صفحه سياسي

نقش گاندوهاي نفوذي در تصميم سازي براي مديرانِ نظام اسلامي

مقاله وارده

با پايان عمر هشت ساله دولت روحاني روح تازه‌اي در كالبد جامعه دميده شد، بارقه‌هاي اميد در دل مردمِ به ستوه آمده از بي‌تدبيري مديران غرب گرا روشن گرديد وديكتاتوري تحميلي از سوي متوليان دولتي به نوعي پايان پذيرفت. در فضاي جديد ايجاد شده ؛ صدا و سيما بدون ترس و دلهره و فارغ از فشارهاي مديرانِ دولت بنفش؛ مجدداً پخش سريال گاندو را آغاز نمود؛ سريالي كه به صورت شفاف گوشه‌هايي از خيانت‌هايي كه در ۸ سال گذشته بر اين سرزمين تحميل شده را در معرض ديد بينندگان خود قرار مي‌دهد.

يكشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ منتظر پخش قسمتي ديگر از سريال گاندو هستيم ولي بعد از دقايقي متوجه مي‌شويم كه قرار است به جاي اين سريال بازي بين دو تيم باشگاهي اروپايي به صورت مستقيم پخش شود؛ بعد از دقايقي بازي فوتبال بين دو تيم باشگاهي انگليس آغاز مي‌شود با شروع بازي هرچند چشمانم بر صفحه تلويزيون متمركز شده ولي جَوَلان ذهن آغاز مي‌شود و پرسشي ذهنم را به خود مشغول مي‌نمايد؛ چرا سريال گاندو از جدول پخش خارج شده؛ سريالي كه به نقش ويژه سفارت انگلستان در تلاطمات ارزي و امنيتي كشور پرداخته است و به جاي پخش اين سريال ارزشمند پخش فوتبال بين دو باشگاه انگليسي جايگزين آن گرديده است؟ شايد يك پاسخ براي اين سوال اين باشد؛ قدرت گاندوهاي نفوذي در تصميم سازي براي مديران.

در همين حال و هوا با فرياد گزارشگر فوتبال به خود مي‌آيم و مجدداً به صفحه تلويزيون چشم مي‌دوزم؛ هزاران تماشاگر انگليسي سر از پا نمي‌شناسند و در حال تشويق تيم محبوب خود هستند هرچند ميزان مبتلايان جديد در انگلستان در اين روز 29520 نفر و ميزان فوتي‌ها ۹۳ نفر اعلام گرديده است ولي خبري از رعايت فاصله اجتماعي و ماسك در بين هزاران تماشاگر پرشور وجود ندارد. گزارشگر مسابقه در خصوص عدم رعايت فاصله اجتماعي و نزدن ماسك از سوي خيل تماشاگران سخني نگفته و اظهار نظري نمي‌كند. هر چند در طول ۱۸ ماه گذشته مجريان صدا و سيما بارها بر اين دو امر تاكيد داشته اند.

جَوَلان ذهن بار ديگر آغاز مي‌شود؛ ۱۸ ماه است كه مسجد، محراب، مدرسه، دانشگاه، محرم، صفر، رمضان و اعياد ملي - مذهبي در ايران اسلامي دربند و انحصار ستاد كرونا و وزارت بهداشت قرار گرفته‌اند. به لطف و همياري گسترده صدا و سيما با وزارت بهداشت بايد روزانه شاهد حضور صدها پزشك از جمله محرز، طبرسي، مرداني، زالي، حريرچي، نمكي و غيره در شبكه‌هاي مختلف صدا و سيما باشيم، پزشكاني كه به صورت مكرر و آزاردهنده بر لزوم فاصله‌گذاري اجتماعي، ماسك، ضد عفوني كردن ممتد دست ها، عدم حضور در مجامع عمومي و خصوصاً مجامع ديني و ملي سخن سرايي مي‌نمايند و جديدا در فرمايشات گهربار خود تاكيد دارند كه زدن دو دوز واكسن انسان را رويين تن نمي‌كند زيرا به علت جهش‌هاي كرونايي و سويه‌هاي جديد ايجاد شده در جهان بايد ملت ايران همچنان فاصله گذاري اجتماعي و زدن دو ماسك را ادامه دهند و به عبارت ديگر به اين زودي‌ها پاياني براي ماجراي كرونا نمي‌توان متصور بود.

