صفحه جوان

نشانه هاي پنهان افسردگي

برخي ميپندارند فقط غم و اندوه، نشانه افسردگي است در حالي كه غم يك احساس طبيعي در انسان است. افسردگي يك حالت غم و اندوه و نااميدي به‌صورت ثابت در فرد ايجاد مي‌كند.

به گزارش «جام جم آنلاين»، خيلي از بيماراني كه افسردگيهاي خفيف داشتند در مراحل ابتدايي متوجه آن نشدند و نتوانستند آن را كنترل كنند؛ به همين سبب بيماري گسترده شد و اين ناشي از بي آگاهي فرد در رابطه با افسردگي است.

در اين نوشتار چندعلامت شايع اين بيماري را معرفي كردهايم:

پايداري غم و اندوه

هنگامي كه غم و اندوه بيش از دو هفته طول بكشد و حتي شدت غم كاهش پيدا نكند اين مي‌تواند يكي از مهم‌ترين و آشكارترين نشانه از وجود افسردگي باشد، همچنين اگر غم به وجود آمده بي‌دليل بروز كرده باشد جاي نگراني دارد و حتما بايد به يك روانشناس مراجعه كنيد.

احساس بي‌قراري، عصبانيت يا تحريك پذيري

افرادي كه دچار افسردگي هستند بر سر كوچكترين موضوعي سعي دارند به ديگران ضربه بزنند و علاوه بر آن يك حس بي‌قراري و عصبانيت دائمي در وجودشان آزارشان مي‌دهند.

انگيزه نداشتن، بي‌علاقه بودن به همه چيز

اگر قبلا درگير انگيزه فراواني بوديد و ناگهان يك حس بي‌انگيزگي در شما متولد شده است، شما رگه‌هايي از افسردگي داريد و همچنين اگر در گذشته نسبت به خيلي چيزها حس علاقه داشتيد و ديگر آن دلبستگي و عشق را از دست داده و بيتفاوت شده‌ايد نگران سلامت روانتان باشيد.

كاهش ارتباطات اجتماعي، فاصله گرفتن از ديگران

دوري از تماس با دوستان و شركت نكردن در فعاليت‌هاي اجتماعي يك نشانه مهم در پيدايش افسردگي است. البته ممكن است شما با ديگران ارتباط داشته باشيد اما اين رابطه برقرار كردن برايتان سخت و آزاردهنده باشد.

اختلال در خواب

به گفته روانشناسان، اگر به تازگي در خواب رفتن و بيدار شدن دچار اختلال شده‌ايد ممكن است افسردگي در مراحل اوليه خود باشد، توصيه مي‌شود به روانپزشك مراجعه كنيد.

تغييرات در الگوي غذاخوردن

اين گزينه نيز مانند اختلال خواب است و اگر در روند غذا خوردنتان تغييرات ملموسي را يافتيد، پر خور يا بي‌اشتها شديد، احتمالا در گير اين بيماري شايع شده‌ايد.

نا اميدي

اين گزينه يكي از مهم‌ترين گزينه‌ها در اين ليست است؛ چرا كه شدت افسردگي را بيان مي‌كند. در موارد بسيار شديد فرد خود را بيفايده و نا كارامد مي‌داند و حتي به خودكشي فكر مي‌كند.

اگر حتي يكي از خصوصيات اين ليست را دارا هستيد با مراجعه به پزشك، افسردگيتان را در مراحل خفيف درمان كنيد.

رازهاي 100 ساله شدن

"الهي صد ساله بشي!" نمي‌دانم شما هم دوست داريد استجابت اين دعا كه بيش‌تر افراد مسن در حق جوانان مي‌كنند شامل حالتان بشود يا نه! شايد هم تا به حال اين موضوع را جدي نگرفتهايد كه روزي كنار يك كيك بزرگ با 100 شمع در كنار نوه و نتيجه و نديده‌هايتان بنشينيد و عكس يادگاري بيندازيد؛ چون باور نمي‌كنيد با اين اوضاع و احوال روزگار آن قدرها عمر كنيد! اما اگر دوست داريد راز طول عمر افرادي را بدانيد كه 120 تا 130 سال عمر كرده‌اند، بد نيست با ما همراه شويد.

