صفحه اول

زمان تحقق وعده‌ها با دولت انقلابي

قاسم روانبخش

از روزي كه به دليل ناسپاسي مردم و كوتاهي‌هاي خواص،‌ نعمت دولت عدل علوي اميرالمومنين(ع) سلب شد ائمه( ع) و فقها و مومنان راستين همواره در انتظار تحقق دولت اسلامي اين فراز دعاي افتتاح «اللهم انا نرغب اليك في دولة كريمه تعز بها الاسلام و اهله و تذل بها النفاق و اهله و تجعلنا من الدعاة الي طاعتك و القادة‌الي سبيلك» ترجيع بند دعا و تضرع آن‌ها بود. بزرگان دين براي تحقق چنين دولتي چه خون دل‌ها كه خوردند و چه حماسه‌هايي كه آفريدند و چه شهيداني كه جان‌هاي پاكشان را تقديم حضرت حق كردند. كربلا و عاشورا يكي از اين جلوه‌هايي بود كه در طول تاريخ خونين شيعه دايما در سرزمين‌هاي مختلف تكرار شد تا آرزوي آن امام شهيد كه فرمود« اني لا اري الموت الا سعادة‌ و الحيوة مع الظالمين الا برما» در 1300 سال بعد، توسط يكي از فرزندان فقيه و شجاعش امام خميني (ره) در ايران اسلامي به بار نشست و حكومت جمهوري اسلامي رسما اعلام موجوديت كرد. در نتيجه مومناني كه سال‌ها زير شكنجه‌هاي جلادان تحقير و ذليل مي‌شدند و به جوخه‌هاي اعدام‌ها سپرده مي‌شدند به حاكميت رسيدند و منافقان و ستمكاراني كه قرن‌ها بر مردم مستضعف و محروم حكمراني مي‌كردند به زير كشيده شدند؛ قرآن به متن جامعه بازگشت و به نقش اصلي اش يعني درس زندگي پرداخت و اسلامي كه اين گونه تبليغ كرده بودند افيون ملت هاست به موتور محرك مبارزه ملت‌ها تبديل شد و ملت‌ها را به ايستادگي در برابر مستكبران واداشت.

هر چند انقلاب اسلامي در 22 بهمن 1357 پيروز شد و در فروردين سال 58 با راي قاطع ملت ايران نظام جمهوري اسلامي استقرار يافت ولي متاسفانه با نفوذ جريان ليبرال و غربگرا در عرصه‌هاي مديريتي كشور نتوانستيم «دولت اسلامي» تشكيل دهيم در نتيجه فرهنگ و اقتصاد كشور بر اساس مباني ليبراليستي تنظيم و اجرا گرديد. اكنون با كوله باري از تجربه،‌ در ابتداي دهه اول گام دوم انقلاب اسلامي قرار داريم. تجربه 40 ساله انقلاب اسلامي نشان مي‌دهد كه تفكر غربگرا و جريان ليبراليستي راهي به تعالي و پيشرفت ندارد بلكه به بن بست و توقف و پسرفت منتهي مي‌شود. شاه بيت سخن غربگرايان از مشروطه تا كنون در اين سه جمله خلاصه مي‌شود «ما نمي‌توانيم»، « تنها راه پيشرفت از غرب مي‌گذرد» و« براي اين‌كه پيشرفت كنيم بايد از فرق سر تا نوك پا غربي شويم». آخرين تجربه غربگرايان، كساني بودند كه در تمام ابعاد سياسي، اقتصادي، فرهنگي،‌آموزشي و سبك زندگي به غرب تكيه زد و كشور را به عقب برگرداندند.

از سوي ديگر درست در همان زمان و به موازات آن نوع مديريت،‌ در بخش‌هاي ديگري از كشور مانند سپاه و نيروهاي مسلح و در 2 سال اخير در قوه قضاييه،‌ مديريت جهادي و انقلابي تجربه شد. كارنامه درخشاني كه توانست در انتخابات رياست جمهوري برغم تبليغات مسموم دشمن، اعتماد مردم را جلب كند و زمام امور قوه مجريه را به دست گيرد.

