آيتالله سيداحمد خاتمي درمراسم ختم علامه مصباح يزدي(ره):
آيتالله مصباح يزدي عالمي در تراز انقلاب اسلامي بود
آيتالله سيد احمد خاتمي، در مراسم ختم آيتالله محمدتقي مصباح يزدي(ره) كه از سوي رهبر معظم انقلاب در شبستان امام خميني(ره)، برگزار شد، توجه ويژه رهبر معظم انقلاب اسلامي به آيت الله مصباح يزدي را نشان از الگوبودن آن مرحوم دانست و اظهار كرد: آيتالله مصباح يزدي عالمي در تراز انقلاب اسلامي بود و كسي كه به دنبال عالم بودن است بايد از اين شخصيت الگوبرداري كند.
وي ضمن تقدير از حضور علما و مردم در تشييع آيت الله مصباح يزدي عنوان كرد: اين حضور قابل توجه در اين شرايط خاص نشان از تكريم ويژه از آيت الله مصباح يزدي است.
عضو هيأت رئيسه مجلس خبرگان رهبري با بيان اين كه رهبر معظم انقلاب در پيام خود 14 ويژگي را براي آيت الله مصباح يزدي مطرح كرده اند، عنوان كرد: موفق به سلوك در معرفت توحيدي، داراي زبان گويا در اظهار حق و كم نظيري از جمله اين ويژگي هاست؛ اگر كسي بخواهد كتابي در مورد اين شخصيت ارائه دهد مي تواند در هر كدام از فصل هاي اين كتاب به يكي از ويژگي هاي اين عالم بپردازد.
وي با تاكيد بر اين كه جهاد در فرهنگ قرآن به معناي تلاش در راه دين و مسير اعتلاي كلمةالله است، گفت: اين تلاش گاهي در ميدان جنگ نظامي است كه مي شود قتال و گاه در ميدان جنگ فرهنگي و سياسي است كه مي شود جهاد؛ آيت الله مصباح يزدي رزمنده مبارز و قهرمان ضدطاغوت و هم مجاهد پس از انقلاب در حوزه هاي فرهنگي و سياسي بوده است.
آيتالله خاتمي با اشاره به اين كه جهاد آيت الله مصباح يزدي هشت جلوه مختلف دارد، مطرح كرد: اسناد جامعه مدرسين براي قبل از انقلاب، در هشت جلد به چاپ رسيده و هيچ بيانيهاي از جامعه نيست كه اسم آيت الله مصباح يزدي در آن نباشد.
امام جمعه موقت تهران تصريح كرد: بعد از انقلاب تحريف گران با دروغ و تهمت شخصيت آيت الله مصباح يزدي را به صورت ديگري به نمايش گذاشتند به صورتي كه اين شخص نقشي در مبارزات انقلابي نداشته است.
وي خاطرنشان كرد: آيت الله مصباح يزدي با احسان طبري ليدر حزب توده و همچنين ليدر فداييان خلق نيز مناظره كرد كه بعد از گذشت زماني اين جريانات به برتري اين عالم ديني اعتراف كردند.
آيت الله خاتمي با اشاره به اين كه آيت الله مصباح يزدي در برابر استحاله هاي فكري ايستاد و هزينه آن كه هتك حرمت و اهانت بود را پذيرفت، اظهار كرد: افرادي كه هيچ تقوايي نداشتند هر چه ناجوانمردي داشتند را نثار آيت الله مصباح يزدي كردند لازم نيست تركش گلوله به انسان برخورد كند تا انسان جانباز و رزمنده شود، اين تركش ها و ناجوانمردي ها سخت تر است.
وي بصيرت و بصيرت افزايي را ديگر ويژگي آيت الله مصباح يزدي دانست و گفت: هر چند حوزه ما انقلابي است و بصيرت و انقلابي گري در حوزه قابل مشاهده است اما همچنان اهميت دارد كه ما در مسير انقلابي حركت كنيم و بصيرت داشته باشيم.
وي حضور فرهنگي پررنگ در توليد انديشه ديني، نگارش كتب راهگشا و تربيت شاگردان ممتاز و اثرگذار را از ديگر ويژگي هاي آيت الله مصباح يزدي دانست و عنوان كرد: اين شخصيت متوجه شد كه دشمن فرهنگ ديني را هدف قرار داده به همين علت تلاش خود را در اين حوزه متمركز كرد و جايگاه امروز مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، مؤسسه در راه حق، مجموعه باقرالعلوم، طرح ولايت، برگزاري جلسات عمومي براي نقد انديشه هاي مختلف و حضور فعال در ستاد انقلاب فرهنگي از جمله دستاوردهاي اين شخصيت است.
