صفحه ادب و هنر

شگردهاي رسانه‌اي در علوم شناختي

در شگرد رسانه‌اي «چرم خيس» اراده از مخاطب گرفته مي‌شود و او در حالت ياس و نااميدي كامل قرار مي‌گيرد.

به گزارش فارس، بسياري از مخاطبان دوست دارند نخستين خبري كه مي‌شنوند خبر خوشايندي باشد يعني خبري باشد كه انگار حرف دل آنهاست حتي اگر گلايه و اعتراض باشد. بسياري از رسانه‌هاي بيگانه از همين شيوه استفاده مي‌كنند تا مخاطب را همراه خود سازند، اما قرار نيست تا انتها هرچه مي‌شنوي مانند خبر اول باشد، اينجاست كه نوعي شگرد رسانه‌اي به كار مي‌رود كه اصطلاحا ” چرم خيس “ گفته مي‌شود.

در اخباري كه با احساسات مخاطب درگير است از اين شيوه بيشتر استفاده مي‌شود، مخاطبي كه بايد همراه آنها باشد و سپس اسير شود. خبرهاي بعدي شايد اصلا آن چيزي باشد كه ذهن شما پيگير آن بوده است. در شگرد رسانه‌اي ”چرم خيس“ اراده از مخاطب گرفته مي‌شود و او در حالت ياس و نااميدي كامل قرار مي‌گيرد.

عليرضا داودي كارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختي در گفتگو با فارس، ضمن تشريح كاركرد رسانه‌‌هاي فارسي زبان بيگانه درخصوص تكنيك ” چرم خيس “ گفت: اين تكنيك در حوزه علوم شناختي معمولا فرآيند خفه كردن ذهن مخاطب از خودِ آن ذهنِ خفه شده، مهمتر و ارجحيت دارد.

وي افزود: وقتي مي‌خواهند يك نفر را بكشند بدون اين‌كه ردي باقي بماند يك چرم را خيس مي‌كنند چرم منبسط مي‌شود و بعد اين را دور گردن آن فرد مي‌بندند محكم مي‌كنند، چرم خيس خنك هم هست لذت بخش است آرام آرام كه خشك مي‌شود اين چرم خيس، منقبض مي‌شود و آرام آرام فشار روي شريان‌هاي حياطي و تنفسي مي‌آورد و چون امكان جدا كردنش نيست آنقدر منقبض مي‌شود تا مجراي تنفسي را ببندد و فرد مدنظر را خفه كند.

كارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختي گفت: ذهن مخاطب هم همينطور است ابتدا به ساكن يك موضوع آبدارِ خيلي پرطمطراق و پرعرض و طول را به مخاطب مي‌دهند و مخاطب اين را مي‌پذيرد و دور ذهن خودش حصار مي‌كشد و همان حالت چرم را دارد آرام آرام كه جلو مي‌رود وقتي ياس نسبت به فهم و اصالت موضوع يا شدت نسبت به ضريب اتفاق موضوع حاصل مي‌شود، آرام آرام خيس مي‌شود و بعد شما با يك پديده بسيار جدي و محكمي از تحولاتي كه روبرو هستيد، كه اساسا كارش منبسط كردن ذهن بوده، ذهن را باز كرده و ذهن را گشاد كرده است، اما هيچ اثر وضعي در ارتقاي فهم نداشته است، بلكه صرفا آمده يك باري را روي دوش و ذهن شما گذاشته است.

وي در تشريح اين شگرد ادامه داد وقتي كه آرام آرام اين شاخ و برگ‌ها كنار مي‌روند آن موضوع، تازه منقبض و بسته مي‌شود و احساس مي‌كنيد به اصالت پياز و هسته آن موضوع نزديك مي‌شويد، درحالي كه آن موضوع شما را بيشتر مي‌بندد.

او گفت: نزديك شدن به مركز اين موضوع يعني كنار رفتن حاشيه‌ها و خشك شدن آن چرم و به خودتان مي‌آييد مي‌بينيد آن موضوع به قدري ذهن را منقبض كرده و بسته است كه احساس خفگي دست مي‌دهد.

داودي تاكيد كرد: ذهني كه احساس خفگي كند مستعدترين ذهن براي انفجار است، آن وقت خيلي راحت و خيلي وقت‌ها دعوت به حضور خياباني در نزد مخاطب و مجبور كردنش براي حضور در خيابان فرآيند منقبض كردن آن انبساط ذهني است كه ديگر هيچ راهي جز، زدن حرف آخر نداريد.

كارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختي تاكيد كرد وقتي خفه مي‌شويد ديگر يك حرف بيشتر براي گفتن نداريد و آن حرف آخرين حرف براي گفتن است و كف خيابان آمدن بعضي وقت‌ها از نظر برخي مخاطبان آخرين اقدامي است كه انجام مي‌شود، ذهن منقبض شده به خيابان مي‌آيد تازه مي‌خواهد حرف بزند، چه حرفي مي‌خواهد بزند، از اين‌جا به بعد است كه خيلي از اتفاقات ميداني مسائل ضدامنيتي مي‌شود.

شگردهاي رسانه‌هاي بيگانه براي تغيير ذهن مخاطب فارسي زبان هر روز بيشتر مي‌‌شود، شناختن و درك اين جنگ شناختي قسمتي از سواد رسانه‌اي مورد نياز امروز ايران‌مان است. بنابراين رسانه‌ها تلاش مي‌كنند مطابق اهدافي كه دارند در اين فرآيند دخالت كنند. ايجاد، تغيير يا تقويت باورها، از كاركردهاي رسانه‌ها در همراه سازي مخاطبان است.

مهمترين كاركرد علوم شناختي در حيطه شيوه‌هاي توليد محتوا براي جنبه‌هاي اثرگذاري بيشتر بر مخاطب و انتخاب مجراهاي انتقال پيام با توجه به دگرگوني‌هايي كه در فضاي مجازي و وسايل ارتباط جمعي و تمركز بر رسانه‌ها و نحوه گزينش‌ آنها است. با توجه به فرهنگ، قابليت‌هاي ادراكي و شناختي آن جامعه و بخش بسيار مهمتر كه توجه به مخاطب است براي دريافت آثار هنري، تجزيه‌ و تحليل براساس شناخت ادراكي و مسائل مرتبط با قواعد هنري كه سه حيطه كاملا به هم پيوسته اما مجاز از علوم شناختي هستند كه در حيطه رسانه خيلي كار دارند.

اگر شخصي به صورت ناآگاهانه در معرض رسانه قرار گيرد با توجه به اين‌كه شناخت ذهني از رسانه ندارد و شخص منفعل عمل مي‌كند باعث مي‌‌شود رسانه براي او تصميم بگيرد و كاري انجام دهد كه رسانه به شخصيت او شكل دهد، علوم شناختي به ما كمك مي‌كند چطور و چگونه با رسانه مواجه شويم.

كاري كه در حال حاضر رسانه‌هاي بيگانه انجام مي‌دهند و در بازتاب خبرهاي ‌شان با توجه به شناختي از ذهن مخاطب دارند مي‌‌‌دانند چطور بايد از اين امر استفاده كنند و هدفشان را به ذهن مخاطب و تمام دنيا برسانند. رسانه‌ها مي‌‌توانند در شناخت علم جديد كه يك علم نوين است به تمام سطوح مديريتي در كشور كمك شاياني داشته باشند.

مجموعه برنامه كوتاه ”روايت رنگ‌ها“ روايتي از تكنيك‌هاي جنگ شناختي است كه در شبكه راديوييِ راديو گفت و گو توليد و پخش مي‌شود.

تكنيك‌هاي رسانه‌‌اي در دنياي امروز وارد فضاي علوم شناختي شده است از اين رو راديو گفت و گو مجموعه برنامه‌اي 90 قسمتي براي آشنايي مخاطبان با اين تكنيك‌‌ها را تدارك ديده است.

”روايت رنگ‌ها“ نام اين مجموعه برنامه‌ي تخصصي در حوزه علوم شناختي با محوريت شگردهاي رسانه‌اي در انحراف افكار عمومي است كه ماموريت اين شبكه، در جريان ‌سازي موثر بر نخبگان و كنشگران جامعه ايراني را محقق كرده است.

اين مجموعه برنامه كه در قالب ساختارهاي نوين طراحي و توليد شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دكتر عليرضا داودي كارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختي، با رويكردي تخصصي و تحليلي و با مصداق‌هاي عيني به افشاي تكنيك‌‌هاي رسانه‌‌هاي بيگانه و معاند در جهت تخريب ذهن مرم ايران مي‌پردازد.

روايت رنگ‌ها هر روز ساعت 11:55 دقيقه از راديو گفت و گو موج اف ام رديف 103.5 مگاهرتز تقديم علاقه‌مندان مي‌شود.

