صفحه اول

چرايي بلاتكليفي در تعيين مديريت‌هاي مياني دولت سيزدهم

حميد رسايي

ظاهرا يكي از دلايل اصلي اين تأخير، عدم پاسخ نهادهاي امنيتي به استعلامات مديران انتخابي است؛ در حالي كه پيش از اين چنين تأخيري صورت نمي‌گرفت.

به گزارش رجانيوز؛ حميد رسايي نوشت: هنوز صداي امام خامنه‌اي در گوش‌ها طنين‌انداز است كه در روز تنفيذ حكم رياست جمهوري حجت الاسلام رئيسي فرمودند: «يك توصيه‌ لازم اينجا وجود دارد و آن اين است كه در تشكيل دولت ان‌شاءالله بايستي سرعت عمل به خرج داده بشود؛ يعني شرايط كشور اقتضا نمي‌كند كه تشكيل دولت تأخير بيفتد.» اين تاكيد رهبر انقلاب و به ويژه اشاره به شرايط خاص كشور، گويا تنها درباره وزراي دولت جديد مورد توجه قرار گرفته كه يادآوري نكاتي در اين باره ضرورت دارد.

هر چند رئيس جمهور و مجلس در تشكيل كابينه و انتخاب وزرا به اين توصيه و تاكيد رهبر انقلاب عمل كردند، اما نكته قابل توجه اين است كه تغيير دولت روحاني تا مرحله انتخاب وزرا متوقف مانده است در حالي كه دولت، تنها از وزرا تشكيل نشده است. دولت مجموعه‌اي از مديران ارشد، از وزرا گرفته تا معاونين وزرا و روساي سازمان‌ها و مراكز مهم، استانداران، فرمانداران، مديران كل ستادي و استاني را شامل مي‌شود.

تمامي تصميمات وزرا از طريق معاونين آنها و مديران كل ستادي و استاني پيگيري و صورت مي‌گيرد؛ استانداران به عنوان مسئول دولت و بالاترين مقام دولت در هر استان، مجرا و مجري سياست‌هاي دولت در استان هستند. تاكنون به جز يك استان، تكليف بقيه استانداران و بالطبع مديران استاني هنوز مشخص نشده است. تقريبا تمامي معاونين وزرا همچنان همان افراد دولت قبل هستند، در حالي كه بر اساس اخبار موجود ، بسياري از وزرا پس از بررسي‌هاي اوليه افراد مورد نظر خود را تعيين كرده‌اند.

از طرفي برخي مديريت‌هاي مهم و اصلي ستادي در نهاد رياست جمهوري و مديران ارشد ملي و مهم ديگر مانند رئيس بانك مركزي، سخنگوي دولت، رئيس سازمان استاندارد، رئيس گمرك و .... همچنان توسط مديران دولت قبل اداره مي‌شوند.

از سوي ديگر رئيس جمهور هر هفته در اقدامي پسنديده به سفر استاني در مناطق محروم كشور مي‌رود. رئيسي تلاش مي‌كند با سرعت هر چه بيشتر فاصله ايجاد شده بين مردم و حاكميت در دولت قبل را كم كند و اعتماد مردم به نظام و مسئولين را بازگرداند؛ اما سوال اين است كه مصوبات اين سفرها و ديگر مصوبات هيات دولت توسط چه كساني قرار است پيگيري و اجرا شود؟ مگر نه اين است كه مجريان اين مصوبات و كارگزاران دولت سيزدهم همين مديران مياني، استانداران، معاونين وزرا، مديران كل ستادي و استاني و برخي رؤساي مراكز مهم مانند بانك مركزي هستند؟ آيا مديران خسته و ناكارآمد دولت روحاني قرار است فاصله ميان مردم و مسئولين را پر كنند؟ بديهي است تا زماني كه مديران اجرايي مياني و استانداران تغيير نكنند، مردم تغيير ريل دولت را حس نمي‌كنند هر چند اقدامات رييس جمهور محترم كاملا برخلاف حسن روحاني و در راستاي پر كردن اين شكاف بودا است؟

بد نيست بدانيد كه حسن روحاني در ابتداي تشكيل دولتش در سال ۹۲ در كمتر از يك ماه پس از تغيير كابينه، مديريت‌هاي ارشد مياني و ستادي را تغيير داد. در برخي از وزراتخانه‌ها مثل نهاد رياست جمهوري، وزارت اطلاعات و وزارت كشور، سرعت اين تغيير خيلي بيشتر بود.