آنچه بيشتر مرا آزرده ساخته و يك پارادوكسِ(تضاد) بدون پاسخ برايم ايجاد مي‌كند اين است كه؛ چه اتفاق خاصي در انگلستان، كشوري كه مبدا شروع كروناي انگليسي بوده؛ رخ داده و چگونه كرونا در انگلستان از حركت و جهش باز ايستاده و مردم اين سرزمين رويين‌تن شده و فاصله گذاري اجتماعي و زدن‌ماسك پايان يافته است؟ و چگونه است كه صدا و سيمايي كه در طول ۱۸ ماه گذشته اجازه نداشته حتي مراسم عزاداري سيد و سالار شهيدان در كشورهاي همسايه را به صورت جدي و مستقيم پوشش دهد؛ حال چگونه مسابقه فوتبال بين دو تيم باشگاهي انگلستان را كه بدون رعايت شيوه نامه‌هاي بهداشتي در حال برگزاري است به صورت مستقيم پخش مي‌نمايد؟

مجدداً با فرياد گزارشگر فوتبال به خود مي‌آيم، ذهنم از حركت باز مي‌ايستد و با خود چنين حديث نفس مي‌كنم: ۱۸ ماه است كه ملت ايران خود را با دستورات صادر شده و ساز‌هاي مختلف نواخته شده از سوي وزارت بهداشت يا به عبارتي ديگر who هماهنگ نموده است مدرسه، دانشگاه و بازار تعطيل شود؛ راهپيمايي ۲۲ بهمن برگزار نشود؛ راهپيمايي روز قدس حتي به صورت خودروي برگزار نشود؛ فاصله بين نمازگزاران يك متر باشد؛ فاصله بين نمازگزاران دو متر باشد؛ حضور در حسينيه‌ها و فضاهاي سقف دار براي عزاداري ممنوع؛ حضور در فضاهاي باز به علت شيوع بيشتر سويه جديد كرونا ممنوع و پاسخ ملت ايران به دستورات صادر شده تنها يك كلمه است «چَشم »؛ دستوراتي كه بعضاً نه وجاهت عقلي، نه وجاهت شرعي و نه وجاهت پزشكي داشته است.

لذا چنين به نظر مي‌رسد كه گويا ماجراي جاسوسان خارجي و داخلي و خيانت كاران وطني تنها به بانك مركزي، دولت روحاني و سفارتخانه‌هاي خارجي كه در سريال گاندو به تصوير كشيده شده خلاصه نمي‌شود بلكه به طور قطع و يقين اين خيانتكاران در ساير نهادها و سازمان‌هاي تصميم‌گير لانه كرده و با اجراي دستورات صادر شده از سوي سرويس‌هاي جاسوسي و نهادها و سازمان‌هاي به اصطلاح بشردوستانه از قبيل سازمان بهداشت جهاني در حال تصميم سازي براي مديران نظام اسلامي هستند.

در پايان يك پيشنهاد خدمت منتخب ملت حجت الاسلام رئيسي: در خصوص ماجراي كرونا ريلي كه توسط دولت ليبرال طراحي شده به اين آساني قرار نيست مسير خود را براي حلِ واقعي مشكل كرونا تغيير دهد زيرا مجريان حلِ مشكل كرونا در اصل مديران ارشد وزارت بهداشت مي‌باشند؛ مديراني كه شاكله ي فكري آنان بر اساس ساز و كارهاي طراحي شده از سوي نظام سلطه شكل گرفته؛ساز و كارهايي كه تنها بر لزوم رعايت فاصله اجتماعي، زدن دو يا سه ماسك، تجويز و خوراندن‌ها ده‌ها داروي غيرمرتبط و بعضاً با اثرات خطرناك طولاني‌مدت و در نهايت تزريق واكسن استوار مي‌باشد.

جناب حجت الاسلام رئيسي! سخنان وزير بهداشت در سفر به قم در تاريخ 26 مرداد 1400 مي‌تواند هشداري جدي در خصوص بطلان مسير واكسيناسيون عمومي مي‌باشد. ايشان در سفر به قم چنين گفته اند: « تنها راه مبارزه با ويروس رعايت شيوه نامه‌هاي بهداشتي است چرا كه واكسيناسيون شخص را روئين تن نمي‌كند و واكسيناسيون ۱۰۰ درصدي هم نمي‌تواند باعث ايمني كامل جامعه شود». وي در ادامه چنين مي‌گويند: «ويروس كرونا در آينده جهش‌هاي متعددي خواهد داشت و احتمالاً ويروس‌هاي آينده واكسن را هم زير سوال خواهد برد».