امام خامنه‌اي نيز طي سال‌هاي گذشته همواره تشكيل دولت جوان و انقلابي را نسخه شفابخش مشكلات كشور دانسته،‌ مردم را به تشكيل چنين دولتي دعوت مي‌كرد.

ايشان در اين باره مي‌فرمايند«من البتّه -همچنان كه قبلاً هم در سال گذشته تأكيد كردم و مكرّر هم گفته‌ام- به دولت جوان و حزب‌اللهي معتقدم و به آن اميدوارم و البتّه دولت جوان صرفاً به معناي اين نيست كه بايد يك رئيس دولت جوان، آن هم مثلاً جوان به معناي ۳۲ ساله داشته باشد؛ نه، دولت جوان، [يعني] يك دولت سرِ پا و بانشاط و آماده‌اي كه در سنيني باشد كه بتواند تلاش كند و كار بكند و خسته و از كارافتاده نباشد؛ منظور اين است....به ‌هر حال به نظر من علاج مشكلات كشور، دولت جوان حزب‌اللهي و جوان مؤمن است كه مي‌تواند كشور را از راه‌هاي دشوار عبور بدهد.» 28/۰۲/1399 ايشان در باره ضرورت تشكيل چنين دولتي افزودند: «اگر چنين دولتي سر كار بيايد، مشكلات در مدت زمان معقولي قابل حل خواهند بود و زمينه تحقق آرمان‌ها نيز فراهم خواهد شد.» حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: «چنين دولتي پس از روي كار آمدن مي‌تواند با گماردن صدها مدير جوان و مؤمن در مديريت‌ها كار كشور را سامان دهد.» از نظر ايشان «دولتي بايد تشكيل شود كه داراي كفايت و مديريت، باايمان، لبريز از اميد و معتقد به توانمندي‌هاي داخلي باشد چرا كه اگر مسؤولين دولتي نااميد باشند كاري از پيش نمي‌رود.» ايشان با اظهار اميدواري از تشكيل چنين دولتي فرمودند« به توفيق الهي و به دعاي حضرت ولي‌عصر ارواحنا فداه مطمئناً فرداي جامعه جوان ما از امروز آن بهتر خواهد بود.»

اكنون زمان تحقق چنين وعده‌اي فرا رسيده است يك روحاني فاضل، ‌انقلابي،‌ مومن،‌ زجركشيده، ‌ساده زيست،‌ عدالت طلب با كارنامه‌اي درخشان و ضد فساد،‌ امين امام و مردم براي تشكيل دولت انقلابي مورد اعتماد مردم قرار گرفته است. مردم با هزاران اميد به اين رييس جمهور چشم دوخته‌اند تا دولتي قوي و انقلابي و پرتوان تشكيل دهد و در سايه سار آن مشكلات اقتصادي، ‌فرهنگي كشور حل و فصل شود. ميليون‌ها جوان انقلابي براي ياري رساندن به اين دولت اعلام آمادگي كرده اند. با شناختي كه از آيت‌ا... رييسي داريم ايشان مي‌تواند در اين عرصه،‌ كارنامه درخشان ديگري به ثبت برساند. نوسازي دولت و كارآمد كردن قوه مجريه با به كارگيري جوانان مومن و حزب اللهي مي‌تواند به اصلاحات اساسي و حل وفصل مشكلات سرعت بخشد.