رمز و راز طول عمر

1- هر روز سبزيجات و هفتهاي يك بار گوشت ترجيح دارد. مصرف مواد گياهي، ميوه و سبزيجات با كاهش بروز بيماريهاي تحليل برنده و سرطان همراه است. تخمين زده مي‌شود يك سوم تمام مبتلايان به سرطان به دليل مصرف كم سبزيجات و ميوهجات در رژيم غذايي بيمار شده‌اند. مصرفنكردن گوشت توصيه نمي‌شود اما بايد محدود باشد.

2- غذاهاي حاضري را ترك كنيد و تا مي‌توانيد از مواد غذايي ساده، غيركنسرو، غيرپردازش شده و بدون فرآيندهاي شيميايي استفاده كنيد.

3- مصرف مواد مفيد مثل زنجبيل را فراموش نكنيد. زنجبيل جداي از خواص دارويي به دليل داشتن مادهاي به نام گرانيول، يك ماده بالقوه براي جنگ عليه سرطان است. مصرف چاي زنجبيل به‌طور منظم توصيه مي‌شود. شلتوك يا پوسته برنج هم 70 ماده آنتي اكسيدان دارد و ويتامين E آن، ضد پيري شناخته شده است.

4- غذاهاي دريايي فراموش نشوند.

5- از روغنهاي گياهي و غيرحيواني استفاده كنيد و مصرف قارچ يادتان نرود.

6- تا حد ممكن از قند و شكر استفاده نكنيد؛ چون در بدن به‌صورت چربي تجمع كرده و احتمال سرطان و تضعيف سيستم ايمني را افزايش ميدهد.

7- آب را فراموش نكنيد؛ چون براي تخليه لنف و رساندن آب به سلولها ضروري است؛ در واقع باعث پيشگيري از تجمع مواد سمي زايد در بدن مي‌شود. سالمترين آب، آب تصفيه شده است. توجه كنيد 75 درصد بيماريهاي قلبي عروقي، 60 درصد سرطآن‌هاي زنان و 40 درصد سرطآن‌ها در مردان به رژيم غذايي وابسته است.

8- وزن خود را در حد مطلوب نگه داريد. اضافه وزن و چاقي، سيستم قلبي عروقي را تحت فشار مي‌گذارد و خطر حمله قلبي، ديابت، سرطان و ساير بيماريهايي را كه عمر را كوتاه مي‌كنند افزايش ميدهد.

9- رعايت بهداشت فردي، استفاده از هواي تازه، نور خورشيد و چكاپ منظم سلامتي بسيار توصيه مي‌شود.

10- استراحت و خواب كافي بسيار موثر است، بخصوص خواب شبانه كه بايد 7 تا 8 ساعت و در اوايل شب باشد. شببيداري اصلا توصيه نمي‌شود.

11- فعاليت بدني داشته باشيد. پيادهروي، شنا و ورزش منظم باعث تقويت ايمني، كاهش وزن و كنترل استرس مي‌شود.

12- استرس و تنش خود را مديريت كنيد. استرس ريشه اصلي بيش‌تر بيماريهايي است كه طول عمر را كوتاه مي‌كنند.

13- محيط زندگي خود را سمزدايي كنيد چون محيط زندگي ما باعث آسيب بسيار زيادي به ما مي‌شود. بايد آن را شناخت و سالم سازي كرد. بهتر است از تركيبات شيميايي خطرناك دوري كرده، خطرات زيست محيطي شناسايي شده و سالم سازي شوند.

14- يادگيري هميشه بايد ادامه يابد. ياد گرفتن علوم، مهارتها و دانش تازه باعث فعال ماندن مغز مي‌شود. با يادگيري، سلولهاي جديدي در مغز ساخته مي‌شود و ارتباطات بين سلولهاي عصبي تقويت ميشوند.

15- با سيگار تا آخر عمرتان خداحافظي كنيد.

16- اجتماعيتر شويد. ارتباط با مردم، رفتن و عضو شدن در انجمنهاي مختلف اجتماعي و مذهبي، دوستيابي و روابط خانوادگي باعث از بين رفتن افسردگي و تقويت سيستم ايمني مي‌شود و افزايش طول عمر را به همراه دارد.

17- افراد با طول عمر بالا معمولا ديدگاهي مثبت به زندگي دارند. شخصيت اين افراد شاد و خوشبخت است. به همين دليل مي‌توانند استرس را دور كنند و مكانيسم تطابقي آن‌ها با زندگي بسيار قوي است. اين افراد اگر ازدواج كرده‌اند، زندگي مشتركشان بادوام و شاد بوده است.

