صفحه فرهنگي-اجتماعي

چرا خانه هنرمندان پاتوق جاسوسان خارجي شد؟

نتيجه انتخابات ۱۴۰۰ در شوراي شهر تهران و حضور نيروهاي برجسته انقلابي، زمينه مطالبه‌گري تغيير در حوزه فرهنگ و هنر را تشديد مي‌كند. متاسفانه مديريت سازمان فرهنگي هنري شهرداري، معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران در سال‌هاي اخير كارنامه قابل اعتنايي از خودبرجاي نگذاشتند و زيرمجموعه‌هاي وابسته، عملكرد فرهنگي مناسبي نداشته‌اند.

به نوشته مشرق خانه هنرمندان به عنوان يكي از زيرمجموعه‌هاي فرهنگي شهرداري تهران به جاي آن‌كه تبديل قرارگاه فرهنگي هنري براي ارتقاء ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامي باشد، با استفاده از امكانات و تجهيزات نظام و دولت و بودجه ناشي از بيت المال مسلمين، با بكارگيري نيروهايي كه در مسيرمعكوس مطالبات فرهنگ عامه فعاليت مي‌كند، فرصت طلوع و تخريب حوزه فرهنگ و هنر را طي اين سال‌ها تشديد كرد. به همين دليل نگاهي به تاريخچه نهادي خواهيم داشت كه تغيير مديريت در آن ضروري است.

«خانه‌هنرمندان» با تجميع سرمايه‌گذاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، شهرداري تهران و دخالت مستقيم رييس دولت اصلاحات در خيابان ايرانشهر ساخته شد كه با حمايت شهردار وقت تهران، بهروز غريب‌پور، هنرمند حوزه نمايش عروسكي مديريت خانه هنرمندان را عهده دار شد. غريب‏پور با داشتن مديريت فرهنگسراي بهمن و سابقه «مشاور فرهنگي» غلامحسين كرباسچي در پيشينه خود، فعاليت‌هاي مغاير با توسعه فرهنگ عامه را در خانه هنرمندان بنا نهاد.

يكي از عجيب‌ترين و سازمان يافته‌ترين برنامه‌هاي مشترك اجراء شده در خانه هنرمندان با برنامه ريزي مشترك بهروز غريب پور و رامين جهانبگلو، دعـوت از «الكساندر اسمولار»، «آدام ميچنيك» و «آگنش هلر» بـود. الكساندر اسمولار و آدام ميچنيك رهبران كودتاي مخملي لهستان و آگنش هلر رهبر كودتاي مخملي مجارستان بودند كه بعدها اسنـاد جاسوسي و وابستگي بسيار شفاف آنان به سرويس‌هاي جاسوسي آمريكا در مطبوعات جهان منتشر شد.

اين سه نفر با وابستگي‌هاي مشخص حدود يك ماه پيش از انتخابات رياست جمهوري سال ۱۳۸۴ با حضور در خانه هنرمندان با موضوع جالب توجهي، با عنوان گذار به دمكراسي سخنراني و با موضوع نحوه دگرگون كردن نظام‌هاي سياسي پرسش و پاسخ داشتند.

دومين اقدام بزرگ و جالب توجه مديريت «خانه هنرمندان»، برنامه ريزي مشترك با كيان تاجبخش براي دعوت از رييس مجلس سناي هلند براي حضور و سخنراني در خانه‌ي هنرمندان بود. اين موضوع زماني جالب توجه‌تر مي‌شود كه بدانيم رييس مجلس سناي هلند در راستاي براندازي نظام، بودجه‌اي به ميزان پانزده(۱۵) ميليون دلار را مصوب كرده تا در راستاي ايجاد بحران و براندازي نظام اسلامي هزينه كند.