جناب حجت الاسلام رئيسي! همانگونه كه از سخنان دكتر نمكي و ساير همكاران ايشان در روزهاي گذشته مشخص است؛ وارد شدن به بازي واكسيناسيون گسترده براي حل ماجراي كرونا كه توسط دولت گذشته و مجريان ليبرال آن - كه با دستور مستقيم سازمان بهداشت جهاني طراحي شده - نمي‌تواند آينده ي روشني براي خلاصي از اين معضل پزشكي باشد واميد بستن به حل مشكل و معضل كرونا با واكسيناسيون گسترده ي بدون توجه به تبعات غير قابل پيش بيني تزريق واكسن كرونا در آينده؛ اميد عبثي خواهد و بايد چون گذشته بدون تكيه به مسير طراحي شده از سوي دشمنان انقلاب اسلامي و با استفاده از ظرفيت عظيم پزشكان و نخبگان داخلي براي مقابله با اين قصه طرحي نو در اندازيم.

راهكار قطع زنجيره انتقال كرونا در روايات

محمدرضا باقرزاده

همزمان با اوج گيري موج جديد كرونا برخي رواياتي كه مي‌توان از آنها تكليف شرعي رعايت قرنطينه و فاصله گذاري اجتماعي در زمان بيماري‌هاي واگير دار از جمله كرونا را فهميد به نظر مخاطبان عزيز مي‌رسانم: از رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه وآله وسلم) روايت شده است كه فرمودند: «اگر بيماري طاعون(يا هر بيماري مسري خطرناك ديگري) بيايد و انسان در شهرش بماند و به خاطر خدا صبر كند و بداند كه جز آن‌چه خداوند برايش مقدّر كرده به او نمى‌رسد، خداوند متعال به چنين فردي اجر شهيد عنايت مي‌فرمايد»(متقي هندي، 1401ق، ج10، ص77)

از اين روايت فهميده مي‌شود كه قرنطينه شهري و كشوري يكي از راههاي جلوگيري از شيوع كرونا است كه ۱۴۰۰ سال پيش در فقه اسلامي پيشينه دارد.

و در روايت ديگري آمده است: «لا يورد ذوعاهة علي مُصحّ؛ مريض را بر سالم وارد نكنند»(مجلسي، 1404ق، ج62، ص82) با اين حساب رعايت فاصله اجتماعي حتي در امراض غير واگير امر مطلوبي است.

در روايت ديگري مي‌خوانيم «‌فِرَّ مِنَ الْمَجْذُومِ فِرَارَكَ مِنَ الْأَسَدِ؛ فرار كن از جذامي چنان كه از چنگال شير مي‌گريزي»(مجلسي، 1404ق، ج72، ص131). اين روايت نيز خطر نزديك شدن به مبتلا به مرض مسري را گوشزد مي‌كند و از آن بر حذر مي‌دارد.

فرد جذامي به نزد پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) مي‌آيد تا با آن حضرت بيعت كند، اما پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) دستش را به سمت او دراز نكرده و مي‌فرمايد: «دستت را نگه‌دار، بيعتت را گرفتم»(مجلسي، 1404ق، ج62، ص83).

فردي از امام كاظم(عليه السلام) مي‌پرسد: «اگر طاعون در شهري آمد و من آن‌جا بودم، بايد از آن‌جا خارج شوم؟ فرمودند: بله. پرسيد اگر در روستايي بود چه؟ فرمودند: بله. پرسيد اگر در خانه بود چه؟ فرمودند: بله خارج شويد. گفتم؛ ما از رسول‌خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) اين‌گونه حديث مي‌كنيم كه فرمودند: فرار كردن از طاعون مانند فرار كردن از جهاد است! امام(عليه السلام) فرمودند: پيامبر خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) اين را براي كساني فرمودند كه در نقاط حساس و مرزهاي مبارزه با دشمن بودند و وقتي آن‌جا طاعون آمد، سربازان از ترس فرار كرده و جبهه را خالي كردند و پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) اين مطلب را به ايشان فرمودند»(حرعاملي، 1416ق، ج2، ص430).

پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) مي‌فرمايد:«به افراد مبتلا به خوره زياد نگاه نكنيد و وقتي با آنان گفت‌وگو مي‌كنيد، به‌ اندازه يك نيزه از آنان دور باشيد»(مجلسي، 1404ق، ج62، ص83).

«پس از آن‌كه عمر‌بن‌خطاب اطلاع پيدا كرد كه در شام طاعون آمده و تصميم گرفت وارد شهر نشود، ابوعبيده جراح به او اعتراض‌ كرد كه آيا مي‌خواهي از قضا و قدر الهي فرار كني؟ عمر پاسخ داد: عبدالرحمن‌بن‌عوف روايت كرد كه از رسول‌خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) شنيده است‌ كه اگر در شهري طاعون پيدا شد و شما در آن شهر بوديد از آن شهر خارج‌ نشويد، ولي اگر در شهري پيدا شد و شما در خارج آن شهر بوديد، داخل آن‌ شهر نشويد»(مطهري، 1372، ج1، ص430).

اين روايت منع خروج شهروندان از شهر آلوده و منع ورود به شهر آلوده را مورد تاكيد قرار مي‌دهد.

در روايت آمده است: «زماني كه طاعون به اهل مسجدي سرايت كرد، آن‌ها حق ندارند به ميان ديگران بگريزند»(مجلسي، 1404ق، ج6، ص122)

«علي‌بن‌جعفر از برادرش امام كاظم(عليه السلام) سؤال مي‌كند كه در زمان شيوع وبا در يك منطقه آيا صحيح است فرد از آن بگريزد؟ امام(عليه السلام) پاسخ مي‌دهند: بگريزد مادامي كه به مسجدي كه در آن نماز مي‌گزارد سرايت نكرده باشد، پس اگر در ميان اهل مسجد شايع شد، صحيح نيست كه فرار كند»(مجلسي، 1404ق، ج6، ص122).

اين فرهنگ متعالي اسلامي است كه به ما گوشزد مي‌كند براي حفظ جان ديگران ارزش قائل باشيم. البته اين روايات ارشاد به حكم عقل است كه در زمان شيوع بيماري واگير نبايد زنجيره انتقال آن به ديگران را تكميل كنيم. بياييم با پيروي از عقل و شرع در اين شرايط بحراني مردم و نظام اسلامي را يار و ياور باشيم و همگي با رعايت فاصله اجتماعي به برچيده شدن هرچه سريعتر بساط اين ويروس منحوس كمك كنيم.

علت شيوع كرونا در ايران مشخص شد...!

هادي قطبي

درست است كه: عيد قربان و غدير و عاشورا در كربلا كسي ماسك نداره يا فلان ورزشگاه خارجي ماسك نزده بودند يا فلان تظاهرات عليه ماسك انجام دادند...

اما طرف اومده ميگه:

بي حال و بي‌جون شده نميتونه كارهاي روزانشو انجام بده

اكسيژن خونش زير ۹۰ و ۸۰ شده

تب و لرزش هيچ جوري قطع نشده

مزه و بويي نميفهمه

بدن درد شديد داره

سرفه‌هاي خشك داره

سرگيجه و سردرد داره

يا...

خب چكارش كنيم؟! بگوييم چون عراق كرونا نيست پس اينها دروغ ميگويند؟! رهايشان كنيم يا درمان كنيم؟! حالا با چه درمان كنيم؟!

هر چه هست اين مقايسه ايران و عراق يا هر كشوري در عدم ابتلا اشتباست. چون راهي پيش پاي ما نمي‌گذارد. اين بيماري، هر چه باشد دارد از ما كشته ميگيرد. هر كس با نسخه خاص درمان ميكند و مي‌شود؛ گاه جواب ميدهد و گاه نميدهد. ولي قطعا به ريسك ابتلايش نمي‌ارزد.

تنها راه حل: وحدت كلمه حول محور رهبر مسلمين و ولايت پذيري است. سخن و مرام ايشان مشخص و روشن است و نياز به تفسير و تحليل هم ندارد. رعايت شيوه نامه‌هاي بهداشتي، ماسك و واكسن به ويژه ايراني فعلا تنها راه حل است.