يكي از اقدامات جديد و مهمي كه آيت‌ا... رييسي در اين دوره از رياست جمهوري به كار گرفته است سياست استفاده از همه ظرفيت هاست؛‌ايشان حتي از عناصر نامدار اصلاحات نيز براي ارائه برنامه دعوت به عمل آورده است. اين اقدام مثبت نشان مي‌دهد كه همه اتهاماتي كه به ايشان مي‌زدند كه ايشان مي‌خواهد ميان پياده روها ديوار بكشد دروغ و اتهامي زشت بوده است ايشان نه تنها ديوار نمي‌كشد بلكه ديوارهاي موجودي كه بيش از 40 سال است برخي رجال و احزاب سياسي كشيده‌اند را بر مي‌دارد. مدعيان سرشناس اصلاحات در برابر اين دعوت يا پاسخ نمي‌دهند و يا به دعوت رييس جمهور منتخب پاسخ مثبت مي‌دهند. در صورتي كه پاسخ ندهند در طي 4 سال آينده نمي‌توانند نسبت به عملكرد دولت انتقادي داشته باشند و در صورت پاسخ مثبت،‌مجبورند به جاي تخريب، ‌به همفكري و هم انديشي بپردازند تا برنامه جامع و سالمي ارائه دهند،‌زيرا برنامه‌هاي ارائه شده در اختيار عموم قرار خواهد گرفت. در نتيجه: اولا همه احزاب و جريانات به فكر و انديشه واداشته مي‌شوند و فضاي همدلي بر كشور حاكم مي‌شود و ثانيا برنامه‌هاي ارائه شده در جمع بندي نهايي به درد دولت قوي و انقلابي مي‌خورد.

تنها خطري كه دولت آينده را تهديد مي‌كند اين است كه به بهانه فراجناحي بودن و تحت فشار تبليغاتي جريان غربگرا از نيروهايي ضعيف يا دوزيست استفاده كند و عناصر انقلابي به بهانه تندروي و افراطي گرايي كنار زده شوند و اين اقدام موجب فراموشي هدف يعني تشكيل دولت انقلابي گردد و عملا حركت اصلاح و خدمت به مردم كند شود.

به همين دليل پيشنهاد مي‌شود رييس جمهور منتخب برغم استفاده از همه ظرفيت‌ها و امكانات و مشورت پذيري از همه عناصر صاحب فكر در كشور،‌ در مقام اجرا از عناصر امتحان داده و انقلابي استفاده كند زيرا فرصت بسيار اندك است و وقت آزمون و خطا نيست. تنها در صورت تشكيل كابينه قوي وانقلابي است كه مي‌تواند از ظرفيت ده‌ها هزار جوان نخبه و انقلابي در مديريت‌هاي مياني و پاييني كشور استفاده كرد و طعم شيرين خدمت خالصانه و شربت گواراي عدالت اجتماعي را به مردم تشنه عدالت نوشاند.

حجت الاسلام نبويان در مصاحبه با پرتو:
مذاكرات وين بدون مصوبه مجلس بي‌اعتبار است

حجت الاسلام والمسلمين سيد محمود نبويان، نماينده مردم تهران ري و شميرانات در مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌و‌گو با خبرنگار پرتو با بيان اين‌كه دولت در اين دو ماه اصرار دارد كه بدون ورود مجلس كار مذاكرات را تمام كند، گفت: اين‌كه برخي مي‌گويند مجلس در مقابل اين مذاكرات با ضعف عمل مي‌كند درست نيست، عملكرد مجلس در مدت گذشته از عمر يك و نيم ساله‌اش داراي افت و خيز نبوده بلكه عملكردي تقريبا ثابت داشته است پس نمي‌شود گفت عملكرد ضعيف شده؛ مجلس با قوت تمام طرح راهبردي صيانت از حقوق ملت ايران در مقابل غرب و آمريكا براي رفع تحريم‌ها را تعقيب مي‌كند.

نبويان ادامه داد: اما گاهي اوقات مواردي پيش مي‌آيد كه به لحاظ قانوني نمي‌تواند ورود پيدا كند و آن وقتي است كه شوراي عالي امنيت ملي در موضوعي ورود كند و مقام معظم رهبري هم مصوبه شوراي عالي را تأييد و امضا كنند، در اين‌جا مجلس نمي‌تواند ورود كند، يعني قانونا نمي‌تواند ورود كند.

