صفحه جوان

چطور با وجود كرونا انگيزه‌هايمان را تقويت كنيم؟

يكي از مشكلاتي كه بيماري كرونا براي اقشار مختلف جامعه پديد آورده، تغيير سبك زندگي است. از جمله مهمترين عرصه ها، فعاليت هاي نوجوان و جوان جامعه است كه با كاهش رفت و آمد ها و تعطيلي اجتماعات و نيز ورزش و گردش، اينك اين سوال رخ مي‌نمايد كه با وجود كرونا، چگونه انگيزه خود را براي آينده ازدست ندهم و در عين حال نشاط جواني را حفظ كنم؟

براي اين كه در شرايط كرونا بتوانيد انگيزه و نشاط خود را حفظ كنيد، مهم ترين مسأله اين است كه روي ذهن و فكر خودتان كار كنيد. اگر دائماً به بيماري، ترس از ابتلا و مرگ و مير فكر كنيد يا ذهنيت شما اين باشد كه به خاطر وجود كرونا بايد گوشه گير شد و كليه ارتباطات و فعاليت ها را تعطيل كرد يا.... طبيعتاً احساسي جز افسردگي و كرختي نخواهيد داشت. پس اول از همه فكر خود را تغيير دهيد و سعي كنيد شرايط فعلي جهان را بپذيريد و با آن سازگار شويد.

براي اين سازگاري سعي كنيد با حفظ پروتكل هاي بهداشتي با اقوام درجه يك ارتباط داشته باشيد، حتماً ساعاتي از روز را در منزل يا در فضاي سبز خلوتي كه نزديك منزل تان باشد ورزش كنيد. ورزش هايي كه روي ذهن كار مي كنند بسيار مناسب هستند.

همچنين هر چند وقت يك بار، سعي كنيد وسط هفته كه خلوت است، همراه خانواده لب رودخانه يا به كوهنوردي برويد. بخشي از وقت تان را به انجام امور مورد علاقه كه در گذشته وقت كمتري برايش داشتيد اختصاص دهيد. مخصوصاً اگر اهل هنر هستيد، كارهاي هنري براي آرامش بيشتر، بسيار مناسب هستند. مثل قصه نويسي، نقاشي، خطاطي، آشپزي، گلدوزي و حتي كارهاي فني مثل رباتيك و...

راهكار ديگر، ثبت نام در كلاس هاي مجازي مورد علاقه است يا اگر در موضوعي احساس كمبود و ضعف مي كنيد با شركت در اين كلاس ها آن را تقويت كنيد، مثل كلاس زبان، يا آموزش قرائت و حفظ قرآن و.... الان تعداد زيادي از اين كلاس ها وجود دارند كه هزينه كم و كيفيت خوبي دارند. حتي كلاس ورزش هم به صورت آنلاين برگزار مي شود.

همچنين سعي كنيد خلاقيت خود را در اين دوران شكوفا كنيد. كارهايي انجام دهيد كه نه تنها براي خودتان مفيد باشد بلكه خيري به ديگران هم برساند. مثلاً اگر چيزي را بلديد در فضاي مجازي شروع به تدريس آن كنيد، يا سعي كنيد در فضاي مجازي، گروه هاي خيريه درست كنيد، يا حتي از طريق فضاي مجازي، كسب و كاري براي خودتان راه بندازيد، يا هر فكر و ايده اي كه داريد مي توانيد در فضاي مجازي به اشتراك بگذاريد. در اين ايام فضاي مجازي ظرفيت بسيار خوبي دارد اگر از آن درست استفاده كنيد.

كرونا را به عنوان يك فرصت نگاه كنيد. دوراني كه در گذشته هرگز نداشتيد و امروز مي توانيد نهايت استفاده را از آن ببريد. سعي كنيد به موقع بخوابيد تا صبح هم بتوانيد زود بيدار شويد، چراكه نامنظم بودن خواب خودش سستي و كرختي به همراه مي آورد. تغذيه مناسبي داشته باشيد و از زياده روي در خوردن پرهيز كنيد.

7-به طور كلي بايد سبك جديدي از زندگي را براي خودتان ايجاد كنيد و در نهايت سعي كنيد ارتباط خود را با خدا قوي تر كنيد. نماز اول وقت را براي خود يك اصل قرار دهيد، همچنين پايبندي به خواندن اذكار سفارش شده در جهت عدم ابتلا به بيماري، بسيار آرامش بخش است.

 ولايت و جوانان

خصوصيت جواني

تعريف شما از يك جوان مسلمان و خصوصيات او چيست؟ چگونه يك جوان مي تواند مسير زندگي را طي كند و به اهدافش برسد؟
پاسخ رهبر معظم انقلاب: من اساسا در بين اين خصوصيات مهمي كه جوانان دارند، سه خصوصيت را خيلي بارز مي بينم، كه اگر آنها مشخص گردد، و اگر آنها به سمت درستي هدايت شود، به نظر مي آيد كه مي شود به اين سؤال شما پاسخ داد. آن سه خصوصيت عبارت است از: انرژي، اميد، ابتكار. اينها سه خصوصيت برجسته در جوان است. اگر واقعا رسانه‌ها در كمك‌هاي فرهنگي كه به ما مي كنند - چه گويندگان مذهبي، چه گويندگان مسائل فكري و فرهنگي، چه صدا و سيما و چه مدرسه ها - بتوانند اين سه خصوصيت عمده را درست هدايت كنند، من خيال مي كنم كه خيلي راحت مي شود يك جوان راه اسلامي را پيدا كند؛ چون اسلام هم چيزي كه از ما مي خواهد اين است كه ما استعدادهاي خودمان را به فعليت برسانيم.
گفت و شنود در ديدار جمعي از جوانان به مناسبت هفته ي جوان 07/02/1377

