صفحه ادب و هنر

نگاهي به فيلم «موقعيت مهدي» به كارگرداني «هادي حجازي فر»

حسين پورقادري

فيلم سينمايي «موقعيت مهدي» با پرداختن به موضوع زندگي نظامي شهيد «مهدي باكري» خلاصه‌اي از يك ميني‌سريال شش قسمتي به كارگرداني «هادي حجازي‌فر» و تهيه كنندگي «سيمافيلم» است كه با تهيه كنندگي مجدد «بنياد روايت فتح» در «چهلمين دوره جشواره فيلم فجر» به نمايش درآمد.

فيلم سينمايي «موقعيت مهدي» در شش اپيزود به ماجراي زندگي «شهيد مهدي باكري» و برادرش «شهيد حميد باكري» مي‌پردازد. كه داستان از نحوه آشنايي و ازدواج حاج مهدي با همسرش آغاز مي‌شود و در ادامه روابط اين زوج عاشق به تصوير كشيده مي‌شود. در اين ميان نيز به سراغ زندگي برادر وي يعني حميد باكري رفته و زندگي عاشقانه او با همسرش را ترسيم مي‌كند. در سه اپيزود هم دوربين به فضاي جبهه و جنگ رفته و به روايت نحوه شهادت مهدي و حميد باكري و همچنين عمليات بدر و خيبر مي‌پردازد...

در فيلم سينمايي «موقعيت مهدي» با تصويري از مردي محكم و استوار را شاهد هستيم كه حتي تماشاي «لورل و هاردي» از تلويزيون نيز او را به خنده وا نمي‌دارد اما شوخي‌هاي به جا و به موقعِ او، مخاطب را به خنده مي‌اندازد و توانمندي كارگردان اثر را در مقام بازيگر افشا مي­كند. اين در حالي است كه «حجازي‌فر» پيش از اين با اثر سينمايي «آتاباي» به عنوان اولين تجربه غير رسمي كارگرداني در «جشنواره سي و هشتم» حضور داشت و امسال با اين اثر رسما در مقام كارگردان پا به «جشنواره فيلم فجر» گذاشته است. آثاري كه تنها تشابه آنها را مي‌توان استفاده از «زبان آذري» در كليت فيلم قلمداد نمود.

از موضوعات مهم به تصوير كشيده شده در فيلم سينمايي «موقعيت مهدي» نوع روابط خانوادگي است كه به دور از فضاي اروتيك و جنسي، يك عشق زيبا و دلنشين را براي مخاطب تداعي مي‌كند. زندگي و روابطِ شيريني كه باكري با همسرش دارد، در پي ازدواج آساني كه ابتداي فيلم اتفاق مي‌افتد، از تلخي دوري همسرش از او كم كرده و مخاطب را همراهِ صفيه راضي مي‌كند.

فيلم سينمايي «موقعيت مهدي» در عين كارگرداني قوي، قاب‌بندي و تركيب‌هاي بصري قابل توجه و بازي‌هاي روان و محكم بازيگران، كميتش در روايت و فيلمنامه مي‌لنگد. شايد اين اپيزوديك بودن روايت، مجال ارتباط‌گيري مخاطب با شخصيت اصلي فيلم را از او گرفته و درام لازم را براي او به ويژه در سكانس شهادتش خلق نكرده است. قهرمان فيلم در اكثر بخش‌ها در نسبت با برادرش تعريف شده كه تصوير برادرش هم تصوير كاملي نيست و محدود مي‌شود به سكانس كوتاهي از موزاييك كردن حياط و سكانس شهادت او. رابطه تصوير شده ميان اين دو برادر گوياي علاقه و محبت ميان آن‌ها نيست. شايد تصويري از كودكي و يا پرداختن به رابطه‌اي ميان دو برادر به صورت عميق‌تر، حق مطلب را بهتر ادا مي‌كرد. همپنين در سكانس پاياني و شهادت مهدي باكري، منطق لازم براي اين‌كه مهدي مي‌خواهد در وسط معركه باقي بماند و همراه با بقيه به عقب بازنگردد، به نمايش درنيامده و او را بيشتر يك رزمنده احساسي و شكست خورده جلوه مي‌دهد تا يك فرمانده سلحشور و شجاع.

در اين ميان شايد بزرگترين نقص فيلم سينمايي «موقعيت مهدي» را بتوان خلاصه ساختن يك اثر دراماتيك مستقل دانست، چراكه شخصيت‌ها و روايت‌هاي اين اثر در بازه زماني يك فيلم سينمايي به شكلي بسيار ناقص و خلاصه ارائه شده است. هر يك از اپيزودهاي قالب سينمايي كه به صورت مشخص خلاصه يك قسمت سريال است با روندي شتاب زده داستان نسخه سريالي را فاش كرده و فرصت درك و ايجاد ارتباط با اثر را از مخاطب سلب مي‌كند. در اين اثر روايتي اپيزوديك از مهدي باكري را شاهد هستيم. در حالي كه تمام شش پرده متعلق به «مهدي باكري» نيست.