قائم مقام پژوهشگاه انديشه سياسي اسلام افزود: اما الان مجلس در اين قضيه ورود كرده است، مقام معظم رهبري هم تاكيد داشتند كه مجلس ورود كند، هرچند دولت در اين دو ماه اصرار دارد كه بدون ورود مجلس كار را تمام كند.

نبويان در خصوص چگونگي ورود مجلس و نتيجه آن با ابراز تاسف از اين‌كه «هيچ انطباقي بين آنچه مذاكره كننده‌ها مي‌خواهند امضا كنند با مصوبه مجلس وجود ندارد» خاطرنشان كرد: با ورود مجلس يك كميته تطبيق تشكيل شده كه دو نفر از شوراي عالي امنيت ملي انتخاب شدند كه آقاي عراقچي و صالحي و دو نفر از طرف مجلس رئيس كميسيون امنيت ملي كه قبلا آقاي ذوالنور بودند و الان آقاي جلال زاده هستند و ديگري نايب رئيس دوم مجلس آقاي مصري. اينها بحث مي‌كنند و مذاكرات را با مصوبه مجلس تطبيق مي‌دهند تا جايي كه خبر دارم هيچ انطباقي هم وجود ندارد و چون انطباق ندارد ارزشي هم ندارد.

استاد مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) در ادامه با اشاره به نزديكي انتقال دولت و لزوم اطلاع رئيس جمهور منتخب از روند مذاكرات گفت: آقاي رئيسي هم مجوز گرفتند و دو نماينده معرفي كرده‌اند به كميته تطبيق؛ آقاي حسيني تاش و باقري كني. در نتيجه تعداد اعضاي كميته الان شش نفر شده‌اند و رياست آن را هم آقاي شمخاني برعهده دارند.

نايب رئيس كميسيون اصل 90 مجلس با تأكيد بر برخي سوابق دولت تدبير در امضاي قراردادهاي خارجي ادامه داد: همانطور كه عرض كردم مجلس در اين موضوع ورود كاملا جدي دارد و نظرات خودش را كامل مطرح مي‌كند، لذا اگر هم هر چيزي در كميته مطرح شد كميته نمي‌تواند حرف نهايي را بزند و بايد تصميمات بيايد در مجلس تأييد شود و اگر تأييد نشد اعتبار نخواهد داشت در نتيجه اگر دولت توافقي را امضا كند بدون مصوبه مجلس هيچ اعتباري نخواهد داشت.