ما در نماز و روزه و ساير عبادات كه مربوط به سرنوشت ابدي است از ايشان و مراجع ديگر اطاعت مي‌كنيم، چطور در يك مساله دنيوي كه تخصصي نداريم سخن ايشان را حجت نمي‌دانيم و اهميت نمي‌دهيم؟! اين‌كه طب سنتي يا اسلامي با ورود متخصصين امر جواب ميدهد يا نمي‌دهد، بحث ديگري است كه اميدواريم با نظم و وحدت رويه در پيشگيري و درمان، به نتايج خوبي برسيم؛ اما آيا با اين شرايط و در اثر كوتاهي ما، خود يا ديگري را به اين بيماري عجيب مبتلا كنيم يا عمرش را كوتاه كنيم، عذري در پيشگاه خدا داريم؟!

به خوبي مي‌دانيم كه سخنان و اقدام رهبري معظم نيز به معناي نفي طب اسلامي و سنتي يا تجربه‌هاي موفق شخصي در درمان بيماري‌ها نيست، اما اطاعت از ايشان در مواردي مانند توصيه به عمل به مصوبات ستاد كرونا مانند عدم سفر يا فاصله گذاري يا زدن ماسك و... عمل اختياري نيست و تنها راه نجات كشور از پيشرفت اين بليه است.

"يا من يجعل الشفاء فيما يشاء من الاشياء"(مفاتيح الجنان، دعاي براي رفع بيماري‌ها و نا خوشي ها) يك درصد احتمال بدهيد شايد شفاي ما در اطاعت از ولايت باشد...

"والله والله والله از مهمترين شئون عاقبت بخيري رابطه قلبي و دلي و حقيقي ما با اين حكيمي است كه امروز سكان انقلاب را به دست دارد. در قيامت خواهيم ديد مهمترين محور محاسبه اين است."(شهيد حاج قاسم سليماني)

 يادداشت مهمان

كشتيبان را سياستي دگر آمده است


عليرضا تقوي نيا
رفتار مقتدرانه حسين اميرعبداللهيان وزير جديد امور خارجه ايران(كه اتفاقا تخصص اصلي‌اش در مسائل غرب آسيا و شمال آفريقاست) در اجلاس بغداد نشان از سياست جديد ايران در قبال كشورهاي منطقه دارد.
بسياري كه با سابقه و مسؤوليت‌هاي اين ديپلمات كهنه كار آشنا نيستند رفتار او را ناشي خطاي ناخواسته و سهوي مي‌دانند در حالي كه فردي با اين تجربه هيچگاه چنين اشتباهاتي را بروز نمي‌دهد‌.
پس از ايستادن وي در صف اول و در كنار سران حاضر در كنفرانس بغداد، برخي رؤساي شيخ نشين‌هاي كوچك حاشيه خليج فارس(خاصه شيخ دبي و نخست وزير امارات) به شدت عصباني شده و اجلاس را بدون سخنراني ترك كرده است.
نكته مهم اينجاست كه دانسته شود بسياري از كشور‌هاي تازه تاسيس حاشيه خليج فارس اشل و اندازه خود را طي سالهاي اخير و در پي ديپلماسي ضعيف دولتمردان ايراني فراموش كرده بودند و شيخ دبي و ساير دولتمردان عربي بايد ملتفت مي‌شدند وزن سياسي و جايگاه وزير امورخارجه ايران اگر بيشتر از آنها نباشد قطعا كمتر نيست.
خصوصا كه شيخ دبي نفر دوم امارات بوده و نه حتي شخص اول؛ و توييت او پس از اتمام اجلاس در زمينه تلاش جهت افزايش و بهبود روابط با ايران نشان ميدهد پيام قاطع حركت اميرعبداللهيان را به خوبي دريافت كرده است.
نكته جالب توجه ديگر در كنفرانس بغداد مذاكرات و حضور مستمر وزير امور خارجه ايران در كنار سران و روساي جمهور فرانسه و مصر بود كه حاكي از عدم خودباختگي و آشنا بودن به زبان بدن و نكات ريز ديپلماتيك از سوي اميرعبداللهيان است.
نبايد فراموش كرد يكي از دلايل حضور نيافتن آيت‌ا... رئيسي در اجلاس بغداد عدم دعوت از بشار اسد متحد جمهوري اسلامي بود و بي‌اعتنايي وزير خارجه ايران به سران كشورهاي كوچك عربي احتمالا بدين قضيه نيز مرتبط باشد.
هر چه هست روشن است كه كشتيبان دستگاه ديپلماسي ايران را سياستي دگر آمده و چرخ وزارت خارجه بر پاشنه سابق نمي‌چرخد.

