صفحه خانواده سبز

چگونه كودكان را به‌تنهايي خوابيدن عادت دهيم؟

كودكان زيادي را ديده‌ايد كه حاضر نيستند تنهايي در اتاقشان بخوابند و اصرار دارند كه در كنار والدينشان بمانند. اين موضوع يكي از عوامل مهمي است كه باعث ايجاد مشكلاتي در روابط زوجين مي‌شود؛ از طرفي نگراني والدين در رابطه با اين‌كه ممكن است كودك بترسد يا مبادا مشكلاتي براي او پيش بياييد، باعث مي‌شود تا بسياري از مادران در كنار كودكشان بخوابند اما چگونه مي‌توان كودكان را به‌تنهايي خوابيدن عادت داد؟

معمولا تا حدود يك‌ سالگي كودك در كنار والدين مي‌خوابد و اين مسأله مي‌تواند باعث وابستگي او شود؛ بنابراين در ابتدا جدا كردن خواب كودك كمي سخت است اما بالاخره دير يا زود بايد اين اتفاق بيفتد و با طولاني شدن اين روند ممكن است مشكلات ديگري همچون وابستگي بيش‌ از اندازه كودك و مشكلات عاطفي زوجين رخ دهد؛‌ اين در حالي است كه تنهايي خوابيدن كودك مزايايي دارد كه عبارت‌اند از:

- افزايش حس استقلال و اعتمادبه‌نفس

- كاهش وابستگي كودك به والدين

- نداشتن حس كمبود در بين دوستان

كودك از چه سني بايد تنها بخوابد؟

تنهايي خوابيدن كودك در سن مناسب بنابه دلايل فوق بسيار حائز اهميت است؛ بنابراين سن 2 الي 3 سالگي، زمان خوبي است كه سعي كنيد كودك را تنها بخوابانيد زيرا جدا خوابيدن كودك در سن بيشتر از 3 سالگي مي‌تواند باعث ايجاد وابستگي او شده و درنهايت جدا كردن او از والدين بسيار دشوار خواهد بود و تنهايي خوابيدن او در سن كمتر از 2 سالگي هم مي‌تواند باعث اضطراب جدايي شود.

چگونه كودك را به‌تنهايي خوابيدن عادت دهيم؟

جدا كردن محل خواب كودك يك‌شبه اتفاق نمي‌افتد و نيازمند صبر و حوصله شما است. گاهي ديده مي‌شود كه والدين براي تقويت ارتباط عاطفي خود، جدا كردن خواب كودك را بهترين راه‌حل مي‌دانند و براي ايجاد اين عادت جديد متوسل به تنبيه، تمسخر، تحقير و مقايسه مي‌شوند اما دقت كنيد اين روش‌ها نتيجه معكوس دارد و جدا خوابيدن كودكتان را به تعويق خواهد انداخت.

استفاده از روش‌هاي زير به‌عنوان نقطه شروع مي‌تواند براي تنهايي خوابيدن كودكان كمك كننده باشد:

1. آهسته شروع كنيد

تنهايي خوابيدن را ناگهاني شروع نكنيد. يك يا دو روز در هفته را تنظيم كنيد كه او به‌تنهايي بخوابد اما او را تنها نگذاريد و 10 الي 30 دقيقه در كنار تختش بنشينيد و برايش داستان بخوانيد تا بخوابد؛ زيرا حضور شما در اتاقش به او احساس امنيت و آرامش مي‌دهد. كودك كم‌كم به اتاقش و تنهايي خوابيدن عادت مي‌كند و شما مي‌توانيد روزهاي تنهايي خوابيدن را افزايش دهيد.

2. تشويق كنيد

هنگامي‌كه فرزند شما توانست يك‌ شب را بدون ترس و گريه در اتاقش بخوابد، بگوييد كه به او افتخار مي‌كنيد و با خريدن يك جايزه كوچك، درست كردن غذاي موردعلاقه او و يا ترتيب دادن يك مهماني با حضور هم سن و سالانش، در او انگيزه ايجاد كنيد تا تنها بخوابد. اين كار را تا زماني كه تنهايي خوابيدن براي او به يك عادت تبديل شود، ادامه دهيد.