18- شغلي كه انتخاب مي‌كنيد بايد با شرايط فردي و خصوصيات شما همسو بوده و تنش مداوم روحي به وجود نياورد.

19- تحقيقات جديد نشان ميدهد داشتن باورهاي مذهبي علاوه بر ايجاد راحتي و قدرت روحي براي افراد، در افزايش طول عمر هم موثر است. همچنين مراسم مذهبي مركزي براي ايجاد شبكه‌هاي اجتماعي است كه به فرد احساس باارزش بودن ميدهد. باورهاي مذهبي به دليل ايجاد آرامش، رفع تنش و مثبتگرايي در طول عمر نقش دارد.

منبع: تبيان

 جوان

حديث جوان
پيامبر اكرم صل الله عليه و آله

هرگاه سفره پهن مي‌شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مي‏آيند. چون بنده بگويد: «بسم ا...‏» فرشتگان مي‌گويند: «خداوند، به غذايتان بركت دهد!» سپس به شيطان مي‌گويند: «اي فاسق! بيرون شو. تو بر آنان، راه تسلّط نداري».
كافي، ج 6، ص 292

ولايت و جوانان
جوان در غرب

يكي از گرفتاريهاي بزرگ كشورهاي غربي - كه گاهي مي‌گويند، گاهي هم كتمان مي‌كنند - مسأله جوانان آن هاست. شما خيال نكنيد كه مسأله جوان - چه دختر و چه پسر - در جوامع غربي حل شده است؛ نه. در بين هزار نفر جوان در آن‌جا، شايد نتوان يك نفر را پيدا كرد كه اين همه صفا و نورانيت و پاكي و طهارت در او مشاهده شود. خاصيت نظامهاي مبتني بر مادّيت و متّكي به ارزش و اهميت سرمايه و پول و آزادي شهوات، جز آنچه كه امروز دارند آن را تجربه مي‌كنند، چيز ديگري نيست. سقوط ملتها هميشه يك امر ناگهاني نيست؛ يك امر تدريجي است. اين امر تدريجي را چشمهاي تيزبينِ متفكّران غربي در امريكا و اروپا مشاهده مي‌كنند. در آن جوامع، جوان بهطور معمول مايل به بيبندوباري، نابرخوردار از حيا و مايل به ارتكاب جنايت و تجاوز و تعدّي تربيت مي‌شود و در فساد اخلاقي غرق است. چنين نسل جواني براي هر جامعهاي، در هر حدّي از علم و معرفت و ثروت هم كه باشد، مثل موريآن‌هاي پايه‌هاي آن جامعه و نظام را ميجود و از بين ميبرد.
مقام معظم رهبري، 8/12/1379

حكايت
عمل به فتواي طبي

يكي از پزشكان قم چنين نقل ميكند:
هنگامي كه امام خميني - قدّس سرّه - دچار ناراحتي قلبي شدند، خود را به بالين ايشان رسانده فشار خونشان را گرفتم. فشار ايشان عدد 5 را نشان مي‌داد كه از نظر طبي بسيار خطرناك بود. كارهاي اوليه را انجام دادم. پس از دو ساعت كه قدري وضع بهتر شده بود ولي قاعدتا حضرت امام نبايستي حركت ميكردند، شاهد بودم كه ايشان آماده حركت شدند. عرض كردم: آقاجان، چرا برخاستيد؟ فرمودند: نماز!
عرض كردم: آقا، شما در فقه مجتهد هستيد و من در طب. حركت شما به فتواي طبي من حرام است؛ خوابيده نماز بخوانيد. ايشان با احترام، نماز را خوابيده به جا آوردند.

پند و اندرز
از كارهاي بيهوده بپرهيزيد

انسان بايد به هراندازه كه مي‌تواند كار كند و تلاش و كوشش و جديت داشته باشد. در حين راه رفتن بر سر كارش، زبانش بيكار نيست و ذكر خدا را مي‌گويد و قرآن هم ميخواند. اگر در ماه مبارك رمضان كسي يك قل هُوا... بخواند، خدا به او ثواب يك ختم قرآن را ميدهد.
آيت ا... مظاهري