آسيبهاي حقيقي فضاي مجازي
هادي قطبي
امروزه زندگي بدون فضاي مجازي و شبكههاي اجتماعي تقريبا ناممكن شده است. اين فضا، علي رغم فوايد و مزايايي كه در برقراري ارتباط و افزايش سرعت توليد و رفع نيازها داشته است، اما آسيبهايي دارد. عمده آسيبها البته مربوط به سلطه دشمن در فضاي مجازي است. خداوند ضمن آنكه در قرآن شريف سلطه كفار بر مسلمانان را ممنوع دانسته است. "وَلَنْ يجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا"(نساء/141)
سخن اين است كه مسؤولان و نمايندگان اگر نميخواهند جهاد با كفار داشته باشند، دست كم از آنان اطاعت نكنند و در زمين دشمن بازي نكنند.
برخي آسيبهاي فضاي بيدر و پيكر مجازي:
1.تسلط شمن و وابستگي و عدم استقلال در فضاي مجازي(بازي در زمين دشمن)؛
2. خروج دادههاي كلان(Big Data) از كشور و دسترسي دشمن به اطلاعات؛
3. فعاليتهاي تجاري و اقتصادي آزاد در پلتفرمهاي آمريكايي و صهيونيستي و عدم برخورد قاطع با تخلفات اين شركتها؛
4. ارتكاب جرايم اخلاقي مانند دروغ، شايعه، تهمت و هتك آبرو و حيثيت افراد حقيقي و حقوقي با كمترين هزينه؛
5. توليد و انتشار گسترده محتواي مستهجن و غيراخلاقي.
6. وجود صفحات رسمي فحشاء و روسپيگري در پلتفرمهاي خارجي.
7. تعرض به حريم خصوصي.
8. كلاهبرداريهاي اينستاگرامي و غيراينستاگرامي با ايجاد صفحات جعلي بانكها. اخيراً نيز معاون اجتماعي پليس فتا تصريح كرده است: «بيش از ۸۰ درصد كلاهبرداريها با راه اندازي و تبليغ صفحات و كانالهاي تجاري و پلتفرمهاي خارجي از جمله اينستاگرام در حال وقوع است».
9. خريد و فروش اسلحه، مواد مخدر و عرضه محصولات قاچاق.
10. عدم تعهد پلتفرمها به كاربران و حذف محتوا و صفحات فضاي مجازي.
برخي مخالفان طرح صيانت فضاي مجازي كه با طرح مسائلي همچون "الان وقتش نيست" يا "در اولويت مسائل و مشكلات كشور نيست" يا اينكه مدام به طرحها و ماده تبصرهها ايراد ميگيرند و البته راهي هم براي حل معضلات ياد شده ندارند، در حقيقت به روند كنوني فضاي مجازي و آسيبهاي آن مهر تاييد ميزنند و بايد روزي در محكمه عدل الهي و به ميليونها ايراني پاسخگو باشند.

قصه عمامه و خون
حجت الاسلام رضاپور
قصه عمامه و خون، حكايت جديدي نيست، همين رمضان شاهد است و محراب مسجد كوفه كه عمامه و خون، چگونه باهم در سحرگاه ۱۹ رمضان رستگار شدند، عمامهاي كه در گودال خونين به غارت رفت، خوب قصه عروج را ميشناسد.
شيخ شمس الدين محمد نبطي جزيني و زينالدين بن علي بن احمد عاملي جُبَعي را شهيد اول و ثاني نام نهادهاند تا فقاهت از نخست با شهادت همنشين باشد.
از شيخ فضل الله نوري تا نواب صفوي، از يونس استاد سرايي يا همان ميرزا كوچك جنگلي تا سيدحسن مدرس، از سيد مصطفي خميني تا سيد محمدباقر صدر، از شريف قنوتي تا مصطفي رداني پور، از مفتح تا مطهري،از بهشتي تا باهنر، از مدني و دستغيب و اشرفي اصفهاني و صدوقي تا مالاميري و كريميان و هادي ذوالفقاري، از محمدباقر حكيم تا شيخ نمر، از سيد مصطفي موسوي تا شيخ راغب و بيش از ۳۵۰۰ شهيد طلبه دفاع مقدس شاهدند كه اين نهضت مديون عمامههاي در خون نشسته است.
بگذار از مولوي جنگي زهي، ماموستا شيخ الاسلام، ملا عبدالحميد فرقاني، ماموستا برهان عالي، برهان الدين رباني، مولوي فيض محمد حسين بر به همراه ۱۰۰ روحاني شهيد اهل سنت كشور نيز سخن بگويم، ايشان نيز شاهد اين مدعا هستند كه براي دشمن تكتف در نماز يا غيرآن مهم نيست، دشمن مخالف عالمان مجاهد است و در اين مسير براي او شيعه و سني تفاوتي ندارد. كافي بخواني يا صحيح، او با قرائت جهادي از اسلام مخالف است، در اين ميانه بدش نميآيد كه گاهي بر طبل اختلاف بدمد و خون اين دسته را به گرده آن يكي بياندازد و به ريش قم و قاهره بخندد.
حادثه عمامههاي در خون نشسته در صحن امن رضوي، حكايت استدامت استقامت حوزههاي علوم ديني بر سبيل مجاهدت است.
گوارا باد شربت شيرين شهود و شهادت بر عاشقان مسير وصل، و چه زيباست جامه عروج خونين بر اندام فقاهت.
چه خوش فرمود آقا روح الله بزرگ، آن احياگر اسلام جهادي در عصر حاضر، پس از شهادت علامه مطهري: بريزيد خونها را؛ زندگي ما دوام پيدا ميكند. بكُشيد ما را؛ ملت ما بيدارتر ميشود. ما از مرگ نميترسيم؛ و شما هم از مرگ ما صرفه نداريد.