 سرمقاله

سياست خارجي پيشرو؛ اولويت دولت رئيسي

محمد ملك زاده
1. سـيـاسـت خارجى به عنوان يكى از مناقشه برانگيزترين حوزه‌هاى سياست‌گذارى در دنياي امروز، به خط مشي و روشي اطلاق مي‌گردد كـه دولتـهـا در بـرخـورد بـا امـور و مسائل خارجي در راستاي حفظ حاكميت، توليد امنيت و پيشبرد اهداف و منافع ملي در عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و... اتخاذ مى‌كنند. حوزه سياست خارجي و چگونگي تنظيم روابط خارجي دولت اسلامي با بازيگران عرصه نظام بين‌الملل يكي از مهم‌ترين حوزه‌هايي است كه با پيروزي انقلاب اسلامي و استقرار نظام جمهوري اسلامي در ايران از اهميت بيشتري برخوردار گرديد. در اين مقطع الگوي جديدي از سوگيري‌هاي سياست در عرصه روابط خارجي پديدار گرديد كه داعيه‌دار آن نظام اسلامي با گفتمان عدالتخواهي، سلطه ستيزي و مبارزه با استكبار در ابعاد مختلف آن مبتني بر مباني نظري، ساختاري و نقد هنجارهاي بين‌المللي بود. از اين منظر آنچه در گفتمان سياست خارجي نظام اسلامي از ديدگاه امامين انقلاب مورد اهتمام قرار گرفته، نقد نظام سلطه حاكم بر روابط بين‌الملل به همراه تاكيد بر ارزش‌هاي مبتني بر دين و اخلاق در سياست خارجي و روابط بين‌الملل به عنوان الگوي نويني از رهيافت نظري اسلامي در اين حوزه بوده است.
2. عرصه‌ سياست خارجي كه برآيند فرآيند پيچيده و چندوجهي تصميم‌گيري است، ابتدا مبتني بر نظر و انديشه و سپس رفتار و عملكرد سياسي است. فهم دقيق سياست خارجي هر نظام سياسي در پرتو توجه به بنيان‌ها و مفاهيم نظري آن نظام ممكن مي‌شود. با پيروزي انقلاب اسلامي و شكل‌گيري نظام جمهوري اسلامي به عنوان الگويي از يك نظام اسلامي در عصر غيبت، بنيانگذار جمهوري اسلامي حـضرت امام خمينى(ره) سياست خارجي اين نظام را مـنـطـبـق بـر اصـول و ارزش‌هـاى اسـلامـى بنا نهاد و بر ضرورت انطباق تصميمات اتخاذ شده در عرصه سياست خارجى با موازين و معيارهاى شرعى تاكيد نمود. پس از رحلت امام(ره) سـيـاسـت خـارجـى جمهوري اسلامي در انـديـشه سياسى آيت‌ا... خامنه‌اي نيز در استمرار همان تفكر قرار داشته است و ايـشـان در بـيـان اصـول سـيـاسـت خـارجـى نظام جمهوري اسلامي مـعـتـقـد بـه حـمـايـت از هـويـت ديني اين نـظـام و پـافـشـارى بر اصـول و ارزش‌هـاي اسلامي بويژه سـه اصـل «عـزت، حـكـمـت و مـصـلحـت» مي‌باشد. اما اين اصل در مرحله اجرا در برخي مقاطع و توسط برخي دولتها متاسفانه به درستي رعايت نشده و هزينه‌هايي نيز براي كشور به دنبال داشته است. از جمله اين اشكالات اعتماد نابجا به غرب و گاه تصميم گيري‌هاي نادرست در برابر قدرتهاي غربي و دولتهايي بوده است كه عملكرد آن دولتها بهترين گواه بر دشمني آنان با جمهوري اسلامي ايران مي‌باشد.
3. با روي كار آمدن دولت انقلابي و مردمي انتظار به حق، تغيير اين رويكرد در عرصه سياست خارجي است. در طول چهار دهه گذشته بارها اشتباه بودن تفكر كساني كه براي بهبود وضع اداره كشور و حل مشكلات داخلي پيشنهاد داده‌اند كه جمهوري اسلامي از تمركز بر حل معضلات بين‌المللي و معارضه آشكار و پرهزينه با قدرت‌هاي ظالم دست بردارد و با مماشات با نظام ظالمانه‌ بين‌الملل بر حل مشكلات داخلي متمركز گردد به اثبات رسيده است. بارها تجربه كرديم كه اگر ما كاري هم به روابط ظالمانه قدرت در روابط بين الملل نداشته باشيم و در سياست خارجي خود شيوه مماشات و سازش با حكومتهاي ظالم را در پيش گيريم، آنان ما را به حال خود رها نخواهند كرد زيرا آنان با اساس و ماهيت مستقل نظام اسلامي مشكل دارند و تا نابودي كامل آن دست از توطئه چيني و فتنه انگيزي برنخواهند داشت. بنابراين براي دفاع از موجوديت و حيثيت و شرافت خويش چاره‌اي جز در پيش گرفتن سياست انقلابي و قاطع در برابر دشمني‌ها نداريم كه اگر غير از اين عمل كنيم دشمنان را گستاخ‌تر نموده و چاره‌اي جز عقب نشيني‌هاي بيشتر و بيشتر در برابر آنان نخواهيم داشت. وحشت گسترده‌اي كه اين روزها با پيروزي دولت انقلابي و مردمي در انتخابات در اردوگاه دشمنان حاكم گرديده گواه بر اين است كه آنان در برابر عزم انقلابي يك ملت استوار و شجاع چاره‌اي جز عقب نشيني نخواهند داشت.