علی شیرازی
خداوند عزیز و بزرگ در دوران مبارزه پیامبر اعظم (صل الله علیه وآله وسلم) هشدار میدهد که مقاومت کنید و در مقابل دشمنان کوتاه نیایید: فَاسْتَقِمْ کَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَکَ وَ لا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ - همانگونه که به تو فرمان دادهایم، بر این دین، پایداری کن. کسانى هم که از شرک، توبه کرده و همراه تو ایمان آوردهاند، باید در این مسیر پایداری و استقامت کنند. مبادا دست از مقاومت بردارید و طغیان کنید و از راه بندگى خدا منحرف شوید، که او به کارهای شما بیناست و در صورت عقبنشینی، شما را مؤاخذه خواهد کرد. در داستان مبارزه طالوت با جالوت، می خوانیم: وَ لَمَّا بَرَزُوا لِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالُوا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرینَ - هنگامی که سپاه طالوت با لشکر جالوت روبهرو شدند، گفتند: پروردگارا، مقاومت در برابر دشمن را بر ما سرازیر کن و گامهایمان را استوار دار، و ما را بر این دشمنان کافر پیروز بگردان.
امام خمینی (ره) نیز منبعث از این نظریه، راه ایستادگی و مقاومت را ترسیم کردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی هم با همین نگاه، مکتب امام خمینی (ره) را «مکتب مقاومت» نامیدند و با اشاره به مبنای قرآنی آن فرمودند: بنده وقتی به این خصوصیّت امام نگاه میکنم و به آیات قرآن مراجعه میکنم، میبینم امام حقیقتاً بسیاری از آیات قرآن را با همین ایستادگی خود و مقاومت خود معنا کرد.
امام خمینی (ره) آینه تمام نمای آیات قرآن کریم و از مصادیق «وَ الَّذین جاهَدُوا فینا» بود. مقاومت در برابر طاغوت، استکبار، و ظالمان، همواره در زندگی ایشان دیده میشد. آن امام همام، نظریه مقاومت را در سه سطح استراتژیک، عملیاتی و تاکتیکی تبیین کردند.
۱. در سطح استراتژیک، باور عمیق به اثربخشی مقاومت، و دشمنشناسی از نکات کلیدی آن محسوب میشوند.
۲. در سطح عملیاتی، جبههسازی و مردمی کردن مبارزات و ایجاد بازدارندگی در همه عرصهها، از نکات بسیار مهم به حساب میآید.
۳. در سطح تاکتیکی نیز افزایش سواد رسانهای و مراقبت نسبت به عملیات روانی دشمن، مبنای برنامه ریزیها و رفتارها قرار میگیرد.
امام خامنهای در تبیین، تثبیت و گسترش این نگاه امام، میفرمایند: «نظریه مقاومت در مقابل دشمن قویپنجه را تبلیغ و ترویج کنید. بعضی تصوّر نکنند که چون دشمن بمب و موشک و دستگاههای تبلیغاتی دارد، باید عقبنشینی کنیم. نظریه مقاومت، در مقام نظر و هم در مقام عمل، یک نظریه اصیل و درست است و باید ترویج شود.»
این مقاومت: ۱. مقاومت در برابر ستمگران، طاغوتها، مستکبرین و رژیم صهیونیستی است. ۲. مقاومت در مقابل نفوذ استکبار است.
البتّه در رأس جبهه استکبار، شیطان بزرگ و آمریکا است، منتهی منحصر به آمریکا نیست؛ بقیّهی دستگاههای استکباری هم مستکبرند. این مقاومت، مقاومت در مقابل اینها است. به ما دستور دادهاند، در مقابل زورگوی ظالم، در مقابل استکباری که امروز بر ارزشهای الهی و معنوی طغیان کرده است که مظهرش هم دولت طاغوت و طغیانگر آمریکا است، کوتاه نیایید و بدانید قدرتهای مادّی و مستکبرین، هیچ غلطی نمیتوانند بکنند. با ملّتی که ایستاده و به نیروی خود تکیه کرده است، هیچ کاری نمیتوانند بکنند. همهی راهها به روی آنها بسته است. دوران نقشآفرینی منحصربهفرد توان نظامی و اقتصادی در سیطره جهانی، در حال افول است. نظریه مقاومت امام خمینی (ره) با تمام توان، شاهرگهای سیطره غرب و آمریکا را هدف گرفته است. راز ماندگاری جمهوری اسلامی ایران، همین است. امام خامنه ای این حقیقت را در میدان بیان و عمل انقلابی، به نمایش گذاشتهاند و امت امام امروز، پیروزی در عرصه مقاومت را به تماشا گرفتهاند. امروز مقاومت و ایستادگی، یک تجربه روشن و یک راه شناخته شده است. راهی که نگاه جهانیان را به خود جلب کرده و هواداران زیادی دارد.
دشمن نیز در برابر این تجربه روشن، عاجز مانده است.