3. قبل از خواب محرك‌ها را از كودك دور كنيد

برخي محرك‌ها مانند شكلات، نوشيدني‌هاي كافئين دار، استفاده از تلويزيون و موبايل، خواب كودكان را مختل مي‌كند. كودكان در حالت ايده‌آل حداقل بايد يك ساعت قبل خواب از محرك‌ها دور باشند زيرا استفاده از اين عوامل تهديدكننده به‌خصوص تماشاي بعضي برنامه‌ها و فيلم‌ها كه براي سن كودك مناسب نيست باعث مي‌شود تا كودكان هنگام خواب دچار نگراني و پريشاني شوند؛ بنابراين والدين بايد نسبت به دور كردن اين عوامل تهديدكننده هوشيار بوده و سپس از فرزندانشان انتظار جدا خوابيدن را داشته باشند.

4. اتاق كودك را تزيين كنيد

اتاق كودك را با وسايل تزييني مثل عكس، پوستر، ستاره و... جذاب و لذت‌بخش كنيد زيرا اين وسايل باعث تمركز كودكان به موارد مثبت مي‌شود و اضطراب جدايي را در آن‌ها كاهش مي‌دهد.

5. با كودك تنهايي خوابيدن را بازي كنيد

كودكان از راه بازي مي‌توانند به استعدادها، توانايي‌ها، نقاط مثبت و منفي خود پي ببرند و با شناخت ويژگي‌هاي خود شخصيتشان را تحكيم بخشند. كودكان معمولاً علاقه‌مندند در جريان بازي نقش بزرگسالان را ايفا كنند و بازي كردن برخي نقش‌ها باعث مي‌شود تا كودك در واقعيت ارتباط بهتري با آن‌ها برقرار كند. تنهايي خوابيدن ازجمله نقش‌هايي است كه مي‌توانيد با فرزندتان بازي كنيد و جريان بازي را به‌گونه‌اي پيش ببريد كه نقش اصلي بازي، با شجاعت و به ميل خود حاضر به تنها خوابيدن بوده و خوابيدن به‌تنهايي يك قسمت از بزرگ شدن است.

6. قاطع باشيد

برخي كودكان التماس مي‌كنند تا پيش والدينشان بخوابند و يا گاهي شب‌ها از اتاقشان نزد والدينشان مي‌روند، در اين صورت لازم است قاطعيت به خرج دهيد و هرگز اجازه ندهيد كودكتان پيش شما بخوابد. با او به اتاقش برويد و با نشستن در كنارش به او كمك كنيد تا بخوابد.

7. از تنهايي خوابيدن به‌عنوان تهديد استفاده نكنيد

برخي از والدين زماني كه كودك كاراشتباهي انجام مي‌دهد، از تنهايي خوابيدن به‌عنوان تنبيه استفاده مي‌كنند. اين كار باعث مي‌شود تا كودك علاوه بر اضطراب جدايي و ترس از تنها خوابيدن، دچار اختلال خواب شود و مفهوم نادرستي از خواب در ذهن او باقي بماند.

