مسائل اصلي و جاودانگي آن‌ها نيز ميپردازد.

حضرت آيت‌ا... مصباح ستون فقرات انقلاب اسلامي را اصل ولايت فقيه برشمرد و تأكيد كرد: انقلاب اسلامي بدون ولايت فقيه هيچ فرقي با ساير انقلابهاي دنيا ندارد، و وظيفه ما تبيين اصل ولايت فقيه و تشريح جايگاه آن و پاسخ به شبهات مربوط به آن است.

ايشان در پايان ضمن تأكيد بر ضرورت كار فرهنگي در جامعه اظهار داشت: برخي از اتفاقهاي ناگواري كه ميافتد، عقوبت كم كاريهاي گذشته ما است، كه بايد عبرت بگيريم و كمكاريهاي خود را جبران كنيم.

پرداخت هزينه سنگين آزادي بيان

به‌طور معمول، كمتر كسي است كه از انتقاد خوشحال شود. ولي در عين حال، حتي ديكتاتورها نيز از طرح شعار انتقاد آزاد و آزادي بيان استقبال مي‌كنند و آن را نقطه مثبت دولت خودشان مي‌دانند هر چند در زير لواي نقدپذيري، منتقدان را با انواع تهمت‌ها و تهديدها مورد حمله قرار ميدهند. غالبا چنين است كه هر انساني از تعريف و تمجيد لذت ميبرد و براي انجام آن حاضر است مبالغي نيز هديه بدهد. به‌عنوان نمونه دولت مدعي شفافيت و نقدپذيري، كه همواره منتقدان را با انواع برچسبها نوازش ميدهد، در ماجراي سند 2030 كه بيش از يك سال است در كشور در حال اجراست، تحمل شنيدن يك انتقاد ساده را ندارد. از يكسو مقام معظم رهبري و مراجع عظام تقليد را تلويحا به ناآگاهي متهم مي‌كند و از سوي ديگر طلاب و فضلاي انقلابي را با برچسب كهنگي فكر، عقب افتادگي و ارتجاع مينوازد و با سياسي كردن موضوع، اينگونه وانمود مي‌كند كه اينگونه سخنان براي تخريب دولت آقاي روحاني مطرح شده است! و او از هر كس و از هر چيز بگذرد از اين اتهام نخواهد گذشت! و اسف بارتر اينكه حتي در محيطهاي آموزشي باب نقد و گفتوگو را در اينباره بستهاند و به هيچ كس اجازه سخن گفتن در اين باب نميدهند. در يكي از شهرستانها معلمي به جرم پاسخ دادن به پرسش يك دانش آموز به اداره فراخوانده و ضمن توبيخ شديد، به او تفهيم شده كه چنانچه اين روند ادامه يابد از سوي مقامات بالاتر برخورد شديدتري خواهد ديد.(اسناد اين نوع برخوردها وجود دارد)

درباره سند 2030 واجراي مخفيانه آن نكاتي وجود دارد كه در اين نوشتار به برخي از آن‌ها اشاره ميكنيم:

1. سالهاست كه غربي‌ها درصدد تحميل فرهنگ منحط خويش بر جهان اسلام هستند و براي اين امر از هيچ تلاشي كوتاهي نمي‌كنند. تلاش غرب براي الحاق ايران به كنوانسيونهاي كودك، زنان و موضوع سند 2030 از اين حقيقت تلخ حكايت دارد كه آن‌ها در صدد تحميل فرهنگ منحط خويش بر جهان اسلام به ويژه ايران اسلامياند. متاسفانه در دولت‌هاي كارگزاران به رياست هاشمي رفسنجاني با توجيهاتي چون حق تحفظ و... به كنوانسيون كودك ملحق شدند و امروز براي ما دردسرهايي ايجاد كرده است. دولت كارگزاران علاوه بر الحاق به كنوانسيون كودك، در صدد بود كه موضوع الحاق به كنوانسيون زنان را نيز به سرانجامي برساند كه با مقاومت برخي شخصيت‌هاي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي وقت، مانند آيت‌ا... مصباح مواجه شد و عملا متوقف گرديد. ولي دولتمردان در دوران اصلاحات كه مجلس ششم نيز همراه با دولت بود براي قانوني شدن آن همه همت خويش را به كار گرفتند. دولت وقت، لايحه الحاق ايران به كنوانسيون مذكور را به مجلس فرستاد. آشنايي اجمالي با محتواي آن كنوانسيون، مردم و به ويژه حوزه‌هاي علميه را به مقابله كشاند. از اين رو، هر چند اين لايحه در مجلس به تصويب رسيد ولي از سوي شوراي محترم نگهبان رد شد. در بيانيه شوراي نگهبان آمده بود كه تنها اصل اول اين كنوانسيون با 90 حكم قطعي شرع مخالف است. به هرحال اين لايحه از سوي شوراي نگهبان رد شد. اما غربگراياني كه همه چشم اميدشان به ديار غرب و به فرهنگ آن دوخته شده است امروز ديگر راه‌هاي قانوني را طي نمي‌كنند تا با سد شوراي نگهبان مواجه شوند. دولت به صورت مخفيانه و بدون سر و صدا قراردادي را امضا مي‌كند و آن را به اجرا ميگذارد و تا كسي متوجه شود، تا حدود زيادي آن را اعمال و اجرا كردهاند.

2. در حالي كه رهبر معظم انقلاب از اجراي بي سر و صداي اين سند گلايه مي‌كنند و مراجع عظام تقليد نيز از اين وضعيت شكوه دارند، آقاي روحاني همچنان پيگير موضوع 2030 بوده و موضع مناسبي ندارد!

