صفحه خانواده سبز

آيا خواب كودكان قابل تنظيم است؟

با اغلب مادرها كه اين روزها صحبت مي كنيم، از آنها با گله و شكايت مي شنويم كه بچه ها به خوابشان اهميت نمي دهند، چه بچه هاي مدرسه اي كه اين روزها در منازل بيشتر آنلاين آموزش مي بينند و صبح ها با خواب آلودگي پاي درس مي نشينند و چه بچه هاي كوچكتر كه به خوبي مادر و پدر را شب ها بازي مي دهند و نيمه هاي شب به خواب مي روند.

بنابراين اينطور كه پيداست خواب كودكان يك مسئله اساسي براي مادران است كه باعث خواب آلودگي خود مادرها و بي حوصلگي شان در طول روز شده و آستانه حوصله و تحملشان را كم مي كند. خيلي از بچه ها عادت كرده اند تا نيمه هاي شب پاي تلويزيون بنشينند يا بازي كنند و از آن سمت هم تا ظهر به خواب بروند.

اگر شما هم از آن دسته مادرهايي هستيد كه فرزندشان دچار مشكل به خواب رفتن است و به دنبال راهكاري براي رفع آن هستيد، اين گزارش را دنبال كنيد:

1.تنظيم خواب متناسب با سن و سال فرزند شما

مادران بايد آگاه باشند كه بچه ها در هر سني نياز به يك زمان مشخص و متفاوت خواب در طول روز و شب دارند و اين خواب به طور كامل با سلامتي آنها در ارتباط است.

به طور مثال نوزادان مي بايست شش ـ هفت مرتبه در طول روز بخوابند و مجموعا نزديك به شانزده تا هجده ساعت در طول شبانه روز خواب داشته باشند. اما همين نوزاد وقتي يك ساله

مي شود چرخه خوابش در طول روز به يك تا دو مرتبه كه آن هم دو ـ سه ساعت مي شود، تقسيم شده و خواب شب نيز تا يازده ساعت مناسب است و به همين نسبت با افزايش هر سال سن ميزان نياز كودك به خواب روز كمتر مي شود.

حال نكته اين است كه همه بچه ها چرخه خوابشان با هم يكي نيست و هر مادري مي بايست وضعيت نياز فرزند خود را بررسي كند و آن را مدنظر داشته باشد.

2.فرزندت را صبح زود بيدار كن

حال براي اينكه مادري بتواند مديريت صحيحي بر خواب و بيداري فرزندي داشته باشد كه بدخوابي مي كند، نخستين نكته اين است كه صبح ها بچه را زود بيدار كند. ممكن است روزهاي اول بچه اعتراض كرده، گريه كند يا بدخلقي داشته باشد اما بعد خوابش تنظيم شده و عادت مي كند.

پس يكي از همين روزهايي كه بچه تا نيمه هاي شب بيدار مانده و دير خوابيده، روز زود بيدارش كنيد و تحمل بداخلاقي اورا داشته تا به اين شرايط عادت كند و شب ها نيز خوابش تنظيم شود.

3.در طول روز فعاليت جسمي مناسب داشته باشد

اين را هم مادران بايد در نظر داشته باشند كه

بچه ها نياز به تخليه انرژي خود را دارند، اگر در طول روز فعاليت جسمي مناسبي براي فرزندت تدارك ببيني، حتما انرژي رواني او تخليه شده و او نياز به خواب پيدا مي كند.

4.خواب ظهر را كم كن

بهتر است خواب ظهر كودكان را كم كنيد تا شب به موقع به خواب بروند، به استثناي نوزاداني كه هر زمان نيازبه خواب دارند، براي بقيه رنج هاي سني مي تواند اين روش پياده شود. حتي اگر بچه ظهر هم مي خوابد بهتر است تا قبل از ساعت 3 عصر از خواب بيدار شود.

5.كارتون از ساعت 6 عصر ممنوع!

از ساعت 6 عصر بهتر است كارتون و موبايل و ايپد را ممنوع كنيد. چرا كه نور صفحه ديجيتالي روي هورمون خواب تأثير منفي مي گذارد.