در مجموع مي‌توان فيلم سينمايي «موقعيت مهدي» را پديده «جشنواره چهلم» قلمداد نمود. اثري در «ژانردفاع مقدس» به دور از فضاي تلخ و سياه فيلم‌هايي با موضوع اجتماعي به روايت زندگي يكي از «قهرمانان ملي» نشسته است. فيلمي سينمايي كه هرچند تا رسيدن به كمال مطلق فيلمسازي فاصله داشت، اما شجاعت در انتخاب موضوع و پرداختن به آن امري قابل دفاع و تحسين است.

 ادب و هنر

چرا نوشتن يك متن خوب در شبكه اجتماعي مهم است؟


حتما شنيده‌ايد كه خيلي وقت‌ها مي‌گويند يك عكس يا ويديو مي‌تواند بهتر از هزاران كلمه و جمله مفهوم مورد نظر را منتقل كند. اما گاهي اين به تنهايي كافي نيست و به دلايل مختلف نياز داريد تا يك كپشن خوب زير پست اينستاگرام خوب بنويسيد. هر چه بتوانيد از طريق محتواي خود با مخاطبان‌تان ارتباط برقرار كنيد، محبوب‌تر مي‌شويد و همين باعث مي‌شود تا در معرض ديد كاربران بيشتر باشيد.
برخي از كاربران بدون توجه به كپشن شما پست‌تان را لايك يا بازديد مي‌كنند. اما بيشتر مخاطبان علاقه دارند كپشن زير پست را بخوانند و عكس و فيلم به تنهايي براي آنها كافي نيست. كپشن اينستاگرام كمك مي‌كند تا مخاطبان تعامل بيشتري داشته باشند و با توجه به زماني كه صرف مي‌كنند مشاركت بيشتري نشان دهند.
هر چه بتوانيد كپشن بهتري بنويسيد لايك و كامنت بيشتري مي‌گيريد و نه‌تنها براي خودتان مهم است، بلكه براي اينستاگرام نيز اهميت بسياري دارد.
كپشن‌هاي خوب در اينستاگرام، توضيح مي‌دهند كه عكس مربوطه درباره چيست، به دنبال‌كنندگان مي‌گويند چه عملي انجام دهند يا نكات ظريف نهفته در تصوير را تفسير مي‌كند و در نتيجه محتوا را لذت‌بخش‌تر مي‌كند و دنبال‌كننده ترغيب مي‌شود اين محتوا را به‌اشتراك بگذارد. اگر فكر مي‌كنيد يك توضيح مناسب در اينستاگرام درجه آخر اولويت را دارد، فرصت جذب مخاطب را از دست داده‌ايد. زيرا اين هدف تنها از طريق يك محتواي بصري فراهم نمي‌شود.

 هنر

«يك روز بعد از حيراني» به چاپ دهم رسيد


كتاب «يك روز بعد از حيراني» درباره زندگي شهيد مدافع حرم محمدرضا دهقان اميري اثر فاطمه سليماني به تازگي توسط انتشارات شهيد كاظمي به چاپ دهم رسيده است.
شهيد مدافع حرم «محمد رضا دهقان اميري» متولد ۲۶ فروردين ۱۳۷۴ در استان تهران ديده به جهان گشود. در تاريخ ۲۱ آبان ماه سال ۱۳۹۴ با عنوان بسيجي تكاور راهي سوريه شد و همزمان با آخرين روزهاي ماه محرم الحرام در نبرد با تروريست‌هاي تكفيري در حومه حلب طي عمليات محرم خلعت شهادت پوشيد و در تاريخ ۲۵ آبان در امام‌زاده علي اكبر چيذر به خاك سپرده شد.
محمد رضا دانش آموخته‌ دبيرستان علوم و معارف اسلامي امام صادق(ع) و دانشجوي سال سوم فقه و حقوق اسلامي در مدرسه عالي شهيد مطهري بود.
در قسمتي از كتاب مي‌خوانيم: چه خوش روزي بودي! هم‌رزمانت برائت دو پرچم آورده بودند. يكي از پرچم‌ها متبرك حرم بود با ذكر «لبيك يا زينب» همه مي‌گفتند «محمدرضا خوش روزي بوده كه دو پرچم نصيبش شده» مي‌گفتند «پرچم يه نشونه از حضرت زينب بود كه مي‌خواست به شما بگه هديه‌تون رو پذيرفته»
پدر و مادرت چه هديه‌اي بهتر از تو داشتند براي تقديم كردن؟ و چه دليل و حجتي بهتر از اين پرچم متبرك براي قبولي نذر و هديه؟ پرچم چه به موقع رسيده بود. قلب مادرت با ديدنش آرام شد. يك ربع تمام فقط به پرچم نگاه مي‌كرد. پرچم را روي قلبش مي‌گذاشت و عطرش را به مشام مي‌كشيد.
وقتي پرچم را روي پيكرت مي‌كشيدند، فرمانده‌ات گفت «صاف و مرتب بكشيد. مثل خودش باسليقه باشيد»
كتاب «يك روز بعد از حيراني» در ۲۹۶ صفحه عرضه شده است.