مردم در مقام مقايسه ميان ادعاي آقاي روحاني و فرمايش مراجع و علما كدام يك را بپذيرند؟ ادعاي كسي كه ده‌ها وعده عمل نشده دارد و در برابر دوربين و در جلوي چشم ميليونها نفر خلاف مي‌گويد يا مراجع عظام و رهبر معظم انقلاب كه تا كنون هنوز يك مورد نيز خلاف واقع از آن‌ها نديدهاند؟

3. طبيعي است انسانهايي كه خلاف واقع مي‌گويند حافظه ضعيفي دارند. از يك سو آقاي روحاني مي‌گويد دولت سند 2030 را امضا نكرده است و از سوي ديگر آقاي وزير از متوقف شدن اجراي آن خبر ميدهد! اگر واقعا دولت چنين سندي را امضا نكرده بر اساس چه مصوبهاي و با اجازه چه كسي در آموزش و پرورش كشور به اجرا گذاشته شده كه اكنون خبر از توقف آن ميدهند؟ آيا دستگاه قضايي در برابر كساني كه به صورت خودسر چنين سند ننگيني را در آموزش و پرورش اجرا كردهاند مسؤوليتي ندارد؟

4. صرف نظر از اينكه دولتمردان سند 2030 را پذيرفتهاند يا نه، دولت بايد نسبت به حذف فرهنگ جهاد و شهادت كه باز هم اخيرا مورد گلايه مقام معظم رهبري قرار گرفت پاسخ دهد. آيا درس شهيد حسين فهميده كه حضرت امام(ره) ايشان را رهبر خود ميدانست به صورت اتفاقي از كتب درسي آموزش و پرورش حذف شده است؟! آيا حذف عبارت «در هركجايت خون شهيدان پيوسته جاري استاي خاك ايران» از شعر «اي خانه ما» را ميتوان انكار كرد؟ جاي بسي شگفتي است كه مدير كل تاليف كتابهاي درسي حذف اين جمله را اين گونه توجيه كرده است كه در سه نقطه ديگر كتاب دوم دبستان به موضوع شهيد و شهادت پرداخته شده بود و افزون بر آن در اين بيت شعر، استعارهاي وجود داشته كه از سطح يادگيري عيني وارد سطح يادگيري انتزاعي مي‌شود و اين سطح يادگيري در پايه دوم به لحاظ سطوح شناختي مناسب نبوده است! و حتما درس شهيد فهميده نيز با روح لطيف بچه‌هاي دبستاني سازگار نبوده است! آيا توزيع 90 هزار نسخه از كتابهاي آموزش جنسي در مهد كودكها در دولت يازدهم و آموزش دوستي ميان دختر و پسر با شيب ملايم در ميان بچه‌هاي كلاس اول دبستان به بهانه آموزش جمع و تفريق را ميتوان تكذيب كرد؟

آيا كاهش دروس ديني در سالهاي دوم متوسطه به بالا نيز به صورت اتفاقي بوده و يا اينكه اين گونه درسها براي دانش آموزان مضر تشخيص داده شده بوده است؟

5. به نظر مي‌رسد كه بهترين راه براي دولت روحاني عذرخواهي رسمي از ملت و رهبري است. شايسته است براي اثبات صداقت خود يك بار هم كه شده از اين اقدام سرّي و محرمانه و غير قانوني خويش از ملت عذرخواهي كنند.

 حديث مهدي(عج)

به سوي ظهور

امام حسن مجتبي(ع):
خوشا به سعادت كسي كه روزگار او [مهدي(عج)] را درك كند و امر او را گوش فرا دهد.
يوم الخلاص، 262

 راه امام

نصرت خدا در رسيدگي به ضعفا

دنبال اين باشيم كه اگر چنانچه متصدي امر دولتيم، دولتي باشيم كه براي خدا كار بكنيم. و براي خدا كار كردن، اين است كه ببينيم خدا چي فرموده است، چي گفته است، ما بايد بكنيم. فرموده است كه به مستمندان بايد برسيد، به ضعفا بايد برسيد، به مردم فقير بايد برسيد، براي همه بايد تهيه كنيد. وقتي كه بنا شد ما براي اين جهت خدمت كرديم، اين نصرت خداست.
صحيفه امام، ج 19، ص 203

 در پرتو خورشيد

هديه خدا به ملت ايران

آقاي خامنهاي هديه خدا به ملت ايران بعد از امام است و مردم بايد قدر بدانند و دعايش كنند... وقتي امام از دنيا رفت، حاج احمد آقا گفتند آنچه امام از علم و تقوا دارد آيت‌ا... خامنهاي دارد... ايشان كشور را خيلي خوب و جامع اداره كرد و من خيلي ايشان را دعا ميكنم. الحمدلله ما فكر نميكرديم بعد از امام به اين خوبي كشور اداره شود. الآن هم همه مراجع به ايشان علاقهمندند، بهعنوان مثال آيت‌ا... وحيد خراساني گفته بودند در مسائل حكومتي از ايشان اطاعت كردن لازم است. علماي نجف و قم هم ايشان را دعا مي‌كنند. واقعاً يك هفته اداره كشور هم بسيار كار دشواري است. زندگي ايشان يك زندگي طلبگي است و اهل زرق و برق و تشريفات نيستند.
آيت‌ا... سيد رضا بنيطبا از شاگردان آيت‌ا... بروجردي(ره)