6.مراسم خواب داشته باشيد

مراسم خواب به اين معني است كه هر زمان كه بچه عقل رس تر شد، براي زمان خوابش برنامه داشته و خود او را در اين كار مشاركت دهيد. يعني مثلا اول دوش بگيرد، بعد كتاب بخواند و ... مراسم خواب بايد باعث آرامش بچه ها شود.

7.كوتاه نياييد

الان شايد برخي مادرها بگويند كه همه اين كارها را كرده اند اما نتيجه نگرفتند. مهم اين است كه در اين مسير كوتاه نياييد اين راه را مدتي ادامه دهيد. داد نزنيد، سعي كنيد آرام باشيد. فرزندتان را درك كنيد كه دلش بخواهد بازي كند و نخوابد.اين طبيعي است پس ارامش داشته باشيد تا روشتان جواب بدهد.

نكته ديگر اين است كه به ياد داشته باشيد وقتي بچه ها خيلي خسته هستند يا استرس شديد دارند خوابشان بهم مي ريزد و سخت تر به خواب مي روند. خيلي بچه ها هيجاني مي شوند يا

مي خواهند تمريناتي كه در طول روز داشتند را شب هم ادامه دهند مبادا يادشان رفته باشد پس آرام باشيد و اجازه دهيد آرام آرام روش شما اثر كند.

نكته بعدي اين است كه شما خودتان هم سعي كنيد به موقع بخوابيد. انتظار نداشته باشيد وقتي خودتان شب ها تا نيمه هاي شب بيدار هستيد، بچه ها به راحتي بخوابند. بهتر است اين برنامه را براي همه اجرا كنيد تا زماني كه خواب بچه ها تنظيم شود منتها خانه با سروصداي تلويزيون و صحبت كردن بلند و ... نمي تواند براي خواب

بچه ها شب هنگام مناسب باشد.

براي بچه هاي بدخواب حتما نور اتاق خوابشان را در نظر بگيريد كه اذيت كننده نباشد، سكوت اتاق خواب خيلي مهم است و همينطور چيدمان اتاق كه باعث ناراحتي او نباشد و همه چيز براي استراحت مناسب و همينطور برخي بچه ها به خاطر لباس نامناسب اذيت مي شوند بهتر است براساس دماي فصل و اتاق لباس را تن بچه كنيد كه راحت و آزاد باشد و باعث سرما يا گرماي او نشود.

اگر زماني ديديد با همه انجام اين كارها در طولاني مدت جواب نگرفتيد بچه شما شب ها بي قرار است، سخت به خواب مي رود، ترس دارد، شب ادراري يا براي تنها خوابيدن مشكل دارد، حتما به پزشك كودك و در صورت نياز مشاور و

روان شناس كودك مراجعه كنيد چرا كه شايد ريشه كم خوابي يا بدخوابي فرزند شما جاي ديگري باشد.

گاه برخي مشكلات به اختلالات خواب و مسائلي از اين دست باز مي گردد كه مادر و پدرها از آنها بي خبر هستند و روان شناس يا پزشك بتواند آن را تشخيص و در راستاي رفع آن قدم بردارد.

