تابستان داغ و بازار داغ كلاسهاي تابستاني
به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، فصل تابستان فصل تعطيلي مدارس و اوقات فراغت دانش آموزان و فرصت بسيار خوبي براي است كه آنها در كلاسهاي غير درسي و مورد علاقه خود شركت كنند. شركت در كلاسهاي تابستانه براي كودكان و نوجوانان مفيد است و سبب افزايش موفقيت، پرورش خلاقيت و استعدادهاي آنها ميشود، اما اگر آنها در اين كلاسها بدون در نظر گرفتن علاقه خود و بالاجبار شركت نمايند، اثر عكس دارد و چيزي جز خستگي براي آنها ندارد. در اين بخش از نمناك به موضوع كلاسهاي تابستاني و فوايد و مضرات آنها پرداختهايم و انواع كلاس تابستاني كه دانش آموزان كودك و نوجوان ميتوانند در آن حضور پيدا كنند را به شما معرفي ميكنيم.
يك كلاس تابستاني به اندازه يك كلاس درسي از اهميت برخوردار باشد، زيرا اگر در انتخاب كلاسهاي تابستاني دقت شود، سبب پرورش خلاقيت و استعدادهاي كودكان و نوجوانان خواهد شد پس نبايد ثبت نام فرزندانمان در كلاسهاي تابستاني در اوقات فراغت را بياهميت بپنداريم.
ارتقاي مهارتهاي اجتماعي
شركت در كلاسهاي تابستاني و ارتباط با ساير افراد سبب ارتقاي مهارتهاي اجتماعي كودكان به خصوص كودكان تك فرزند خواهد شد. شركت در يك كلاس مناسب، قبل از هر چيز، فرصتي است براي خروج از فضاي محدود خانواده، وارد اجتماع شدن، آشنا شدن با انواع تعاملها و رفتارهاي اجتماعي است.
افزايش خلاقيت و آزادي عمل كودك
در آموزش و پرورش خلاقيت كودكان محدود و شكل دادن به نظام فكري آنها در جهتي خاص است كه سبب از دست دادن بخشي از توانمنديها و بالفعل نشدن بسياري از بالقوههاي كودك ميشود. شركت در كلاسهاي تابستانه سبب ميشود راههاي يادگيري كودكان محدود نشد و آنها خلاقيت و آزادي عملي بيشتري داشته باشند.
شكوفايي استعدادهاي فردي
شركت در كلاسهاي تابستاني هنري، ورزشي و... سبب شكوفايي استعدادهاي فردي كودكان ونوجوانان شده و سبب ميشود آنها دريابند در چه زمينهاي استعداد دارند و در آن زمينه تلاش نمايند. پس قبل از تصميم گيري اينكه كودك خود را در چه كلاسي ثبت نام نماييد، اجازه بدهيد فرزندتان هم علايق خودش را محك بزندو او را مجبور به كاري نكنيد.
مهارتهاي حركتي
روزهاي گرم تابستان كه كودكان و نوجوانان، مدرسه را تمام كرده و دنبال سپري كردن اوقات فراغت خود هستند، يكي از بهترين اوقات براي فرستادن آنها به كلاس و ارتقا مهارتهاي آنان است. در اين دوران اگر كودكان كامل در خانه بمانند، دچار بيحوصلگي، تنبلي و افزايش وزن ميشوند. شركت در كلاسهاي تابستاني ورزشي و... و شركت در كار گروهي سبب افزايش مهارتهاي حركتي و توانمند شدن جسم آنها ميشود.
مهارتهاي شناختي
«مهارتهاي شناختي» براي ارتباط مناسب با خود و ديگران است. مهارتهاي شناختي شامل آموزش خودآگاهي، همدلي، ارتباط مؤثر، روابط بين فردي مؤثر، كنترل خشم، مقابله با هيجانهاي منفي، آموزش حل مسأله، تصميم گيري، تفكر خلاق، تفكر انتقادي و مديريت زمان، آموزش مذاكره، كار گروهي، مديريت بحران، پيشگيري از آسيبهاي رواني، و... است.