هرچند بهروز غريب پور در سال ۱۳۸۶ بركنار شد و كيان تاجبخش در سال‌هاي ۱۳۸۶ و ۱۳۸۸ سه بار بازداشت و درنهايت به ارتباط با سرويس و عوامل بيگانه اعتراف كرد و مجرم شناخته شد، اما براستي مي‌توان اثرات وضعي هزينه كرد از محل بيت المال و امكانات خانه‌ي هنرمندان در افزايش تاوان اين خيانت‌ها به نظام را ناديده انگاشت؟

آيا اگر مدير خانه هنرمندان از افراد همدل و همسو با انقلاب اسلامي و نظام بود، اين حجم از هزينه براي نظام توليد مي‌شد؟ اما عليرغم اتفاقات ياد شده، بهروز غريب پور در سال ۱۳۸۹ از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي دريافت نشان درجه يك هنري كانديد مي‌شود و اين نشان را در تالار وحدت دريافت مي‌كند.

از طرف ديگر در اغلب مراسمي كه در حوزه آموزش فرهنگي و هنري به كشور فرانسه مرتبط مي‌شود، سفير اين كشور به صورت ويژه در خانه هنرمندان حضور دارد و در اغلب كارگاه‌هاي با موضوع تبادل فرهنگي حضورمتعدد «احسان رسول‌اف» و حجم و تبادلات بسيار قابل اعتناست و نمي‌توان از ملاقات‌هاي خصوصي مجيد رجبي معمار، با شواليه امنيتي سفارت فرانسه چشم پوشي كرد.

آنچه شرح داده شد تنها بخشي از عملكرد نامطلوب سال‌هاي اخير خانه هنرمندان است. با اين توصيفات و به دليل حضور چند لايه‌اي رئوس اصناف هنري براي تعيين رياست خانه هنرمندان به نظر مي‌رسد، شهرداري و شوراي تهران به رويكردهاي ناهمگون اخير خانه هنرمندان با چهارچوب تعريف شده فرهنگي در كشورمان در يك تعامل كاملا تخصصي در هماهنگي با روساي اصناف هنري اقدام به تغيير رياست خانه هنرمندان كنند و شهرداري تهران با قواي بيشتري اين امر را دنبال كند.

شخصيت‌هاي كشور از حاج قاسم گفتند

كتاب «اسرار سليماني» مقالات جمعي از صاحب‌نظران درباره شخصيت سردار شهيد حاج قاسم سليماني منتشر شد.

اين كتاب دربردارنده مقالاتي از علي‌اكبر ولايتي، حسين سلامي، محسن رضايي، حسين امير‌عبدالهيان، سعدالله زارعي، يدالله جواني، محمد صادق خرازي، عبدالله علي‌عسگري و... است.

واكاوي مكتب دفاعي شهيد سردار سليماني، تفكر راهبردي شهيد سليماني، ابعاد مكتب سردار شهيد حاج قاسم سليماني، منطق رفتار سياسي شهيد سليماني، نماد تمدن نوين اسلامي، نامه‌اي به نسل فردا، راهبرد قدرت نرم ازنظر تا عمل در مكتب شهيد سليماني و... بخشي از عناوين مقالات منتشر شده در اين كتاب است.

اين كتاب تلاشي است براي تدوين ديدگاه‌هاي سران سياسي و صاحب‌نظران اجتماعي درباره‌ي شخصيتي نظامي كه تأثيرات شگرف اجتماعي او روزبه‌روز ابعاد تازه‌اي مي‌يابد و از اين محل ضرورت بحث و بررسي درباره‌ي اين شخصيت بيشتر به نظر مي‌آيد. شخصيتي كه به پديده‌اي اجتماعي و تاريخي بدل شده تا آن‌جا كه مقام معظم رهبري درباره او و مفاهيم پيرامونش تعبير به «مكتب سليماني» كردند. گفت‌وگو، دقت و پژوهش درباره‌ي شهيد سليماني، منش و روش او و حوزه فعاليت‌هايش همچنان جاي كار بيشتري دارد و «اسرار سليماني» اولين تلاش‌هاي انتشارات خط مقدم در اين راستاست.