هيچكس حق ندارد از مرجعيت من تقليد كند!
آيتا... كعبي گفت: مرحوم آيتالله شاهرودي براي من تعريف ميكرد هنگامي كه امام خميني بحث ولايت فقيه را در نجف شروع كردند، من سر درس امام حاضر ميشدم و بحث ولايت فقيه را مينوشتم، با اينكه جزوههاي درس ولايت فقيه به آنهايي كه حاضر ميشدند، داده ميشد. بعد ميگفت من نوشتههاي خودم را هر روز تقديم شهيد صدر ميكردم، شهيد صدر با دقت ميخواند و تحسين ميكرد و به ما ميگفت كه حتماً بحث ولايت فقيه را تا آخر با امام خميني پيگيري كنيد؛ چون روش ارائه بحث ولايت فقيه امام روش حكومتي است و از دل بحث ولايت فقيه امام، تشكيل حكومت اسلامي برميآيد و تا حالا از فقهاي شيعه كسي با اين رويكرد تشكيل حكومت به ولايت فقيه نگاه نكرده است.
شهيد صدر روز پيروزي انقلاب در درس وارد ميشود و به شاگردانش اشاره ميكند كه ديگر انقلاب اسلامي پيروز شد، هدف از مرجعيت پيروزي اسلام است، نه پيروزي اشخاص؛ از امروز همه ما بايد مرجعيت امام خميني را تبليغ كنيم و كسي حق ندارد مرجعيت من را تبليغ كند. بعد اين را در قالب نامهاي با امضاي ابوكم(پدر شما)، فرستاد و اطرافيان شهيد صدر گفتند كه اجازه بدهيد كه ما شما را شخص دوم مطرح كنيم. شهيد صدر فرمود نه، شخص دوم بعد از امام خميني بايد يكي از شاگردان امام خميني باشد و در تهران هم زندگي كند كه مركز دولت اسلامي است.

متهم توليد نقدينگي در دولت سابق طلبكار دولت رئيسي شد!
رئيس كل بانك مركزي در دولت روحاني در حالي درباره عملكرد دولت جديد ابهامپراكني ميكند كه بالاترين آمارهاي منفي اقتصادي متعلق به دوره مديريت اوست.
روزنامه ايران با انتقاد از مواضع سياسيكارانه و تخريبي عبدالناصر همتي نوشت: همتي در آخرين «حمله» يا «غر زدن» خود از دلايل تورم پرده برداشته و به گمان خود چشم بسته غيب گفتهاست. همتي تلويحاً افزايش نرخ رشد نقدينگي، پايه پولي و حذف ارز ترجيحي را از دلايل اصلي تورم ميداند و احتمالاً حين نوشتن اين جملات يادش نبوده كه خودش يكي از بانيان وضع موجود است.
رئيس كل سابق بانك مركزي در «توئيتر» خود نوشت: «دنبال پشت پرده گرانيها نباشيد؛ اعلام حذف ارز ترجيحي كالاهاي اساسي و دارو در ابتداي سال، محاسبه حقوق گمركي و نرخ دلار در بودجه با نرخ ETS، تداوم نقدينگي با اضافه برداشت و ريپو بيسابقه(۲۰۰ همت) بانكها، رشد نرخ دلار از اول سال، رشد قيمتهاي جهاني و... همگي توضيح دهنده تداوم تورم روي پرده است.»
در زمينه ارز ترجيحي آقاي همتي در دوره رياست خود بر بانك مركزي هيچگاه اظهارنظر جدي در مخالفت و موافقت با اين ارز نگفته، اما هر چه باشد چاهي به نام ارز ترجيحي توسط دولت قبل و از آن جلسه كذايي كنده شده، چاهي كه هزار عاقل بايد بالاي آن جمع باشند تا پر شود.

|