بنابراين آنچه بيش از همه ضروري مي‌نمايد، تسريع در فرايند انتخاب مديران دولتي است. بنا بر آنچه شنيده مي شود ظاهرا يكي از دلايل اصلي اين تأخير، عدم پاسخ نهادهاي امنيتي به استعلامات مديران انتخابي است؛ در حالي كه پيش از اين چنين تأخيري صورت نمي‌گرفت.

به نظر مي‌رسد رئيس جمهور بايد اين موضوع را از وزير اطلاعات مطالبه كند. خصوصا كه مديران ارشد اين وزارتخانه همچنان مديران ارشد دولت روحاني هستند! اين در حالي است كه پيش از اين، استعلامات چند روزه و به صورت شفاهي پاسخ داده مي‌شد تا مراحل كتبي آن طي مي‌شد.

اكنون نيمي از سال 1400، سه ماه از انتخاب رئيسي و يك ماه از روي كار آمدن او به عنوان رئيس دولت گذشته است. زيرساخت اصلي و مقدمه همه تحولات وعده داده شده از سوي دكتر رئيسي، مديران مياني و استاني دولت هستند. با توجه به انبوه مشكلاتي كه دولت قبل برجاي گذاشته، انتظار اين است كه دولت مردمي و تحول خواه رئيسي از لحظه به لحظه فرصت‌ها استفاده كند و تأخير را جايز نداند. خصوصا كه اين موضوع، مطالبه به حق امام خامنه‌اي هم بوده است و تأخير در آن به معناي بي‌برنامگي دولت، عدم برخورداري دولت رييسي از نيروي انساني همسو و در نتيجه القاي نااميدي خواهد بود.

آژانس به ابزاري در دست آمريكا براي فشار به ايران تبديل‌ شده است

فواد ايزدي

مانوئل گروسي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در رأس هياتي به‌منظور ديدار و گفتگو با رئيس جديد سازمان انرژي اتمي وارد تهران شد. از مدتي قبل بر اساس مصوبه مجلس در طرح اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها و صيانت از حقوق ملت ايران؛ نظارت‌هاي فراتر از پادمان ازجمله اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي متوقف‌شده است. بر اساس اين قانون آژانس حق دسترسي به تصاوير ضبط ‌شده در مراكز پژوهشي و عملياتي در سايت‌هاي هسته‌اي كشور را ندارد.

كور شدن چشم آژانس باعث شد كشورهاي غربي به تكاپو افتاده و به دنبال راه‌حلي براي ادامه گفتگو با ايران ذيل مذاكرات وين باشند. رابرت مالي نماينده آمريكا نااميد از كرنش ايران در برابر فشار غرب شهر به شهر و كشور به كشور دوره‌افتاده تا بتواند به اجماع حداقلي براي ادامه مذاكرات برسد، به نظر مي‌رسد تير او به سنگ خورده و ديپلمات ميداني آمريكايي‌ها نتوانسته است مسكو و پكن را در اين زمينه با خود همراه كند.

هم‌زمان با تور ديپلماتيك رابرت مالي؛ مديركل آژانس با پكيجي جديد از پيشنهاد همكاري به ايران آمده است. خبرگزاري رويترز در يك خبر سفارشي و به‌منظور زمينه‌سازي براي نشست تهران اعلام كرده است كه ايران و آژانس براي ادامه همكاري به توافق رسيده‌اند؛ اشاره اين خبرگزاري به آن بود كه ايران بار ديگر اجازه دسترسي به دوربين‌ها را به آژانس خواهد داد، ساعتي پس از انتشار اين خبر يك مقام آگاه اعلام كرد، سفر مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران هيچ ربطي به محدوديت‌هاي اعمال‌شده براي آژانس در دسترسي به تصاوير دوربين‌هاي مراكز اتمي ندارد. اين منبع مطلع گفته است كه گفت‌وگوهاي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به تهران صرفاً در خصوص سرويس برخي تجهيزات نظارتي آژانس خواهد بود و موضوع ديگري در دستور كار مذاكرات قرار ندارد.