 طنز

اولين اعتراف كننده

در مراسم توديع، كشيشي كه سي سال در كليساي شهر كوچكي خدمت كرده و بازنشسته شده بود، از يكي از سياستمداران اهل محل براي سخنراني دعوت شده بود.
در روز موعود، مهمان سياستمدار تأخير داشت و بنابراين كشيش تصميم گرفت كمي براي مستمعين صحبت كند.
كشيش پشت ميكروفن قرار گرفته و گفت: سي سال قبل وارد اين شهر شدم. راستش را بخواهيد، اولين كسي كه براي اعتراف وارد كليسا شد، مرا به وحشت انداخت. به دزدي‌هايش، باج گيري، رشوه‌خواري، هوسراني، زنا با محارم و هر گناه ديگري كه تصور كنيد اعتراف كرد. آن روز فكر كردم كه جناب اسقف اعظم مرا به بدترين نقطه زمين فرستاده است ولي با گذشت زمان و آشنايي با بقيه اهل محل دريافتم كه در اشتباه بوده‌ام و اين شهر مردمي نيك دارد.
در اين لحظه سياستمدار وارد كليسا شده و از او خواستند كه پشت ميكروفن قرار گيرد. در ابتدا از اين كه تأخير داشت عذرخواهي كرد و سپس گفت: به ياد دارم زماني كه سي سال پيش وارد شهر شد، من اولين كسي بود كه براي اعتراف مراجعه كردم.

 گوناگون

انديشه


ديدن با يك چشم
علم موجود، كه ميراث غرب مدرن است، علمي تك منبعي و تك بين است. تنها منبع مورد اعتماد آن، منابع تجربي و تحقيقات ميداني و باليني و آزمايشگاهي است و تنها روشي هم كه براي تحليل و سنجش باور دارد و به آن تكيه زده است، روش تجربي است. طبيعتاً در تبيين و علت كاوي پديده هاي مورد مطالعه خود، اعم از پديده هاي طبيعي و انساني، هرگز دنبال كشف و فهم علل و عوامل غيرتجربي و غيرمادي نيست. به اصطلاح، دغدغة فهم علل و عوامل ماوراءالطبيعي، الهياتي و اخلاقي پديده ها را ندارد. بلكه بالاتر اساساً پديده هاي طبيعي و انساني را بريده از چنين علل و عواملي مي پندارد.
به اعتقاد ما مَثَل علم و عالمان مدرن غربي، مَثَل كسي را مي ماند كه خداي متعال چهار چشم براي ديدن و بررسي و تحليل ابعاد مختلف پديده ها در اختيار او قرار داده است؛ اما او بر اساس يك برداشت غلط و يك مبناي نادرست يا به تقليد از فلسفه هاي بي بنياد پوزيتيويستي، سه چشم(عقل و شهود و نقل) خود را بسته و فقط با يك چشم مي خواهد واقعيت را فهم كند!
يكي از مهم ترين دغدغه ها و اهداف بزرگ مدافعان علم ديني، نجات علم و عالمان از حصر و حصار تك بيني و تك منبعي بودن و دعوت آنها به ملاحظه و مراجعه به ساير منابع كسب معرفت و همچنين توجه به ساير روش هاي تحليل و تبيين پديده هاي طبيعي و انساني است. البته اين هرگز به معناي ناديده گرفتن يا بي اعتنايي به روش تجربي نيست؛ بلكه سخن در حصرگرايي منبعي و انحصارطلبي روش شناختي علم مدرن است.
شعار مدافعان علم ديني اين است كه قناعت در هر چيزي خوب باشد، هرگز در كشف حقيقت، خوب نيست. به عنوان مثال، يك محقق واقع بين و دغدغه مند نسبت به حقيقت، هرگز نمي تواند در تحليل پديده هاي طبيعي و انساني خود را از بررسي و تحليل اين سخني كه در منابع معتبر اسلامي از قول معصومان(عليهم السلام) نقل شده است، بي نياز ببيند كه: فحشا و بي بندو باري در ميان هيچ قومي آشكار نشد، مگر آن كه بيماري هاي واگير و غيرواگير بي سابقه اي نيز در ميان آنان آشكار شد؛ و هيچ قومي كم فروشي نكردند مگر آن كه دچار كمبود كالا و سختي تأمين مايحتاج زندگي و گرفتار جور و ستم حاكمان شدند. و هيچ قومي منع زكات نكردند مگر آن كه منع باران شدند؛ و اگر حيوانات و ساير جانداران نبودند، هرگز باراني بر آنها نمي باريد....»(كافي، ج2،ص373
(احمدحسين شريفي)