 مشاوره

نقشه‌هاي بيل گيتس صهيونيست براي كنترل جهان

بيل گيتس و همسرش، تراشه ضدبارداري توليد كردند!
با نصب تراشه كامپيوتري ساخت شركت MicroCHIPS در بدن زنان، به زودي قادر خواهند بود به صورت از راه دور باروري را در افراد مورد نظر كنترل كنند.
دستگاههاي ضد بارداري چيز جديدي نيست اما فناوري كه توسط پدر بيوتروريسم جهان بيل گيتس و همسرش مليندا با كمك آزمايشگاه‌هاي دانشگاه ام‌اي تي دنبال مي‌شود با فناوري‌هاي موجود متفاوت است.
نسل كنوني دستگاه‌هاي آزاد كننده پروژسترون نياز به تعويض هر سه سال يك‌بار دارد و براي بچه دار شدن حتما بايد اين دستگاه را از بدن بيرون آورد و جدا ساخت.
تراشه نسل بعدي بدين صورت است كه از طريق وايرلس مي‌توان مديريت باروري را انجام داد و هر 16 سال يكبار(در مقايسه با سه سال يكبار براي دستگاه‌هاي موجود) هم آن را تعويض كرد.
دستگاه MicroCHIPS روي بيماراني كه پوكي استخوان دارند با نصب برنامه ارسال دارو به صورت هوشمند از طريق تراشه آزمايش شده است.
بنياد گيتس قصد دارد اين فناوري را در كشورهاي مسلمان به اجرا گذاشته و تصفيه قوميتي و نژادي به اسم تنظيم خانواده را تحقق عيني بخشد.
تراشه يك ونيم سانتيمتري MicroCHIPS مخازن لوونورژسترول(هورمون‌هاي جنسي زنانه) براي پيشگيري از بارداري را در خود نگه مي‌دارد كه مي‌تواند به صورت وايرلس و از راه دور فعال و غير فعال شود.
بيل گيتس براي نابودي حداقل دو ميليارد نفر از جمعيت جهان ماموريت دارد كه با پوشش بنياد خيريه، واكسيناسيون، تنظيم خانواده و فعاليت‌هاي بيولوژيكي نقشه‌هاي شيطاني فراماسونرهاي جهان را اجرايي مي‌كند.
همچنين سال‌ها هست كه در جهان مدرن اسب‌ها را با نصب چيپ الكترونيكي در زير پوست شناسايي و كنترل مي‌كنند.
بيل گيتس پدر بيوتروريسم جهان اعلام كرده آماده هستند تا در بدن انسان‌ها چيپ الكترونيكي نصب كنند و به اين وسيله بيماران كرونايي شناسايي و كنترل شوند،با اين طرح ملت‌هاي جهان به شكل رباط‌هاي بي‌اختيار،در مسائل مختلف شناسايي و كنترل مي‌شوند.
نقشه يهود، كنترل جهان است و در كرونا هراسي از فرصت ترس مردم سوء استفاده ي حداكثري صورت مي‌پذيرد تا ملت‌ها برده ي تام اربابان مستكبر جهان باشند.

 نکات خانه داري

اين چند وسيله را بايد مرتب تميز كنيد!

جرمگيري شيرآلات آشپزخانه
شيرآلات آشپزخانه بسيار كثيف مي‌شوند و در بسياري از موارد متوجه اين آلودگي نمي‌شويد. به زير شير آشپزخانه نگاه كنيد تا متوجه كپك و رد آهك ايجاد شده روي سطح آن بشويد. اگر اين جرم‌ها از بين نروند، مي‌تواند وارد آب خارج شده از شير شده و وارد غذا يا آب آشاميدني تان شود. براي تميز كردن شير آشپزخانه، يك پارچه آغشته به سركه را اطراف آن بكشيد و آن را ببنديد. 30 دقيقه صبر كنيد و سپس آن را با اسفنج بماليد و آبكشي كنيد. شيرآلات آشپزخانه را بايد ماهي يكبار تميز كنيد.
نظافت تخته گوشت
تخته خردكن و تخته گوشت باكتري‌ها را جذب كرده و با گذشت زمان بو مي‌گيرد. اين سطح بايد هر چند هفته يكبار تميز شود. براي تميز كردن تخته خرد كن، يك ليمو را نصف كرده و مقداري نمك را به كمك ليمو روي سطح تخته گوشت يا تخته خردكن بكشيد. با اين كار باقي مانده مواد غذايي از آن خارج شده و باكتري و بوي نامطبوع از بين مي‌رود. آن را آبكشي كنيد و كامل خشك كنيد.
شست و شوي پرده‌هاي كركره اي
تميز كردن هر چند ماه كركره و پرده‌هاي چوبي، نه تنها آنها را از شكننده و بي‌دوام شدن حفظ مي‌كند، بلكه ذرات آلرژي‏زا را هم تحت كنترل در مي‌آورد. پرده و كركره‌هاي چوبي را تميز كنيد تا گرد و غباري بر روي آنها وجود نداشته باشد.
تميز كردن يخ ساز يخچال
دستگاه يخ ساز رطوبت زيادي دارد و جايي كه يخ و آب از آن خارج مي‌شود، مي‌تواند باعث به وجود آمدن قارچ شود. براي اين‌كه يخ ساز يا خروجي آب آشاميدني يخچال را تميز نگه داريد، از مسواك آغشته به سركه استفاده كنيد تا آن را هر ماه تميز كنيد. سپس آن را به خوبي با آب بشوييد.