مشكل ما در مذاكره با آمريكايي‌ها آن است كه واشنگتن نمي‌خواهد به متن فعلي برجام پايبند باشد. بايدن مي‌گويد ما يك تعهد طولاني‌تر مي‌خواهيم. آن‌ها مي‌خواهند بندهايي از برجام كه بازه زماني دارد مثلاً بندهاي هشت‌ساله يا ده‌ساله كه پس از اتمام آن‌ها برخي از محدوديت‌ها برداشته مي‌شود (ازجمله طرح مربوط به تحريم تسليحاتي ايران) را به پانزده يا بيست سال تمديد كنند. اگر آمريكايي‌ها واقعاً مي‌خواستند به برجام برگردند همان كاري كه بايدن در روزهاي اول رياست جمهوري خود كرد يعني دستوري صادر و آمريكا به توافق پاريس برگشت را مي‌توانست در مورد برجام نيز انجام دهد؛ اما اين كار را نكرد چون آن‌ها نمي‌خواهند به برجام برگردند به اين دليل كه تمايل دارند برجام را دست‌كاري كنند و امتيازاتي فراتر از مسئله هسته‌اي بگيرند.

آمريكايي‌هاي علاقه دارند كه ايران از همه بندهاي برجام تمكين كند اما نمي‌خواهند كه خودشان از آن تمكين كنند. اگر آمريكايي‌ها دست از زياده‌خواهي بردارند؛ ادامه مذاكرات و موفقيت در وين دور از دسترس نيست.

در حال حاضر تعطيلي مذاكرات وين به نفع كشور نيست البته نكته درستي كه وزير امور خارجه بدان اشاره كردند آن بود كه مذاكره براي مذاكره لزوماً كار مفيدي نيست. مذاكره مي‌كنيم كه شرايط بعد از مذاكره بهتر از قبل از مذاكره باشد. دولت قبل اعتماد عجيبي به‌طرف غربي داشت؛ آقاي رئيسي احتمالاً به درس‌ها و عبرت‌هاي برجامي به‌خوبي توجه دارد.

(مشرق)

نقدي بر مواضع غيرمسئولانه عليه واكسيناسيون

بخش اول هادي قطبي

هرچه از زمان شيوع بيماري كرونا مي‌گذرد، شاهد اظهارات و انتقادات تندتري نسبت به واكسيناسيون و رعايت شيوه نامه‌هاي بهداشتي هستيم. متاسفانه عمده اين سخنان توسط كساني اظهار مي‌شود كه بنيه علمي چنداني نداشته و تحت تاثير شايعات و اخبار فضاي مجازي قرار مي‌گيرند و با هدف جريان‌‌سازي، سخنان و نوشته‌هاي خود را نشر داده و منجر به تشويش اذهان عمومي شده وخواسته و يا ناخواسته آب به آسياب دشمن مي‌ريزند. اين افراد به دليل عدم تخصص كافي و نيز عدم جايگاه قانوني و با بهانه‌هاي طب سنتي و اسلامي و...، انتقادات تندي را نسبت به عملكرد وزارت بهداشت و نيز ساير مسئولين نظام در مقابله با ويروس كرونا مطرح مي‌كنند كه شايسته است مورد نقد و بررسي قرار گيرند. نوشتار زير تنها به چند نكته كه اخيرا در فضاي مجازي منتشر شده مي‌پردازد:

برخي مي‌گويند: "واكسن بركت خرداد امسال در دقيقه۹۰ عرضه شد تا وقت تنگ باشد و بدون طي مراحل باليني سريع مجوز بگيرد!"

بسيار عجيب است كه اين عده نمي‌دانند واكسن بركت از سال قبل مراحل تست باليني‌ خود را پشت سر گذرانده است. نهم دي ماه سال۹۹ اولين واكسن بركت به دختر دكتر مخبر(مسئول ستاد اجرايي فرمان امام و شركت سازنده واكسن) زده شد. چه كسي مي‌گويد "تازه خرداد شروع شد و نياز داشت چند ماه بگذرد؟"

عده‌اي معتقدند: "رهبري با زدن واكسن بركت، خودش رو فدا كرد!"

متاسفانه اين يك اشتباه محض و از روي ناآگاهي است كه به رهبري نسبت داده مي‌شود. چراكه رهبري معظم در چنين مواردي شرعا نمي‌تواند و نبايد جان خود را به خطر بندازد، چه رسد كه بخواهد با اين كار جان مردم را به خطر بيندازد و بعد هم تصريح كنند "فرمول واكسن را در اختيار جهانيان قرار دهيد!" يعني دنيا را هم به خطر بيندازد!!