 بوستان حكايت

ايستادگي در برابر قانون شيطاني

زماني مرحوم آيت‌ا... بافقي، اجتماع عظيمي از مردم را در صحن حضرت معصومه(س) گردآورد و با سياست دولت رضاخاني و كه امر به معروف و نهي از منكر را ممنوع كرده بود به مخالفت برخاست.
وي در اين اجتماع عظيم كه مأموران خشن از متفرق كردن و درگيري با آن عاجز مانده بودند طلاب و مردم را تشويق به اقامه اين فريضه الهي فرموده و به دولت رضاخاني هشدار داد.
ايشان در اين اجتماع با صداي بلند فرياد زد:اما فيكم رجل رشيد؛ آيا در ميان شما جوانمردي يافت مي‌شود. و از مردم تقاضاي مخالفت با اين قانون شيطاني را كرد. كه سرانجام دولت به اجبار قانون مزبور را لغو كرد.

 پرتوي از حكمت

افراد را خجالت‌زده نكنيد


مرحوم حاج ميرزا احمد عابد نهاوندي معروف به«مرشد چلويي» مي‌فرمود: هر وقت از كسي به تو بدي رسيد، سعي كن به رويش نياوري. خجالت زده كردن اشخاص صفت خوبي نيست و گفت: حضرت يوسف پس از اين‌كه از چاه نجات يافت و عزيز مصر شد، برادرانش به او رسيدند؛ تا آخر عمر جلوي برادرانش جمله‌اي كه «چاه» در آن باشد، بر زبان نياورد.
منبع: بهترين كاسب قرن

 نهج‌البلاغه

بهتر از خوب و بدتر از بد

امام(ع) مى فرمايد: «انجام دهنده كار نيك از كارنيكش بهتر است و انجام دهنده كار بد از كار بدش بدتر»;(فَاعِلُ الْخَيرِ خَيرٌ مِنْهُ، وَفَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ.) حكمت 32
در اينكه چگونه فاعل خير بهتر از فعل خود است و فاعل شر بدتر از فعل خود؛ وجوهى به نظر مى رسد: نخست اينكه همواره فاعل از فعل قوى‌تر است به همين دليل اگر كار نيك باشد آن فاعل از كارش قوى‌تر و اگر كار بد باشد از كارش بدتر است. ديگر اينكه شخصى كه كارى انجام مى دهد غالبا داراى ملكه آن است و آن ملكه مى تواند سرچشمه كارهاى فراوانى بشود.

 در محضر قرآن

احاطه بر همه جا


مشرق و مغرب از آن خداست، پس به هر سو روكنيد، آن‌جا روي خداست، همانا خداوند(به همه جا)محيط و(به هر چيز) داناست. بقره، 115
نكته‌ها:
* يهود بعد از تغيير قبله مسلمانان از بيت المقدّس به كعبه، با ايجاد سؤال، القاي شبهه مي‌كردند كه به چه دليلي قبله تغيير يافته است. هرچند در آيه قبل(106) به اجمال و سربسته، خداوند پاسخ اين گونه اعتراضات را بيان فرمود، ولي اين آيه نيز بر اين حقيقت تكيه مي‌كند كه مشرق و مغرب از آن خداست و به هر سو رو كنيد، خدا آنجاست.اگر كعبه نيز به عنوان قبله قرار داده شده است، براي تجلّي وحدت مسلمانان و تجديد خاطرات ايثارگري و شرك ستيزي ابراهيم عليه السلام است و بدين سبب داراي قداست و احترام است.
* جهت قبله به شرق يا غرب باشد، موضوعي تربيتي و سياسي است، اصل و مقصود، ياد خدا و ارتباط با او است. قرآن در ستايش گروهي از بندگان مي‌فرمايد: «يَذْكُرُونَ اللّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلي جُنُوبِهِمْ» آنان خدارا به حال ايستاده و نشسته و خوابيده ياد مي‌كنند.
پيام‌ها:
1. هركاري كه به فرمان خداوند بوده و رنگ الهي داشته باشد،وجه اللّه و عبادت است.
2. خداوند در همه جا حاضر و بر هر چيز ناظر است.