 ديدگاه

چرا «نخبگانِ خارج از دولت»؟


علي اسفنديار
اين روزها فضاي سياسي كشور با روي كار آمدن دولت جديد شاهد تحول و تغييرات شگرفي است؛ از انتخابات گرفته تا مراسم تنفيذ و تحليف و تا رأي آوري وزراي پيشنهادي آيت‌ا... رئيسي.
اما در ميان همه عزل و نصب‌ها، ديدار هيأت دولت جديد با رهبر انقلاب دربردارنده نقشه‌ي راه و پيام‌هاي آشكار و مهمي براي تيم آيت‌ا... رئيسي است. اين‌كه وزراي تازه نفس چه مقدار مي‌خواهند از آن سخنان و اوامر در سطح شعار يا عمل بهره بگيرند بي‌ترديد نيازمند فرصت بيشتري است؛ اما حركت‌هاي آغازين وزرا نيز نشان مي‌دهد در فضاي كدام خط و ربط‌ها سير مي‌كنند و نسبت به همه‌ي گروه‌هاي سياسي چه ديدگاه و كنشي دارند؛ اينجاست كه سعه صدر و كلان‌نگري‌هاي مديريتي، كاركرد خود را براي تغييرات عمقي‌ و انديشمندانه‌تر سياسي، اقتصادي و اجتماعي بروز مي‌دهد.
رهبر انقلاب در جمع هيأت دولت سيزدهم بر دو محور اساسي «عقلانيت» و «بهره‌گيري از نخبگانِ خارج از دولت» تأكيد كردند و فرمودند: « يك نقطه‌ي مهم در باب تحوّل، استفاده‌ي از خِرد جمعي است و تكيه‌ي بر عقلانيّت كه استفاده بشود. از نخبگان خارج از دولت استفاده كنيد؛ هر جايي كه ميتوان از نظر يك نخبه‌اي [استفاده كرد] -بحث جناحهاي سياسي و امثال اينها را بكل در اين قضيّه كنار بگذاريد- از نظر نخبه‌ها هر چه ميتوانيد استفاده كنيد، و نگاه نكنيد به اين‌كه حالا او وابسته‌ي به يك جناحي است كه شما قبول داريد يا نداريد...»
حال، چرا رهبر انقلاب به صراحت از «نخبگانِ خارج از دولت» نام بردند؟ و چرا با قيدِ «به كل»، دولت جديد را از اتخاذ سمت‌و‌سوهاي جناحي در مواجهه با نخبگان برحذر داشتند؟ در اين باره بايد گفت؛ «نخبگان» از آن رو كه بين مسائل جامعه، حاكميت و نهاد دانش در تردد هستند، منبع وثيقي از داده‌ها و دلسوزي‌ها و فرصتي براي دولتمردان به شمار مي‌آيند؛ بنا بر اين اقدام عملي توصيه‌هاي رهبر انقلاب و تصميم‏هاي نخبگان محور، دولت رئيسي را روي ريل «خردجمعي» و «عقلانيت» نگاه مي‌دارد.