معايب شركت در كلاسهاي تابستاني با برنامه ريزي نامناسب
متاسفانه برخي از خانواده ها، از روي چشم و هم چشمي و بر اساس آرزوهاي خود، فرزندشان را مجبور به شركت در كلاسها ميكنند، در صورتي كه فرزند آنها تمايلي در شركت در اين نوع كلاسها ندارد. برخي بچهها در طول سال تحصيلي فشارهاي رواني زيادي را بابت انجام تكاليف مدرسه، امتحانات و رعايت نظم و مقررات مدرسه متحمل ميشوند و فشار مضاعف بر آنها واقعا روا نيست و اگر در طول تابستان نيز صبح زود براي شركت در كلاسها بيدار شوند، خسته شده و موفقيت كمتري هم به دست ميآورند.
آيا بچهها حتما بايد به كلاس تابستاني بروند؟
در تابستان بچهها زمان زيادي را در منزل بيكار هستند. عدهاي از والدين با ثبت نام فرزند خود در انواع مختلف كلاسهاي تابستاني، وقت بچهها را پرمي كنند تا كودك از اين فرصت استثنايي كمال استفاده را ببرد و اينگونه اوقات فراغت را به كام فرزند خود تلخ ميكنند. عدهاي ديگر از والدين نيز با آزاد گذاشتن بچهها در طول تابستان اجازه ميدهند بچهها هر موقع كه ميخواهند بخورند و بخوابند و بيدارشوند و به استراحت بپردازند و هيچ دغدغهاي نداشته باشند.
كارهاي هر دو دسته والدين تاييد نميشود، زيرا دسته اول والدين با پر كردن تمام اوقات تعطيلات تابستان بچه هايشان، آنها را خسته ميكنند و بهره وري آنها را كاهش داده و سبب ميشوند اين بچهها بعد از اتمام تابستان، براي شروع سال تحصيلي جديد انگيزه نداشته باشند و دسته دوم سبب ميشوند ساعت خواب و خوراك بچهها برهم ريزد و ايام تعطيلات او به بطالت بگذرد و حتي سلامت آنها در معرض خطر قرار گيرد. اين دسته از كودكان و نوجوانان نيز در شروع سال تحصيلي جديد، انگيزه كافي براي شروع را ندارند و تا با سازگار شدن و وفق دادن خود با شرايط و ساعت خواب و خوراك جديد، زمان زيادي را از دست خواهند داد.
روان شناسان معتقدند؛ اگر كلاسهاي تابستاني بر اساس علاقه، سن و محتواي مناسب در تعداد كم و با فواصل مناسب براي كودكان در نظر گرفته شود، براي آنها فوايد بسياري نيز دارد بنابراين در ثبت نام كودك خود در كلاسهاي تابستاني نكات زير را در نظر بگيريد.

درباره نامنويسي كودكان و نوجوانان در كلاسهاي تابستاني
كلاسهاي تابستاني، بايد داراي نظم در برگزاري باشند
مكاني كه اقدام به برگزاري كلاسهاي تابستاني مينمايد، بايد داراي نظم در برگزاري كلاسها باشد. بينظم و تعطيليهاي بيمورد در برگزاري كلاس ها، سبب ميشود اين كلاسها در نزد كودكان يا نوجوانان كم اهميت جلوه داده شود.
كلاسهاي تابستاني محيط مناسب داشته باشند
هنگام ثبت نام فرزندتان در كلاسهاي تابستاني دقت كنيد كه مؤسسه برگزار كننده كلاس فضا و امكانات لازم را براي برگزاري آن كلاس در اختيار داشته باشد، زيرا گاهي برخي مؤسسات براي به دست آوردن سود بيشتر، كلاسهايي برگزار كنند كه فضاي كافي براي برگزاري آن را ندارند.
از اساتيد شايسته براي تدريس استفاده شود
فرزند خود را در كلاسي ثبت نام كنيد كه اساتيد آن داراي مدارك معتبر در زمينه تدريس آن كلاس باشند. مثلا اگر فرزند شما قصد رفتن به كلاس هنري دارد، بايد استاد او تجربه و مدارك لازم را در زمينه تدريس هنر مربوطه، داشته باشد.