 گوناگون



متنوع بخوانيد
نويسنده كسي است كه متنوع مي‏خواند. او هم كتاب داستاني مي‏خواند و هم غيرداستاني. مطالعه كتاب‏هاي تاريخي، سياسي، روانشناسي، فلسفه، جغرافيا، ديني، اخلاقي، عرفاني، رمان و جامعه‏شناسي از كارهاي هميشگي هر نويسنده است.

زياد تمرين كنيد
نويسنده كسي است كه هر روز و در هر فرصتي مي‏نويسد. نويسنده يعني كسي كه مدام كار مي‏كند و مرتباً كار خود را بازنويسي مي‏كند. ارنست همينگوي، با اين‌كه توانايي زيادي در نوشتن داشت، كتاب «وداع با اسلحه» را 40 بار بازنويسي كرد. نويسنده كسي است كه هم ميتواند ساده بنويسد و هم‏پيچيده. او سعي مي‏كند كه خودش را با مخاطب تنظيم كند. نويسنده كسي است كه هم با مداد مي‏نويسد و هم با خودكار و هم پشت رايانه. او در همه جا مي‏نويسد، حتي در حمام! يا اگر ناگهان از خواب بيدار شده و چيزي به ذهنش رسيد، كاغذ و قلم را برمي‏د‏ارد و آن را يادداشت مي‏كند و بعد مي‏خوابد.

نويسنده از نوشتن نميترسد
هيچ ورزشكار، سخنران، نوازنده و بازيگري بدون تمرين كردن نميتواند مهارتهاي خود را افزايش دهد. رهبران كسب‏ وكار فرصتهاي زيادي براي نوشتن و بازخورد گرفتن دارند. مقالات مرتبط با صنعت، پستهاي وبلاگ و ديگر محتواهايي كه از سوي شما منتشر ميشوند، فرصت مناسبي براي تمرين در نويسندگي و افزايش نفوذ شما هستند. هر قدر كيفيت محتوايي كه توليد ميكنيد بالا رود، خوانندگان بيشتر جذب نوشته‏هاي شما مي‏شوند. سعي كنيد خودتان را براي نوشتن به چالش بكشيد و هر ماه حداقل يك متن 700 كلمه‏اي بنويسيد. سپس از همكاران‏تان بخواهيد كه متن شما را از لحاظ نوشتاري و دستورزبان به دقت بررسي كنند و ايرادهاي آن را به شما بگويند.

 هنر

قصه‌ كربلا در «نجلا ۲»


تصويربرداري فصل دوم مجموعه تلويزيوني «نجلا» در تهران در حال انجام است.
گروه توليد سريال مناسبتي «نجلا ۲» به كارگرداني خيرالله تقياني‌پور و تهيه‌كنندگي سعيد سعدي در حال حاضر در لوكيشني واقع در جنوب تهران مشغول تصويربرداري هستند. تا نيمه مهر ماه توليد در تهران ادامه پيدا مي‌كند و پس از آن گروه براي ادامه كار عازم جنوب كشور و سپس كشور عراق خواهند شد.از ميان بازيگران حضور ايوب آقاخاني در پروژه قطعي شده و قرار است در فواصل كار چندين بازيگر ديگر نيز به سريال اضافه شوند. همچنين با توجه به حضور سارا رسول‌زاده در پروژه‌اي ديگر، محيا دهقاني در فصل دوم جايگزين اين بازيگر شده است.
به گفته سعيد سعدي، اين سريال براي پخش در سال آينده از شبكه سوم سيما آماده خواهد شد.فصل دوم «نجلا» كه در ۳۰ قسمت توليد خواهد شد به بازگشت كاراكترهاي قصه از كربلا و حوادثي كه در اين مسير برايشان رقم مي‌خورد، مي‌پردازد.
حسام منظور، محيا دهقاني، مليكا شريفي‌نيا، مصطفي ساساني، سوگل طهماسبي، ايوب آقاخاني، مرتضي شاه‌كرم، بدرالسادات برنجاني، محسن پوشايي، حسين شفيعي، تورج فرامرزيان، وحيد نفر، جمال بيات، ابراهيم گله‌دارزاده، رستا رضوي، مهدي ملاك، سيامك توده‌فلاح، اسحاق احمدپور، محسن مرادي، امير دهلكي، سامان خليليان و(با هنرمندي) هدايت هاشمي، سيدمهرداد ضيايي و آزيتا حاجيان بازيگراني هستند كه در فصل جديد اين سريال به ايفاي نقش مي‌پردازند.