درست اين است كه بگوييم: رهبري معظم با داشتن حجت عقلي و شرعي، براي حفظ جان‌ خود و انسان‌ها اين كار را انجام دادند. حال اگر ما تشخيص ديگري در زدن يا نزدن واكسن داريم، امر ديگري است كه نبايد آن به رهبري نسبت داده شود.

برخي معتقدند: "آقا گفتند اگر مي‌خواهيد واكسن بزنيد، بركت بزنيد!"

ما ضمن توصيه و تشويق به زدن واكسن بركت، اما اعتراض داريم كه چرا چنين سخناني را به رهبر انقلاب نسبت مي‌دهيد؟ ايشان در چهارم تيرماه كه دوز اول واكسن را دريافت كردند، تصريح كردند كه "من دوست داشتم ايراني بزنم" و تصريح كردند: "البته وقتي نياز باشد، استفاده از واكسن خارجي در كنار واكسن ايراني نيز ايرادي ندارد."

ضمن آن‌كه توليدات واكسن بركت به گونه‌اي نيست كه بتواند نياز مردم در سطح كشور را تامين كند و در برخي استان‌ها متاسفانه دچار كمبود شديد واكسن بركت هستيم و لازم است واكسن‌هاي خارجي مطمئن نيز استفاده شوند. به ويژه آن‌كه برخي واكسن‌هاي خارجي نيز از نظر علمي و حتي از نظر برخي اطباي سنتي، مورد تاييد است.

ادامه دارد...