 گوناگون

عوارض مواد شيميايي محصولات زيبايي بر هورمون هاي بارداري

بر اساس يك مطالعه جديد، استفاده از برخي محصولات مراقبت شخصي در دوران بارداري ممكن است بر سطح هورمون مادر تأثير نامناسب بگذارد.
محصولات مراقبت شخصي و زيبايي حاوي چندين ماده هستند كه اغلب شامل طيف گسترده اي از مواد شيميايي مختل كننده غدد درون ريز مانند فتالات ها، پارابن ها، فنول ها، و فلزات سمي هستند. اين مواد شيميايي با سيستم هاي هورموني تعامل دارند و بر سنتز، تنظيم، حمل و نقل، متابوليسم و دريافت هورمون تأثير مي گذارند كه همگي به خصوص در دوران بارداري آسيب پذير هستند.
محققان در اين مطالعه ارتباط بين استفاده از محصولات مراقبت شخصي و سطح هورمون هاي استروئيدي جنسي، از جمله استروژن و پروژسترون و هورمون هاي تيروئيد را در ميان زنان باردار بررسي كردند.
محققان نمونه خون ۱۰۷۰ زن باردار بين ۱۸ تا ۴۰ سال را جمع آوري كردند.
به عنوان بخشي از اين مطالعه، شركت كنندگان تحت معاينات فيزيكي قرار گرفتند و مجموعه اي از پرسشنامه ها را تكميل كردند كه شامل مشخصات دموگرافيك، شغل، سبك زندگي و استفاده از محصولات مراقبت شخصي مانند عطر، لوسيون، لوازم آرايشي، لاك ناخن، كرم موبر، دهان شويه، شامپو و ساير محصولات مو بود. شركت كنندگان همچنين دو بار در طول بارداري خود نمونه خون ارائه كردند كه از نظر ۹ هورمون استروئيد جنسي و تيروئيد مورد بررسي قرار گرفت.
محققان دريافتند كه استفاده از محصولات مو، به ويژه رنگ مو، و موس با ميزان پايين تر هورمون هاي استروئيدي جنسي كه نقش مهمي در حفظ بارداري و رشد جنين دارند، مرتبط است. اختلال در اين هورمون ها ممكن است به پيامدهاي نامطلوب مادر و بارداري مانند محدوديت رشد، زايمان زودرس و وزن كم هنگام تولد منجر شود.

 مشاوره

استرس موجب تسريع پيري بيولوژيكي بدن مي شود

يك باور رايج وجود دارد كه استرس مي تواند باعث پيري زودرس شود، اما تا همين اواخر هم اين موضوع قابل برآورد نبود. ساعت هاي اپي ژنتيك، كه سن بيولوژيكي يك موجود زنده را بر اساس متيلاسيون DNA آن مشخص مي كنند، در دهه گذشته ساخته شده اند. مطالعات متعدد نشان مي دهند كه استرس پيري بيولوژيكي را تسريع مي كند و مي تواند بر متابوليسم تأثير بگذارد. اكنون، محققان نشان مي دهند كه در حالي كه استرس پيري بيولوژيكي را تسريع مي كند، مي توان آن را با تنظيم هيجاني و خودكنترلي تعديل كرد. جامعه پزشكي پي برده است كه DNA هسته اي با هر تقسيم سلولي و نشانگرهاي ژنتيكي مختلف مي تواند براي تعيين سن يك موجود زنده استفاده شود. اينها شامل طول تلومرها و ميزان متيلاسيون DNA در نقاط خاص است. متيلاسيون زماني اتفاق مي افتد كه يك گروه متيل، غالباً در طول ترميم DNA، به DNA اضافه مي شوند. در طي چند سال گذشته، دانشمندان مدل هايي به نام ساعت هاي اپي ژنتيك توسعه داده اند تا ببينند آيا مي توانند پيري بيولوژيكي را با بررسي ميزان متيلاسيون در مكان هاي خاصي روي DNA اندازه گيري كنند يا خير. GrimAge يكي از موفق ترين ساعت هاي اپي ژنتيكي است كه براي اولين بار در سال ۲۰۱۹ ايجاد شد و مي تواند به طور دقيق افت بيولوژيكي را پيش بيني كند. در حالي كه برخي از مطالعات نشان مي دهند كه مدل GrimAge مي تواند تأثير استرس را در افراد مبتلا به بيماري هاي رواني پيش بيني كند، هيچ يك به اين موضوع توجه نكرده اند كه آيا مي تواند تأثير استرس را بر جمعيت عمومي پيش بيني كند يا خير. اكنون گروهي از محققان در دانشكده پزشكي ييل آمريكا جزئيات يك كارآزمايي را منتشر كرده است كه نشان مي دهد GrimAge مي تواند براي اندازه گيري تأثير استرس بر پيري بيولوژيكي تسريع شده در افراد سالم ۱۸ تا ۵۰ ساله استفاده شود. دكتر «زاخاري هاروانك»، سرپرست تيم تحقيق، در اين باره مي گويد: «پيري اپي ژنتيكي يكي از بهترين نشانگرهايي است كه ما براي پيري در افراد نسبتاً جوان و نسبتاً سالم داريم.» محققان دريافتند كه تنظيم هيجاني اثر استرس را بر روند پيري تسريع مي كند و همچنين مشخص شد كه خودكنترلي رابطه بين استرس و مقاومت به انسولين را تعديل مي كند.