 ولايت و جوانان



مسؤوليت عظيم نسل جوان
بايستي كشور را به آن پايه‌اي كه لازم است، برسانيد. اين، مسؤوليت عظيم نسل جوان روشنفكر تحصيلكرده‌ اين كشور است و شما برادران و خواهراني كه در اين دانشگاه تحصيل كرده‌ايد، تصور من اين است كه در اين زمينه بار سنگين‏تري بر دوش داريد.(بيانات در مراسم فارغ‌التحصيلي گروهي از دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس 12/06/1377)
زيباترين و مبارك‌ترين فصول دوران جواني
جوانان عزيز حضور در صحنه‌ي پرشور دانش‌اندوزي كه از زيباترين و مباركترين فصول دوران جواني است، هنگامي كه با مجاهدتهاي اسلامي و تلاش در راه گسترش فهم و معرفت درست ديني و سياسي همراه باشد، يكي از برترين آميزه‌هاي معنوي براي نسل جوان كشور را پديد مي‌آورد. اكنون شما اين امتياز بزرگ را داريد كه در حال تحصيل علم، به آن فعاليت ايماني نيز اشتغال جسته‌ايد و مجموعه‌ي شما يكي از تشكلهايي است كه به دانشگاه كشور، جلوه‌ي مضاعفي از بروز تواناييهاي معنوي و فكري جوانان بخشيده است. اين را قدر بدانيد و اين موجودي ارزشمند را هرچه مي‌توانيد عمق و كيفيت دهيد.(پيام به مناسبت برگزاري دومين كنگره جامعه اسلامي دانشجويان)
وظيفه‌ي بزرگ و تاريخي
امروز رسالت اول دانشگاهيان، حفظ اين جهتگيري و تلاش براي شكوفا شدن استعداد علمي و فكري نسل جوان بالنده‌ي كشور است. نظام اسلامي نشان داده است كه ملت ايران، داراي ظرفيت عظيمي براي پيشرفت در همه‌ي عرصه‌هاي زندگي است. گام بلند انقلاب، در اين راه طولاني، قطع وابستگي و تبعيت است.
تأكيد مكرر امام راحل بر اسلامي شدن دانشگاه، براي اين بود كه نسل جوان تحصيلكرده‌ي كشور از اين احساس ناتواني و نياز نجات يابد و به نجات كشور از تبعات وابستگي دوران گذشته همت گمارد.
جامعه‌ي دانشگاهي كشور اعم از دانشجو و استاد و مديران، امروز وظيفه‌ي بزرگي بر دوش دارند. انقلاب توانسته است اعتماد به نفس را در نسل جوان زنده‌كند. حفظ و تقويت اين احساس مبارك، همان وظيفه‌ي بزرگ و تاريخي است.(پيام به گردهمائي ويژه‌ي دانشگاهيان و دانشجويان در تجليل از حضرت امام خميني)

 نکته

جوانان در طليعه دولت مردمي سيزدهم؛ به ازدواج بيانديشند!


بخش اول
مريم خاكي نژاد
وجود خانواده، عقلاً و شرعاً ضرورت دارد. از سويي بدون وجود خانواده حيات اجتماعى شكل نمى گيرد و يا از مسير انسانى و شايسته خود منحرف مى شود. و از سوي ديگر تاكيدات مكرر اسلام بر تشكيل خانواده و تربيت فرزند بيانگر اهتمام ويژه به امر خانه و خانواده است. بدون ترديد بي‌توجهي به نهاد خانواده و هر گونه عملكردي كه به از بين بردن نهاد خانواده منجر شود اساس حيات بشري را دچار تهديد و خطر بنيادين ساخته و مي‌سازد.
خانواده اولين و مهم‌ترين نهاد در تاريخ فرهنگ و تمدن انسانى و اولين مدرسه اى است كه انسان در آن تعليم مى يابد و با اصول زندگى اجتماعى و روش تفاهم با ديگران آشنا مى شود. بنابراين تقويت اين مركز، متضمن اعتدال و اعتلاى جامعه است.
اديان الهى، به ويژه دين مبين اسلام از نهاد خانواده به شدت حمايت كرده و براى حفظ و بهبود كاركردهاى آن اهميت زيادى قائل است در حالي كه بنيان خانه و خانواده در كشورهاى صنعتى در حال فروپاشى است و سست شدن اساس خانواده، افزايش خشونت، اضطراب، ناامنى و بحران هاى اجتماعى به واقع ريشه در عدم توجه به اهميت و نقش خانواده دارد.
براي داشتن خانواده مستحكم بايد در اولين گام، ازدواج را پاس داشت و ترويج كرد.
قرآن مجيد و روايات رسيده از پيشوايان دينى، با عبارت هاى مختلف اهميت زناشويى و تأثير آن را در شؤون مختلف زندگى انسان گوشزد كرده است. دقت در آن‌ها نظر دقيق و واقع بينانه اسلام را در مسأله ازدواج و فوايد حاصل از آن براى جامعه انسانى به خوبى روشن مى كند.
ادامه دارد...