 سرمقاله

نمايش اقتدار ايران در دومين اقيانوس بزرگ جهان

علي شيرازي

اقيانوس اطلس، دومين اقيانوس بزرگ جهان است كه قاره‌هاي افريقا و اروپا را از قاره آمريكا جدا مي‌سازد. دريادلان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران؛ موصوف به ناوگروه ۷۵ در تاريخ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ با ناو بندر مكران و ناوشكن بومي سهند، سفري تاريخي را به اين اقيانوس خروشان آغاز كردند. اين سفر در استمرار حضور نيروي دريايي ارتش از اواسط دهه ۷۰ به شكل منظم و موفق در خليج عدن و در سال ۱۳۹۵ در تنگه باب المندب، درياي سرخ مديترانه و آفريقاي جنوبي است. دريادلان نيروي دريايي ارتش اين بار با ناوي به مصاف با دشمن رفتند كه قابليت حمل هفت هلي‏كوپتر، هزارتن سوخت، و توان كامل پشتيباني از ۳ ناوچه براي ۳ماه متوالي را داشت و مجهز به يك بيمارستان پيشرفته و تسليحات و تداركات گسترده بود. غول پيكرترين شناور ايراني مكران با عبور از كنار ۵۵ كشور، با پيمودن ۴۵ هزار كيلومتر، بدون پهلوگيري و با تامين نيازهاي غذايي ۳۵۰ يار همراه و با خودكفايي در رفع مسائل فني، به الگويي در استقلال نظامي و سياسي تبديل شد و ثابت كرد كشورها قادرند با اتكال به خداي يكتا و حركت در مسير مستقيم الهي و تبعيت از فقيهي حكيم و آگاه، هر دشمني را سركوب و منكوب كنند. جهان از اين مانور قدرت به وجد آمد و ديد:
۱. ايران اسلامي عليرغم همه تحريم‏ها و تهديدها، خط اقتصادي جديدي را ايجاد كرد و فشارهاي استكبار جهاني را پوچ پنداشت؛
۲. حضور ايران در اقيانوس اطلس، اعتبار دريايي كشورمان در امر حفاظت و دريانوردي دريايي در سطح بين المللي را افزايش داد؛
۳. اين حضور به دنيا نشان داد كه با اراده ملتها بخش عظيمي از تحريم‌ها ي اقتصادي بي‌اثر خواهد شد؛
۴. ورود ناوبندر مكران به اقيانوس اطلس نشان داد؛ هيچ دشمني در هيچ كجا خارج از تيررس ايران نيست؛
۵. حضور مقتدرانه ايران در حيات خلوت ايالات متحده، تمامي معادلات نظامي آمريكا در جهان را به هم ريخت؛
۶. اين حضور زيبا، هيمنه آمريكا را شكست و زمان افول و سقوط استكبار جهاني را سرعت بخشيد؛
۷. حضور ايران در اطلس، خواب را از چشمان سران كاخ سفيد و پنتاگونربود و آنان را به شدت نگران كرد؛
۸. حماسه ناوگروه ۷۵ نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، كشورهاي تحت ستم و ظلم مستكبرين را اميدوار كرد؛
۹. اين حماسه و حضور مقتدرانه، قويتر از گذشته؛ جايگاه ارزنده ايران اسلامي در امنيت بين المللي و اقتصاد دريايي را به جهانيان نشان داد.
۱۰. حماسه مكران و سهند ثابت كرد كه تمامي ادعاهاي غرب عليه ايران عزيز، واهي و كشورمان داراي توان و قدرت است و مي‌تواند از حق مظلومان دفاع كند؛
۱۱. اين حضور با عظمت، زمينه ساز اطمينان كشورها براي توسعه مناسبات اقتصادي و نظامي با ايران است؛
۱۲. پيام مكران در اقيانوس اطلس، پيام تقويت صلح و امنيت جهاني و پيام ذلالت آمريكا و جنگ طلبي آنان بود؛
۱۳. حضور باعزت ايران در حيات خلوت ايالات متحده، بيانگر توان جمهوري اسلامي ايران در رسيدن به جايگاه بالاي دفاعي بود؛
۱۴. اين حضور مقتدرانه، انحصار و باج خواهيهاي استكبار جهاني در صحنه دريا را شكست و دريا را براي ديگر كشورها امن كرد.
دقيقا به همين علت است كه آمريكاييها از ورود ايران به اقيانوس اطلس وحشت كرده اند:
۱. وزير دفاع آمريكا ميگويد: من كاملا نگران اشاعه تسليحاتي، از هر نوعي، در همسايگي آمريكا هستم؛
۲. جان كربي؛ سخنگوي پنتاگون مي‌گويد: اگر ناوهاي ايراني به سمت ونزوئلا حركت كنند، اقدام تحريك آميزي است و تهديدي براي آمريكا و متحدين آن محسوب مي‌شود؛
۳. يك مقام آمريكايي به شبكه سي ان ان ميگويد: معلوم نيست اين ناوها حاوي تسليحات نظامي باشند يا نه، اما حامل قايقهاي تهاجمي كوچك هستند و آمريكا نميخواهد اين قايقها را در آب‌هاي نزديك خود ببيند؛
۴. درياسالار كريك فالر، فرمانده ستاد فرماندهي جنوبي ايالات متحده در گفت و گو
با كار لابب؛ خبرنگار صداي آمريكا در پنتاگون ميگويد: نيمكره غربي شاهد افزايش سطح فعاليتهاي ايران بوده است... ممكن است به جاهايي ختم شود كه فراتر از حضور فعلي است و اين مايه نگراني ميشود؛
۵. الميادين مينويسد: حضور ناوگروه ارتش ايران در اقيانوس اطلس، تهديدهاي واشنگتن و تل آويو را به چالش كشيده است.
آمريكاييها به خوبي واقفند كه ورود پيشرفته‌ترين ناو جنگي بومي در غرب آسيا به حيات خلوت آنان و طي كردن عرض اقيانوس اطلس ميتواند كشتيهاي نظامي جمهوري اسلامي ايران را به سواحل آمريكا و كانادا يا كشور‌هاي درياي كارائيب و آمريكاي جنوبي برساند و خواب را از چشم قدرت طلبان آمريكايي بربايد. زماني يكي از مقامات آمريكايي خطي از سواحل آمريكا تا بندر عباس كشيد و گفت: محال است ايران بتواند نزديك آمريكاييها بشود! اما؛ امروز آمريكاييها دو ناو مكران و سهند را در بيخ گوش خود مشاهده ميكنند. كارشناسان و تحليل گران مسائل راهبردي تاكيد دارند كه توان دريايي از مولفه‌هاي مهم قدرتمندي كشورهاست و هر كشوري كه نيروي دريايي قوي و كارآمد دارد مي‌تواند در معادلات جهاني حرفي براي گفتن داشته باشد. دنيا امروز شاهد قدرت دريايي ايران در جهان است و به خوبي ميداند كه اين اقتدار مرهون مديريت زيبا و هوشمندانه و الهي امام خامنهاي است. مديريتي كه قادر است در آيندهاي نزديك، برگههاي برنده ديگري را هم رو كند و بر تعجب سران كاخ سفيد و نظاميان آمريكايي بيفزايد. پس باور كنيد كه در يك روز ناوهاي قويتر ما در سواحل آمريكا پهلو ميگيرند؛ و آن روز خيلي هم دير نيست.