سخنراني انتقادي مرحوم علامه مصباح درباره انجمن حجتيه:
اگر شاه يك صدم عزت جمهوري اسلامي را به شما ميداد وظيفه خود ميدانستيد او را ترويج كنيد
(رضا اكبري آهنگر)
در طول سالياني كه مدّعيان حمايت از آزادي بيان، فضايي را ايجاد كرده بودند كه كمتر عالمي تكليف خود را ورود صريحانه به كف ميدان مبارزه با غربزدگان و پنجه افكندن با روشنفكرنماها مي ديد، اين مرحوم آيت الله مصباح يزدي(رحمت الله عليه) بود كه از هر آنچه داشت مايه گذاشت و شجاعانه وارد ميدان و پشتوانه علمي حزب الله شد.
طرف مقابل نيز از حربه قديمي خود استفاده نمود و به جاي حضور در ميدان مناظره، به اين عالم مجاهد و انقلابي، برچسب انجمني زد. اين در حالي بود كه اگر كسي اندك آشنايي با سوابق مبارزاتي و آثار علمي علّامه مصباح داشت، درك مي نمود كه اين اتّهام از سر ضعف است. معاندان، نه تنها هيچ سندي مبني بر انجمني بودن آيت اللّه مصباح نداشتند، بلكه آثار شفاهي و مكتوب ايشان سرشار از انديشه هايي بود كه مهر بطلان بر تفكرات شيخ محمود حلبي و پيروانش مي زد.
به مناسبت رحلت اين عالم وارسته و انقلابي، بخشي از فرمايشات ايشان كه در سال 64 در نقد تفكرات شبه انجمني مطرح شده، تقديم مي شود:
« اگر در زمان رژيم شاه به شماها (مخصوصا آن آخوندهايي كه اين حرف ها را مي زنند) يك صدم آنچه امروز در سايه ي اين نظام، آبرو و عزت پيدا كرده ايد، اگر شاه يك صدم اين را به شما مي داد وظيفه ي شرعي خود نمي دانستيد كه از شاه ترويج بكنيد؟ با مختصر احترامي كه گاهي از روحانيت و اسلام به خاطر مقاصد خودش مي كرد، عده اي وظيفه ي خودشان مي دانستند كه از « شاهنشاه اسلام پناه!» ترويج كنند. و مي گفتند يك كشور شيعه داريم، يك پرچمدار شيعه داريم! آيا نظام اسلامي امروز به اندازه ي شاه طرفدار شيعه نيست؟! شما در تاريخ كجا سراغ داريد كه بعد از امام معصوم يك فردي براي اسلام و براي تشيع اين همه مايه ي بركت شده باشد؟ سراسر تاريخ را بگرديد يك نمونه به ما نشان دهيد.
يكي از آرزوهايي كه در دل هر روحاني در بيست سال قبل وجود داشت اين بود كه يك وقتي مرجع تقليد ما بتواند يك اثري در دستگاه حكومت بگذارد. هيچ وقت به خاطرشان خطور نمي كرد كه مرجع تقليد در رأس حكومت قرار بگيرد. آرزو داشتند كه مرجعيت شيعه طوري باشد كه اگر يك وقت خواهشي از شاه بكند، شاه قبول كند. اين نهايت آرزوهايشان بود! اكنون اين حكومت، اين همه خدمات براي شيعه مي كند، زير لواي يك روحاني اين بزرگترين افتخار براي روحانيت در طول تاريخ است كه چنين شخصي توانسته چنين انقلابي را به وجود بياورد. آيا اين آبرو براي شما نيست؟ آيا اگر شما رأس حكومت قرار مي گرفتيد، بهتر از اين عمل مي كرديد؟ يا ترجيح مي داديد كه همان حكومت شاه باشد؟!
گاهي مي گويند: ما چون نمي توانيم بهتر از اين عمل كنيم مي گذاشتيم همان حكومت شاه باشد و هر چه مي خواهد بشود تا خود امام زمان (عج) بيايد و اصلاح كند! چطور شما براي كارهاي خودتان صبر نمي كنيد تا امام زمان (عج) تشريف بياورد؟ چرا براي تصرف در اموال امام صبر نمي كنيد تا امام زمان بيايد؟! اين همه سهم امام هايي كه در طول عمرتان مصرف كرديد، چرا احتياط نكرديد كه شايد امام زمان راضي نباشد؟ مگر گرفتن سهم امام (ع) از شئون امامت و حكومت نيست؟ آيا وجوب امر به معروف و نهي از منكر و دفاع از كيان اسلامي و حقوق مسلمين را هم مشروط به آمدن امام زمان مي دانيد؟! خداي متعال ان شاءالله دل هاي ما را نوراني كند، از هواهاي نفساني پاك كند، بصيرت كافي به ما مرحمت كند كه نعمت هاي مادي و معنوي خودش را بهتر بشناسيم و در صدد شكرگذاري آنها برآييم.»
منبع: روزنامه اطلاعات،64/2/28 گفتمان مصباح، رضا صنعتي، انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامي، چاپ دوم پاييز1389، ص167
|