كلاسهاي تابستاني بايد محتواي مفيدي داشته باشد
يك كلاس تابستاني خوب بايد محتواي مفيدي هم داشته باشد. فرزند خود را در كلاسي ثبت نام نكنيد كه هيچ محتواي علمي يا فرهنگي و يا ورزشي نداشته باشد.
به علاقه فرزند خود در انتخاب كلاسهاي تابستاني توجه كنيد
كلاسهاي تابستاني يك فرصت مغتنم براي شناخت سلايق، مهارتها و استعدادكودكان و نوجوانان است. پس به علاقه فرزند خود در انتخاب كلاسهاي تابستاني توجه كنيد. ناديده گرفتن علايق كودك و اجبار او براي رفتن به كلاسي كه خود صلاح ميدانيم، دلزدگي او را از آموزش سبب ميشود. اگر اصرار به ثبت نام فرزندتان در يك كلاس آموزشي داريد، در كنار آن به كودك يا نوجوان فرصت دهيد تا به انتخاب خود به يك كلاس تفريحي نيز برود.
در انتخاب كلاس به سن فرزندتان توجه كنيد
سن و تفاوتهاي فردي در انتخاب كلاس اهميت دارد. كودكان نبايد با نوجوانان در يك محيط آموزشي قرار بگيرند. كودكان زير ۵ سال نبايد زودتر از موعد وارد محتواي آموزشي شوند بلكه تا پيش از ۵ سالگي بايد بازي و وسايل حسي و حركتي در اولويت باشد و بعد از ۵ سالگي بايد برنامههايي متناسب با نيمكره چپ كه مخصوص يادگيري است، ترتيب داده شود و برنامه آموزشي متناسب با حوصله، وقت و علاقه فرزندان به آنها داده شود. زمان يادگيري كودك قبل از ظهر است.
از كجا بفهميم كه بايد فرزندمان را در چه كلاسي ثبت نام كنيم او چه استعدادي دارد؟
كلاسهاي تابستاني بسيار متنوع هستند، مانند كلاسهاي ورزشي، هنري و آموزشي. براي فهميدن استعداد كودك خود به رفتار و كارهايش دقت كنيد؟ آيا او به كشيدن نقاشي علاقه دارد؟ آيا ورزش را بيش از حد دوست دارد؟ آيا به خواندن و نوشتن و يادگيري علاقهمند است و يا گوش دادن و نواختن موسيقي را دوست دارد؟ توجه كنيد كه اگر كودك در زمينهاي كه بدان علاقهمند است آموزش ببيند موفقتر خواهد شد. همچنين بسياري از تستهاي روان شناسي وجود دارند كه حتي در سنين پايين نيز موجب بروز استعدادهاي كودك ميشود و والدين ميتوانند بفهمند كه فرزندشان چه توانايي و استعدادي دارد.
سخني با والدين
به اجبار فرزند خود را به كلاسهاي تابستاني نفرستيد، زيرا دانش آموز بايد در اثر احساس نياز خودش به اين كلاسها برود و فقط با گفتن جملاتي مانند «بهتر نيست براي اوقات فراغت برنامه ريزي كني؟» و به حالت پيشنهاد فرزندتان را به اين كار ترغيب كنيد.
تابستان يك فرصت استراحت براي كودك است؛ بنابراين در مورد مسائل آموزشي بايد محتاط برخورد شود.
در تابستان كودك نبايد از روال زندگي مفيد خارج شود و خواب او بر هم بريزد.
كودك خود را در برنامه ريزيهاي تابستاني شركت دهيد و با تعامل با كودك كلاسها و برنامهها را انتخاب كنيد.
تمام ساعتهاي روز فرزندتان را با انواع كلاسهاي تابستاني پر نكنيد چرا كه كلاسهاي زياد موجب كاهش بازدهي آنها ميشوند و حس خشم و انتقام جويي را در بچه ايجاد ميكنند.

|